Nytte av forforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytte av forforsterker?

Hei,

trenger litt innspill fra noen med litt mer (og nøytral) erfaring

Kjører idag følgende oppsett:

Yamaha RX-V767 Receiver
    B&W DM683 fronter
    Hegel HD10 D/A-Converter
    B&W LCR600 S3 - Senterhøyttaler
    Apple Airport Express
    XTZ 99 W10.16
    Pioneer 50" KURO PDP-LX508D

Synes dette fungerer konge på filmsiden av ting.

Det trenger litt innspill på er jo musikk/stereosiden av ting.

Slik jeg forstår og forsåvidt opplever det, er det nå receiveren min som er flaskehalsen i systemet, i og med at AV-er vanligvis leverer ordinær stereolyd. Vil en god forforsterker bedre på dette?

Idag kjører jeg jo optisk fra AE til Hegel DAC-en og kjører AV-en i Pure direct. Har jeg noe å hente på å kjøpe en bra stereo forforsterker etter DAC-en, og så bruke AV-en som effektforsterker i Pure direct?

Grovt sagt: Kan man si at en forforsterker bringer signatur til lyden, mens effektforsterker kun forsterker det analoge signalet? Forstår selvsagt at det ikke er SÅ enkelt, men er det i et nøtteskall prinsippet?

Tusen takk for innspill

Thomas

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vel ha sett på feks. H200 om det finnes noen på brukten hvis du er fornøyd med Hegel. Den har bypass slik at du kan bruke den som effekt på hjemmekino.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som BGuarden hinter til, det er vanskeligt å integrere en forforsterker i et kinosystem, man vil da normalt ha problemer med å skifte kabler på effektforsterkeren hver gang man skal bytte til stereo. Man kan jo kjøpe en switch der har 2 innganger og èn utgang, som B-Tech, og da skifte der, men det er ikke så optimalt.
    Langt det bedste er som sagt å kjøpe en integrert forsterker med prosessorinngang, da kan man bruke denne når man lytter til stereo og bruke den som effektforsterker til kino, uten skifte av noen kabler.
    Cambridge og Hegel har f.eks. disse men se tråden her om integrerte forsterkere med prosessorinngang for tips.
    En forforsterker skal absolutt ikke brunge signatur til lyden, dens oppgave er å ta imot linjesignaler, ha en bryter slik du kan velge blandt disse, og ha en volumkontroll, thats it. Noen har også innebygget dac.
    Hvordan hadde du tenkt å bruke din Yamaha som effektforsterker etter en forforsterker? Det går ikke....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved musikk:

Airport Express --> Optisk --> Hegel HD 10 --> Balansert XRL --> Forforsterker -- > RCA --> AV receiver (i Pure direct) ?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomaswilhelmsen
    Ved musikk:

Airport Express --> Optisk --> Hegel HD 10 --> Balansert XRL --> Forforsterker -- > RCA --> AV receiver (i Pure direct) ?
    Da går du likevel gjennom forforsterkerdelen til Yamahaen og dermed er du like langt. Jeg støtter forslaget til BGuarden og Niels. Eneste fornuftige måten å gjøre det på.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Litt grønn her:

Så trodde poenget med Pure Direct på receiver var at den omgikk disse leddene? Er det kun DAC-delen man omgår ved Pure direct?

Sååå... hvordan kjører man flerkanals filmlyd gjennom en stereo effektforsterker med mitt oppsett?

T

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Litt grønn her:

Så trodde poenget med Pure Direct på receiver var at den omgikk disse leddene? Er det kun DAC-delen man omgår ved Pure direct?
    Greia med "Pure Direct" er vel at den gå utenfor alt av bass og treblekontroller, men man har jo fortsatt volumkontroll, så slikt sett er den jo hvertfall innom en forforsterkerdel.

Sååå... hvordan kjører man flerkanals filmlyd gjennom en stereo effektforsterker med mitt oppsett?
    T
    Den enkle måten å gjøre dette på er å kjøpe en integrert forsterker (eller forforsterker+effekt) som har "fixed level" / prosessor-inngang. Da går signalveien forbi forforsterkeren og rett i effekten.

Man kan også koble direkte i en linje-inngang (CD, AUX, DISC, osv) men da vil man igjen få to volumkontroller. (Noe som funker greit hvis man har to forskjellige merker, så kontrollen ikke stiller begge volumene.)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... altså.. Signalet til frontene går pre-out fra receiveren og inn i stereo effektforsterken...? Skjønner ikke helt det der. Eksakt hvordan (som i hvordan kobler man opp) får man 5.1 lyd når når man kjører frontene alene på effektforsterken?

PS3 -- > HDMI ---> Yamaha Receiver (til sub/senter/surround) ---> RCA preout fronter ---> Effektforsterker (fronter)??

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... altså.. Signalet til frontene går pre-out fra receiveren og inn i stereo effektforsterken...? Skjønner ikke helt det der. Eksakt hvordan (som i hvordan kobler man opp) får man 5.1 lyd når når man kjører frontene alene på effektforsterken?

PS3 -- > HDMI ---> Yamaha Receiver (til sub/senter/surround) ---> RCA preout fronter ---> Effektforsterker (fronter)??
    Nesten spot on
    Ved bruk av dedikert integrert forsterker til fronter:
    PS3 -- > HDMI ---> Yamaha Receiver (til sub/senter/surround) ---> RCA preout fronter ---> Integrert forsterker (helst med prosessorinngang) ---> fronthøyttalere

Ved bruk av dedikert for- og effektforsterker til fronter:
    PS3 -- > HDMI ---> Yamaha Receiver (til sub/senter/surround) ---> RCA preout fronter ---> forforsterker (helst med prosessorinngang) ---> effektforsterker ---> fronthøyttalere
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Da ser det jo nesten ut som jeg skjønner det likevel Tusen takk!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ville vel ha sett på feks. H200 om det finnes noen på brukten hvis du er fornøyd med Hegel. Den har bypass slik at du kan bruke den som effekt på hjemmekino.
    Min kunnskap om AV-receivere er ikke allverden, men en dedikert stereoreceiver er normalt bedre på 2 kanals lyd enn en AV-receiver. Jeg har gjort som Bguarden foreslår (ikke med Hegel men med en Bladelius). Før dette hadde jeg en Rotel effekt koblet til pre out på AV - det låt ikke noe særlig. Jeg hører nå mest på 2 kanals lyd via Bladelius (gjennom en Hegel HD20 Dac og balanserte innganger). Når jeg ser på film (BD/DVD) bruker jeg Bladeliusen som effektforsterker koblet til pre out på AV.. Det beste av to verdener..Ift mitt forrige oppsett med Rotel effekt og nå låter nå mitt anlegg "himmelsk" ;-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Da ser det jo nesten ut som jeg skjønner det likevel Tusen takk!
    Dette med tilkobling av ekstern effektforsterker er forklart i manualen til din Yamaha.

Bare for ordens skyld. Vitsen med en integrert stereoforsterker med prosessorinngang er å få det bedste fra to verdenerm stereo og film.
    Til den integrerte kobler du alle stereokilder, f.eks. streamer, airport express sin analog utgng, cd spiller, platespiller, tv dekoderens stereo analog utgang osv osv. Da kobler du dine front høyttalere til den integrerte forsterker også.
    Da kobler du en kabel fra receiverens pre out front til prosessorinngangen på den integrerte forsterker.
    Da kobler du bluray spiller og PS3 f.eks til receiverens hdmi inngang oog kobler senter og surround høyttalere til receiveren.
    Når du da slår på den integrerte forsterker og velger prosessorinngang, og slår på din receiver og skal se fim, da driver den integrerte forsterker dine front høyttalere som en ekstern effektforsterker.
    Skal du høre stereo trenger du bare slå på den integrerte og din cd spiller og du hører musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - da har jeg oversikt.

MEN... hvorfor i all verden bruke Airport Express sin analoge utgang? Jeg kjører vel optisk ut av AE --> Hegel HD10 DAC ---> Analogt ut til intergrert forsterker?

Ikke grunn til å bruke crappy DAC-er i AE/TV-dekoder osv, hvis man ikke må...?

Thomas

Det heller mot Cambridge 840A som intergrert, Yamaha Receiver til film/switch og Cambridge 840A/Hegel HD10 til musikk fra AE. Det blir sweeet

Thomas

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig når du har en slik DAC! :-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - da har jeg oversikt.

MEN... hvorfor i all verden bruke Airport Express sin analoge utgang? Jeg kjører vel optisk ut av AE --> Hegel HD10 DAC ---> Analogt ut til intergrert forsterker?

Ikke grunn til å bruke crappy DAC-er i AE/TV-dekoder osv, hvis man ikke må...?

Thomas

Det heller mot Cambridge 840A som intergrert, Yamaha Receiver til film/switch og Cambridge 840A/Hegel HD10 til musikk fra AE. Det blir sweeet

Thomas
    Det var bare eksempler....desuten, jeg hører faktisk nesten ikke forskjell på den analoge utgang i min Get dekoder kontra digital ut til min dac.
    Ja, Cambridge er en fin løsning vil jeg tro.

Newcomer dellnorge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Som BGuarden hinter til, det er vanskeligt å integrere en forforsterker i et kinosystem, man vil da normalt ha problemer med å skifte kabler på effektforsterkeren hver gang man skal bytte til stereo. Man kan jo kjøpe en switch der har 2 innganger og èn utgang, som B-Tech, og da skifte der, men det er ikke så optimalt.
    Langt det bedste er som sagt å kjøpe en integrert forsterker med prosessorinngang, da kan man bruke denne når man lytter til stereo og bruke den som effektforsterker til kino, uten skifte av noen kabler.
    Cambridge og Hegel har f.eks. disse men se tråden her om integrerte forsterkere med prosessorinngang for tips.
    En forforsterker skal absolutt ikke brunge signatur til lyden, dens oppgave er å ta imot linjesignaler, ha en bryter slik du kan velge blandt disse, og ha en volumkontroll, thats it. Noen har også innebygget dac.
    Hvordan hadde du tenkt å bruke din Yamaha som effektforsterker etter en forforsterker? Det går ikke....
    Hei! Har du en link til en slik switch ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer dellnorge sin avatar