Valg av kabler. Det har noe for seg!! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Når man får det tråkket ned over hodet sitt 5 ganger i uken, ofte av samme person så er det fordummende. Som de må banke det inn som vi ikke har forstått.

Blir litt spesielt for meg som har over 7000 innlegg.

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å høre forskjell mellom mine egne Audioquest og Biltema seende, men tror at forskjellene hadde blitt mere markante med utskiftninger i hele anlegget.

Selv om jeg er en nisse så prøver jeg å ha en fornuftig tilnærming til det, og ligger vel pr. dags dato under 10% grensa?
    Gode ledere og plugger, så er man ofte godt berga.

Dessuten skurrer det i ørene mine når man bruker fabrikat av ukjent kvalitet sammen med komponenter med bla Mundorf, Black gate, MIT, Alps og Rifa bla.
    Jeg hadde sikkert også blitt lei av å høre det gjenntatt til det kjedsommelige! Mitt innlegg tidligere i tråden var kun myntet på en forumbrukers misforståelse av hvordan placebo virker.

For min egen del kan jeg godt bruke litt penger på kabler med tanke på skikkelige plugger og fint utseende, selv om jeg ikke har hørt forskjell på kabler til nå.

Når folk opplever forbedringer etter kabelbytte fint for dem! Har derfor lagt kabeldiskusjoner på hylla.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørs hvor mye støy som er rundt, elektronikken.
    er det digitalt har kabler ikke noe spesielt å si.
    har du klipicsh eller hvordan detta staves så kan det godt nok ha veldig mye å si, andre har det mindre.

Er det null støy i nærheten så vil biltema være 100% likt eller faktisk gjerne bedre enn andre.
    så fort du drar det forbi noe med støy forandrer ting seg.

høytaler kabler har veldig lite å si, signal kabler en del, her også spørs det.

det finnes også kabler med filtre for å ta bort alt under 20hz og over 20khz, også andre varianter.
    for 800D f.ex er ikke detta ønskelig, men for noe billigere noe så kan det være det.
    Alt er subjektivt til diskusjon, men som regel vil gulvstående høytalere ikke merke noe på støy, og det vil ikke bli noe spesielt loss med stor nok biltema kabel, meeen vi kan jo bare slenge den ved siden av en trafo eller bo under høyspentmast så merker man nok store forskjeller...

Dette med kabler er det nok ingen fasit på, men sikkert og vist, ikke bruk 10000+ for ett sett kabler til fronter f.ex.

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Hva tror du er årsaken til at du oppfatter at lyden blir bedre da ?
    Jeg er ikke så teknisk at jeg kan gå ned i detaljnivå (evt molekylært nivå) for å forklare dette. En klok mann sa til meg en gang at lyse toner går ytterst i kabelen (lederen(e)) og mørke toner går i den innerste delen. Om dette stemmer er jeg absolutt ikke sikker på. Men: Det kunne jo forklart hvorfor et par av VanDenHul-modellene har en "temmet" diskant, da de bruker kullfiber rundt metallet.

Kan du få samme effekt med en EQ ?
    Kort svar, most likely yes. Men ikke alltid man har EQ på Hi-Fi-anlegg. Og heller ikke noen garanti for at man har det i et surround-anlegg selv om det har blitt mere vanlig i det siste. Og OM du skulle ha en EQ i surround-receiver. Hjelper det nok med 8 bånd? 10 bånd? fler?

Hvor dyrt er bra ?
    Det trenger ikke være dyrt for å være bra. Det som har noe å si er matching. Om den beste kabelen til ditt anlegg kommer fra biltema, så kjør på. Målet er at DU skal bli fornøyd! Jeg ble ikke fornøyd med diskanten i mitt anlegg før jeg gikk over til VanDenHul, rett og slett med tanke på for kraftig topp. Jeg har heller ikke kabler jeg vil klasifisere som "dyre". En tusing for høyttalerkabler til høyttalere i 60.000kr-klassen er ikke å ta i akkurat. Den gyldne regelen som pleier å dukke opp er vel at man skal legge i ca 10% av anleggets verdi i kabler.

Hvordan vil du tegne responskurvet subjektift med og uten dyrkabel ?
    Hva tenker du på her? Responskurven tegner man vel som regel ikke selv. Man plasserer en målemikrofon et eller annet sted, og måler. Og vips: responskurve. responskurven man får er jo en "sum" av hele anlegget ditt, samt rom/møblement/osv

Har du opplevd å bytte kabel uten resultat ?
    Ja, mange ganger. Det er lettest å høre forskjell på ytterpyunkter av kabler. Sølv mot kobber, kullfiber mot sølv osv. De fleste pleier å høre de "enkle" tingene. Ble det mere bass? Mindre bass? Skrikete diskant? osv

Gir det samme effekt på bak som front høytalere ?
    Helt sikkert, men er vel vesentlig mindre merkbart der.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    En klok mann sa til meg en gang at lyse toner går ytterst i kabelen (lederen(e)) og mørke toner går i den innerste delen. Om dette stemmer er jeg absolutt ikke sikker på. Men: Det kunne jo forklart hvorfor et par av VanDenHul-modellene har en "temmet" diskant, da de bruker kullfiber rundt metallet.
    Spennende om det er slik. Det er slik HT-kabelen min er konstruert, og jeg opplevde akkurat det du skriver her. Diskanten ble "dempet" og bassen føltes tightere. Det er VDH Revelation. Høyttalerene forandret seg merkbart etter bytte til disse.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes jeg blir missforstått når jeg oppfattes som meningspoliti, det er hyggelig at folk opplever god lyd.
    Misforstått? Du sier jo bastant at det ikke finnes forskjell på kabler. Hvilke kabler har du prøvd, og hvilket oppsett var dette på?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Misforstått?
    Ja, det er ikke meningen å være flåstete eller rakke ned på noen.

Min intensjon er å få til matnyttig diskusjon som resulterer i noe jeg kan forholde meg til.

"Kabeler" er et element å hifi reisen min som jeg må addressere, og da må jeg ha noe mat å bygge det på.

Jeg har ikke noe forhold til merker eller pris. For meg er det et fysisk fenomen.

HiFi-nevøen (og forsåvidt andre i andre tråder) har gitt meg mat å jobbe med, jeg har noe konkret å lese meg opp på. Jeg får motsand som utfordrer og løfter diskusjonen opp på et relevant nivå.

Du sier jo bastant at det ikke finnes forskjell på kabler.
    I utgangspunktet sier jeg at ingen _har_ bestått en blindtest, og at ingen av teoriene eller leverandørene anseer kabler som relevant.

Hvilke kabler har du prøvd, og hvilket oppsett var dette på?
    Det gir først mening når jeg har mat til å bygge en tese.

- Hva slags fysiske fenomen er relevant ?
    - Behersker jeg mattematikken/teorien for å kunne lage en hypotese ?
    - Hvordan skal jeg gå frem for å teste ?

Men for å svare

Jeg har prøv de kabler "jeg har", de er basert på kobber og har i følge hifiklubben hørbar forskjell. Eller er det basert på matematisk tykkelse i forhold til lengde og motstand. Jeg har faktiskt et par "hifi" kabler som ble kjøpt en gang når jeg hadde for mye penger.

Er oppsettet relevant ? I så fall, hva slags fysiske egenskaper må det ha ? (Ohm, watt, spl, teknologi etc) Alt annet en pris/merke er relevant.

Igjen, jeg skal gjøre leksen min. Men jeg vil gjerne lære mer, og da må jeg nødvendigvis stikke pinnen i maurtua deres så jeg får litt mat

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    før hersketeknikkene tar helt av sted så er det meste om lydkabler o.l. dekket i knutihns tråd/oppslagsverk

http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg tilbake med litt påfyll

Hvor varmt er varmt? 30 grader er for noe uutholdlig, og for andre komfortabelt. Den målbare forskjellen er 0 grader.

At vi skal blande in religion og tro på troll og rosa elefanter i det hele er artig lesing, men blir bare det.

Hvis jeg syns det er komfortabelt eller varmt blir opp til meg, uansett om det er målbart eller ikke.

I går syns jeg det var litt surt i vinden, hva med dere?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Du fikk sagt det også Mycket bra

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ikke meningen å være flåstete eller rakke ned på noen.

Min intensjon er å få til matnyttig diskusjon som resulterer i noe jeg kan forholde meg til.

"Kabeler" er et element å hifi reisen min som jeg må addressere, og da må jeg ha noe mat å bygge det på.

Jeg har ikke noe forhold til merker eller pris. For meg er det et fysisk fenomen.

HiFi-nevøen (og forsåvidt andre i andre tråder) har gitt meg mat å jobbe med, jeg har noe konkret å lese meg opp på. Jeg får motsand som utfordrer og løfter diskusjonen opp på et relevant nivå.

I utgangspunktet sier jeg at ingen _har_ bestått en blindtest, og at ingen av teoriene eller leverandørene anseer kabler som relevant.

Det gir først mening når jeg har mat til å bygge en tese.

- Hva slags fysiske fenomen er relevant ?
    - Behersker jeg mattematikken/teorien for å kunne lage en hypotese ?
    - Hvordan skal jeg gå frem for å teste ?

Men for å svare

Jeg har prøv de kabler "jeg har", de er basert på kobber og har i følge hifiklubben hørbar forskjell. Eller er det basert på matematisk tykkelse i forhold til lengde og motstand. Jeg har faktiskt et par "hifi" kabler som ble kjøpt en gang når jeg hadde for mye penger.

Er oppsettet relevant ? I så fall, hva slags fysiske egenskaper må det ha ? (Ohm, watt, spl, teknologi etc) Alt annet en pris/merke er relevant.

Igjen, jeg skal gjøre leksen min. Men jeg vil gjerne lære mer, og da må jeg nødvendigvis stikke pinnen i maurtua deres så jeg får litt mat
    Hvor er disse blidtestene dere snakker om da ? Spurte Fahnsen en gang om han kunne komme med noe håndfast - det kunne han ikke, men kanskje du kan eller er du den samme person.... Godeste Fahnsen klarte og å torpedere blidtesten til den riktige Tiger og ikke T1ger som du skriver som. Tror ikke dere egentlig vil ha disse blidtestene dere heller, for det finnes neppe noe mer kjedelig enn det.

La oss nå heller akseptere at det er forskjeller som noen opplever og andre ikke. Som en sa så hadde han bruket 1' kroner på kabler og 60' på høytalere. Hva er da galt i å bruker 4' på kabler i forhold til 60' på høytalere som kanskje er 10% bedre en et par til 15'.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Da er jeg tilbake med litt påfyll

Hvor varmt er varmt? 30 grader er for noe uutholdlig, og for andre komfortabelt. Den målbare forskjellen er 0 grader.

At vi skal blande in religion og tro på troll og rosa elefanter i det hele er artig lesing, men blir bare det.

Hvis jeg syns det er komfortabelt eller varmt blir opp til meg, uansett om det er målbart eller ikke.

Haha. Likte denne

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shn
    er det digitalt har kabler ikke noe spesielt å si.
    Tja, du har to ting her:
    1) Analogt
    2) Digitalt

Jeg vil fremdeles si: En kabel er en kabel :-)
    Er det to kabler, laget med samme produksjonsteknikk og av samme materiale og endene har samme ledeevne, vil de produsere det samme resultatet (så fremt de har samme lengde og ikke har noe triks som kondensator, el. lign).

Det som er med digitalt vs analogt, er at på analogt kan man innføre støy på en annen måte (sus/brus). Digitalstøy blir gjerne "hakking" eller noen "syke lyder"..

Men fremdeles: En kabel er en kabel! Det handler om ledeevne!
    Den bedre kabelen av to, har bedre ledeevne enn den andre.
    Dette betyr også at den bedre kabelen er mer utsatt for ekstern stråling, med mindre denne er skjermet på en bedre måte.

Det er jo egentlig logisk, tenk: Hva består en FM-antenne av? Jo, kobberkabel!

har du klipicsh eller hvordan detta staves så kan det godt nok ha veldig mye å si, andre har det mindre.
    Nå vet jeg ikke hvor du har dette fra, men det er ingen ting magisk med klipsch.
    Klipsch er kjent for å ha en litt fremtredende diskant og matching av forsterker/ht kan derfor være lurt. Derimot å kjøpe en kabel for å få dempet diskanten blir jo bare tull :-) Det er ikke som om du får en egen kabel laget for klipsch.. Og om det var tillfellet og du skulle investert tusenvis av kroner i en kabel, for å dempe diskanten, hadde vel pengene vært bedre investert i en forsterker som matchet (ev. kjørt romkorreksjon?), eller gått for ht der man var fornøyd med diskanten.

Er det null støy i nærheten så vil biltema være 100% likt eller faktisk gjerne bedre enn andre.
    så fort du drar det forbi noe med støy forandrer ting seg.
    Se ovenfor, kabelen vil ta opp støy.. Jo bedre ledeevne, jo mer støy.. (med mindre det er bedre skjerming).

høytaler kabler har veldig lite å si, signal kabler en del, her også spørs det.
    Når jeg sa i starten: en kabel er en kabel, så mener jeg ikke med det at alle kabler er "like gode".
    Men så lenge man har en kabel som er riktig dimmensjonert mtp. lengde av kabel, samt hvor kraftig høyttalerene er, så er en kabel en kabel.

Når det kommer til signalkabler, er du forsåvidt inne på noe. Men fremdeles handler det i bunn og grunn her også om:
    * Ledeevne

Det som er med signalkabler, er at dette signalet skal jo forsterkes og så sendes videre ut.
    Forsterking av støy er jo lite idèellt, så i signal-delen er det viktigere å unngå støy.
    Men, de fleste signalkabler har god skjerming mot støy (også de fra biltema), så det er heller ei her noen poeng med å kjøpe signalkabler for tusenvis av kroner. (med mindre man har det som smykke, da er det helt ok, men man kan ikke påstå at kobber fra produsent X har noen magiske egenskaper).

det finnes også kabler med filtre for å ta bort alt under 20hz og over 20khz, også andre varianter.
    for 800D f.ex er ikke detta ønskelig, men for noe billigere noe så kan det være det.
    Alt er subjektivt til diskusjon, men som regel vil gulvstående høytalere ikke merke noe på støy, og det vil ikke bli noe spesielt loss med stor nok biltema kabel, meeen vi kan jo bare slenge den ved siden av en trafo eller bo under høyspentmast så merker man nok store forskjeller...

Dette med kabler er det nok ingen fasit på, men sikkert og vist, ikke bruk 10000+ for ett sett kabler til fronter f.ex.
    Jeg ser vi i bunn og grunn mener det ca samme, men jeg bare tenkte jeg skulle formulere det på en litt annen måte.

Ellers er det litt morsomt at noen i tråden her snakker om at diskanten går på utsiden av kabelen og bassen i midten? Hva skjer da om vi kutter av de ytterste lederene i den dyre kabelen? Forsvinner da diskanten?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en blindtest gjort av sevenoaks for 2 år siden hvor 2 "nisser" og 2 "skeptikere" ble invitert. Den ble ikke regnet som seriøs siden:
    -Den ble arrangert av en bransjeaktør (og iflg dem sannsynligvis fikset)
    -Den ene "Nissen" måtte dra etter 2 runder hvor vedkommende hadde gjetta rett på begge.
    Den andre nissen hadde høy treffprosent (som også ble regna som flaks), mens hos skeptikerne var det noe mere tilfeldig.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge fagpressen så trenger kabler ca 100 timer innspillingstid, så bare vent... DA låter kablene dine sikkert enda bedre.
    Hvis ikke kan du brenne dem inn på Soundgarden i byen for den nette sum av 1000 spenn.8)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Ellers er det litt morsomt at noen i tråden her snakker om at diskanten går på utsiden av kabelen og bassen i midten? Hva skjer da om vi kutter av de ytterste lederene i den dyre kabelen? Forsvinner da diskanten?
    Om vi "kutter vekk" den ytterste delen av lederen(e) som diskanten rent teoretisk går i. Hva vil skje da? Jo, da vil kabelen ha en ny ytterste "del" og et mindre tverrsnitt. Og da rent teoretisk ha mindre evne til å lede bass.

diskanten går på utsiden av kabelen
    Du mener i den ytterste laget av det strømførende materialet håper jeg :P

Når jeg tenker etter var sikkert det siste spørsmålet ditt retorisk :P

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derimot å kjøpe en kabel for å få dempet diskanten blir jo bare tull :-) Det er ikke som om du får en egen kabel laget for klipsch.. Og om det var tillfellet og du skulle investert tusenvis av kroner i en kabel, for å dempe diskanten, hadde vel pengene vært bedre investert i en forsterker som matchet (ev. kjørt romkorreksjon?), eller gått for ht der man var fornøyd med diskanten.
    Så for min del var det da altså tullete å investere en tusenlapp i kabler for å få diskanten ned på et nivå jeg likte? Kanskje jeg heller skulle kjøpt meg en ny forsterker til 15K eller selge høyttalerne mine, tape 20K på dem, for så å kjøpe meg nye som jeg blir bedre fornøyd med?

Om det skulle finnes en kabel laget for Klipsch, må det være VanDenHul :-)

Vil forøvrig uansett si at det sjelden er nødvendig å kjøpe en kabel til mange tusen for å komme i mål. Du finner kabler som ligger i "normale" prisklasser som gjør susen også. Greit nok hadde jeg hatt høyttalere til et par hundre K, så kanskje jeg skulle vurdert en del saftigere kabler. Men stresser ikke med det per dags dato for å si det sånn :P Bestilte meg forøvrig en strømkabel i dag. Så får vi prøvd det også :-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    I følge fagpressen så trenger kabler ca 100 timer innspillingstid, så bare vent... DA låter kablene dine sikkert enda bedre.
    Hvis ikke kan du brenne dem inn på Soundgarden i byen for den nette sum av 1000 spenn.8)
    Om man gnir dem inn med olje i etterkant, for så å vaske dem med antistatisk såpe, så blir de enda bedre. Anlegget ditt vil få en helt ny karakter

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Jeg hadde sikkert også blitt lei av å høre det gjenntatt til det kjedsommelige! Mitt innlegg tidligere i tråden var kun myntet på en forumbrukers misforståelse av hvordan placebo virker.

For min egen del kan jeg godt bruke litt penger på kabler med tanke på skikkelige plugger og fint utseende, selv om jeg ikke har hørt forskjell på kabler til nå.

Når folk opplever forbedringer etter kabelbytte fint for dem! Har derfor lagt kabeldiskusjoner på hylla.
    Heeeeeeelt greit det...
    Men blir teit når folk som fortsatt svømte i p***en på faren da jeg begynte å interessere meg for hi-fi det bruker ordet??
    Kan nullniks om stereo, men placebo er heeeeeelt i orden å bruke

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Heeeeeeelt greit det...
    Men blir teit når folk som fortsatt svømte i p***en på faren da jeg begynte å interessere meg for hi-fi det bruker ordet??
    Kan nullniks om stereo, men placebo er heeeeeelt i orden å bruke
    Det er teit når folk hører forskjell, nå du sier du bytter fra komponet a til b og du i praksis ikke gjør noe.

Det blir teit når folk får en helt ny lyd når de bare er ulik gain på utstyret.

Det blir teit når ingen ikke plukker riktig 80-90% av gangene..

Det blir teit om du er unik, en av tusen, en av titusen som hypotetisk bestod en blindtest..

Etc

Fordi..

Det er forsatt ingenting som er relevant for andre.

Men jeg har respekt for erfaring, og tror du kan bidra på mange fronter.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •