Blindtest på digital-kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blindtest på digital-kabler?

P.g.a en diskusjon inad i vennegjengen har jeg kommet til det punktet hvor jeg ønsker å stille med en blind-test på digital-kabler. Tidligere i kveld ble jeg kalt diverse banne-ord iom at jeg står fast på at det er mer eller mindre umulig å skille mellom to stk coax digitalkabler på èn meter eller mindre. Jeg stiller herved mitt anlegg til disposisjon, og jeg vil også prøve å ta inn ønskelige digital-kabler i den sjanger vi snakker om. Uavhengig av merke. Om det skulle ønskes å ta med kabler jeg ikke klarer å få tak i innen rimelig tid, bes det om å stille med slik kabel selv. Om andre høyttalere eller elektronikk skulle ønskes skal jeg nok klare å fiske frem en del, men iom at jeg ikke er trollmann, så kan selvfølgelig ikke hva som helst være med. Om du skulle stille med eget utstyr, er det helt greit.

Jeg har blitt bedt om å stille med 20 ampèr kurs, noe jeg ser på som strengt tatt unødvendig, da de fleste har 16 ampèr eller mindre i sin vanlige kurs til sitt anlegg. Om ønskelig kan jeg eventuelt stille med Monster eller Supra strømfilter. Jeg har 10 ampère per kurs i loft-stuen, og håper det holder. Hvis ikke, så skal vi nok klare å finne et alternativt lokale med riktig mengde strøm.

Jeg gir kr 100,- til den eller de som klarer å skille mellom to forskjellige digital-kabler i coax-sjanger på èn meter, innenfor samme anlegg, og uten å vite hvilken som er hva på fem av fem forsøk. Mao ikke opp til tilfeldighetene. Klarer du å skille mellom to forskjellige kabler innenfor denne sjangeren, vil det altså være snakk om hundre raske kroner.

Meld dere på i denne tråden. Dere må evt stille opp på østlands-området, da jeg holder til i Porsgrunn. Noen som vil prøve?

-16501-1-jpg

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, høres ut som en morsom test jeg mener det er umulig, men blir morsomt se på resultatene

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow. Gleder meg til denne testen
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å reise til Porsgrunn for 100kr hørtes litt slitsomt ut. Koster jo mer i bensin.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20 amp kurs - hvorfor i H... skulle man trenge det ved en test av digitale kabler eller hva slag kabler som helst for den sakts skyld ? Målegutta begynner å stille strenge krav etter hvert synes jeg 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    20 amp kurs - hvorfor i H... skulle man trenge det ved en test av digitale kabler eller hva slag kabler som helst for den sakts skyld ? Målegutta begynner å stille strenge krav etter hvert synes jeg 8)
    Skulle jeg gjettet så ville jeg tippet at det var kabelnissene og ikke målemafiaen som kom med det kravet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det "målegutta" som stiller det kravet?

EDIT: Litt for sen

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjerne en god ide og ta med en vanlig lakris-RCA i testen, og ikke bare dedikerte digitalkabler.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Skulle jeg gjettet så ville jeg tippet at det var kabelnissene og ikke målemafiaen som kom med det kravet.
    Har hørt om flere "blindtester" der målegutta har blåst av den fordi den ikke er utført riktig. Og da tenker jeg generelt og ikke konkret på denne testen der det kanskje var en av de som mente å høre forskjell som kanskje kom med kravet. Men la gå - det slår vist begge veier 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom denne blindtesten avholdes like "kjapt" og omstendelig som den om signalkabler på HFS, så tipper jeg testen er avholdt og man konkluderer sånn cirka juli 2012...fordi dersom dette skal være en blindtest så må 126 forummedlemmer uttale seg hva som gjør en test solid (ABX, roller, påvirkning, etc).

Først når det er på plass...Lykke til.

Gammel jungelord: Hvor mange forummedlemmer må til for å bytte en digitalkabel? 217.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det er gjerne en god ide og ta med en vanlig lakris-RCA i testen, og ikke bare dedikerte digitalkabler.
    Og kanskje optisk/elektrisk digital kabel....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Dersom denne blindtesten avholdes like "kjapt" og omstendelig som den om signalkabler på HFS, så tipper jeg testen er avholdt og man konkluderer sånn cirka juli 2012...fordi dersom dette skal være en blindtest så må 126 forummedlemmer uttale seg hva som gjør en test solid (ABX, roller, påvirkning, etc).
    Ja, jeg mener jo det ikke er forskjell, så jeg synes hele eksperimentet er bortkastet tid.

Men siden vi er inne på temaet hadde det jo vært interessant om trådstarter forklarte hvordan han hadde tenkt å utføre testen, så man vet om det i det hele tatt er noe vits å følge med i tråden.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg mener jo det ikke er forskjell, så jeg synes hele eksperimentet er bortkastet tid.

Men siden vi er inne på temaet hadde det jo vært interessant om trådstarter forklarte hvordan han hadde tenkt å utføre testen, så man vet om det i det hele tatt er noe vits å følge med i tråden.
    Hehe.. Opplegget var det at jeg havnet i en heftig diskusjon med en bekjent her i går kveld (les: natt), og han forkynte at han lett kunne høre forskjell på digitalkabler på 1 meter eller mindre av typen coax. Men da jeg "tar" han på dette, og begynner å foreslå en blind-test, så stiller han et par til dels urimelige krav rundt testen. Derav 20 ampère kurs osv, noe som forøvrig ikke skulle hatt noe å si i det hele tatt :P Denne testen tror jeg nok ikke ville gitt så mange 100-lapper til noen som helst. Kanskje muligens om noen hadde tippet riktig alle fem gangene :P

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å reise til Porsgrunn for 100kr hørtes litt slitsomt ut. Koster jo mer i bensin.
    Jeg satt å tenkte på om jeg skulle skrive 1000,- da jeg selv mener dette er umulig :P Men fant ut at det kunne skape flere som ville "prøve lykken". Og om et par stykker skulle finne på å ha rett ville det jo fort kostet kroner :P

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Hehe.. han forkynte at han lett kunne høre forskjell på digitalkabler på 1 meter eller mindre av typen coax.
    Beskrev han hvordan man hører forskjell
    (selve opplevelsen.....hvordan lydforskjellen mellom kabler blir opplevd ?)

Selvsagt er det forskjell på kabler men hvordan folk opplever digitale forskjeller er ofte morsomt å lese om

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    så stiller han et par til dels urimelige krav rundt testen. Derav 20 ampère kurs osv, noe som forøvrig ikke skulle hatt noe å si i det hele tatt
    For hvert krav som blir stilt er det vel rimelig at de som stiller kravet beskriver kravet i denne tråden og den hypotetiske bakgrunnen for det?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vedkommend 20A kurs selv.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Beskrev han hvordan man hører forskjell
    (selve opplevelsen.....hvordan lydforskjellen mellom kabler blir opplevd ?)

Selvsagt er det forskjell på kabler men hvordan folk opplever digitale forskjeller er ofte morsomt å lese om
    Nei, han var vel mest opptatt av å være irritert på meg, som foreslo noe så hår-reisende idiotisk. Tenkte jeg skulle ringe ham i dag for å høre om han var like bestemt fortsatt :-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har vedkommend 20A kurs selv.
    I do not know :/

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om denne testen skulle vært litt morsom burde den vært utvidet til en sammenligning av digital-kabler generelt. Optisk mot coax, og muligens HDMI også. Det kunne vært spennende Men der stiller jeg ikke med noen hundringser om noen skulle klare å høre forskjeller :P

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •