Showdown - Partyhøyttalere: CV vs Klipsch vs JBL

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 16 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 317
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Showdown - Partyhøyttalere: CV vs Klipsch vs JBL

Jeg er temmelig lei alle Klipsch eiere som snakker dritt om CV, og ofte går til personal angrep på deg dersom du påstår noe annet. Og langer ut om hvor dritt CV er og at det ikke duger som fest høyttaler.

Jeg skjønner at du er litt tett i pappen, så jeg skal forklare deg
    Glem CV. Det holder ikke mål sammenlignet med bla klipsch.
    Jeg utfordrer derfor alle Klipsch og JBL eiere i Norge til en duell. Hvilket merke har det beste for party?

Hvorfor:
    Omtrent alle som har klipsch mener at CV ikke duger til noe. Og vi i CV leiren må alltid gå i forsvars-gropen. Jeg vil gjerne motbevise at CV ikke egner seg til fest. Dette blir en subjektiv test der det vil være 2 eller 3 fanboys som tester.

Hvordan:
    Ved å høre mange sanger på de forskjellige oppsettene. Forslag på sanger er velkommen.
    Faktorer som teller:
    • Morofaktor/Partyfaktor
    • Dynamikk
    • Bass
    • Trykk/brystkassetrykk
    • Diskant ved høye volum

(kom med flere kriterier..)

Hvor:
    Jeg er bosatt i Bergen, og ønsker å utføre testen hos en av kjedene(HFK, Soundgarden), i et stort rom. Det vil være nøytralt. Det vil også være god tid til testing. Tenker i utgangspunktet på hfk sine største rom.

Når:
    Blir avtalt når jeg får utfordrere.

Utstyr:
    Prisklassen kan variere, men vil i utgangspunktet at prismessig så blir det like oppsett. Dersom RF82 skal testes mot noe Cv, så må det være noe i samme prisklasse. 215 eller XLS15, IKKE XLS12.

CV:
    Høyttalere: XLS12 (6000)
    Forsterker: Crown XTI 4000 (6500)
    Nypris: 12 500 kr

Klipsch:
    Høyttalere:
    Sub:
    Forsterker:
    Nypris:

JBL:
    Høyttalere:
    Sub:
    Forsterker:
    Nypris:

Hvem tar utfordringen?

Kom også med forslag til sanger.

Endringer i første post:
    Subb er tatt vekk.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med shoot-outen, selv om smak og behag virker å bli det avgjørende i en slik test.

Mine erfaringer: CV er en slags hjemme PA. De ser ihvertfall litt ut som PA, men de tåler ikke det du forventer av dem. Hadde CLS-215 en periode og de klaget stadig over for lite effekt, men når de fikk nok ryker sikringer, termosikringer, i diskant, delefiltere osv i ett sett. Kontinuerlig effekttålighet på disse ville jeg gjette er rundt 250W, det er ganske lite for en så stor høyttaler. CV er MYE lyd til prisen, men alikevel mindre enn man forventer når man ser 4 store røde ringer på to digre kasser i en stue.

Klipsch RF-82 koster vell rundt 5k og burde være rimelig like XLS-12 på de fleste parametere. En shootout mellom disse til ren festspilling hadde vært artig.
    Klipsch har ingen subber av samme type som CV så det blir en litt uretferdig sammenlikning. HFA-18 koster 8000kr på hifiklubben.no ikke 5500kr?

Kos dere i Bergen

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Klipsch RF-82 koster vell rundt 5k og burde være rimelig like XLS-12 på de fleste parametere. En shootout mellom disse til ren festspilling hadde vært artig.

Klipsch har ingen subber av samme type som CV så det blir en litt uretferdig sammenlikning. HFA-18 koster 8000kr på hifiklubben.no ikke 5500kr?

Kos dere i Bergen
    Greieste hadde vært shootout uten SUB mener når jeg da. Er da høytalerene som skal sammenlignes her.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF-82 koster 10k. Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Klipsch RF-82 II

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Prisen for hfa subben er tatt fra i mai i fjor, da det var tilbud, men skal justere den til riktig. Justert nå!

Det går helt fin ann å prøve uten subb. Men hvor mange er det som ikke har subb når man har enten CV eller Klipsch? Normen er nok å ha subb.

Alternativt kan vi ta en test uten subb også. Da bør Klipsch oppsettet koste ca 12k, dersom det skal matche prisen til XLS12 og xti 4000.

Nøytrale folk er veldig velkommen.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Klipsch RF-82 koster 10k. Det går helt fin ann å prøve uten subb. Men hvor mange er det som ikke har subb når man har enten CV eller Klipsch? Normen er nok å ha subb.
    MK.II koster 10 ja, men var ihvertfall mange butikker som solgte ut vanlige RF-82 for rundt 6 tusen for kort tid tilbake. Men hvor mange som er igjen vet jeg ikke. Er nok like mange uten som med SUB. Personlig er jeg for shootout av høytalere uten SUB, da det som sagt er høytalere som testes, ikke SUB'er.

Tips til Klipsch oppsett fra meg vil nok være

Klipsch RF-82 ( finne en butikk som har RF-82 (ikke MK.2'ene) ) ca 6000.-
    Emotiva XPA-2 ca 8000.-

Alle oppsett må selvsagt kjøres fra en bra pre-amp.

Men som sagt, bare ett forslag. Bor for langt fra Bergen til å være med, selv om det hadde vært morro. Kan legge til her også at jeg aldri har sagt at CV ikke funker til fest, for det gjør de virkelig. Jeg mener bare personlig at Klipsch lager en bedre allround høytaler

Ser for meg det kan bli litt vanskelig også, da fest musikk kan være så mangt. Ikke alle som hører på "syre-musikk" på vorspiel. Like mange kjører igang med f.eks Dire Straits eller Country eller lignenede på vorspiel.

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har ingen av merkene nevnt, og har kun nå nylig begynt å orientere meg i hifi-verden, så jeg er noenlunde nøytral. Bor på vestlandet, så om dere orienterer om tidspunkt kommer jeg gjerne!
    Skal forresten til Bergen på mandag.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat kjøpt Klipsch men har erfaring med CV også.
    Til fest og moro med Trance og Housemusikk vil jeg likestille disse høyttalerne.
    Moro og partyfaktoren blir den samme. Begge dynamiske og med trøkk slik det skal være på fest. Dessuten så driter jeg i overharmoniske detaljer i diskanten og fortryllende mellomtone med promille innabords.
    Dagen derpå setter jeg gjerne på noe helt annet for å roe fyllenervene.
    Da knuser Klipsch CV på annen type musikk, så i min verden så er Klipsch en mer allround høyttaler.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL er vel strengt tatt ikke nødvendig å ha med i sammenligningen spør du meg. Den mest aktuelle de har er ES100 med annet jeg har glemt noen. Og jeg ble ikke akkurat videre imponert av de.

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er temmelig lei alle Klipsch eiere som snakker dritt om CV, og ofte går til personal angrep på deg dersom du påstår noe annet. Og langer ut om hvor dritt CV er og at det ikke duger som fest høyttaler.

Jeg utfordrer derfor alle Klipsch og JBL eiere i Norge til en duell. Hvilket merke har det beste for party?

Hvorfor:
    Omtrent alle som har klipsch mener at CV ikke duger til noe. Og vi i CV leiren må alltid gå i forsvars-gropen. Jeg vil gjerne motbevise at CV ikke egner seg til fest. Dette blir en subjektiv test der det vil være 2 eller 3 fanboys som tester.

Hvordan:
    Ved å høre mange sanger på de forskjellige oppsettene. Forslag på sanger er velkommen.
    Faktorer som teller:
    • Morofaktor/Partyfaktor
    • Dynamikk
    • Bass
    • Trykk/brystkassetrykk
    • Diskant ved høye volum

(kom med flere kriterier..)

Hvor:
    Jeg er bosatt i Bergen, og ønsker å utføre testen hos en av kjedene(HFK, Soundgarden), i et stort rom. Det vil være nøytralt. Det vil også være god tid til testing.

Når:
    Blir avtalt når jeg får utfordrere.

Utstyr:
    Prisklassen kan variere, men vil i utgangspunktet ha det så likt som mulig. Rundt 20 000.

CV:
    Høyttalere: XLS12 (6000)
    Sub: HFA-18sx (8000)
    Forsterker: Crown XTI 4000 (6500)
    Nypris: 20 500 kr

Klipsch:
    Høyttalere:
    Sub:
    Forsterker:
    Nypris:

JBL:
    Høyttalere:
    Sub:
    Forsterker:
    Nypris:

Hvem tar utfordringen?

Kom også med forslag til sanger.
    Hørtes ut som en god ide dette nå kan vi utforde klipsch og JBL

Jeg syntes absolutt CV er den perfekte party HT. De kan spille høyt over lengre tid osv. hadde vært flott og fått testet dette hos HFK i Bergen. Men nå er jo ikke rommene til HFK så gode. iallefall ikke i bass og trøkk.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jeg har akkurat kjøpt Klipsch men har erfaring med CV også.
    Til fest og moro med Trance og Housemusikk vil jeg likestille disse høyttalerne.
    Moro og partyfaktoren blir den samme. Begge dynamiske og med trøkk slik det skal være på fest. Dessuten så driter jeg i overharmoniske detaljer i diskanten og fortryllende mellomtone med promille innabords.
    Dagen derpå setter jeg gjerne på noe helt annet for å roe fyllenervene.
    Da knuser Klipsch CV på annen type musikk, så i min verden så er Klipsch en mer allround høyttaler.
    Hallo ? vi snakker om party HT ikke allround HT! om du har en fest hver helg. og i ukedagene spiller du høyt på techno/trance. så er du vell ikke ute etter detaljer i toppen ? har selv erfaring med XLS 15 og CV 2.6 KW. det var som jordskjelv

Så CV er den ultimate party HT!

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    Hallo ? vi snakker om party HT ikke allround HT! om du har en fest hver helg. og i ukedagene spiller du høyt på techno/trance. så er du vell ikke ute etter detaljer i toppen ? har selv erfaring med XLS 15 og CV 2.6 KW. det var som jordskjelv

Ser hva du mener, men hvis f.eks Klipsch RF-82 følger XLS-12 som blir nevnt her på likt priset utstyr til festbruk, da er det ikke tvil om at den er en bedre høytaler da den også kan brukes til alt annet.

Ikke at jeg sier at den kommer til å vinne over XLS-12 i en ren "fest test", men hvis den gjør det.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Ser hva du mener, men hvis f.eks Klipsch RF-82 følger XLS-12 som blir nevnt her på likt priset utstyr til festbruk, da er det ikke tvil om at den er en bedre høytaler da den også kan brukes til alt annet.

Ikke at jeg sier at den kommer til å vinne over XLS-12 i en ren "fest test", men hvis den gjør det.
    ja, Klipsch slår nok CV i detaljer osv.. men i bass tror jeg neppe de gjør det. derfor er CV en god party høyttaler.

Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd dette. Har selv en god tro på Cerwin Vega som beste party høyttaler. Syns det blir for lite bass i klipsch høyttalere. For mye diskant, noe som jeg syns er negativt i party sammenhenger fordi det fort blir for slitsomt å høre på.

Synd jeg bor for langt unna Bergen, hvis ikke ville jeg ha vært til stedet får å se hvilken høyttaler som er den beste party høyttaleren!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ta med et par Miles jeg da!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66

Hallo.

Selv liker jeg å få i pose og sekk. Ikke bare i pose.
    Skjønte fort at denne diskusjonen ikke er noe for meg selv om jeg spiller Trance og House omtrent daglig.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kunne sikkert tatt en slik utfordring om jeg for det første ikke hadde bodd utenlands nå og for det andre om jeg ikke alt viste svaret

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF-82 koster 10k. Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Klipsch RF-82 II

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Prisen for hfa subben er tatt fra i mai i fjor, da det var tilbud, men skal justere den til riktig. Justert nå!

Det går helt fin ann å prøve uten subb. Men hvor mange er det som ikke har subb når man har enten CV eller Klipsch? Normen er nok å ha subb.

Alternativt kan vi ta en test uten subb også. Da bør Klipsch oppsettet koste ca 12k, dersom det skal matche prisen til XLS12 og xti 4000.

Når først dette med pris blir vektlagt... En XTI4000 koster i utgangspunktet 14.000 og ikke 6000, eneste måte å få den til den prisen er å importere eller kjøpe brukt. Skal en legge importpris til grunn for sammenligning blir det temmelig vanskelig å få dette til i praksis

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Når først dette med pris blir vektlagt... En XTI4000 koster i utgangspunktet 14.000 og ikke 6000, eneste måte å få den til den prisen er å importere eller kjøpe brukt. Skal en legge importpris til grunn for sammenligning blir det temmelig vanskelig å få dette til i praksis
    På finn.no selges de nye for
    Ny Crown XTi 4000 effektforsterker. NY! - FINN Torget
    Lydtech selger også for 6500. Akkurat nå er det ikke annonse oppe, men har vært det det siste året. Jeg kjøpte 4 xti 4000 i fjor sommer.

Ser det er mange muligheter for testen.

• Med/uten subb
    • Tenker mye forskjellig musikk. Country, danseband etc. Og selvfølgelig annen vors/ fest musikk
    • JBL ble tatt med pga de av og til blir nevnt
    • RF82 VS XLS15/215 kunne jo vært noe?

Tråden er ikke laget for å bevise at CV er best, men for å få noe kjøtt på diskusjonene som går om CV VS klipsch. Men det er rart at RF82 (en av de største til Klipsch) blir sammenliknet med xls12(en av de minste til CV), når XLS12 er mye billigere.

FÅR man tak i MK1 versjon av RF82?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vennligst hold drittslenging om merker vekke fra tråden. :roll: Har virkelig lyst å gjennomføre dette.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback