Valg av kabler. Det har noe for seg!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av kabler. Det har noe for seg!!

Jeg byttet nylig alle kablene mine til Nordost Blue Heaven.

Lydbildet endret seg utrolig. Jeg er klar over alle kabeldiskusjonene her på forumet og jeg må innrømme at hittil har jeg handlet kabler pga utseende da jeg hadde liten tro på lydforskjell i disse.

Jeg gjørde følgende:

Først byttet jeg ut rcakablene fra lydkortet til Blue Heaven. Lyden ble mer oppløst og diskanten mer fremtredene. Nå er det slik at jeg hadde håpet de nye kablene var bedre og det ble min konklusjon. Siden jeg håpet på dette og jeg visste at kablene var byttet kan man argumentere for at det ikke er reell forskjell men en placeboeffekt.

Dernest byttet jeg ut mine høytalerkabler fra Nordost Super Flatline Gold til Blue Heaven. Merket god forskjell her og. Dyrere kabler gjorde susen ja!! Mer oppløsning, spesielt i diskant merket jeg. Godt fornøyd igjen.

Ruset av alle oppgraderingene hittil valgte jeg og bytte ut rcakablene mellom reciever og effektledd. Hadde noen Better Cables på dette fra før.
    Gledet meg stort å endelig ha like kabler på alt i anlegget. Koblet opp og lyden ble lysere, mindre markant mellomtone og mer diskant. Mer oppløsning ja, men kanskje på bekostning av lyden jeg likte.
    Jeg byttet i dag tilbake til de gamle Better Cables mellom reciever og effektledd.

Tanken min er at jeg ble skuffet over Blue Heaven mellom reciever og effektledd selv om alle andre bytter ble en suksess. Jeg var på forhånd overbevist at det ville ble bedre, men det var ikke tilfellet.

Placeboeffekten ble her helt motsatt. Da kan jeg bare konkludere med at det er forskjell på kabler og de bidrar til å skape ulike lydopplevelser.

Har noen av dere liknende opplevelser?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og velkommen til halshogging. Det kommer snart med øksene sine og tar deg

Jeg hører forskjell på kabler, men det lar seg ikke gjøre mener mange, og de får de lov å mene.

Venter spent på første svar som gå som følger:
    Hvilket grunnlag har du for å si at det ikke er placebo. Hvilke målbare referanser har du og hvordan støtter det opp under dine påstander?

Lykke til med tråden

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaaaaaa, men vet ikke om jeg gidder å snakke om det 8)

På den annen side har en del av blindtest/placebo kara tilsymelatende gått under jorda etter at Tiger avbrød blindtesten på MP3/Lossless da han var møkk lei krangling.... Synd, men er forstålig reaksjon.

Skifte fra "Biltema" til Solid Core var i alle fall en suksess hos meg - det beste bildet på hva jeg hørte var at det "dro gardinen vekk fra diskanten". Ønsket det egentlig ikke da jeg har lange kabler på 8 og 12 m som går langs med veggen og er godt synlig. Biltema kablene var nesten usynlige men de krysskobleden hjemmelagde solid core kablene var så mye bedre at det bare var bare å skaffe sorte strømper for å pynte på sakene.

Når det gjelder signalkabler har jeg merket svært lite forskjell - imidlertid.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at det er mange ulike meninger rundt tema og at mange virkelig brenner for sine meninger.

Mitt poeng er at når man kjøper et produkt(les kabel) hvor man forventer en forbedring i lyd, men blir negativt overrrasket, da må det være faktiske forskjeller?

Alle mine andre bytter hadde positive effekter og således er det lett å tro at signalkabler i samme merket ville bli enda bedre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Ja, og velkommen til halshogging. Det kommer snart med øksene sine og tar deg

Jeg hører forskjell på kabler, men det lar seg ikke gjøre mener mange, og de får de lov å mene.

Hvilket grunnlag har du for å si at det ikke er placebo. Hvilke målbare referanser har du og hvordan støtter det opp under dine påstander?

Lykke til med tråden
    Får håpe massene er snille med meg da

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    +1

Det er uansett hyggelig at du opplever gode resultat, så det er sagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Skjønner at det er mange ulike meninger rundt tema og at mange virkelig brenner for sine meninger.

Mitt poeng er at når man kjøper et produkt(les kabel) hvor man forventer en forbedring i lyd, men blir negativt overrrasket, da må det være faktiske forskjeller?

Alle mine andre bytter hadde positive effekter og således er det lett å tro at signalkabler i samme merket ville bli enda bedre.
    Hei,
    Det er egentlig ikke entydig med at kabelen gir deg bedre lyd.
    For det første er hva som er "bedre lyd" svært subjektivt. Noen foretrekker den typiske berg- og dalbane på eq (overdreven bass og diskant), noen foretrekker tilbakelent diskant, etc.

Men, så har vi en annen sak her:
    Hver gang du flytter på deg selv, i rommet, det kan være så lite som 0.5 meter til siden(!), vil du få vesentlig anderledes lyd.

Din egen posisjon, posisjon på høyttalere, m.m. påvirker mye! Dette er lett å høre, samt lett å måle. Det er dog vanskelig å bytte kabler, uten å flytte på utstyr!

Når det kommer til dette med kabler, så mener jeg at så lenge man har "ok" kabler, er det ikke noe vits å bytte. Nå skal det sies at noen kabler kan ha samme ledeevne, men den ene kabelen har bedre kontakt/plugg og derfor kan yte bedre. (pga. bedre kontakt). Men ellers, er to kabler laget av kobber og har samme produksjonsteknikk og like god kontakt, så mener jeg det er rett å slett svada at den ene kabelen vil gi bedre lyd enn den andre.

Men, hjernen vår er en finurlig ting... Det er mange ting med hjernen vår, som ikke kan måles. Folk føler placebo-medisin virker og en del folk blir faktisk frisk av placebo! Det er vist at om man tror man blir frisk, er det større sjanse for at man blir frisk.

Videre har man i motsatt retning: De som tror de er syk (uten at de er det), får symptomer som om de var syk!

Placeboeffekten er kraftig og den påvirker andre ting enn dette.
    Hvordan man "føler" lyden er, er i stor grad påvirket av dagsform, inntrykk, forventninger, m.m.

At du fikk en "motsatt" erfaring enn forventning er ikke det samme som å si at du ikke har tidligere blitt utsatt for placeboeffekten.

Jeg merker selv det samme med biler. Noen dager føles bilen tregere enn andre dager (spesielt om om det er mørkt og grått ute, samt snø). Er det sol og fint vær, er man i bedre humør og bilen er plutselig finere å se på, samt virker som en mye bedre og finere bil.

Samme følelse har jeg med stereoanlegg forsåvidt.. Jeg kan sitte på samme stereoanlegg og den ene dagen synes jeg det rett å slett er for lite bass, men en annen dag er det plenty bass! Noen dager tenker jeg gjerne: kanskje diskanten er litt fremtredende, mens andre dager føler jeg at diskanten er som den skal være :-)

Så, ja.. Dine erfaringer, de er jo bra for deg.. Du er fornøyd med produktet og det er jo fint! Men du kan ikke med subjektive lytteinntrykk hevde at du ikke er utsatt for placeboeffekten (med mindre du kan backe dette opp med måledata gjort i studio, under kontrollerte forhold).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker kun å kommentere dette placebo spørsmålet i rolige ordelag

Poenget med placebo er at personen som utsettes for det ikke har kontroll over det. Dvs at placebo kan virke begge veier selv om personen føler han forventer en virkning i en retning... Argumentet ditt holder derfor ikke vann som "bevis".

Når det er sagt; kos deg med dine nye kabler!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hver gang du flytter på deg selv, i rommet, det kan være så lite som 0.5 meter til siden(!), vil du få vesentlig anderledes lyd.

Det er dog vanskelig å bytte kabler, uten å flytte på utstyr!
    En halv meter er jo ikke akkurat lite det da Kommafeil?

Vanskelig å bytte kabler uten å flytte på utstyr:???:
    Det er jo rimelig subjektivt da!
    No problem at my place. Høyttalerne veier +/- 40kg stk. og flytter ikke akkurat på seg uten videre. Enkel tilgang til terminalene på forsterkeren også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    En halv meter er jo ikke akkurat lite det da Kommafeil?

Vanskelig å bytte kabler uten å flytte på utstyr:???:
    Det er jo rimelig subjektivt da!
    No problem at my place. Høyttalerne veier +/- 40kg stk. og flytter ikke akkurat på seg uten videre. Enkel tilgang til terminalene på forsterkeren også.
    De fleste har ikke nok plass bak høyttalere, til at de kan bytte - uten å flytte på utstyr. Jeg personlig har et meget kompakt oppsett, slik at jeg må flytte subwoofere og høyttalere, for å bytte kabler.

Oppsettet mitt er slik:

[høyttaler][Subwoofer][Stereobenk][Subwoofer][Høyttaler]

Om jeg skal bytte kabler, må jeg dra ut subwoofere og høyttalere, samt stereobenk. Det er jo ikke så lurt å dra recieveren ut fra stereobenken, da løsner nok hdmikabler og slikt :P

Når jeg da skal ha det inntil veggen igjen, er det alltid litt variansjon.. Noen få cm kan utgjøre en del faktisk.

Jeg gjør jo ikke dette for å bytte kabler som regel, men når jeg f.eks. skulle oppdatere firmwaren på h/k recieveren, måtte jeg jo bak med kabelen og da måtte jeg gjøre tilsvarende, ut med subwoofer, høyttaler og så dra stereobenken frem.

Ellers er ikke en halvmeter så lite nei, men om du ikke har lyttetest i sofa, på en gitt sofapute, er det av og til et annet sted du står.. (man kan jo lage et kryss på gulvet eller.no, ev sette seg i samme sofapute).

Men f.eks. i sweetspot i sofaen, har jeg SYKT mye mer bass, enn bak sofaen. Går jeg videre 3 meter tilbake i rommet, har jeg samme bassen som i sweetspot.

Nå skal det sies at jeg har kjørt romkorrigering med mic fra sofaens sweetspot, fasene justerte jeg "på feelingen" ved subwooferene. Hver gang jeg drar ut høyttalere, subwoofere og stereobenk, kan jeg risikere at det forflytter seg noen cm til venstre eller høyre. Samt kanskje jeg ikke har like mange cm bak til veggen :-) Dette påvirker en god del faktisk (spesielt på bassen).

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg orker ikke krangle, men siden du har en evne som er veldig spesiell (så spesiell at den aldri er påvist) kan du slå til på dette og bli rik i en fei
    Gizmodo, the Gadget Guide

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å sjekke ut "nisse-siden"
    Iallefall kan det diskuteres om det er feel-good, placebo eller noe sånt...
    Men vil påstå at hvis det skulle være slik at det er noen som får bedre lyd så er det iallefall ikke de som går for rimeligste alternativ

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet nylig alle kablene mine til Nordost Blue Heaven.
    Jeg hadde hjemlån av den kabelen, men det viste seg at den tilslørte lyden mer enn Wireworld som jeg hadde fra før. Det vil si at den da heller gir en anelse mer mørk og ullen lydkarakter siden den "trekker fra". Det er forøvrig eneste egenskap jeg til nå av avdekket mellom kabler. Hadde egentlig ikke noen spesielle forventinger til Nordost. Tynne kabler= lys lyd, tykke = god bass tror jeg er bare sludder og vås. Det sies mye rart om kabler og det overdrives alt for mye. Særlig er skribenter i blader ille.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Jeg orker ikke krangle, men siden du har en evne som er veldig spesiell (så spesiell at den aldri er påvist) kan du slå til på dette og bli rik i en fei
    Gizmodo, the Gadget Guide
    Orker heller ikke å krangle, men kriteriene på denne testen er så mange ganger avvist, at den ikke hålder mål.

Jer hadde heller ikke akseptert kriteriene.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt krangling orker jeg da

Hvis testen var spesiell før, eller rettere sagt kravene for å få delta, noe jeg forsåvidt er enig i, så er de nettop endret, 9. mars 2011.

Se link:
    JREF’s $1,000,000 Paranormal Challenge Now Easier Than Ever

Det skal og sies at vitenskap ikke er lett å bevise, det er jo hele poenget med vitenskap. Tenk om vitenskapen oppførte seg som religiøse, eller kabelfanatikere. "Jeg VET at slik er det for det har en sagt" (velg: gud, jesus, forum-orakel osv). Eller "ja, jeg vet at placebo finnes, men JEG VET at jeg er så spesiell at slikt gjelder ikke meg".

Se for dere NASA på slutten av sekstitallet, "Jeg vet at jeg ikke har grunnlag for å si at slik skal raketten designes, fysikken kan ikke forklare det, men jeg gjør det likevel".

Vitenskapen er hard med peer-review osv, men den har da jammen brakt oss stort sett alt som gjør livet vårt til det det er i dag. Trenger ikke nevne eksempler engang.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var helt nytt, men endrer vel ikke saken noe særlig.

Selvsagt finnes placebo, selvsagt påvirker den meg. ( og alle andre )

Hvorfor kan ikke regelene virke slik : noen tar med en eller annen kabel inn i mitt system, slik at jeg i vante kjente omgivelser kan bli utsatt for ett ukjent bytte av kabler ?
    Er det ikke forskjell, så gjelder vel det hjemme hos meg også ??.

Sett fra min side forsøker jeg å forklare.
    Hvordan lyder for eks. en fiolin ? Alle ting påvirker dette, Temperatur, stemming, akustikk osv.

Ingen av oss aner i utgangspunktet hvordan ting lyder. Har hørt personer synge slik at jeg kunne tenkt meg å dempe ett toneområde i derers stemmeleie. Litt klønete forklart.

Dvs. Man kan kun benytte personlig stil, og erfaring, masse erfaring, for å etterskape de klangforskjeller man ønsker.

Så hvordan skal man da ta kvalitetsforsjeller fra ett utgangspungt man ikke kjenner ??

Her er testens kjerne.

Dessuten. Det er kun kabler man snakker om her. Av å til blir det nok litt "prinsessen på erten" føler jeg.

Det kunne garantert vært invistert masse kabelkroner i annen elektronikk med helt annet resultat enn små marginer slik som kabler til syvende å sist gir.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    +1

Det er uansett hyggelig at du opplever gode resultat, så det er sagt.
    Som vanlig er det vel umulig å vise til målbare resultater og jeg har selvsagt ingen.

Poenget er at jeg føler lyden endret seg.

Høytalere ble ikke flyttet på, møbler likeså. Eneste som faktisk ble rørt var kablene. Da er det vel ingen andre påvirkninger heller?

Faktum er jo at jeg byttet tilbake til forrige kabler mellom revciever og effektledd. Dette først etter to dager med testing. Sola skinte og alt var vel. Humøret kan vel sies og være på topp.

Rent psykologisk burde vel dette være med på og gi kablene bedre inntrykk?

Jeg ble rett og slett overrasket at jeg faktisk byttet tilbake. Det er jo stikk i strid med hva jeg trodde og ikke minst ønsket.

Newcomer Hobben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har selv ganske begrenset kabel erfaring så har ærlig talt ikke "valgt side".
    Har bare en påstand som en psykologistudent (som også er en venn av meg) kom med, jeg må bare si meg svært enig.

"Grunnen til at vi søker bedre lyd er for å få en bedre opplevelse/føle oss bedre"
    sant nok, ingen kan vel si noe imot dette?

"Om denne forbedringen i lyd kan måles eller bare sitter i hodet vårt, hvilken rolle spiler det? Opplevelsen er klart oppgradert.*
    Ja helt seriøst, det er jo opplevelsen vi faktisk strever etter, ikke lydkvaliteten sådan?

Som sagt mitt standpunkt er enda ikke satt, bare mente dette ville gi ett perspektiv til BEGGE sider

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig er det vel umulig å vise til målbare resultater og jeg har selvsagt ingen.
    Da jobber vi i blinde.

Har virkelig noen etter 50-100 år faktiskt laget en kabel som gir hørbare forskjeller, eller er det det vanlige snakeoil ?

Poenget er at jeg føler lyden endret seg.
    Prøv å få noen andre til å bytte kablene, og prøv og identifiser de da ?
    Hvis jeg hadde betalt så mye for noen kabler ville jeg også følt at de skulle gi noe bedre.

Høytalere ble ikke flyttet på, møbler likeså. Eneste som faktisk ble rørt var kablene. Da er det vel ingen andre påvirkninger heller?
    Det er ganske strene og krevde rutiner for å faktiskt finne det ut.

Sola skinte og alt var vel. Humøret kan vel sies og være på topp.

Rent psykologisk burde vel dette være med på og gi kablene bedre inntrykk?
    Det er vel ikke uansynlig at sinssteming vil gi en annen "oppfattelse" av lyd.

Jeg ble rett og slett overrasket at jeg faktisk byttet tilbake. Det er jo stikk i strid med hva jeg trodde og ikke minst ønsket.
    Sam sagt, hyggelig at du fikk et god resultat.

Jeg tror ikke det er overførbart til mitt oppsett, ergo ikke så matnyttig for andre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er godt fornøyd med lyden nå heldigvis. Litt skuffet at jeg ikke kan ha et rent blue heaven oppsett.

Litt merkelig denne posten i grunn.

Mange hakker på de som mener det er forskjell men få tar til orde for det motsatte.

Derimot har jeg fått masse pm fra folk som er enig.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •