Utførelse av blindtest på høyttalerkabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 77
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Usikker på hva du mener i første avsnitt.
    Det jeg forsøker å få frem i første avsnitt er følgende:
    A) Jeg anser høyttalerkabler for å være en "komponent" i lydkjeden.
    B) Lydtrykket som genereres gjennom disse komponentene skal være så likt at forskjellen ikke er signifikant i forhold til identifikasjon.
    C) A og B leder til at jeg kan manipulere volum underveis i testen for å få frem nyansene jeg mener å kunne identifisere.

75dB er ganske høyt, det burde være plenty høyt nok til å identifisere eventuelle forskjeller. Forskjeller i frekvensrespons på kablene vil naturligvis fortsatt være til stede selv om du nivåmatcher kablene, du nivåmatcher jo bare signalets generelle lydnivå - du endrer ikke kabelens frekvensrespons.
    Jeg er i utgangspunktet helt enig i alt du sier her, men jeg mener uansett at jeg øker oddsen for positiv identifikasjon ved å simulere mest mulig realistiske forhold. I virkeligheten justerer jeg ofte på volumet, noe som kanskje kan forklare at jeg foretrekker noen kabler fremfor andre. Så fremt kablene blir nivåmatchet (ink. bananer) ser jeg ikke noe problem med dette? Eller vil dette forringe testen i skeptikernes øyne?

Nivåmatching gjør du enkelt med en dbMåler, ved å spille av en eller annen form for white noise (dette kan man eventuelt ta opp på en CD i forkant eller bruke en MP3 avhengig av hva har tenkt å bruke som kilde her) og justere volumet til det viser da eksempelvis 75dB forut for hver test.
    Hvordan jeg nivåmatcher med lydtrykk er jeg naturligvis kjent med. Men i min test kommer ikke det til å skje. Dersom det ikke er noen forskjell på kabler, eller komponentene, for å bruke egen terminologi, så må det jo være mulig å nivåmatche dette på elektrikerens premisser? Det er dette jeg ønsker å gjøre for å få teste min hypotese, så dersom noen kan fortelle meg hvordan dette gjøres på en troverdig måte, så ville jeg blitt veldig glad.

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Nei nå må dere F.. meg gi dere.

Ved 7 ganger har men 2**7 muligheter, eller 1/128, eller 0.8% sjanse for å gjetter riktig. Da snakker vi om bytte/ikke bytte av to kabler - ved flere kabler blir det enda flere muligheter og dermed kan man gå ned på antallet rett etter hverandre. Ved prøving opperer man normalt med en usikkerhet på 1%, så krav til mer enn 7 ganger rett etter hverandre blir bare tull !
    Heisann! eg ser ingen grunn til å bli så voldsom i ordleggingen ;-) (du kaller jo meg indirekte for en tullebukk)
    Viss en først skal ta seg tid til å sette opp en slik blindtest så ser eg heller ingen grunn til å ikke kjøre på med så mange testomganger som en selv gidder, eller? Desto flere gyldige påvisninger av enten det ene eller andre vil bare styrke testens troverdighet. Viss en har flere målinger vil avvikene ikke være så "synlige for det utrente øye" som en f.eks. bare skulle hatt 7 målinger. At det "blir bare tull" er vel å ta litt hardt i, en vil jo alltid ha så mange forsøk som mulig i enhver test/måling. Forstår ikke hvorfor du er så negativ til å lage testen så troverdig som mulig? :-)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men jeg er nå fortsatt usikker på om forskjellige høyttalerkabler med tilstrekkelig tverrsnitt i det hele tatt skal kunne medføre noen målbar nivåendring når volumknappen står i samme posisjon?
    Sannsynligvis ikke.

Jeg/vi har vel bare generelt poengtert at når man blindtester noe så må det nivåmatches, hvis man driver og skrur volumet ned mellom hver test (slik trådstarter foreslår) og så lar noen i rommet eller den som tester styrer volumet selv, så vil han helt garantert høre en eller annen form for forskjell, fordi lydnivået er forskjellig.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg/vi har vel bare generelt poengtert at når man blindtester noe så må det nivåmatches, hvis man driver og skrur volumet ned mellom hver test (slik trådstarter foreslår) og så lar noen i rommet eller den som tester styrer volumet selv, så vil han helt garantert høre en eller annen form for forskjell, fordi lydnivået er forskjellig.
    Dette vil jeg gjerne at du utdyper nærmere. Sier du her at kabler har forskjellige karakteristika som fremkommer når forsøkspersonen selv kan styre lydtrykket, men som ikke er så tydelig når man nivåmatcher og beholder samme lydtrykk gjennom hele testen?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvard16
    Heisann! eg ser ingen grunn til å bli så voldsom i ordleggingen ;-) (du kaller jo meg indirekte for en tullebukk)
    Viss en først skal ta seg tid til å sette opp en slik blindtest så ser eg heller ingen grunn til å ikke kjøre på med så mange testomganger som en selv gidder, eller? Desto flere gyldige påvisninger av enten det ene eller andre vil bare styrke testens troverdighet. Viss en har flere målinger vil avvikene ikke være så "synlige for det utrente øye" som en f.eks. bare skulle hatt 7 målinger. At det "blir bare tull" er vel å ta litt hardt i, en vil jo alltid ha så mange forsøk som mulig i enhver test/måling. Forstår ikke hvorfor du er så negativ til å lage testen så troverdig som mulig? :-)
    Fordi du ikke får noe bedre resultat ved å test mer enn nødvendig. Du risikerer bare å tilføre flere usikkerheter i form av lyttetretthet, manglende fokus etc.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis ikke.

Nettopp, så poenget mitt er at (forutsatt han har forsterker med display og tall som angir volum) han kan finne et passende volum å lytte på, og ganske enkelt sørge for at voluminnstillingen er lik for hvert testobjekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp, så poenget mitt er at (forutsatt han har forsterker med display og tall som angir volum) han kan finne et passende volum å lytte på, og ganske enkelt sørge for at voluminnstillingen er lik for hvert testobjekt.
    FYI: Jeg har ikke display for volum annet enn i playeren (PC). Men det er jo naturligvis en mulighet.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    FYI: Jeg har ikke display for volum annet enn i playeren (PC). Men det er jo naturligvis en mulighet.
    Kanskje bedre å bruke den lydtrykks / DB måler.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil jeg gjerne at du utdyper nærmere. Sier du her at kabler har forskjellige karakteristika som fremkommer når forsøkspersonen selv kan styre lydtrykket, men som ikke er så tydelig når man nivåmatcher og beholder samme lydtrykk gjennom hele testen?
    Nei, jeg mener at forskjellig lytteinntrykk skapt av forskjellig lydtrykk, lett forveksles med forskjeller angivelig skapt av kablene.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alle kablene har tilstrekkelig lav motstand (med andre ord fornuftig dimensjonert og ikke evig lange) er vel det en teori jeg støtter meg til.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg mener at forskjellig lytteinntrykk skapt av forskjellig lydtrykk, lett forveksles med forskjeller angivelig skapt av kablene.
    Joda, men blir ikke dette eliminert iom. at volumet blir skrudd av helt mellom hver lyttesesjon? Det er jo på en måte nivåmatching det, bare at nivået settes til 0 db mellom hver gang?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men blir ikke dette eliminert iom. at volumet blir skrudd av helt mellom hver lyttesesjon? Det er jo på en måte nivåmatching det, bare at nivået settes til 0 db mellom hver gang?
    Du foreslår at man setter volumet til null og så lar den som sitter og tester kan gi beskjed om å få lyden skrudd opp eller ned. Du har jo null kontroll over hvorvidt volumet er det samme på hver kabel når du gjør det på den måten. Det er tvert i mot nesten garantert at lyttenivået IKKE vil være likt mellom hver lytting.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du foreslår at man setter volumet til null og så lar den som sitter og tester kan gi beskjed om å få lyden skrudd opp eller ned. Du har jo null kontroll over hvorvidt volumet er det samme på hver kabel når du gjør det på den måten. Det er tvert i mot nesten garantert at lyttenivået IKKE vil være likt mellom hver lytting.
    Greit nok. Men jeg jo ikke interessert i å identifisere annet enn forskjell på kablene? Dersom forskjellen er så opplagt skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor kabeldebatten har pågått i så lang tid. Så her må det være noe jeg ikke har fått med meg. Please enlighten me.

En annen viktig ting som også bør nevnes er at jeg ønsker å tilpasse biltemakabelen slik at motstanden er tilsvarende som på Kimberkabelen. I tillegg nullstille volumet mellom hver lyttesesjon. Er ikke dette bra nok i dine øyne?

Min hypotese er ment å avdekke om det er objektivt og rasjonelt av meg å legge litt i ht-kabler. For å konkludere må jeg jo ta utgangspunkt i realistiske forutsetninger. Mine lyttevaner tilsier at jeg spiller både lavt, mellomhøyt og høyt (pluss fest). Da skal anlegget mitt takle dette, inkl. mine ht-kabler. Så om jeg ikke kan justere lydvolumet vil en slik test være totalt verdiløs. Den vil jo kun fortelle meg om jeg klarer å skille på statisk nivå. Men slik er jo ikke livet, eller?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok. Men jeg jo ikke interessert i å identifisere annet enn forskjell på kablene? Dersom forskjellen er så opplagt skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor kabeldebatten har pågått i så lang tid. Så her må det være noe jeg ikke har fått med meg. Please enlighten me.

En annen viktig ting som også bør nevnes er at jeg ønsker å tilpasse biltemakabelen slik at motstanden er tilsvarende som på Kimberkabelen. I tillegg nullstille volumet mellom hver lyttesesjon. Er ikke dette bra nok i dine øyne?
    At du ikke er interessert i å identifisere annet enn forskjell på kablene er jo hele poenget her. Forskjellig lyttenivå på hver test vil maskere eventuelle forskjeller på kabler, fordi forskjellen i volum vil være mye større en forskjellen som tilføres av kabelbyttet. Det mest sannsynlige resultatet er at de kablene som blir lyttet til med høyest lydnivå vil låte best. Og det er jo ikke det du forsøker å bevise med testen din?

Hva du gjør mellom hver test er jeg helt uinteressert i, det som er interessant er hvilket volum du har MENS du tester. Og det bør være likt. Hver gang.

Min hypotese er ment å avdekke om det er objektivt og rasjonelt av meg å legge litt i ht-kabler. For å konkludere må jeg jo ta utgangspunkt i realistiske forutsetninger. Mine lyttevaner tilsier at jeg spiller både lavt, mellomhøyt og høyt (pluss fest). Da skal anlegget mitt takle dette, inkl. mine ht-kabler. Så om jeg ikke kan justere lydvolumet vil en slik test være totalt verdiløs. Den vil jo kun fortelle meg om jeg klarer å skille på statisk nivå. Men slik er jo ikke livet, eller?
    Du må gjerne teste både lavt, mellomhøyt og høyt - men i hver test / sammenligning må kablene du hører på være volummatchet. Så må du jo gjerne gjøre en test til hvor du endrer volumet, og så gjør testen på begge kablene en gang til.

Jeg må være fryktelig dårlig til å forklare siden dette er så tungt å forstå.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du ikke er interessert i å identifisere annet enn forskjell på kablene er jo hele poenget her.
    Flott at vi i alle fall er enig i det!

Forskjellig lyttenivå på hver test vil maskere eventuelle forskjeller på kabler, fordi forskjellen i volum vil være mye større en forskjellen som tilføres av kabelbyttet.
    Dette kan jeg også leve med.

Det mest sannsynlige resultatet er at de kablene som blir lyttet til med høyest lydnivå vil låte best. Og det er jo ikke det du forsøker å bevise med testen din?
    Her kommer du med noen antakelser som ikke er helt overens med mine subjektive lytteopplevelser. Jeg mener forskjellen ligger helt andre steder enn lydtrykket isolert sett, og det er nettopp dette som ønskes avdekket i en test.

Hva du gjør mellom hver test er jeg helt uinteressert i, det som er interessant er hvilket volum du har MENS du tester. Og det bør være likt. Hver gang.
    Du mener tydeligvis at jeg øker oddsen ved å ha lydtrykket konstant. Jeg mener noe annet. Vil du si at jeg ved å manipulere på volumet underveis (nullstille mellom hver gang) undergraver troverdigheten i testen? I så tilfelle hvorfor?

Du må gjerne teste både lavt, mellomhøyt og høyt - men i hver test / sammenligning må kablene du hører på være volummatchet. Så må du jo gjerne gjøre en test til hvor du endrer volumet, og så gjør testen på begge kablene en gang til.
    Høres veldig omstendelig ut.

Jeg må være fryktelig dårlig til å forklare siden dette er så tungt å forstå.
    Neida, det er bare jeg som er tett i pappen. Dessuten liker jeg å ha klarhet slik at jeg selv blir best mulig i stand til å tro på utfallet av testen.

MEN, jeg har et forslag til kompromis: Det går fint an å fastsette min. og maks lydtrykk på forhånd og ha disse verdiene som utgangspunkt (for hver enkelt kabel) og så kan jeg justere volumet mellom disse. Er det til å leve med synes du? Da tenker jeg 40-95 db (eller noe).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke en link eller dokumentasjon å komme med, men har lest følgende et sted i forbindelse med en blindtest:
    av to testobjekter, som for øvrig var identisk men hvor den ene var gjengitt med 3 dB høyere lydnivå, så ble den med høyest nivå vurdert som best.

Det er dette som er utgangspunktet for at alle testobjekter må vurderes på samme lydtrykk, ellers vil den forskjellen du opplever kunne tilskrives forskjell i lydtrykk og ikke faktiske forskjeller i lydkvalitet som skyldes andre forhold som f.eks. kabler. Med en pause på noen minutter er det ikke sikkert at du klarer å si at -denne ganger er det høyere enn i sta, men det kan godt hende at du allikevel opplever det testobjektet som avspilles høyere som annerledes eller bedre. Så hvis du ikke har stålkontroll på eksakt lydnivå så faller egentlig hele blindtesten sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... Så hvis du ikke har stålkontroll på eksakt lydnivå så faller egentlig hele blindtesten sammen.
    Mener du dette er relevant dersom man måler lydtrykket for begge kabler, og begge kabler opereres innenfor det definerte lydtrykksområdet (40-95 db eks. (hvor 95 db ikke er maks kapabelt lydtrykk for noen av kablene))?

Dette lar seg jo gjøre. Man kan godt si at den som opererer lyden ikke skal øke mer enn, la oss si 90% av maksgrensen for lydtrykk. Da er jeg jo i "ingenmannsland". Blir det mer troverdig da? Jeg ønsker primært ikke å være i nærheten av "full guffe". Det tror jeg blir alt for høyt (ørene mine gir seg lenge før det). Basert på dette kan ikke jeg forstå annet enn at det er urimelig å hevde at den ene kabelen skal utprege seg volummessig fremfor den andre?

Mitt hovedpoeng er å kunne endre volumet for evt. å få frem forskjellige karakteristika slik som eks. samspillet mellom diskant/mellomtone/bass innenfor et gitt db-område. Hvor noe av hensikten også er å eliminere muligheten for å kunne identifisere kabel utelukkende pga. evnen til å reprodusere lydtrykk ved å presse utstyret til maks. Dette må jo nå kunne ansees som et ikkeproblem?

Følgelig foreslår jeg denne fremgangsmåten:
    1. Identifisere maks lydtrykk (db) som er mulig for begge kabler.
    2. Basert på laveste verdi i pkt. 1 kalle denne øvre grensen for V_altforhøyt
    3. Definere V_Operasjonsmaks til en % av V_altforhøyt
    4. Definere V_Operatørmaks til en % av V_Operasjonsmaks

Dersom dette ikke er godt nok, så kom gjerne med alternative forslag. Men da er det fint om du også forklarer hva som er galt med ressonementet mitt.

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja

Litt offtopic kanskje men jeg har selv vært med en hel dag for å teste ut dette. Var egentlig ikke hverken for eller mot men etter den dagen er jeg ikke i tvil lenger. Hørte ikke stor forskjell på alle men noen. Uten tvil!!! Ergo det er forskjell.

Syns det er merkelig at skeptikeren selv ikke hører forskjell. Forventer kanskje for mye..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du dette er relevant dersom man måler lydtrykket for begge kabler, og begge kabler opereres innenfor det definerte lydtrykksområdet (40-95 db eks. (hvor 95 db ikke er maks kapabelt lydtrykk for noen av kablene))?

Dette lar seg jo gjøre. Man kan godt si at den som opererer lyden ikke skal øke mer enn, la oss si 90% av maksgrensen for lydtrykk. Da er jeg jo i "ingenmannsland". Blir det mer troverdig da? Jeg ønsker primært ikke å være i nærheten av "full guffe". Det tror jeg blir alt for høyt (ørene mine gir seg lenge før det). Basert på dette kan ikke jeg forstå annet enn at det er urimelig å hevde at den ene kabelen skal utprege seg volummessig fremfor den andre?

Mitt hovedpoeng er å kunne endre volumet for evt. å få frem forskjellige karakteristika slik som eks. samspillet mellom diskant/mellomtone/bass innenfor et gitt db-område. Hvor noe av hensikten også er å eliminere muligheten for å kunne identifisere kabel utelukkende pga. evnen til å reprodusere lydtrykk ved å presse utstyret til maks. Dette må jo nå kunne ansees som et ikkeproblem?

Følgelig foreslår jeg denne fremgangsmåten:
    1. Identifisere maks lydtrykk (db) som er mulig for begge kabler.
    2. Basert på laveste verdi i pkt. 1 kalle denne øvre grensen for V_altforhøyt
    3. Definere V_Operasjonsmaks til en % av V_altforhøyt
    4. Definere V_Operatørmaks til en % av V_Operasjonsmaks

Dersom dette ikke er godt nok, så kom gjerne med alternative forslag. Men da er det fint om du også forklarer hva som er galt med ressonementet mitt.
    Ressonementet ditt er riv ruskende galt av de årsakene som nå er listet opp flere ganger. Du ønsker å identifisere forskjeller på kabler. Hvis du fritt kan justere lyden mellom 40 og 90dB (himmelvidt stort spenn) så blir dette helt umulig.

Skal du sammenligne lyd i en test SÅ MÅ DET SOM LYTTES TIL VÆRE NIVÅMATCHET, for å eliminere opplevde forskjeller grunnet forskjellig lydtrykk.

Hvis du ikke nivåmatcher er testen din meningsløs.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høres veldig omstendelig ut.
    Hva er omstendelig med å IKKE røre volumet? Hvis du hører på et moderat høyt lydtrykk og ikke hører forskjell, hva får deg til å tro at du gjør det hvis du spiller lavere eller høyere?
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •