Valg av kabler. Det har noe for seg!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Jeg er godt fornøyd med lyden nå heldigvis. Litt skuffet at jeg ikke kan ha et rent blue heaven oppsett.

Litt merkelig denne posten i grunn.

Mange hakker på de som mener det er forskjell men få tar til orde for det motsatte.

Derimot har jeg fått masse pm fra folk som er enig
    .
    Fordi "vi" prøver å unngå de store diskusjonene.
    Tror ikke folk har anelse om hvor "fordummende" ordet placebo er.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er godt fornøyd med lyden nå heldigvis. Litt skuffet at jeg ikke kan ha et rent blue heaven oppsett.

Litt merkelig denne posten i grunn.

Mange hakker på de som mener det er forskjell men få tar til orde for det motsatte.

Derimot har jeg fått masse pm fra folk som er enig.
    Ganske tragisk at det har blitt slik at folk ikke ønsker å melde hva de opplever ved bytte av kabel og heller velger å sende en personlig melding i stedet Godt å høre i alle fall at vi er flere kabelnisser her inne enn man kan få inntrykk av, og ikke misforstå - Kabelnisse er en heders tittel 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ganske tragisk at det har blitt slik at folk ikke ønsker å melde hva de opplever ved bytte av kabel og heller velger å sende en personlig melding i stedet Godt å høre i alle fall at vi er flere kabelnisser her inne enn man kan få inntrykk av, og ikke misforstå - Kabelnisse er en heders tittel 8)
    Nesten som Inger Lise hansen på Krf's årsmøte, Applausen uteble etter innleggene hennes, folk sendte henne sms'er istedet.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har testet ut diverse kabler på mitt eget annlegg.

Bla. fra Clas ohlson, Biltema, Supra, Emotiva, Audioquest, Monster, QED samt noen andre litt mer ukjente.

Kablene har vært både, HDMI, RCA, og HT-Kabler, har ikke klart høre (eller se) forskjell på noen av de, endte dermed opp med noen DIY kabler med bla. biltema kabler inni. Bruker Emotiva RCA kabler mellom reciever og effekt, fordi jeg syns de ser fine ut

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe massene er snille med meg da
    Det virker sånn, alle her på forumet er greie i utgangspunktet

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror ikke folk har anelse om hvor "fordummende" ordet placebo er.
    Brukt riktig er ordet placebo selvsagt ikke fordummende men derimot beskrivende for en reell psykologisk effekt.

Active dottidott sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet til VAN DEN HUL The CS-122 HYBRID kabel på mine Dali 909 og 808.
    Og nå har jeg en god del flere metal cd'er som jeg orker å høre på høyt volum i forhold til de gamle kablene som jeg brukte. Diskanten ble temt og mer bestemt, bassen sterkere og fastere og mellom tonen ren. Har hatt flere på besøk som sier det samme. Har de gamle liggende ved siden av og tester flere cd'er på div volum. Ingen placebo effekt her da kablene kostet mye mindre enn de gamle jeg hadde. Syns synd på de som ikke kan høre forskjell på kablene, for da tror jeg ikke de får fullt utbytte av det som høytalere og anlegg kan gi. Forskjellen var nesten like stor som da jeg gikk fra en denon 3300 til Nad T785hd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dottidott
    ..... Diskanten ble temt og mer bestemt, bassen sterkere og fastere og mellom tonen ren....
    Sett at du har riktig, er dette veldig enkelt målbart.

Ingen placebo effekt her da kablene kostet mye mindre enn de gamle jeg hadde.
    Er det er argument ?

Syns synd på de som ikke kan høre forskjell på kablene, for da tror jeg ikke de får fullt utbytte av det som høytalere og anlegg kan gi.
    Synd på de som bruker penger på tiltak som ikke gir noen vitenskaplig effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Enkelt og greit kan man vel si at det er som en religion - kabelreligion.

Noen folk har et behov for å tro på noe, selv om det ikke kan bevises òg har liten rot i virkeligheten.

For min del, kan folk gjerne få tro på "syndfloden", hekser, uri geller sine tryllekunstnertriks og dyre høyttalerkabler som er velsignet av en hellig geit med rosa tøfler og sigar.

Det finnes for all del underdimmensjonerte kabler, det finnes dårlige bananplugger, m.m., men å innføre kullfiber som en leder i en highend-kabel er rett å slett latterlig.

Det sies "You cant polish a turd", men det viser seg åpenbart å ikke stemme.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Sett at du har riktig, er dette veldig enkelt målbart. Trenger ikke å måle en renere diskant, strammere bassog fyldigere mellomtone. Dette kan selv de enkleste høre.

Er det er argument ? Ja. Og et godt argument også. Placebo kommer vel enklere frem om en oppgraderer med noe dyrere enn om man kjøper noe som koster en 10 del av det som fins fra før.

Er vel ikke synd på oss som kan høre forskjellene. Litt mere synd på de som er så egen at de ikke kan akseptere at noe fungerer selv om de selv ikke er i stand til å få dette til.

Uansett hva som kommer ut av dette, så har jeg en enormt hørbar effekt av å bytte ut mine gamle kabler med nye. Trenger ikke annen måling enn å få høre av folk som egentlig ikke har noen innteresse av hifi, men som sier de helt klart hører forskjell.Synd du aldri får oppleve en slik følelse som dette gir. Det er herlig.
    Hva med å være glad for at dette fungerer for enkelte, og ikke sur fordi dere ikke har fått det????????? Du får komme innom å høre selv da, så slipper vi slike kommentarer som dette. Teoretikere tar ofte feil..............

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett at du har riktig, er dette veldig enkelt målbart.

Er det er argument ?

Har selv opplevd stor forskjell ved å bytte kabler (kobber til kullfiber), og har flere kjente som har opplevd akkurat samme endringen som jeg selv gjorde. Er ikke alt som kan måles her i verden. Kan du måle forskjell mellom fioliner også kanskje? øret vil alltid oppfatte lyd forskjellig, har du målinger på hvorfor de gjør det?

La heller andre være glad for innkjøpene sine, istedet for å sitte å rakke ned på alle her inne. Dette er en del av hobbyen, og jeg synes personlig det er en meget morro del av den! Så om du ikke ønsker å bruke tid å penger på kabler, så er jo det helt greit. Men vi andre må få lov å gjøre som vi vil, og dele erfaringer med andre. Er tross alt det vi har forum til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bygge hjemmekino nå og da blir det ca 35m med høytaler kabler totalt så da blir det biltema.

Har ikke hørt noe forskjell på forskjellige kabler og tror jeg forsetter.

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet til VAN DEN HUL The CS-122 HYBRID kabel på mine Dali 909 og 808.
    Og nå har jeg en god del flere metal cd'er som jeg orker å høre på høyt volum i forhold til de gamle kablene som jeg brukte. Diskanten ble temt og mer bestemt, bassen sterkere og fastere og mellom tonen ren. Har hatt flere på besøk som sier det samme. Har de gamle liggende ved siden av og tester flere cd'er på div volum. Ingen placebo effekt her da kablene kostet mye mindre enn de gamle jeg hadde. Syns synd på de som ikke kan høre forskjell på kablene, for da tror jeg ikke de får fullt utbytte av det som høytalere og anlegg kan gi. Forskjellen var nesten like stor som da jeg gikk fra en denon 3300 til Nad T785hd.
    Flere som nevner det med temming av diskanten når man går over til CS122 eller D352 faktisk. Det er bra :-) Byttet fra TaraLabs PhaseIII til VDH D352 for ca et år siden, og jeg opplevde det samme som du sier. Kjørte 3 test-låter i sjanger "rock", og opplevde at jeg kunne ha volum-kontrollen en god del desibel høyere på pre-amp før det ble skjærende lyd i toppen. Dette skjedde også uavhengig av hvor jeg satt/sto i rommet. Kunne stått på henda i et hjørne for den saks skyld, og opplevelsen var den samme. Da fant i alle fall jeg ut at det ER forskjell på kabler. Mål deg i hjel for min del. Kjørte blindtest på samboer etterpå, og uten at jeg sa noe som helst fikk jeg kommentaren: "Hva skjedde med diskanten?"

Men kabler til shitloads av cash kommer jeg neppe til å kjøpe med det første :P Da vil jeg heller legge ekstra kroner i elektronikk eller høyttalere :-)

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha! Nei gir det ingen vitenskapelig effekt er det bare tull. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Det reele issuet jeg har med hele kabelgreia er:

- Ingen teori/tese bak det, ergo ingjen måte å beregne/forutsi resultat.
    - Ingen støtte bak de tunge miljøene.
    - Ingen måte å skille snakeoil fra evt reele effekter/produkter.
    - Ingen metodikk, ergo ingen mekanisme å se om resultatet blir bedre/dårlige eller hva som i praksis skulel skje med lyden.
    - Masse svada om at man ikke har riktig/bra/dyrt utstyr for at det skal "virke"
    - Forvirrer brukere, til å kjøpe overpriset kobber fordi de ikke skal bli "disset"
    - Masse svada at feilen ligger i vårt hode, ikke ikke deres siden vi ikke har "evner" som kun de har.

Etc

Jeg synes jeg blir missforstått når jeg oppfattes som meningspoliti, det er hyggelig at folk opplever god lyd.

Jeg ser bare ikke hvorfor bytte av kabel skulle være årsaken, eller noen ønske om å finne det ut heller.

Ergo så blir det nok så unyttig for oss andre.

For alt jeg vet kan det sikkert virke, men ingen har bestått en blindtest eller kommet opp med noe teori bak det.

Og hvor går grensen egentlig ?

Skal vi ta for oss grønntush på cdplater etc også ?

Så det som er ønskelig er å unngå all form for kritisk tankegang imot konseptet deres ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig glad i Vinyl og Cervin Vega, det må jeg blø for.

Jeg bruker betydelig tid for å finne ut av hva det er _jeg_ egentlig liker med det, og hvordan jeg kan rendyrke dette.

Det krever ta jeg forholder meg til det reele rundt det, og ikke begynner å bortforklare de faktiske forholdene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere som nevner det med temming av diskanten når man går over til CS122 eller D352 faktisk. Det er bra :-) Byttet fra TaraLabs PhaseIII til VDH D352 for ca et år siden, og jeg opplevde det samme som du sier. Kjørte 3 test-låter i sjanger "rock", og opplevde at jeg kunne ha volum-kontrollen en god del desibel høyere på pre-amp før det ble skjærende lyd i toppen. Dette skjedde også uavhengig av hvor jeg satt/sto i rommet. Kunne stått på henda i et hjørne for den saks skyld, og opplevelsen var den samme. Da fant i alle fall jeg ut at det ER forskjell på kabler. Mål deg i hjel for min del. Kjørte blindtest på samboer etterpå, og uten at jeg sa noe som helst fikk jeg kommentaren: "Hva skjedde med diskanten?"

Men kabler til shitloads av cash kommer jeg neppe til å kjøpe med det første :P Da vil jeg heller legge ekstra kroner i elektronikk eller høyttalere :-)
    Hva tror du er årsaken til at du oppfatter at lyden blir bedre da ?
    Kan du få samme effekt med en EQ ?
    Hvor dyrt er bra ?
    Hvordan vil du tegne responskurvet subjektift med og uten dyrkabel ?
    Har du opplevd å bytte kabel uten resultat ?
    Gir det samme effekt på bak som front høytalere ?

Etc..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Brukt riktig er ordet placebo selvsagt ikke fordummende men derimot beskrivende for en reell psykologisk effekt.
    Når man får det tråkket ned over hodet sitt 5 ganger i uken, ofte av samme person så er det fordummende. Som de må banke det inn som vi ikke har forstått.

Blir litt spesielt for meg som har over 7000 innlegg.

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å høre forskjell mellom mine egne Audioquest og Biltema seende, men tror at forskjellene hadde blitt mere markante med utskiftninger i hele anlegget.

Selv om jeg er en nisse så prøver jeg å ha en fornuftig tilnærming til det, og ligger vel pr. dags dato under 10% grensa?
    Gode ledere og plugger, så er man ofte godt berga.

Dessuten skurrer det i ørene mine når man bruker fabrikat av ukjent kvalitet sammen med komponenter med bla Mundorf, Black gate, MIT, Alps og Rifa bla.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare noen spørsmål, ikke fakta eller slikt.
    Har ikke motstanden i en kabel noe å si på kvaliteten av det den sender til høytalerne?
    Hvis en høytaler hadde en optisk inngang, ville du ikke hørt forskjell da heller?
    Synes det er litt rart , da mindre mostand skulle gi et bedre resultat.

Jeg merket jo også stor forskjell på subben min da jeg byttet ut en gammel biltema rca kabel med en moderne kabel. Kjappere og strammere, men det er bare tull alt dette da. Anlegget mitt låter fortsatt like dårlig, men jeg får det til å høre bra ut via placeboeffekten. Da er det jo bare å sette seg ned å tro at jeg har B&W 802 i stua og liker klassisk musikk da.
    Syns dette virker litt snedig, da det er flere som sier at de har merket en forskjell. Men det er vel likens her som i andre forum, at hvis du har 10000 innlegg så vet du best. Ikke noe med det at du kanskje er litt for ivrig til å svare uten å ha bakgrunn for alt. Ser at denne utviklingen blir bare mer og mer utbredt blandt forumene og misliker det sterkt.
    Folk kan faktisk oppleve noe som andre kanskje ikke klarer uten målinger.
    Vi snakker ikke om å selge huset for å få råd til nye kabler. Det er snakk om å kjøpe en type som kanskje passer høytaleren bedre. Jeg betalte 1200 for mine og huset er fortsatt registrert på meg. Men bedre lyd det fikk jeg.......

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke frekt ment!
    Men vist det er hørbar forskjell på "kobber og kobber" når kablene er "like/laget av det samme/på samme måte" Vil ikke dette være et problem? Da blir det vel forskjell på høyre og venste kanal også?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •