Nuforce-useriøst firma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nuforce-useriøst firma?

Synes det er riktig å informere om det som har kommet frem om Nuforce i et annet forum. Så får hver og en vurdere seriøsiteten til firmaet.

Man må lese linkene. De første to her er fra tidligere forsterkere. Selv om forsterkerne kan ha endret seg mye i dag, så forteller det mye om Nuforce. Spesielt i forhold til Reference 8 hvor det viste seg at de brukte en standard klasse D bilforsterker satt inn i et kabinett, og hvor de åpenbart ikke visste hvordan ting skulle settes sammen. Da er det litt vanskelig å tro at de utvikler egen klasse D teknologi som de reklamerer med.

NuForce Reference 8 amplifier, debunking the myth? - Introduction

NuForce revisited, Reference 9.02, no small miracle? - NuForce revisited

Linken under omhandler NuForce uDAC-2. Denne er fra 2011 og det er ganske utrolig å lese svarene som Nuforce kommer med.
    NwAvGuy: NuForce uDAC-2 Drama

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er direktelink til Head-fi.org uDac-2 tråden:
    NuForce uDAC-2 Drama (detailed measurements) - Head-Fi.org Community

Representanten for Nuforce blir tydelig mer og mer desperat, med bortforklaringer og personangrep som høydepunkt.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også cd spilleren Nuforce cdp 8 ble avslørt med dårlige målinger i Stereophile.

NuForce CDP-8 CD player Measurements | Stereophile.com

Her var de raske til å rette opp i problemet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bar1
    Også cd spilleren Nuforce cdp 8 ble avslørt med dårlige målinger i Stereophile.

NuForce CDP-8 CD player Measurements | Stereophile.com

Her var de raske til å rette opp i problemet.
    Denne var god:
    I must admit that I am at a loss as to why WP liked the sound of this player as much as he did.—John Atkinson

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt en Nuforce HDP og syntes den var helt super, låt meget godt til prisen både som hodeamp, dac og pre. Kan godt være den måler dårlig, men jeg var svært fornøyd den tiden jeg hadde den.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Har selv hatt en Nuforce HDP og syntes den var helt super, låt meget godt til prisen både som hodeamp, dac og pre. Kan godt være den måler dårlig, men jeg var svært fornøyd den tiden jeg hadde den.
    Can't Buy Me Love, but you can buy me placebo.

"Alle" forventer at et produkt som får sykt bra tester - er sykt bra.
    Man farger da lyden med følelser, forventninger, m.m.

At man er fornøyd med kjøpet sitt, er jo vel å bra, men om man selger low-end produkter og kaller det high-end, vil jeg si det grenser til svindel.

For "mannen i gaten" er det veldig vanskelig å vite om ting er high-end, man stoler gjerne på tester. Hvordan vet man hvor bra high-end egentlig skal være? Det er jo enda et dilemma :-)

Men etter å ha lest litt om de nuforce-forsterkerene nå, sitter jeg her å humrer litt.. Det virker jo som om de ikke kan noe særlig egentlig, bare kjøper inn noen ferdige kretskort og kobler det sammen, uten å egentlig vite hvordan det fungerer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nuforce HDP som Cybervison nevner måler ikke så hakkende gale. Men ikke bra heller.

Fra testen i Lyd&Bilde:
    1 kHz lydsignal, 0dB (fullt lydnivå). 24-bit/96 kHz oppløsning via USB. Forvrengningsmålingen av NuForce-konverteren ser litt merkelig ut. Det er lite forvrengning å skue, men støygulvet er ujevnt. Det er dratt opp litt støy ved 6 og 8 kHz, og det går også en svak dønning opp fra ca 13-17kHz. Kanskje for å legge til mer informasjon her og dermed gi inntrykk av mer energi og detaljer i det øvre frekvensområdet. Legg også merke til at støygulvet er noe høyt for en 24-bit/96kHz DAC å være. Vi nevner også at venstre og høyre kanal har litt forskjellig utgangsnivå dersom volumhjulet ikke står på maks (her vises bare én kanal).

11,025 kHz testtone. NuForce-konverteren har noe jitter. Spesielt innerst rundt hovedtonen. Dette er ikke fra strømforsyningen (jitterpiggene har ikke riktig avstand seg imellom i forhold til en 50 Hz strømforsyning), men er jitter introdusert av selve DAC-en. Mange av de andre piggene utover på flankene skal være der, men er litt høye hos NuForce.

Det lukter litt sånn garasje montering av en DIYer som ikke helt vet hva han driver med. Noe av det mest oppsiktsvekkende er at et produkt som Reference 8 fikk strålende tester. Det sier litt om troverdigheten til hifi blader og skribenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    ..
    Det lukter litt sånn garasje montering av en DIYer som ikke helt vet hva han driver med. Noe av det mest oppsiktsvekkende er at et produkt som Reference 8 fikk strålende tester. Det sier litt om troverdigheten til hifi blader og skribenter.
    Samme inntrykk jeg sitter igjen med.
    Men du vet, det er ikke alle som skrur opp tingene eller har mulighet/teknisk innsikt til å måle.

Om man ikke får resultat som forventet og man ikke kan noe mer enn nutec kan, blir vel "skal vel være sånn" en logisk konklusjon.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Can't Buy Me Love, but you can buy me placebo.

"Alle" forventer at et produkt som får sykt bra tester - er sykt bra.
    Man farger da lyden med følelser, forventninger, m.m.

At man er fornøyd med kjøpet sitt, er jo vel å bra, men om man selger low-end produkter og kaller det high-end, vil jeg si det grenser til svindel.

For "mannen i gaten" er det veldig vanskelig å vite om ting er high-end, man stoler gjerne på tester. Hvordan vet man hvor bra high-end egentlig skal være? Det er jo enda et dilemma :-)

Men etter å ha lest litt om de nuforce-forsterkerene nå, sitter jeg her å humrer litt.. Det virker jo som om de ikke kan noe særlig egentlig, bare kjøper inn noen ferdige kretskort og kobler det sammen, uten å egentlig vite hvordan det fungerer.
    Jeg tror jeg har hatt såpass mye utstyr i hus at jeg ikke handler kun på tester, men evalurer selv. For meg så låt den svært godt og musikken var klar, litt småvarm og med flott separasjon og lydbilde. Jeg fant ingen mangler som man ikke skulle forvente til en pris på rett over 3500 for dac/pre og hodeamp.

Det er ikke noe poeng for meg å forsvare produktet da jeg ikke har det lengre, men jeg ville bare balansere inntrykket litt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier litt om troverdigheten til hifi blader og skribenter.
    Men; dersom et produkt låter bra, men måler dårlig; hva da? Er det målingene som skal være "riktige/fasit" eller er det lyden som kommer ut av produktet? For de fleste vil det da være det lydmessige og "mannen i gata" har jo ikke måleutstyr for å sjekke om det måler like bra som det låter. Noe som forøvrig i min bok burde være unødvendig.

En skal vel ikke skjære alle skribenter/blader over en kam her heller. Lyd & Bilde skal ha ros for at de gjorde en såpass grundig test av DAC'er synes jeg.

NuForce kan jeg ikke uttale meg om, siden jeg aldri har hatt eller hørt et av deres produkter.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Men; dersom et produkt låter bra, men måler dårlig; hva da? Er det målingene som skal være "riktige/fasit" eller er det lyden som kommer ut av produktet? For de fleste vil det da være det lydmessige og "mannen i gata" har jo ikke måleutstyr for å sjekke om det måler like bra som det låter. Noe som forøvrig i min bok burde være unødvendig.
    Det er en klar korrelasjon mellom målinger av elektronikk og det lydmessige. Dersom man begynner å bestride at lav forvrengning er positivt, så kan man forkaste det meste av hva vi vet i dag. Alle seriøse high-end produsenter søker å lage produkter med minst mulig forvrengning og støygulv.

Reference 8 som jeg nevnte måler såpass svakt at den har ingenting å gjøre i et godt oppsett. Hvorfor mener noen at slike produkter alikevel låter bra? Vanskelig å spekulere, men når målingene er direkte dårlige så er det vanskelig å ta seriøst. Dersom et produkt måler midt på treet så blir det litt annerledes. Da kan det absolutt låte bra og noen ganger kan middelmådige produktet komme bedre ut lydmessig enn noe målemessige bedre. Årsaken tror jeg ligger at det ofte tildekker andre svakheter i anlegget. Som han svenske målefyren i Hjemmekino sier: Elektronikk med nærmest laboratorie presisjon vil ikke nødvendigvis slå godt ut i en stue om harde overflater og ujevn frekvensrespons. Virkelig gjennomsiktig elektronikk trives best i et bedre oppsett.

Elektronikk bør uansett holde et visst nivå for å låte bra. Verken den DACen eller Reference 8 gjør det. Det blir bortimot umulig å lage et produkt med betydelig forvrengning som slår godt i mange anlegg. Det Nuforce sier om at de har laget den slik fordi det låter best, tror jeg bare bullshit av en forsvarstale når de først har blitt tatt med buksa nede. Og visst det hadde vært faktum at dårlig målinger er bra, kunne vi alle kjøpt det billigste PA utstyret på markedet med betydelig forvrengning. Prøv en billig PA forsterker som fullrange til høyttalerne og du skjønner fort at dårlige målinger ikke er bra.

Det mest graverende er kanskje hvordan Nuforce fremstår i sin reklame og prisen de tar for enkelte produkter. Det er klinkende klart for det blotte øyet å se at de ikke driver med egen utvikling av forsterker teknologi. Og det betyr at man i det beste fall får et produkt som låter likt som standard hyllevare moduler satt sammen. Og det hadde vært helt kurant hvis prisen var deretter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Informasjonen som fremkommer oppsummert:

a) viser at man trenger vaktbikjer
    b) kritikken virker berettiget, og produsenten har mistet en del troverdighet
    c) svakhetene er relatert til noen få enkeltstående produkter og kan ikke nødvendigvis overføres til andre produkter fra samme produsent
    d) placebo gjelder for oss alle. Dvs. "flott og dyrt = må derfor låte bra"
    e) placebo gjelder for oss alle. Dvs. "måler dårlig = må derfor låte dårlig"

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en klar korrelasjon mellom målinger av elektronikk og det lydmessige. Dersom man begynner å bestride at lav forvrengning er positivt, så kan man forkaste det meste av hva vi vet i dag. Alle seriøse high-end produsenter søker å lage produkter med minst mulig forvrengning og støygulv.

Reference 8 som jeg nevnte måler såpass svakt at den har ingenting å gjøre i et godt oppsett. Hvorfor mener noen at slike produkter alikevel låter bra? Vanskelig å spekulere, men når målingene er direkte dårlige så er det vanskelig å ta seriøst. Dersom et produkt måler midt på treet så blir det litt annerledes. Da kan det absolutt låte bra og noen ganger kan middelmådige produktet komme bedre ut lydmessig enn noe målemessige bedre. Årsaken tror jeg ligger at det ofte tildekker andre svakheter i anlegget. Som han svenske målefyren i Hjemmekino sier: Elektronikk med nærmest laboratorie presisjon vil ikke nødvendigvis slå godt ut i en stue om harde overflater og ujevn frekvensrespons. Virkelig gjennomsiktig elektronikk trives best i et bedre oppsett.

Elektronikk bør uansett holde et visst nivå for å låte bra. Verken den DACen eller Reference 8 gjør det. Det blir bortimot umulig å lage et produkt med betydelig forvrengning som slår godt i mange anlegg. Det Nuforce sier om at de har laget den slik fordi det låter best, tror jeg bare bullshit av en forsvarstale når de først har blitt tatt med buksa nede. Og visst det hadde vært faktum at dårlig målinger er bra, kunne vi alle kjøpt det billigste PA utstyret på markedet med betydelig forvrengning. Prøv en billig PA forsterker som fullrange til høyttalerne og du skjønner fort at dårlige målinger ikke er bra.

Det mest graverende er kanskje hvordan Nuforce fremstår i sin reklame og prisen de tar for enkelte produkter. Det er klinkende klart for det blotte øyet å se at de ikke driver med egen utvikling av forsterker teknologi. Og det betyr at man i det beste fall får et produkt som låter likt som standard hyllevare moduler satt sammen. Og det hadde vært helt kurant hvis prisen var deretter.
    Mye fornuft her. Når det gjelder det uthevede punkt; det aller meste av rørutstyr måler jo mye dårligere enn sine transistor/klasse D-venner, men ofte er det det lydmessige som blir trukket frem når det gjelder hva den med ørene foretrekker. How come?

Igjen; jeg har ingen kunnskap om NuForce eller deres produkter, dette er på generelt grunnlag?

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Prøv en billig PA forsterker som fullrange til høyttalerne og du skjønner fort at dårlige målinger ikke er bra...
    Billig PA måler som oftest bra, selv om lyden kan være mindre god.

Finnes mange unntak.
    Her ABX test av Behringer og diverse "high end".
    Kanskje på tide å vurdere billig PA ?

Matrix HiFi --> Blind testing high end full equipments

Målinger av Behringer A500:
    http://theaudiocritic.com/plog/index...Id=22&blogId=1

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fornuft her. Når det gjelder det uthevede punkt; det aller meste av rørutstyr måler jo mye dårligere enn sine transistor/klasse D-venner, men ofte er det det lydmessige som blir trukket frem når det gjelder hva den med ørene foretrekker. How come?

Igjen; jeg har ingen kunnskap om NuForce eller deres produkter, dette er på generelt grunnlag?
    Tror det handler nok mye om at forvrengningen i en rørforsterker er mer ørevennlig enn hva forvrengningen er i mange transistorer. I tillegg vil ofte en rørforsterker påvirke frekvensresponsen. Mer bass/nedre mellomtone og litt avrulling i toppen. Det fungerer som en equalizer og for mange vil det slå godt ut. Men det er nok bedre med lavest mulig forvrengning og jobbe med frekvensreponsen med bedre metoder.

Ellers selvsagt enig i at man ikke kan regne med vi forbrukere skal måle. Derfor anser jeg målinger i blader som veldig prisverdig.

Sitat Opprinnelig postet av Bar1
    Billig PA måler som oftest bra, selv om lyden kan være mindre god.

Finnes mange unntak.
    Her ABX test av Behringer og diverse "high end".
    Kanskje på tide å vurdere billig PA ?

Matrix HiFi --> Blind testing high end full equipments

Målinger av Behringer A500:
    http://theaudiocritic.com/plog/index...Id=22&blogId=1
    Finnes helt klart unntak. Det er merke fra pro markedet som jeg ikke kommer på i farten heter som skal være veldig bra. Og Bryston har f.eks bakgrunn fra pro markedet. Så spørs det jo selvsagt hva man måler. Det er forvrengning vi er veldig følsomme for og forvrengning som vi tåler mye av.

Jeg har tro på blindtester, men da bør det også gjøres riktig og i gode oppsett. De spanske blindtestene virker litt lite troverdig for min del.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men ofte er det det lydmessige som blir trukket frem når det gjelder hva den med ørene foretrekker. How come?
    ...
    Det har man målt og lyttet seg til for lenge siden. Forvregningen fra rørkonstruksjoner er ofte av en ørevennlig type.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Jeg har tro på blindtester, men da bør det også gjøres riktig og i gode oppsett. De spanske blindtestene virker litt lite troverdig for min del.
    Ja er mange ting med blindtester som kan gjøres galt.
    At testen er fra Spania betyr ingenting for meg og blindtesterne er vel like troverdige som meg og deg

Uansett morro at high-end ikke kan skilles fra ultrabillig PA med en billig Sony dvd-spiller som kilde.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare av nysjerrighet.. Hva med den spanske blindtesten kunne påvirke resultatet? Nå er ikke jeg ekspert, men virket jo som de hadde lagt litt arbeid i å få den representativ.. Hvis det var feil i forhold til metode, burde jo uansett alle høre hva som var hva dersom det var stor forskjell, og ergo majoritet velge det med dårligst lyd kun for å bevise noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme inntrykk jeg sitter igjen med.
    +1

Sist jeg bladde i Lyd og Bilde var det bare vintester type tekst som ikke gav noe matnyttig rundt de høytalere som de "testet".

Men du vet, det er ikke alle som skrur opp tingene eller har mulighet/teknisk innsikt til å måle.
    Jeg opplever mer og mer type inspill på at jeg "burde la det ligge" og ikke være så opptatt av teknikken, og bare forholde meg til de vedtatte sannheter rundt merke/modell/teknologi dyrking og en fullstendig merkedskonstruert modell med å vekte kvalitet basert på dekningsbidraget til leverandøren.

Om man ikke får resultat som forventet og man ikke kan noe mer enn nutec kan, blir vel "skal vel være sånn" en logisk konklusjon.
    Mulig jeg jeg ikke _er_ gal da, som vil kun forholde meg til målbare/verifiserte forhold, samt en form for grunnleggende forståelse av de før jeg danner meg en subjektiv mening om et produkt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •