Low-Fi Konkurranse!! På tide å finne en vinner!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 93
    Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Low-Fi Konkurranse!! På tide å finne en vinner!!

Nå som vi går mot månedsskifte tenkte jeg å dra i gang en Low-Fi konkurranse, eller bedre: Superbudsjett Hifi-konkurranse.

Poenget:
    Sette sammen best mulig anlegg til MAX 1000,- spenn.

Kriterier for bedømmelse:

- Best mulig lyd -->
    Åpenbart helt umulig å kontrollere, men de fleste av oss har vel en viss peiling og normalt sett vil Patos basic 1-serie låte bedre enn Dantax i plast. Utover dette er det opp til deltakeren å skryte av lyden :-)

- Best utseende totalt -->
    WAF er alltid viktig, og det er et mål at dette skal kunne stå i en stue eller soverom og være "integrert", eller delikat om du vil. Store og små anlegg er velkommen, så lenge det er "gjennomført".

- Originalitet -->
    Altså, om noen kjøper en stilig radio i trekasse er den sikkert flott, men jeg er sikker på at folket vil finne en verdig vinner.!

Selvsagt, om dere har noen kritiske innspill til regler og kriterier kan vi diskutere det frem til 31 mars.

1. april går starten, og 30. mai er det slutt. Altså har vi 2 måneder til å tråle bruktmarkedet, loppemarked og dynga.!
    Underveis kan vi legge ut tips og hint + bilder her. Til slutt lager vi til en Poll med alle deltakerne, slik at vi kan stemme frem en vinner!

Allerede nå har vi en liten premie til vinneren (ikke veldig kostbar akkurat, og langt mindre enn 1000 spenn, bare så det er klart), men kanskje øker premiepotten etterhvert (hvis noen har lyst å sponse premiepotten er det bare å skrive PM eller poste i tråden).

Bakgrunn for konkurransen:
    Det kan være MYE lyd og glede i gammelt og/eller brukt. Og folk på dette forumet har masse god kunnskap, men ofte drukner det i jaget etter dyrt og nytt.
    Altfor mye "bra" utstyr havner på dynga!
    Nå skal vi teste kunnskapen, fantasien og kreativiteten!! 8)

Vinneren kan selvsagt velge å selge sitt anlegg på Finn.no og skryte av at det har vunnet priser!!
    Eller ha det på soverommet eller i garasjen.
    Eller gi til sin mor eller datter.
    The list goes on and on!

Alle konkurranser har regler, her er reglene:

1. Beste anlegg (ihht kriteriene nevnt over) for max 1000 spenn (frakt er ikke inkludert).
    2. Må minimum kunne spille stereo.
    3. Må minimum ha én ekstern kilde. F.eks. CD-spiller, DAC* eller Vinyl etc. Innebygget dac eller tuner osv teller IKKE som kilde.
    4. Må ha minimum to høytalere (head-fi er altså ekskludert).
    5. Alle komponenter må kjøpes/skaffes fra andre**.
    6. Kabler kommer i tillegg, har man noe liggende er det ok.
    7. Alle komponentene skal ved presentasjon av anlegget eies av deltakeren. Selvsagt ikke lov å "låne" komponenter til konkurransen.
    8. Gentlemen rules! Selvsagt foventer vi 0 (null) juks.!

Regelavklaringer:

* Jeg vet at dac ikke er en kilde egentlig, men såpass mange bruker spotify at vi lar det passere.

**
    - Det er ikke lov å gi bort sin gamle CD-spiller til sin mor og deretter kjøpe den tilbake for 1 kr, eller tilsvarende.
    - Det ER lov å finne en forsterker på et gammelt loft og få den som gave fra nabo eller bestemor eller kollega, men den skal da være deltakerens eiendom uten forbehold.
    Jeg tok med dette punktet slik at den yngre og eldre garde stiller likt. Alle "gamlingene" her har åpenbart boden og loftet fullt av gammelt snacks og det er konkurransevridende mht til de unge.

Nå håper jeg det er flere som har lyst til å være med, for det blir litt stusselig hvis det bare er jeg som deltar.! :twisted:

Og det er lov å melde seg på underveis

Spørsmål og svar, kommentarer til regler og kriterier osv tar vi under.

Som nevnt, startskuddet går 1. april og DET ER IKKE LOV Å TJUVSTARTE

Deltakerliste:

pegpisk
    ragwo
    bruker123
    egO
    Alinoe
    OleMj86
    AV-Fallet
    kappel

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig! Hadde sansen for denne konk'en Pegpisk.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    artig! Følger med : D
    Min tråd

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra! Og da må du melde deg på HPL! :-D

Noen kommentarer og spørsmål:

- Ved konkurranseslutt må alle oppgi prisen på anlegget. Det er ikke et mål i seg selv å bruke 1000 spenn.

Bør frakt være inkludert i de NOK 1000, eller komme i tilegg?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk initiativ, jeg er med!
    Siden jeg bor i isødet mener jeg at frakt burde komme i tillegg. Ikke akkurat mye skambillig og god hifi her i nord.

EDIT:
    Skal reglene tolkes slik at gammelt skrot på loft og i skap som en selv har i eie før konkurransestart ikke få være med? Etter min mening burde slikt ikke få være med i oppsettene, selv om jeg har stående en finfin amp i et skap som jeg fikk hos en kamerat for noen år siden.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Fantastisk initiativ, jeg er med!
    Siden jeg bor i isødet mener jeg at frakt burde komme i tillegg. Ikke akkurat mye skambillig og god hifi her i nord.

EDIT:
    Skal reglene tolkes slik at gammelt skrot på loft og i skap som en selv har i eie før konkurransestart ikke få være med? Etter min mening burde slikt ikke få være med i oppsettene, selv om jeg har stående en finfin amp i et skap som jeg fikk hos en kamerat for noen år siden.
    Good Good! Da er du påmeldt kampen om hederstittel og premie!

Jeg støtter forresten forslaget om at frakt holdes utenfor. Da blir det mer like konkurransevilkår for alle mht geografi.
    MEN igjen: siden dette er gentlemens sport er det ikke lov å avtale 1 krone for forsterkeren og 2000 i frakt, for deretter å motta en vanlig norges pakke.

Din Edit: Ja nettopp, eget gammelt skrot kan ikke brukes. Man må skaffe seg nytt skrot fra andre

Ikke alle som har skapene fullt av deilig skrot, vet du. Så den finfine ampen kan trygt bli stående :-)

Alle oppfordres selvsagt til angiveri og tysting.!

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Melder meg på med denne sangen:

Clickie

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Melder meg på med denne sangen:

Clickie
    Hmm, låtens tittel skulle antyde at du IKKE melder deg på ;-)

Anyways,angående presentasjon og bedømming foreslår jeg følgende:

For å sikre at alle får lik eksponering når resultatet skal fremlegges (tipper i egen tråd med avstemming) bør vi vel ha noen retninglinjer der også.

Hva med 2 bilder + utstyrliste + fem linjer med beskrivelse/overbevisning?

Da skulle det være ganske kurant å få oversikt hva den enkelte har lagt vekt på osv.
    Denne tråden blir mer en arbeidstråd :-)

Vil da også mene at om man har skaffet kabler, møbler og stativer som en del av oppgaven kan dette gjengis på bilder og utstyrsliste.
    Men dersom dette er noe man var i besittelse av på forhånd bør det ikke avbildes eller nevnes på listen?

Any thoughts?

Edit: oppdaterer første post med en liten deltaker liste. Slik som rushet er nå er det fort å miste oversikten ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt skal selvfølgelig kjøpes i norge så ebay o.l. er utestengt i og med at frakt er ute av regning?
    Jeg tenker det også hadde vært morro med mulighet for DIY høyttalere, men det kan vel gjøres en annen gang..

Er foresten ikke med, i og med at hovedhøyttalerene mine koster 1495,- har jeg mer enn nok å bruke penger på, men jeg vil så klart følge med, kjempe god konkurranse!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er med !
    Du, Hans, bra tiltak - men melder du deg på?! He he - bli med!

-Arne

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulsr
    Alt skal selvfølgelig kjøpes i norge så ebay o.l. er utestengt i og med at frakt er ute av regning?
    Jeg tenker det også hadde vært morro med mulighet for DIY høyttalere, men det kan vel gjøres en annen gang..
    Tja, det har jeg i grunn ikke tenkt på.
    Utgangspunktet er jo at man bruker avdankete komponenter fra Norge, men om noen skulle finne noe fra utlandet, må vel det også være greit.
    :-)

Med mindre noen har noen innvendinger mot det?

Kan ikke helt se for meg at noen vil gå av skaftet i utlandet.
    Men likevel stilig om vi hadde fått et DIY-bidrag :-)

Sitat Opprinnelig postet av egO
    Jeg er med !
    Good, listen er oppdatert. :-)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne meldt meg på, men selv "hytte-HiFi'et" er for dyrt faktisk, selv om høyttalerne kostet omtrent like mye som 4 halvlitere.....
    Og t-amp'en var heller ikke dyr...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som slo meg -
    Hva med å lage egen egen tråd for stemming? Der det ikke kan gjøres annet enn å legge inn tråder for deltagere - andre får ikke skrive i den tråden (mye rot), man kan dermed ha flere bilder, da det f.eks kan være ting under sammensettingen/byggingen/anskaffelsen av utstyr osv, som kan være av interesse.
    Med andre ord - en tråde for stemming, der man kan legge ut mange bilder fra start til slutt, og alt det ellers nødvendige for å videreføre inntrykket. Mens trådstarter påpeker at INGEN andre enn deltagerene skal skrive i den tråden, dermed - ingen rot og fjas, kun tråder med interessant innhold for avstemming.

mvh

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tenkte også egen tråd for avstemming.
    I utgangspunket tenkte jeg å holde arbeidsbilder ol utenfor avstemmingstråden, da det kanskje blir slik at den har lagt ut flest bilder og skrevet flest innlegg vinner.
    Så ved å holde dette som en arbeidstråds og den andre som ren presentasjonstråd er det kanskje lettere å få like vilkår?
    Tenkte nemlig ikke å opprette avstemmingstråd før første juni.
    Men antall bilder og mengde tekst kan vi også uansett diskutere, uavhengig av hvilken tråd vi putter det i :-)
    Hva tror du?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mine elendige fotokunnskaper i bakhodet stemmer jeg for kvantitet foran kvalitet på bildefronten. Er ikke mulig å be meg om å ta to gode bilder. Derimot 45 dårlige fikser jeg lett
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sykt artig konkurranse, skulle vært med om det hadde vært i sommer når skolen er ferdig.

Man må melde seg på før 1 april? Hva om man plutselig skulle finne et fint anlegg den 15 april til bare 1000 spenn og fikk lyst til å være med?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av egO
    Noe som slo meg -
    Hva med å lage egen egen tråd for stemming? Der det ikke kan gjøres annet enn å legge inn tråder for deltagere - andre får ikke skrive i den tråden (mye rot), man kan dermed ha flere bilder, da det f.eks kan være ting under sammensettingen/byggingen/anskaffelsen av utstyr osv, som kan være av interesse.
    Med andre ord - en tråde for stemming, der man kan legge ut mange bilder fra start til slutt, og alt det ellers nødvendige for å videreføre inntrykket. Mens trådstarter påpeker at INGEN andre enn deltagerene skal skrive i den tråden, dermed - ingen rot og fjas, kun tråder med interessant innhold for avstemming.

mvh
    ja +1

det som hadde vært kult er å finne et lokale og få avforum medlemmer til å komme dømme også

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tenkte også egen tråd for avstemming.
    I utgangspunket tenkte jeg å holde arbeidsbilder ol utenfor avstemmingstråden, da det kanskje blir slik at den har lagt ut flest bilder og skrevet flest innlegg vinner.
    Så ved å holde dette som en arbeidstråds og den andre som ren presentasjonstråd er det kanskje lettere å få like vilkår?
    Tenkte nemlig ikke å opprette avstemmingstråd før første juni.
    Men antall bilder og mengde tekst kan vi også uansett diskutere, uavhengig av hvilken tråd vi putter det i
    Hva tror du?
    Ja, det høres ikke dumt ut.
    Det jeg tenkte på med dette var at det kan jo være kjekt å legge ut bilder osv underveis for leserene sin del - gjør vi det her så blir jo gjerne avstemmingen enda ryddigere og oversiktlig!
    Tommel opp!

mvh

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    sykt artig konkurranse, skulle vært med om det hadde vært i sommer når skolen er ferdig.

Man må melde seg på før 1 april? Hva om man plutselig skulle finne et fint anlegg den 15 april til bare 1000 spenn og fikk lyst til å være med?
    Mr. Chill er selvsagt velkommen om han finner en tusenlapp.
    Husk, dersom du går på gjenbruksstasjonene kan det være at du slipper unna med en 100-lapp!!! :-)

Ingenting er som å tråle Finn når man leser til eksamen :twisted:

Så ja, ingen påmeldingfrist.

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er med. Dette blir moro! Jeg er litt skeptisk til at kilde må være med, siden de fleste som vil ha et slikt anlegg sikkert har en iPod eller telefon med mediespiller, men skal nok klare det likevel.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •