Lange signalkabler eller høyttalerkabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lange signalkabler eller høyttalerkabler?

Hva gir minst lyd-tap av lange signalkabler/høyttalerkabler? Finner litt forskjellige meninger på eldre tråder her. Noen som har prøvd selv?

Jeg begynner å få for mange "bokser" til å ha alt i rack under lerretet. Så har 3 alternativer...

1: Sette alle to/tre effekt-blokker i front, og ha 10m signalkabler fra pre-amp. Høyttalerkabler vil da bli mellom 1 og 2 meter

2: Sette all elektronikk i rack, og trekke 10m høyttalerkabler til front/center

3: Sette rack ved siden av venstre front-høyttaler, og ha korte ledninger mellom samtlige (minus bak-høyttalere selvfølgelig). Dette vil medføre at det visuelle i kinoen blir dratt ned flere hakk, noe jeg egentlig ikke ser på som et alternativ. Får se hva denne tråden bringer, så kan det hende jeg prøver :P

Anyone?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei!, er absolutt ingen ekspert på dette, men kan komme med hva jeg tror,

Du bør ha lange høyttalerkabeler i steden for lange signalkabeler,

litt vanskelig å forklare, men si at det er 1 watt med forsttyrrelser, som kommer inn i signalkabelen, og 1 watt inn i høytalerkabelen, så blir jo den ene watten forsterka etterpå, og kan da bli til 100w som går gjennom høytalerkabelene, og da er det bedre med 1 watt

ble detta helt feil eller?

(ja, jeg vet at ikke 1 watt, kan komme seg til en kabel, men det var bare for å gjøre et point)

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min oppfatninger at det sterkeste signalet bør ha det lengste strekket, altså høyttalersignalet. Med mindre du har mulighet for XLR (balanserte signalkabler)....

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Min oppfatninger at det sterkeste signalet bør ha det lengste strekket, altså høyttalersignalet. Med mindre du har mulighet for XLR (balanserte signalkabler)....
    Jeg har ikke mulighet for XLR per i dag, nei.. Sikkert ikke med det føste heller :P Blir det signalkablene som må være lange, tipper jeg det blir Van Den Hul TheName (vanlig RCA). Høyttalerkabler ville sikkert blitt VDH CS122. Nesten så jeg vurderer å få testet dette i heimen...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av philip lauritzen
    hei!, er absolutt ingen ekspert på dette, men kan komme med hva jeg tror,

Du bør ha lange høyttalerkabeler i steden for lange signalkabeler,

litt vanskelig å forklare, men si at det er 1 watt med forsttyrrelser, som kommer inn i signalkabelen, og 1 watt inn i høytalerkabelen, så blir jo den ene watten forsterka etterpå, og kan da bli til 100w som går gjennom høytalerkabelene, og da er det bedre med 1 watt

ble detta helt feil eller?

(ja, jeg vet at ikke 1 watt, kan komme seg til en kabel, men det var bare for å gjøre et point)
    Tror jeg skjønner hva du mener, ja Kraftigere signal som går igjennom HT-kablene, og bør derfor være mindre mottagelig for støy. Men jeg aner ikke om den teorien stemmer. Signaklabler er jo som regel skjermet, nor høyttalerkabler som regel ikke er. I alle fall ikke på samme måte. Derfor jeg er usikker selv :P

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre med innspill her? Mandag kvelds blues?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg kan i alle fall si at jeg er fornøyd med korte signalkabler og lange ht-kabler (kimber av ikke alt for dyr modell, inntil 15m lange). Satte all elektronikk (minus aktive subber) i bakrommet. Bruker tvinnet kimber med tilstrekkelig kvadrat, den skal jo kansellere noe elmag-støy i alle fall. Siden resten av signalkjeden er balansert, fødes subbene med balansert XLR-XLR (20m lang).

Har prøvd motsatt løsning også, all elektronikk i front, med korte kabler. Kablene var dyrere og elektronikken litt billigere den gang.

Nå er ikke jeg akkurat noen kabelnisse, da, no offense, men dagens løsning er langt å foretrekke både praktisk sett og lydmessig.

Et tips er å sjekke proff-sjappene når du skal ha lange kabler. Slike som Prolyd og 4sound. 4sound lodder opp 20m balanserte signalkabler med skikkelige Neutrik-plugger for noen få hundringser. Pro-sjappene er ofte vesentlig rimeligere, da de sjelden har behov for å selge snake-oil.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo opfordre til ikke å ha anlegget under lerretet, men vet at "alle" har det.
    Du siger du trenger skjermede høyttalerkabler, skal disse gå i nærheten av strømkabler da?
    jeg har brukt Clas Ohlsson PR installasjonskabler som høyttalerkabler i 5 år nå og har ikke tenkt meg å kjøpe "høyttalerkabler" igjen. PR koster 7 kr/meteren.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Et tips er å sjekke proff-sjappene når du skal ha lange kabler. Slike som Prolyd og 4sound. 4sound lodder opp 20m balanserte signalkabler med skikkelige Neutrik-plugger for noen få hundringser. Pro-sjappene er ofte vesentlig rimeligere, da de sjelden har behov for å selge snake-oil.
    Haha Blir nok ingen snake-oil på meg heller for å si det slik Men har alikevel lyst til å velge noen kabler som til dels "henger på greip". Ikke nødvendigvis fordi det er himmel og hav forskjell på kabler. Men opplever litt forskjell på kabler selv (spesielt om jeg sammenligner kabler med store konstruksjons-forskjeller), samt at jeg ikke vil ha noen på besøk som kommenterer kabel-kvaliteten i særskilt negativ grad.

Tror 10 meter bør gjøre susen på hele frontrekka. Muligens jeg må ha 15 på subben som blir lengst unna, men vurderer å "sende signalet videre" fra sub nr 1. På den måten slipper jeg 15-metringen på sub 2. Har ikke dobbel sub-utgang på amp alikevel, noe som vil si at det bør være et fett om jeg splitter bak amp, eller bak sub nr 1. Om jeg måtte opp på 20m er jeg forøvrig helt enig med deg. Da vil nok proff-sjappene stille bedre enn snake-oil-butikkene :-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg vil jo opfordre til ikke å ha anlegget under lerretet, men vet at "alle" har det.
    Du siger du trenger skjermede høyttalerkabler, skal disse gå i nærheten av strømkabler da?
    jeg har brukt Clas Ohlsson PR installasjonskabler som høyttalerkabler i 5 år nå og har ikke tenkt meg å kjøpe "høyttalerkabler" igjen. PR koster 7 kr/meteren.
    Satte opp et rack i høyre hjørne bak, for å se hvordan det så ut. Ikke ille

Det vil være strømledninger på hele fremre vegg, så noen 2-5 meter høyttaler-ledning vil gå side om side med strøm. Dette gjør det til dels i dag også, da det er trukket ht-kabler fra amp, og ut til hver høyttaler i front. Så tror (og håper) at det ikke vil føre til noe som helst av ulumskheter.

Det jeg tenker på av skjerm i kablene, er at normalt sett om du splitter en grei coax-kabel/signal-kabel så finner man et lag med sølvfolie-lignende materiale (mylar?)som skjermer. Dette finner du sjelden i en høyttaler-kabel... Det jeg er usikker på er om det har noe å si, og/eller vil utgjøre noen lydmessig forskjell. Ser ut til at jeg bestiller meg noen lengder signal-kabler for å teste i morgen. Må prøve, bare må prøve (selvmodifisert utgave av en potet-gull-reklame "må ha det osv" :P) <--- trøtt og på tide å finne senga, ja

Tror ikke jeg sjangser på noe ClasOhlson-kabler i alle fall. Tipper jeg får høre det av bekjente/venner da :P Men det hadde vært moro å prøve disse mot andre utgaver. Hørte i alle fall grei forskjell på sølv mot kobber. Men skal ikke begynne dra dette over til en rein kabler=plasebo/ekte-tråd. Det finnes det sikkert nok av fra før :P

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, kanskje du får høre det ja, men vi er etterhvert mange der ikke bryr oss om hva andre mener vi skal bruke penger på, her er en tråd om solid core kabler:Den store solidcore trÃ¥den

Men du finder sikkert en løsning du er komfortabel med.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt meg 2 par VanDenHul TheName i 10m. Var den beste signalkabelen i den lengden jeg kunne få på relativt kort tid. Nå sitter jeg bare og teller på knappene om man skulle hatt seg et sett bedre sub-kabler også...

Noen som har fått frem forskjell på sub-kabler noen gang? Ser på VanDenHul Sub mini, Qed Performance og Qed Reference

QED Reference Subwoofer kabel | Hi-Fi Klubben

VAN DEN HUL The MINISUB HYBRID kabel | Hi-Fi Klubben

QED Performance Subwoofer kabel | Hi-Fi Klubben

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke egentlig?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvorfor ikke egentlig?
    Den lurte jeg også på, egentlig :P Pga lysdioder og sjenerende display kanskje? Eller for å skille seg ut fra "massene"

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen liker å ha all elektronikk fremme, andre ikke. Jeg er i sistenevnte kategori. Det er en nytelse å slippe å se display og dioder og heller konsentrere seg om filmen (eller lyden).

Det hender seg at jeg savner å kunne sjekke et par statuser på reciveren, men det meste er tilgjengelig vha OSD.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg må jo innrømme at i en kino synes jeg det ikke ser bra ut rett og slett.
    Jeg ser på film, ikke utstyr.
    Da jeg hadde kino hadde jeg alt utstyr i et lite rack på venstre langvegg.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg må jo innrømme at i en kino synes jeg det ikke ser bra ut rett og slett.
    Jeg ser på film, ikke utstyr.
    Da jeg hadde kino hadde jeg alt utstyr i et lite rack på venstre langvegg.
    Blir uvant for meg å gjre det slik. Spent på hvordan det ender opp med å se ut/høres ut med lengre kabel-strekk. Blir stående 3 stk effekt-blokker i front alikevel, da. Så helt uten bokser under lerretet blir det ikke. Tror pokker meg det er 3 blå lys per blokk. Får vel tåle litt lys i front :P

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jave. Rene estetiske årsaker altså. Da blir det jo en ren smakssak...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •