Showdown - Partyhøyttalere: CV vs Klipsch vs JBL - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 16 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 317
    Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Tror du må forandre den alderen fra 16 til 25 hvis det skal være noe sannhet i den. Hvis ikke de har flere anlegg selvsagt. Da er det nok flere som også sitter på ett CV anlegg de har av nostalgiske grunner.
    Tror den tesen holder vann som den er faktisk. Kan muligens flytte alderen ned til 18. 16-åringer har i de fleste tilfeller ikke råd til større cv-oppsett. Men om de har cv-oppsett av nostalgiske grunner har jeg selvfølgelig ikke oversikt over

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener fremdeles at ett par CV XLS-12 vil få juling av Klipsch RF-82 (ikke mk.II) som man får til omtrent lik pris, hvis man kjører begge opp på forsterkere som funker bra til de. Ikke bare vil man nå samme volumet, lydkvaliteten vil også totalt overgå CV'ene.
    Syns på en måte det blir feil å sammenligne xls12 med rf-82 mk1. Sistnevnte er billigere de stedene som har den igjen pga at den går ut. Så de to parene er ikke i samme prisklasse i utgangspunktet. Med den logikken kunne jeg jo sagt at dc1515 knuste rf-82 selv om det er en eldre utgått modell. Men er forøvrig enig med deg ang tråden som har sklidd ut håper du finner noen klipscher på Vestlandet

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Tror den tesen holder vann som den er faktisk. Kan muligens flytte alderen ned til 18. 16-åringer har i de fleste tilfeller ikke råd til større cv-oppsett. Men om de har cv-oppsett av nostalgiske grunner har jeg selvfølgelig ikke oversikt over
    Av min vennegjeng fra oppveksten var vi sikkert 20+ stk som likt hifi og anlegg. 90% av oss var nok innom CV en eller annen vei, men tror ikke noen av oss hadde CV etter vi kom litt opp i 20 årene. Har selv hatt 8 - 10 forskjellige CV oppsett, både i stereo og surround, men de er liksom ikke like gøy når man har fått testet litt mer "hifi" anlegg synes jeg. Hadde jeg bygd meg en liten bar i kjelleren for å ha vorspiel og fester med venner å kjente derimot, så kunne jeg godt satt opp ett CV anlegg i den sammenhengen, men da med noen CV som ikke var nyere enn AL serien.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns på en måte det blir feil å sammenligne xls12 med rf-82 mk1. Sistnevnte er billigere de stedene som har den igjen pga at den går ut. Så de to parene er ikke i samme prisklasse i utgangspunktet. Med den logikken kunne jeg jo sagt at dc1515 knuste rf-82 selv om det er en eldre utgått modell. Men er forøvrig enig med deg ang tråden som har sklidd ut håper du finner noen klipscher på Vestlandet
    DC1515 er vel den minst hifi utgaven CV har gitt ut. Hadde de selv for mange år siden. Joda, det var kanskje de CV som spilte høyest, men synes alikevel det var de dårligste CV jeg har hatt. AL1000 er klart de beste i mine ører.

Angående pris. Skal vi kjøre veiledene priser, så ja da klarer ikke Klipsch og følge. Sier seg selv at RF-82 ikke klarer å levere like mye trøkk som XLS-215. Men er ikke i tvil om hvilken jeg ville hatt i alle tilfeller utenom fest i ett stort lokal.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    For alle dere som tror jeg er CV ultrafan. Så har jeg ingen CV høyttalere, bare subber. (valgte Ikon6 over cls215)
    Dette synes jeg er merkelig.. Da jeg opplever CV sine subber som det aller svakeste leddet i deres produksjon.

jeg hadde en CLSC15s og gikk rett over til en SVSISD10, og den spiller jo mer tilfredstillende, kanskje ikke like mye THD og annet bråk/støy,(som mange her inne tror er lydkvalitet, volum etc) men totalt sett en langt bedre sub.

I tillegg til at ikon mk1 er så bassfattig som den er så er det jo litt rart at du ville ha de..?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LOL... Hver gang noen kommer med forslag, så kommer CV leiren frem og sier, nei jeg synes ikke det er en bra sammenligning pga ditt og datt..

XLS 12/15 må da være bra og sammenligne med RF 82?? både ny og brukt pris har ikke veldig stor avvik.. Hvis det er sånn at man MÅ ha lik nypris blir det jo aldri en enighet..

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    LOL... Hver gang noen kommer med forslag, så kommer CV leiren frem og sier, nei jeg synes ikke det er en bra sammenligning pga ditt og datt..

XLS 12/15 må da være bra og sammenligne med RF 82?? både ny og brukt pris har ikke veldig stor avvik.. Hvis det er sånn at man MÅ ha lik nypris blir det jo aldri en enighet..
    Agreed!

Skal vi basere oss på pris kan vi jo alltids hente inn et par Proson 215rr og kjøre de opp mot XLS-28.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Agreed!

Skal vi basere oss på pris kan vi jo alltids hente inn et par Proson 215rr og kjøre de opp mot XLS-28.
    Mitt forslag til test:

XLS 28 koster 4498 nye.
    XLS 12 koster 5996 nye..

For denne prisen får man strøkne RF 82 brukt. som ikke trenger å være mer enn noen få måneder gamle..

Sett begge opp mot en Nad C 375 og en skikkelig kilde, og se hvem som spiller best. Dette er ikke en optimal løsning for hverken Cv eller Klipsch, men det fungerer. Grunnen til at jeg foreslår dette er fordi det er mulig å gjennomføre.

CV leiren vil ha ditt og datt av forsterkere og samme vil klipsch leiren, men ingen vil låne bort utstyret sitt.. Man må bare velge noe, og ta det som utgangspunkt. For hvis man skal bruke "dyre" emotiva forsterkere osv, blir det veldig vanskelig å sammenligne. Det bør være en forsterker som er lett tilgjengelig, og som en typisk 20 åring ville kjøpt om han skulle kjøpe seg enten RF 82 evt xls 12/28.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette synes jeg er merkelig.. Da jeg opplever CV sine subber som det aller svakeste leddet i deres produksjon.

jeg hadde en CLSC15s og gikk rett over til en SVSISD10, og den spiller jo mer tilfredstillende, kanskje ikke like mye THD og annet bråk/støy,(som mange her inne tror er lydkvalitet, volum etc) men totalt sett en langt bedre sub.

I tillegg til at ikon mk1 er så bassfattig som den er så er det jo litt rart at du ville ha de..?
    Da er vi av ulik oppfattning. Jeg har lest flere steder at i Pa verden er CV pa generelt ubrukelig, men hornsubbene deres duger. På grunn av at diskanten og mellomtonen er svake. Det samme kan vel sies om hifi-CV. Hvor mange tråder finnes det ikke om ødelagte mellomtone eller diskant element. Dersom du tenkte lydmessig så gir CV subbene ganske mye kraft for pengene. MAN kjøper ikke akkurat CV for å finlytte. SVS og CV har to HELT forskjellige bruksområder. Derfor jeg kombinerer dette. Har du testet 18 og 21"? De er i en annen klasse enn 15 og 12. Da de ikke er bygget på samme prinsipper.

Da har du ikke hørt ikon tydeligvis. YouTube - Bare Ikon6 som spiller.MP4. Lydkvaliteten er litt dårlig, men gir et inntrykk. Det er plenty av bass så lenge du gir de så mye krefter de vil ha.

Bra forslag i nederste postene dine fabian. Det er akkurat noe sånt jeg har tenkt på. Men rart at du nevner først xls12/15 mot 82, så xls28. På hfk vil det være alle Cv modeller + masse elektronikk. Så alt som er viktig er å få Klipsch+elektronikk. Hvorfor mener du at de skal parres mot en så liten forsterker? Du får jo ikke ut noe av det som bor i CV eller klipsch. Og kan jo faktisk ende opp med ødelagte høyttalere når forsterkeren klipper.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Da er vi av ulik oppfattning. Jeg har lest flere steder at i Pa verden er CV pa generelt ubrukelig, men hornsubbene deres duger. På grunn av at diskanten og mellomtonen er svake. Det samme kan vel sies om hifi-CV. Hvor mange tråder finnes det ikke om ødelagte mellomtone eller diskant element. Dersom du tenkte lydmessig så gir CV subbene ganske mye kraft for pengene. MAN kjøper ikke akkurat CV for å finlytte. SVS og CV har to HELT forskjellige bruksområder. Derfor jeg kombinerer dette. Har du testet 18 og 21"? De er i en annen klasse enn 15 og 12. Da de ikke er bygget på samme prinsipper.

Da har du ikke hørt ikon tydeligvis. YouTube - Bare Ikon6 som spiller.MP4. Lydkvaliteten er litt dårlig, men gir et inntrykk. Det er plenty av bass så lenge du gir de så mye krefter de vil ha.

Bra forslag i nederste postene dine fabian. Det er akkurat noe sånt jeg har tenkt på. Men rart at du nevner først xls12/15 mot 82, så xls28. På hfk vil det være alle Cv modeller + masse elektronikk. Så alt som er viktig er å få Klipsch+elektronikk. Hvorfor mener du at de skal parres mot en så liten forsterker? Du får jo ikke ut noe av det som bor i CV eller klipsch. Og kan jo faktisk ende opp med ødelagte høyttalere når forsterkeren klipper.
    Nå tenkte ikke jeg på deres PA subber.. Men "hi-fi" subber. Hvis det er PA subber du har skal jeg ikke uttale meg.

fjorårest største skuffelse var HFA subbene til CV. Jeg synes rett og slett ikke at de var noe tess.. Med en gang man spiller litt høyt blinker de på baksiden, det første som skjedde på HFK i marcus thranesgate når de fikk 21" var jo at den gikk i stykker.. De hadde den ikke inne på demo i lang tid pga det. Jeg er klar over at bruksområdene er helt forskjellige, men total intrykket mitt var ganske klart.

Er det noe jeg har gjort mye av så er det å høre på ikon 6. Bassfattig var kanskje et litt drastisk uttykk, men i forhold til for.eks DM683, rf 62, ikon 6 mk2 og lektor6. så føler ikke jeg at bassen i ikon 6 mk1 er noe høydare..

For min del er det samme hva som testes.. jeg mener bare at 2x8" i klipsch mot 2x8" i CV hadde vært artig.. Jeg har selv hatt rf82 i min stue med en C375, og det spilte mer enn nok høyt.. Det er selvsagt bedre med mer effekt, det er noe jeg alltid er for. Men jeg tenker at skal man ha en bra kombo, noe som trøkker bra og spiller rent/høyt, så er ikke 375/RF82 veldig dyrt på bruktmarkedet.

På hfk er det jo kanskje Denon POA A1HD som er beste matchen med Klipsch, men den kryr det jo ikke av rundt i butikkene.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag til test:

XLS 28 koster 4498 nye.
    XLS 12 koster 5996 nye..

For denne prisen får man strøkne RF 82 brukt. som ikke trenger å være mer enn noen få måneder gamle..
    Ser du ikke den at å sammenligne nypriser mot bruktpriser er ute å kjøre? Du får demo-brukte XLS28 til 2500,- på HFK Porsgrunn as we speak.... Man må sammenligne nypris mot nypris, og brukt mot brukt.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alt jeg sier er at om du skal sammenligne en utgående modells pris eller brukt-pris på Klipsch-siden, så må man kunne ta høyde for det samme på CV.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da lyden som skal sammenlignes, ikke prisen.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC1515 er vel den minst hifi utgaven CV har gitt ut. Hadde de selv for mange år siden. Joda, det var kanskje de CV som spilte høyest, men synes alikevel det var de dårligste CV jeg har hatt. AL1000 er klart de beste i mine ører.
    DC1515 minst Hi-Fi? Det er vel den enste serien fra CV som har dobbelt-spolede bass-elementer, diskant på baksiden, og er laget i samarbeid med en mere seriøs god-lyd-aktør (les: Dali)

DC-serien er vel anerkjent som å være den mest vel-spillende serien de noen gang har hatt?

AL1000 og AL1002 var også morsomme. De var laget mer eller mindre i "tanks"-prinsippet :P

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Kan jo få et par billige Forte II eller lign med en 15" og en 12" spiller dritten av alt cv!!! hvorfor sammeligne høytalere som er så ulike??? er det ikke bedre å sammenligne mot proson etc?
    Klipsch er jo flere klasser over! er det faktisk noen som mener at bra bass er og flytte mest mulig luft? det finnes ikke bass i cv men det finnes støy/bråk/brum som flytter luft! skal dere høre på musik eller er det viktigere at buksebeina flagrer?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av min vennegjeng fra oppveksten var vi sikkert 20+ stk som likt hifi og anlegg. 90% av oss var nok innom CV en eller annen vei, men tror ikke noen av oss hadde CV etter vi kom litt opp i 20 årene.
    Det virker som om at verden har forandret seg siden du kom i 20-årene. 16-åringer i dag kjøper nok mer PC-utstyr, for så å kjøpe lyd senere. Tror omtrent ikke jeg ser CV-eiere (XLS12 og høyere) som er mindreårige...

VE12 derimot... og VE8. Der er det stor andel av yngre eiere ute og går

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken CV høyttaler som var best for 10-20 år tilbake er helt irrelevant i denne diskusjonen. Det finnes mange andre tråder for det.

Jeg vil påstå at det også er ganske irrelevant å i nevne de gamle høyttalerne som det finnes ekstremt få av, og som sjeldent er å få kjøpt.

Dere som vil kan jo lage en ny tråd. Klassisk CV mot Klassisk Klipsch.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blitt noen konklusjon her inne enda?

Personlig syns jeg denne testen er litt rar egentlig. Virker jo som at poenget er å finne den som spiller best til party, altså høyest (mest db).

Å sammenligne RF82 og CV 215 på det er jo som å sammenligne velodyne spl 800 som har et 8" membranareal mot SVS PB 13 som har et 13", og håpe på at velodynen spiller like høyt som svs'en.

Poenget er at det er ikke pris man må se på, skal man sammenligne HT i lydtrykk må de jo ha samme utgangspunkt, altså samme størrelse på membranarealet etc. Man skjønner jo lett at CV 215 spiller høyere en klipsch 82. Og dermed er CV en bedre "partyhøytaler".

Derimot spiller klipsch renere og bedre en cv. Hadde jeg hatt fest hadde jeg brukt cv, skulle jeg nytt musikken ville jeg brukt klispch.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at det også er ganske irrelevant å i nevne de gamle høyttalerne som det finnes ekstremt få av, og som sjeldent er å få kjøpt.
    Støtter den. Det bør sammenlignes nye høyttalere som "alle" kan kjøpe. Ikke utgåtte eller eldre av noe som helst slag

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Man skjønner jo lett at CV 215 spiller høyere en klipsch 82. Og dermed er CV en bedre "partyhøytaler".

Derimot spiller klipsch renere og bedre en cv. Hadde jeg hatt fest hadde jeg brukt cv, skulle jeg nytt musikken ville jeg brukt klispch.
    Det du har skrevet her, er faktisk konklusjonen på hele denne testen. Det er akkurat det man vil finne ut om man prøver disse mot hverandre. Som man sier i Danmark: Ferdig arbeid

Side 10 av 16 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •