iTunes og rippekvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer El_oso sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

iTunes og rippekvalitet

Hei, hvilken kvalitet anbefales ved ripping ac CDer i iTunes? Skal lagres på NAS og hovedsakelig spilles av via Sonos. Dog så ønsker jeg ikke å låse meg til iTunes eller lignende. Fomatet bør være universelt. Bruker Mac OS X, men skal dele musikken med samboer som bruker Windows.

På forhånd takk for tips og svar! :smile:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FLAC (Free Lossless Audio Codec) er universelt. ALAC (Apple Lossless Audio Codec) er også universell. iTunes ripper ikke til FLAC, men bl.a. ALAC.

Glem WAV. Tagging blir et "eventyr"...

Foobar spiller ALAC: foobar2000: Components Repository - ALAC Decoder

Dersom du heller vil rippe til FLAC laster du ned XLD (eller MAX) til OSX.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple Lossless.
    Du siger det skal rippes i iTunes men at du ikke vil bindes til iTunes.....eh, den skjønte jeg ikke.
    Når du ripper i iTunes blir musikken lagret i ditt bibliotek på den maskinen hvor du ripper, dette biblioteket kan du dele med andre maskiner i huset trådløst, eller, som du siger, du kan legge musikken på en NAS.
    Om du får deg DB-Poweramp kan du med denne rippe i flac, kvalitet 5, og lagre denne musikken på Nas`en.
    Hvilket format du ripper i er forsåvidt ikke viktigt, men iTunes på din Mac spiller ikke flac så du kan ikke bruke iTunes til å avspille dette, men Sonos kan jo spille det fra Nas`en.
    Ellers se rippeguiden der er sticky....i den står alt du lurer på.
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html

Newcomer El_oso sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Takk for svar. I fare for å måtte gjøre alt om igjen, så er det greit å bli enig med seg selv om metode og valg av format og kvalitet. Grunnen til at jeg ikke ønsker å binde meg til eksempelvis iTunes, er at musikken skal kunne spilles av på min samboers Windows Mediaplayer, mulighet for å brenne en kopi til CD-spiller i bilen, osv. Mest mulig kompatibel, m.a.o. Slik jeg tolker svarere deres, så kan ALAC være riktig format for meg.

Skal kikke på linken "rippeguiden".

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av El_oso
    Hei, hvilken kvalitet anbefales ved ripping ac CDer i iTunes? Skal lagres på NAS og hovedsakelig spilles av via Sonos. Dog så ønsker jeg ikke å låse meg til iTunes eller lignende. Fomatet bør være universelt. Bruker Mac OS X, men skal dele musikken med samboer som bruker Windows.

På forhånd takk for tips og svar! :smile:
    Jeg tror du bør velge om du skal bruke iTunes eller ikke. Hvis du ikke skal (noe jeg vil anbefale), ville jeg bruke denne:

dBpoweramp CD Ripper

Bruker den selv, ripper til FLAC. Jeg har også forsøkt andre verktøy, men dette verktøyet gjør jobben enkelt. Den kan også ta din folder med tusenvis av FLAC og batch lage mp3 eller andre formater hvis du skulle ha behov for det. Jeg bruker denne funksjonen for å få mp3 i bilen.
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / Bluesound Node2 / Samsung UE65HU7505

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo installere iTunes på din samboers windows pc også, slår du da på "Del biblioteket" i iTunes på din mac vil biblioteket med musikk dukke opp i iTunes på din samboers pc. ITunes må være åpen på din Mac for at den skal dukke opp på samboerens pc.
    Jeg ripper cd`er til bilen i AppleLossless, fungerer fint jo.

Ripper du til flac kan du også bruke EAC, setup av denne kan være litt knotete men der er guider på nettet, bruk rippekvalitet 5 når du ripper til flac da.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    FLAC (Free Lossless Audio Codec) er universelt. ALAC (Apple Lossless Audio Codec) er også universell. iTunes ripper ikke til FLAC, men bl.a. ALAC.
    Hei Tiger.

Har du et godt svar på hvorfor jeg opplever forskjell i balansen (L & R kanal stereo) på en fil rippet i MediaMonkey til FLAC for så å bli konvertert til ALAC.

Når jeg spiller av filen i iTunes (ALAC) er det hørbart mere volum i venstre kanal enn høyre, mens når jeg spiller filen i MediaMonkey (FLAC) er det 50/50.

Det bør vel egentlig ikke være slik - FLAC > ALAC er jo 100% kopi - bit for bit.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen erfaring med det du nevner her, men jeg lager noen ganger opptak til kassett og har egentlig kalibrert balansen på Nakamichien etter en 1000 hz tone spilt av på squeezeboksen. Om jeg da kobler mac til min dac og vil innspille noe spotify blir balansen skjøvet til ene siden. Trivielt vil noen sige men det er litt irriterende ikke å vite at ting er i balanse.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulike versjoner av forskjellige programmer kan ha feil, som blir rettet opp i neste versjon. Jeg vet ikke hvilke utgaver av MM og iTunes du benytter. Om ikke helt det samme, men viser ulikheter når det gjelder ulike programmer og versjonsutgivelser: iTunes 10.2.1 fails to decode MP3 files properly | Trying To Be Helpful

MM og iTunes har hatt versjoner med feil på. Sikkert andre programmer i tidligere versjoner også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •