Blindtest på digital-kabler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Om denne testen skulle vært litt morsom burde den vært utvidet til en sammenligning av digital-kabler generelt. Optisk mot coax, og muligens HDMI også.
    Er jo ikke nødvendigvis kabelforskjell man kan høre så sammenligne ulike kabler (optisk , coax , hdmi) vil høyst sansynlig ved opplevd forskjell være avsender eller motak forskjell

Lyden skal behandles til riktig utgangsignal (avsender)
    Lyden skal behandles som motatt signal (motaker)

Fra lyden ligger på en fil eller disc til lyden sendes ut kontakt (optisk/coax , hdmi) forskjell komponenter behandling

til lyden kommer inn i motaker kontakt for optisk , coax , hdmi kabel og hvor ulikt resultatet kan bli da fra kontakt å til lyd kommer til dac

skal du måle bør du bruke sammenlingninger med samme utgang / inngang (altså kabel forskjell)

ellers blir avsender , motak ulike kabler enda en faktor
    (fordi er feks HDMI best med ett utstyr betyr ikke det at det er best med allt , optisk eller coax kan være mye bedre valg enn HDMI for andre.....det blir jo ikke fakta/opplevd mening om kabelforskjell)

Nå er jo digitale overføringskabler en ting å en grunn til at de har x type spesifikasjon for jobben de skal gjøre

Har noen sett audio ledningen fra drevet til hovedkort i en cd/dvd spiller eller fra cd/dvd drevet i en pc
    Kvalitet ?
    Her er en normal kabel som sitter i pc*r man kjøper

å er tilsvarende man finner i rene avspillere
    S/PDIF DIGITAL Audio 2 Pin Internal CABLE SOUND,DIGITAL,AUDIO,SPDIF

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Er jo ikke nødvendigvis kabelforskjell man kan høre så sammenligne ulike kabler (optisk , coax , hdmi) vil høyst sansynlig ved opplevd forskjell være avsender eller motak forskjell

Lyden skal behandles til riktig utgangsignal (avsender)
    Lyden skal behandles som motatt signal (motaker)

Fra lyden ligger på en fil eller disc til lyden sendes ut kontakt (optisk/coax , hdmi) forskjell komponenter behandling

til lyden kommer inn i motaker kontakt for optisk , coax , hdmi kabel og hvor ulikt resultatet kan bli da fra kontakt å til lyd kommer til dac

skal du måle bør du bruke sammenlingninger med samme utgang / inngang (altså kabel forskjell)

ellers blir avsender , motak ulike kabler enda en faktor
    (fordi er feks HDMI best med ett utstyr betyr ikke det at det er best med allt , optisk eller coax kan være mye bedre valg enn HDMI for andre.....det blir jo ikke fakta/opplevd mening om kabelforskjell)

Nå er jo digitale overføringskabler en ting å en grunn til at de har x type spesifikasjon for jobben de skal gjøre
    Og derfor vil jeg heller ikke vedde på at man ikke hører forskjell. Mange ting som dukker opp om man skal sammenligne hdmi mot coax og optisk, samt at svaret man "kommer frem" til ikke nødvendigvis er det samme fra en forsterker til en annen... Mao lets drop it :P

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teste er morsomt
    Det er mange som hører forskjell så du kan fort bli blakk
    (men om opplevd hørt er en egentlig fakta forskjell eller bare en opplevelse)
    Er jo mange som sitter å tror det å sende digital lyd er det samme som analogt å tilfører den digitale transporten mange myter , vranglære , foreldet vrøvl

De kan sitte å laste ned musikk over killometervis med 60 år gammel råtten telefonkabel (internett) å formene minimalt om lydkvalitet men når det kommer til digitale kabler mellom spillere og motakere på en meter eller 2 er forskjell så enorm i dybde , luftighet , bass , mere dynamisk eller hva det nå er

Det er selvsagt forskjeller mellom sende / motak protokoller og type codec lyd, hvem feiretter/korrigerer eller ikke , dac buffer , osv
    Hvor lang kabel ut fra kvalitet for minimal digital støy
    Man kan måle forskjeller i overføringer men bruker man normalt eller bedre konstruerte kabler å ikke underdimmensonerte/feil fabrikerte/eller svindel kabler vil det altid være en x mengde digital støy men ikke være så mye at det går utover lydkvalitet

det er forskjeller men vil man høre dem ? å mest artig er jo der enkelte hører å da lese hvordan de hører/opplever forskjellen i en digital kabel (de fleste hører digital kabel forskjell på samme måte som de hører forskjell på analog kabel å det er litt rart)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje forskjellen man hører ikke er materialet, men egentlig selve forbindelsen i endene (i.e. pluggene). Nullhypotese og alternativ hypotese f. eks.

H0: Like plugger låter likt, og kabelen mellom dem betyr ingenting
    H1: Like pugger låter ikke likt

Sett passende konfidensinterval på det og begynn testingen.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

And pigs will fly....in 3 D :-) with digital tails :-))
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Black Swans fantes jo ikke. Kanskje Black Flying Pigs heller ikke finnes.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Teste er morsomt
    Det er mange som hører forskjell så du kan fort bli blakk
    Jeg hører selv forskjeller på høyttalerkabler og signalkabler. Men hdmi, coax og optisk er det værre med. Om noen klarer en blindtest på disse skal jeg bli mektig imponert :P

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om denne testen skulle vært litt morsom burde den vært utvidet til en sammenligning av digital-kabler generelt. Optisk mot coax, og muligens HDMI også. Det kunne vært spennende Men der stiller jeg ikke med noen hundringser om noen skulle klare å høre forskjeller :P
    Ja, har dere gjort noe testing ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ja, har dere gjort noe testing ?
    Ingen som har stilt opp og ville prøve. For min del tror jeg det er mer eller mindre umulig... Så tror ikke jeg gidder å gjennomføre testen alene. Skal hente 802D for test i dag, og kommer til å konsentrere meg om dem

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom testen er fortsatt aktuellt så dobler jeg premien til den som hører forskjell Så det er 200 fra meg + 100 fra trådstarter = 300kr!
    Og da vil jeg ha en detaljert begrunnelse for hva forskjellen er! Da bør man også ha vitner som kan støtte noe av begrunnelsen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han vil ha bevis, trådstarter ville ha en som kan høre forskjell.
    Jeg kan godt øke den til 1000KR, da skal lytteren være med i blindt test opptil flere ganger mellom 2 forskjellige kabler. Han må kunne bevise dette:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan dere gjøre et svært godt kjøp, for de som virkelige mener at de hører forskjell:
    Nordost Odin signalkabler

UNDER HALV PRIS SLÅ TIL NÅ!!!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde selv lyst til å utlyse 1000-lapper. Men fant ut om jeg faktisk tok feil (og mine ører skulle vise seg underlegne) kunne det ende opp med å kosta kvanta :P Tok derfor ikke sjangsen :P

Men står fortsatt ved at jeg sterkt betviler en eneste person skal klare dette

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde selv lyst til å utlyse 1000-lapper. Men fant ut om jeg faktisk tok feil (og mine ører skulle vise seg underlegne) kunne det ende opp med å kosta kvanta :P Tok derfor ikke sjangsen :P

Men står fortsatt ved at jeg sterkt betviler en eneste person skal klare dette
    Hva med kameratene da - som var så store i kjeften. Har de ikke turt å stille opp ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

My bad

Edit

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keti
    Hei,:cry:
    Det var nok bare kjeften som tok av i selskapet. Eieren av denne kjeften har jeg en misstanke er min. Selvsagt kan jeg ikke høre forskjell på digitale kabler av ulike merker og typer , amatør som jeg er . Så beklager påstander som bunner ut i ja amatør iver. Ved kjøp av digitale kabler har det som regel hvert forandring av andre lyd komponenter i lyd kjeden og det er vel på en måte litt forklaring på opplevd forskjell og nokså mye, hva heter det "placebo" og mye dumhet. Håper tråd starter kan se dette som en unnskyldning og beklagelse i det offentlige hifi rom over påstander og andre ting som burde vært usagt denne kvelden .
    En blindtest over kabler synes jeg nok mine ører er litt for nedsatt til og "audiofil" ikke justert.:???: :-| .
    Takk for meg .
    Jøss, moro å se deg her på forumet

Jeg syns den diskusjonen vi hadde bare var morsom. Så ikke tro jeg ble grinete eller sur av den grunn :P Jeg har vært på HFK Drammen i dag og hentet med et sett Van Den Hul Revelation. Høyttalerkabler i middels+ klasse. Er veldig spent på om jeg får frem noen gode forskjeller på anlegget mitt med dem. Vet ikke om du tok meg litt feil, da jeg var temmelig påståelig den lørdan :P Personlig har jeg liten tro på digital-kabler, men høyttalerkabler og signalkabler er jeg temmelig overbevist om at jeg hører forskjell på. Driver å prøver flere audiotweaks for tiden. Spikes, kabler, dempemateriale osv. Moro å se hva som funker

Jeg mener forøvrig ikke at man må ha "gull-ører" for å høre forskjell på kabler. Har absolutt ikke det selv, men får da frem litt forskjeller alikevel

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei8)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, moro å se deg her på forumet

Jeg syns den diskusjonen vi hadde bare var morsom. Så ikke tro jeg ble grinete eller sur av den grunn :P Jeg har vært på HFK Drammen i dag og hentet med et sett Van Den Hul Revelation. Høyttalerkabler i middels+ klasse. Er veldig spent på om jeg får frem noen gode forskjeller på anlegget mitt med dem. Vet ikke om du tok meg litt feil, da jeg var temmelig påståelig den lørdan :P Personlig har jeg liten tro på digital-kabler, men høyttalerkabler og signalkabler er jeg temmelig overbevist om at jeg hører forskjell på. Driver å prøver flere audiotweaks for tiden. Spikes, kabler, dempemateriale osv. Moro å se hva som funker

Jeg mener forøvrig ikke at man må ha "gull-ører" for å høre forskjell på kabler. Har absolutt ikke det selv, men får da frem litt forskjeller alikevel
    Du får dra enn kameratene på en "privat" blindtest på høytaler kabler da - vi gleder oss.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm8)