Blindtest på digital-kabler? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Teste er morsomt
    Det er mange som hører forskjell så du kan fort bli blakk
    (men om opplevd hørt er en egentlig fakta forskjell eller bare en opplevelse)
    Er jo mange som sitter å tror det å sende digital lyd er det samme som analogt å tilfører den digitale transporten mange myter , vranglære , foreldet vrøvl

De kan sitte å laste ned musikk over killometervis med 60 år gammel råtten telefonkabel (internett) å formene minimalt om lydkvalitet men når det kommer til digitale kabler mellom spillere og motakere på en meter eller 2 er forskjell så enorm i dybde , luftighet , bass , mere dynamisk eller hva det nå er

Det er selvsagt forskjeller mellom sende / motak protokoller og type codec lyd, hvem feiretter/korrigerer eller ikke , dac buffer , osv
    Hvor lang kabel ut fra kvalitet for minimal digital støy
    Man kan måle forskjeller i overføringer men bruker man normalt eller bedre konstruerte kabler å ikke underdimmensonerte/feil fabrikerte/eller svindel kabler vil det altid være en x mengde digital støy men ikke være så mye at det går utover lydkvalitet

det er forskjeller men vil man høre dem ? å mest artig er jo der enkelte hører å da lese hvordan de hører/opplever forskjellen i en digital kabel (de fleste hører digital kabel forskjell på samme måte som de hører forskjell på analog kabel å det er litt rart)
    Uten å ytre noen som helst formening om det er mulig å høre forskjell på digitalkabler eller ikke (utover at dette er de eneste kablene i anlegget jeg ikke har lagt en del penger i) så vil jeg bare kommentere en ting:
    Når man streamer over internett gjør man dette over IP med en buffer, det spiller ingen rolle om datastrømmen er ujevn, om den tar små pauser eller hvilken rekkefølge pakkene kommer i så lenge det kommer fort nok til at buffer ikke går tom.
    Det du egentlig gjør er å laste ned en mp3-fil som blir dekodet etter hvert som den spilles av, men nedlastingen ligger langt foran den lyden du faktisk hører.
    En digitalkabel mellom en kilde (f.eks en cd-spiller eller en media-pc) og en DAC er den ferdig dekodede mp3-filen (eller flac, ogg, wav, whatever), denne har ikke noe buffer og kjøres ikke på toppen av en feilrettende protokoll, her skjer ting i realtime og det som kommer gjennom kabelen er det som kommer ut i høyttaleren, i den rekkefølgen det kommer og i den hastigheten det kommer....
    Om internettlinja de dropper hver 10ende pakke er ikke dette noe problem for lyden så lenge hastigheten er høy nok, hvis en digitalkabel mellom kilde og dac dropper 10% av dataene før du søppel ut av høyttalerene....
    Det sendes ikke lyd over internett....
    Så sammenligningen med kvaliteten på kobberet i telenettet og digitalkabelen i anlegget er fullstendig meningsløs.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Partygutter!
    :-)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    En digitalkabel mellom en kilde (f.eks en cd-spiller eller en media-pc) og en DAC er den ferdig dekodede mp3-filen (eller flac, ogg, wav, whatever), denne har ikke noe buffer og kjøres ikke på toppen av en feilrettende protokoll, her skjer ting i realtime og det som kommer gjennom kabelen er det som kommer ut i høyttaleren, i den rekkefølgen det kommer og i den hastigheten det kommer....
    Om internettlinja de dropper hver 10ende pakke er ikke dette noe problem for lyden så lenge hastigheten er høy nok, hvis en digitalkabel mellom kilde og dac dropper 10% av dataene før du søppel ut av høyttalerene....
    Så sammenligningen med kvaliteten på kobberet i telenettet og digitalkabelen i anlegget er fullstendig meningsløs.
    Dette er vel en sannhet med sterke modifikasjoner, det finnes mange digitale lydformater (f.eks USB audio) med crc/feilkorrigering, og det finnes også DACer som reklokker signalet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette er vel en sannhet med sterke modifikasjoner, det finnes mange digitale lydformater (f.eks USB audio) med crc/feilkorrigering, og det finnes også DACer som reklokker signalet.
    Og de fleste usb-dac'er har crc-korrigering? (Ærlig spørsmål, jeg veit ikke)
    Og en reklokking av signalet vil hjelpe ved pakketap? (Eller bit-tap da)
    Det er i tilfelle nytt for meg, men jeg er ikke ekspert på dette, men sier du at det er vanlig at en DAC kjører med en buffer?
    Hvis man skal ha mulighet for feilkorrigering og resending av tapte bit må man nødvendigvis kjøre det over en protokoll med toveiskommunikasjon, da kan DAC gi beskjed til kilde om at den mangler en spesifikk bit og få denne sendt på nytt før buffer går tomt, uten buffer er det vel ingen som helst måte man kan feilkorrigere for en bit som går tapt på grunn av dårlig kabel?
    Hvis jeg ikke tar feil i antagelsene mine her mener jeg at jeg har uttalelsen min i behold...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og de fleste usb-dac'er har crc-korrigering? (Ærlig spørsmål, jeg veit ikke)
    Og en reklokking av signalet vil hjelpe ved pakketap? (Eller bit-tap da)
    Det er i tilfelle nytt for meg, men jeg er ikke ekspert på dette, men sier du at det er vanlig at en DAC kjører med en buffer?
    Hvis man skal ha mulighet for feilkorrigering og resending av tapte bit må man nødvendigvis kjøre det over en protokoll med toveiskommunikasjon, da kan DAC gi beskjed til kilde om at den mangler en spesifikk bit og få denne sendt på nytt før buffer går tomt, uten buffer er det vel ingen som helst måte man kan feilkorrigere for en bit som går tapt på grunn av dårlig kabel?
    Hvis jeg ikke tar feil i antagelsene mine her mener jeg at jeg har uttalelsen min i behold...
    Jeg kan ikke se for meg at en optisk elle coaxkabel på kanskje 1 meter er spesielt utsatt for pakketap. Hvor mange USB Dacer som har CRC-korrigering vet jeg ikke, men i følge de som har laget standarden så er du ræva til å implementere hvis du ikke gjør det.

De gikk så langt som å si "any digital transmission that does not include the capability to determine error/non-error transmission is fundamentally broken."

Når det gjelder helt standard DAC i f.eks en CDspiller så er jeg usikker på hva slags feilkorrigering det er mellom drivverk og DAC.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg kan ikke se for meg at en optisk elle coaxkabel på kanskje 1 meter er spesielt utsatt for pakketap. Hvor mange USB Dacer som har CRC-korrigering vet jeg ikke, men i følge de som har laget standarden så er du ræva til å implementere hvis du ikke gjør det.

De gikk så langt som å si "any digital transmission that does not include the capability to determine error/non-error transmission is fundamentally broken."

Når det gjelder helt standard DAC i f.eks en CDspiller så er jeg usikker på hva slags feilkorrigering det er mellom drivverk og DAC.
    Internt i en cd-spiller er vel lite interessant all den tid vi snakker om digitale kabler (for jeg regner da med at vi snakker om kabler som binder sammen forskjellige bokser).
    Hvis det er sånn at de fleste eksterne DAC'er (ihvertfall av en viss kvalitet) snakker toveis, har buffer og dermed mulighet for å be om resending av et signal, og at de fleste kilder også har et buffer som gir mulighet for samme resending så er jeg helt overbevist om at kvalitet på digitalkabler ikke har noe å si, et digitalt buffret signal med mulighet for feilkorreksjon kan ikke påvirkes av kvaliteten på kabelen hvis tapet ikke blir så stort at buffer går tomt.
    Dette ville jo i tillegg ha tatt livet av hele diskusjonen om jitter, jeg klarer ikke å skjønne at jitter kan oppstå hvis det er snakk om feilkorrigerbare pakker, som da naturligvis må kjøres på toppen av en protokoll.
    Men det er ikke den oppfatningen jeg sitter med ut fra hva jeg har lest....
    Har en cd-spiller et buffer og muligheten til å ta imot et feil-signal inn digtalutgangen?
    Så vidt jeg har skjønt er den digitale utgangen på en cd-spiller en ren utgang som sender en strøm, ikke en toveis med mulighet for å ta imot feilkoder og dermed sende på nytt.

Hmmm, her er det definitivt ting jeg må lese meg opp på skjønner jeg....

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ytre noen som helst formening om det er mulig å høre forskjell på digitalkabler eller ikke (utover at dette er de eneste kablene i anlegget jeg ikke har lagt en del penger i) så vil jeg bare kommentere en ting:
    Når man streamer over internett gjør man dette over IP med en buffer, det spiller ingen rolle om datastrømmen er ujevn, om den tar små pauser eller hvilken rekkefølge pakkene kommer i så lenge det kommer fort nok til at buffer ikke går tom.
    Det du egentlig gjør er å laste ned en mp3-fil som blir dekodet etter hvert som den spilles av, men nedlastingen ligger langt foran den lyden du faktisk hører.

Skriver jeg så dårlig ?
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    De kan sitte å laste ned musikk over killometervis med 60 år gammel råtten telefonkabel (internett) å formene minimalt om lydkvalitet men når det kommer til digitale kabler mellom spillere og motakere på en meter eller 2 er forskjell så enorm i dybde , luftighet , bass , mere dynamisk eller hva det nå er
    Tråden omhandler coax kabler (forskjell) på 1 meter eller kortere
    Jeg har ikke skrevet at det er feilretting over coax
    Jeg har heller ikke skrevet at det IKKE er forskjeller
    men
    mange har sterke meninger om forskjeller å med dette dro jeg frem internett.
    Ja alle vil 1 eller mange ganger oppleve at bilde/lyd vil hakke osv over nettverk men da kommer ingen saftige utrykk om mindre bass , luftigere diskant osv men når coax kabler på 1 meter eller kortere nevnes er folk på hugget.

For min del er en coax 75 ohm på 1 meter eller kortere som er produsert uten svindel eller juks bra kabel å ser (hører) ikke forskjeller

ville vel bekymret meg mere om transport ut og motak inn enn en kabelstubb på meteren eller mindre imellom

Selv bruker jeg HDMI som er langt bedre valg (et valg mange andre har gått over til også)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •