Innkjøp av nytt HIFI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Stian B-L sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innkjøp av nytt HIFI

Hei. Jeg sitter å vurderer å slå på stortrommen og gå til innkjøp av litt kvalitets lyd! Noe som virkelig har tatt tak i meg nå er XTZ sin topp modell

XTZ Divine 100.49 Pianolakk XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Eneste jeg er litt usikker på er hva man skal kjøpe inn av forsterkere uten at det skal doble seg i pris!

Jeg har tittet litt på xtz sine forsterkere og kunne godt tenkt meg å kjøre to XTZ sub amp 1 til di 4 10" basserene. En sub amp 1 på hver høytaler.

XTZ Sub Amp 1 XTZ | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Til å drive mellomtone og diskant vurerer jeg XTZ sin effektforsterker Class-AP100.

XTZ Class-AP100 Black XTZ | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Denne kan man velge å bruke i Klasse A eller Klasse AB. Den fineste lyden hadde man vell fått av å kjøre på klasse A, men da er forsterkeren oppgitt til å levere en effekt på 2x50w 8ohm. Er dette kanskje litt lite til å drive begge kassene, burde man ha gått for to stk og kjørt en på hver høytaler i klasse a?

Er det noen som har andre forslag eller inspill så værsågod! Dette er ikke bestemt enda så setter pris på all hjelpen jeg kan få

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal kjøpe høyttalere til 40K og har tenkt å drive dem med 4 forsterkere som tilsammen koster 19,5K?
    Uten at jeg kjenner XTZ-forsterkerene vil jeg si dette høres ut som komponenter i en helt annen (lavere) klasse.
    Som det står i testen surround.no linker til: Du bør legge like mye i forsterker og kilde for å yte høyttalerene rettferdighet...
    Hva skal du bruke som pre-amp?
    Høyttalerene er oppgitt til 89db, det er med andre ord ikke veldig tungdrevne, mine JBL LS80 er oppgitt til 90db og spiller MONSTERHØYT foret med Hegel H200 på 2x200W.
    Ikke har jeg opplevd at forsterkeren får pusteproblemer noen gang heller....

Tror jeg hadde lagt pengene i færre forsterkere med flere watt, grunnen til at jeg drar fram H200 er selvfølgelig at jeg har den selv, men det finnes masse spennende i denne prisklassen, jeg tviler på at 4 amper til 20k gir samme kvalitet som en til 25K, men for all del, har tatt feil før jeg. (i 1994 tror jeg det var )

En annen ting er at jeg nok ville lagt mer en halvparten av prisen for HT i forsterkere, men igjen, hva slags pre-amp har du?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hørte divine med XTZ sin egen amp, syns ikke det var noen bra match, gå for noe litt dyrere og litt varmere i klangen
    Selvom det hørtes jo spennende ut med sub ampene dems på denne da.

Hadde heller gått for en Parasound eller noe, skal du ha skikkelig med krefter har jo adcom noen monsterforsterkere.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke enkelt, men med en høyttaler til den prisen så bør du som andre skriver legge mye penger i forsterker.

Jeg er faktisk av den oppfatning at man får mere av pengene sine med å bruke mest på elektronikk forsterker og dac og så heller noe mindre på høyttalere.

Flere ganger har jeg testet ut dette og med min musikk og preferanser så er det dette som låter best hos meg.

Sitter nå med forsterker og dac til omtrent den dobble prisen av høyttalerene mine. Har testa høyttaleren over mine og synes ikke det gav noen forbedring.

Nei bruk heller mest penger på en forsterker samt avspiller og mindre på HT.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehrm, her var det mange ubrukelige tilbakemeldinger. Innbyrdes prisnivå har da ikke noe å si, ytelse-/kvalitetsmatching er jo greia.

Finnes forsterkere til 10k som spiller like 'bra' - gir nok effekt uten å tilføre støy/forvrengning - som forsterkere til 40k. og viceversa. iom de er relativt lettdrevne kan du igrunnen velge og vrake av forsterkere. kan du ikke høre med xtz hva de anbefaler av spec på forsterkere til divine? Kanskje kan de komme med tips også.

resten av elektronikken, det være seg forforsterker/dac/kilde osv, er mindre viktig for lyden enn høyttaler/forsterker.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Som innen alt av hifi så er det flere meninger ute å går.

Ang inbyrdes prisforskjeller, naturligvis er der en sammenheng.. En forsterker til 10k vil aldri vere like god som en til 40k på papiret. Det er her maching, utallige timer med prøving og feiling kommer inn som du skriver. En forforsterker og en dac/cdspiller eller hva man bruker. Vil bestemme hoveddelen i lyden som en effektforsterker skal gjengi. En effektforsterker vil nok farge lyden litt, men hovedvekten er nok samspillet mellom dac og forforsterker.

Det er ivertfall min påstand.

Men nok OT.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny high-end høyttaler fra XTZ til lavpris?

Har du overveid paneler? Magnepan 1,7 koster 22K og er et kupp!

Eller Pioneer:
    Pioneer S-3EX selges til h.b.o. 26.000 kr.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    [..]En effektforsterker vil nok farge lyden litt, men hovedvekten er nok samspillet mellom dac og forforsterker.

Det er ivertfall min påstand.
    jaha? har du noen forklaring på denne påstanden, evt noen kildehenvisninger?

Av nevnte 3 komponenter "farger" (påvirker) effektforsterkeren, og i mi bok selvfølgelig, potensielt mest lydkvaliteten ut til høyttaleren(e). DA konvertering og et potmeter med et lite forsterkertrinn er som en fis i ei dundyne i den store sammenheng. En vil jo forøvrig ha så lite påvirkning/endring av lydsignalet som mulig.

forøvrig ville jeg - som nevnt av niels nielsen - vurdert endel andre høyttalere også, siden du er villig til å legge såpass på bordet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå går jeg ut ifra at trådstarter har bestemt seg for høytallere. Min påstand da er at det er pre spes og dac som gir hoveddelen av lydsignaturen. Det største punktet er satt, da høytallere er bestemt.

Dac er jo en komponent som forvandler digitale signal om til analoge signaler. Men det vet du sikkert. En effekt forsterker, jo den forsterker det signalet den får beskjed om. Den vil nok legge til konstruktørens filosofi. Men dens jobb er å forsterke et signal som den får.

Derfor mener jeg at dac og preamp er de komponentene som vil vere viktigst å bruke penger på.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Nå går jeg ut ifra at trådstarter har bestemt seg for høytallere. Min påstand da er at det er pre spes og dac som gir hoveddelen av lydsignaturen. Det største punktet er satt, da høytallere er bestemt.

Dac er jo en komponent som forvandler digitale signal om til analoge signaler. Men det vet du sikkert. En effekt forsterker, jo den forsterker det signalet den får beskjed om. Den vil nok legge til konstruktørens filosofi. Men dens jobb er å forsterke et signal som den får.

Derfor mener jeg at dac og preamp er de komponentene som vil vere viktigst å bruke penger på.
    Tja, det er ihvertfall STOR forskjell på lydsignaturen i juniors anlegg når man bytter mellom Embla Eana og Rotel RB990BX som effektforsterker.
    Rotel gir mye mer bunn en Embla og er litt mindre skarpe i toppen...
    Samme pre, samme DAC, samme kilde, samme høyttalere, men stor forskjell i lydsignatur.

Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ehrm, her var det mange ubrukelige tilbakemeldinger. Innbyrdes prisnivå har da ikke noe å si, ytelse-/kvalitetsmatching er jo greia.

Finnes forsterkere til 10k som spiller like 'bra' - gir nok effekt uten å tilføre støy/forvrengning - som forsterkere til 40k. og viceversa. iom de er relativt lettdrevne kan du igrunnen velge og vrake av forsterkere. kan du ikke høre med xtz hva de anbefaler av spec på forsterkere til divine? Kanskje kan de komme med tips også.

resten av elektronikken, det være seg forforsterker/dac/kilde osv, er mindre viktig for lyden enn høyttaler/forsterker.
    Ubrukelige tilbakemeldinger? OK, regner med at det finnes to forskjellige kategorier; De som er enige med deg, og de som tar grenseløst feil?
    Prisnivå har ikke noe å si nei....ok så alle vi som har kjøpt forsterkere til mer enn 5 000,- har driti på draget, greit, da mener du det...
    Du nevner selv kvalitetsmatching, men kvalitet har INGENTING med pris å gjøre i din verden?
    Jeg har jævlig lyst til å bytte ut forsterkeren min med Hegel H4A MKII, hvis du kunne vært så grenseløst grei å fortelle meg hvilken forsterker til rundt 10 000,- som leverer like bra lyd hadde jeg vært evig takknemling!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste av de der har effektforsterker på surround receiveren vil nok være enige i at effektforsterkeren har en effekt, en signatur, på anlegget.
    Om forsterkeren "bare" skal forsterke signalet ville det være veldig simpelt, men, den skal formidle signalet videre til høyttaleren der på sin side kan være veldig krevende. Derfor passer noen forsterkere bra til noen høyttalere og andre ikke så bra. Man trenger gjerne ikke lytte mange sekunder før man vet...
    Forforsterkeren er utrolig viktig, og ofte helt ignorert i et surround oppsett, men det er en annen diskusjon.

Men tilbake til trådstarter, med klase A trenger du ikke tenke watt. Mange vil ikke røre en 25 watt klasse A forsterker fordi man har fått inn med morsmelken at få watt er lik dårlig kvalitet, og desuten vil man bli flau når noen spør hvor mange watt man har.
    50 watt klasse A er utrolig mye effekt og driver "alt".

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    [...]OK, regner med at det finnes to forskjellige kategorier; De som er enige med deg, og de som tar grenseløst feil?
    I denne sammenheng er du inne på noe, ja.

Prisnivå har ikke noe å si nei....ok så alle vi som har kjøpt forsterkere til mer enn 5 000,- har driti på draget, greit, da mener du det...
    Du nevner selv kvalitetsmatching, men kvalitet har INGENTING med pris å gjøre i din verden?
    Denne får stå på din regning, det har jeg aldri sagt.

Som regel koster (bygge)kvalitet penger, men fordi det er så mye svada ute å går inne amatør-/hjemmelydmarkedet kan man fort ende opp med å kjøpe katta i sekken. Utpris på et (nytt) produkt er noe det sevlfølgelig også spekuleres i innen haifaisegmentet, som i andre. Derfor må en ha et noe edruelig gangsyn når en ser på de faktiske tekniske spesifikasjonene på en forsterker, og så evt velge adekvat produkt utifra et estetikk-/smakshensyn. Derfor står jeg på at det å blindt prate om pris og hifiprodukter er ubrukelig og misvisende.

Litt innføring i forsterkerteori, inkludert forforsterkeri - Lenard Audio - Education - Amplifiers.

Vil spesielt anbefale å lese - og forstå - det som står om 'the perfetct operational amplifier', og i alle fall ta en titt på/skumles de andre 7 arkfanene/lenkene.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal bruke flere forsterkere på høyttalerne vil det være en fordel å bruke samme forsterker for å unngå fasefeil. Du har f.eks Dussun som leverer klasse A med bra med krefter uten at man tømmer banken. De skal låte fantastisk bra, men du må importerer fra det store utland. Man kan koble ut forforsterkeren på de.
    Dussun V6i
    Dussun V8i

For min del er jeg av den oppfatning at kvalitet på elektronikk egentlig ikke henger så nøye sammen med pris. Man finner produkter i laverer prisklasse som kan være bedre enn langt dyrere og dyre produkter som ikke nødvendigvis er spesielt gode. Ofte har pris og kvalitet en sammenheng, men slettes ikke alltid.

Jeg tror klasse A eller klasse D er de beste alternativene. Virkelig god klasse AB, som f.eks Bryston, koster ofte mye.
    Ligger forøvrig en Chapter integrert på bruktbørsen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en tur til Danmark?
    Montana EPS2

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har bestemt deg for XTZ så er jo det helt greit, ingen tvil om at de ht har potensiale. Men det finnes mange gode alternativer der ute.

Canton Vento Reference 5
    http://www.bmh.no/shop/index.php?pag...emart&Itemid=1

Triangle Magellan Cello SW2, tilbudsside
    AUDIOFIL

Montana Liberty
    .::High End::.

Dali Grand
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Dali Grand hjemmekino system

Martin Logan Vista
    Brukt - Audiofoni - Høykvalitets HiFi produkter

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at folk har forskjellige meninger Dette er jo kunn et godt svar på all "krangel" ang lyd og det har vell noe med ørene og si. Man hører forskjellig og man har forskjellig smak på det man hører. Noen liker lyden fra elekronikk som koster 100.000 av kroner, mens andre syns at elektronikk rundt 10.000 er kjempe bra!
    Det beste svaret på hvordan forsterkere jeg burde ha får jeg vell av å prøve meg frem og høre på!

Men jeg er glad fo alle inspill som kommer.

Jeg hadde planer om å ha dette som fronter i et surroundsystem også, men jeg elsker å høre på musikk så det vil bli brukt mest som musikk i stereo!
    Så hvis noen har noen forslag om hvordan forsterkersystem jeg bør ha så blir jeg glad

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian B-L
    Godt å se at folk har forskjellige meninger Dette er jo kunn et godt svar på all "krangel" ang lyd og det har vell noe med ørene og si. Man hører forskjellig og man har forskjellig smak på det man hører. Noen liker lyden fra elekronikk som koster 100.000 av kroner, mens andre syns at elektronikk rundt 10.000 er kjempe bra!
    Det beste svaret på hvordan forsterkere jeg burde ha får jeg vell av å prøve meg frem og høre på!

Men jeg er glad fo alle inspill som kommer.

Jeg hadde planer om å ha dette som fronter i et surroundsystem også, men jeg elsker å høre på musikk så det vil bli brukt mest som musikk i stereo!
    Så hvis noen har noen forslag om hvordan forsterkersystem jeg bør ha så blir jeg glad
    Tja, forslag til forsterker?
    Aner ikke hva som passer til høyttalerne du har sett deg ut, og ikke aner jeg hva du har tenkt å bruke som pre, men hvis du vurderer integrert og f.eks har lyst til å prøve en Hegel H200 kan jeg bistå hvis du bor på østlandet....
    Ja, jeg har den selv og er veldig fornøyd, og det er vel gjerne sånn at man har lett for å anbefale det man har landet på selv, men for å sitere Håkon Rognlien når han testet den:

"I dag skal jeg spare dere for alle forsøk på diplomati! jeg tar bladet fra munnen og flagger meningene i store bokstaver: Hegels 200 watter er på alle viktige punkter bedre enn min egen referanse, Krell KAV 400!"
    "Hegel banker Krell, end of story!"

Jeg må innrømme jeg ble litt fornøyd når jeg fant den der etter å ha kjøpt H200 selv
    Nå kommer selvfølgelig matching og smak inn i bildet, er ikke sikkert den passer til dine høyttalere og det er ikke sikkert du liker lyden selv om jeg og Rognlien gjør det
    Uansett; Skal du bruke dem som fronter i tillegg til stereo må du ha en forsterker (eller pre) med HT-inngang som går utenom forsterkerens egen volum-kontroll sånn at receiveren din får kontroll på volum.
    Å bruke receiveren som stereo-pre til høyttalere i denne prisklassen regner jeg ikke med at du har tenkt til, vil tro du får bedre stereo-lyd med en god integrert eller en god stereo-pre, en receiver skal ha plass til så mye at den skal være temmelig sinnsykt dyr for å være en veldig god stereo-pre i tillegg til alt annet den skal være god på...

Men som sagt, har du lys til å prøve H200 og bor på østlandet er det bare å gi beskjed....

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, forslag til forsterker?
    Aner ikke hva som passer til høyttalerne du har sett deg ut, og ikke aner jeg hva du har tenkt å bruke som pre, men hvis du vurderer integrert og f.eks har lyst til å prøve en Hegel H200 kan jeg bistå hvis du bor på østlandet....
    Ja, jeg har den selv og er veldig fornøyd, og det er vel gjerne sånn at man har lett for å anbefale det man har landet på selv, men for å sitere Håkon Rognlien når han testet den:

"I dag skal jeg spare dere for alle forsøk på diplomati! jeg tar bladet fra munnen og flagger meningene i store bokstaver: Hegels 200 watter er på alle viktige punkter bedre enn min egen referanse, Krell KAV 400!"
    "Hegel banker Krell, end of story!"

Jeg må innrømme jeg ble litt fornøyd når jeg fant den der etter å ha kjøpt H200 selv
    Nå kommer selvfølgelig matching og smak inn i bildet, er ikke sikkert den passer til dine høyttalere og det er ikke sikkert du liker lyden selv om jeg og Rognlien gjør det
    Uansett; Skal du bruke dem som fronter i tillegg til stereo må du ha en forsterker (eller pre) med HT-inngang som går utenom forsterkerens egen volum-kontroll sånn at receiveren din får kontroll på volum.
    Å bruke receiveren som stereo-pre til høyttalere i denne prisklassen regner jeg ikke med at du har tenkt til, vil tro du får bedre stereo-lyd med en god integrert eller en god stereo-pre, en receiver skal ha plass til så mye at den skal være temmelig sinnsykt dyr for å være en veldig god stereo-pre i tillegg til alt annet den skal være god på...

Men som sagt, har du lys til å prøve H200 og bor på østlandet er det bare å gi beskjed....
    Tusen takk for svar! Jeg har ikke kjøpt inn høytalerene enda, men takk som tilbyr deg å hjelpe meg Setter jeg utrolig pris på
    Du ville heller ha brukt en Hegel H200 på begge frontene enn flere? Er Denne forsterkeren kraftig nok til å drive disse frontene alene eller ville du kjørt noen effektrinn i tilleg?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å finne ut hvilke type elektronikk du ønsker. Ønsker du en mest mulig nøytral og gjennomsiktig forsterker eller vil du ha en som legger til en form for farging. Og det kommer igjen ann på hvordan høyttalerne måler og låter hjemme hos deg. Det beste er selvsagt å prøve. Hegel er et nøytralt låtende merke. Et enda bedre forslag i samme gate tror jeg er Chapter Audio Couplet effektforsterkeren som ligger på brukten. Den har jeg fryktelig lyst på selv, men bør ikke bruke penger på slikt nå.
    Chaper Audio Couplet - ny pris
    Sjekk litt tester, så skjønner du at dette er ekstremt bra saker hvis du ønsker en forsterker som ikke farger lyden. I bassen vil den gi bedre kontroll enn Hegelen.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian B-L
    Tusen takk for svar! Jeg har ikke kjøpt inn høytalerene enda, men takk som tilbyr deg å hjelpe meg Setter jeg utrolig pris på
    Du ville heller ha brukt en Hegel H200 på begge frontene enn flere? Er Denne forsterkeren kraftig nok til å drive disse frontene alene eller ville du kjørt noen effektrinn i tilleg?

Tja, ville ha og ville ha, jeg ville ihvertfall prøvd
    Så vidt jeg klarer å lese meg til om disse så er de ikke spesielt tungdrevne, de er oppgitt til 89db og mine LS80 (som har samme følsomhet) spiller ihvertfall monsterhøyt uten at jeg får inntrykk av at forsterkeren anstrenger seg, så ja, jeg ville si det er verdt et forsøk.
    Med fare for å bli halshugd vil jeg bemerke at JEG innbiller meg at det er mer kvalitet i en forsterker til 23K enn 4 til 5K, men for all del; Jeg sier ikke hat H200 er en kjempematch, jeg har jo ikke hørt disse høyttalerne ennå, men jeg sier jeg ville prøvd....
    Så kan du jo selv avgjøre hva du synes låter best

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •