Made in Japan - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42

Tråd: Made in Japan

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Takk. 345 000 døde er jo faktisk helt sykt. Japan har rundt 1500?
    Er rekna med rundt 10 000 totalt var det snakk om, og er meir en 1500 nå dem fant jo ein by med 400 døde i..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok en del mer etterhvert som de får oversikten, men det vil uansett bli bare småtterier i forhold til i 2004. Det er mange grunner til at det ble mange færre drepte denne gangen, men Japanerene er veldig godt forberedt på slike hendelser og de aller fleste kom seg nok i sikkerhet tidsnok. Da var det verre med befolkningen rundt India-havet, hvor så godt som ingen fikk noen advarsel i det hele tatt.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Blir nok en del mer etterhvert som de får oversikten, men det vil uansett bli bare småtterier i forhold til i 2004. Det er mange grunner til at det ble mange færre drepte denne gangen, men Japanerene er veldig godt forberedt på slike hendelser og de aller fleste kom seg nok i sikkerhet tidsnok. Da var det verre med befolkningen rundt India-havet, hvor så godt som ingen fikk noen advarsel i det hele tatt.
    +1

Har ikke akkurat fulgt med så alt for mye på oppdateringene. Infrastrukturen og husene er bygget helt annerledes i Japan også. Der er det jo ofte slike hendelser i Japan, bare mindre skala. Får bare håpe det ikke blir nedsmelting av kraftverk.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo nevne for de som har Tele2. Alle som har Tele2 ringer gratis til alle Japanske nummer og det koster heller ikke noe å motta samtaler vis man er i Japan. Uvist hvor lenge det varer men.
    Min tråd

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker jo som media er i ferd meg og gjøre Japan til et sted som ikke er mulig og bo på snart.

Men som en trøst ser det endelig ut som at enkelte land legger ned mye av Atom reaktorene som brukes, blant annet Tyskland.

Ups.. fremtidig må en vel sjekke Japanske produkter i døren med Geigerteller før en tar de i hus

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ups.. fremtidig må en vel sjekke Japanske produkter i døren med Geigerteller før en tar de i hus
    Japan er de eneste i verden som har erfaring med større stråleutbrudd og tidlig/senskader - som følge av atombombene i Nagasaki og Hiroshima i 1945.
    Russland/Ukraina har også vært rammet etter ulykken ved kraftverket i Tsjernobyl, men ikke i samme målestokk.

"Atombombene over Hiroshima og Nagasaki var to atombomber sluppet over de japanske byene Hiroshima og Nagasaki den 6. og 9. august 1945. Bombene drepte minst 120 000 mennesker av direkte dødelig stråling, brannskader og skader av fallende og flyvende gjenstander. Over noe tid døde rundt dobbelt så mange av påførte skader, skader av direkte stråling, innånding av radioaktivt støv og inntak av radioaktivt forurenset mat og drikke. I tillegg har de som overlevde bombene og etterkommerne deres slitt med senskader som kreft og misdanninger."

Synes ikke vi skal spøke for mye med Japan og AV-produkter - dette kan få ufattelige ettervirkninger og kan ramme hele nasjonen og naboland.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tallet for Japan er noe høyere, men situasjonen er slik at det verste faktisk kan være det som kommer, hvis de ikke får reaktorene under kontroll.

Stax og Nakamichi ja, +2 for dem! Sikler etter Stax...

Legger til Sanyo, Aiwa og Mitsubishi, i den grad de fremdeles lager hifi.

Denne tråden er overhodet ikke ment som en spøk, og Japan er et land med et stolt folk som ikke vil være for ivrige etter veldedighet, dessuten har de mannskap og kompetanse nok til å håndtere katastrofen, men det de trenger er en fortsatt valutaflyt fra eksportindustrien slik at ikke økonomien bryter sammen. Japan er verdens tredje største økonomi (USA i særklasse, EU ikke medregnet, og Kina like foran) og et sammenbrudd her vil kunne trigge en ny global depresjon.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Japan er de eneste i verden som har erfaring med større stråleutbrudd og tidlig/senskader - som følge av atombombene i Nagasaki og Hiroshima i 1945.
    Russland/Ukraina har også vært rammet etter ulykken ved kraftverket i Tsjernobyl, men ikke i samme målestokk.

"Atombombene over Hiroshima og Nagasaki var to atombomber sluppet over de japanske byene Hiroshima og Nagasaki den 6. og 9. august 1945. Bombene drepte minst 120 000 mennesker av direkte dødelig stråling, brannskader og skader av fallende og flyvende gjenstander. Over noe tid døde rundt dobbelt så mange av påførte skader, skader av direkte stråling, innånding av radioaktivt støv og inntak av radioaktivt forurenset mat og drikke. I tillegg har de som overlevde bombene og etterkommerne deres slitt med senskader som kreft og misdanninger."

Synes ikke vi skal spøke for mye med Japan og AV-produkter - dette kan få ufattelige ettervirkninger og kan ramme hele nasjonen og naboland.

Og likevel etter all erfaring satser de tungt på atom kraft, enda de vet de er utsatt for kraftige jordskjelv like utenfor kysten og på Japans landbmasse.

Har sett veldig mange tv doumentarer om da "Little boy" og War bird" ble sluppet over japan

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at det er flere her enn meg som har besøkt Tsjernobylmuseet, det var en sterk opplevelse selv om det var lite gjenstander fra området som var utstilt, forståelig nok.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Og likevel etter all erfaring satser de tungt på atom kraft, enda de vet de er utsatt for kraftige jordskjelv like utenfor kysten og på Japans landbmasse.

Har sett veldig mange tv doumentarer om da "Little boy" og War bird" ble sluppet over japan
    Ja, det kan du si. Jordskjelvet var det kraftigste som har rammet Japan og med en fatal tsunami.

Nå har de vel ikke hatt så mange valg med tanke på strøm/kraftleveranse til den stadig voksende industri og befolkning. De atomkraftverkene som er der, har fungert uten nevneverdige problemer de årene de har vært i funksjon. Ihvertfall slik jeg har skjønt det. Man skal jo gå ut fra at akkurat Japan burde bygget disse kraftverkene med ekstra grad av sikkerhet.

Det jeg stusser på er hvordan det er mulig å gå tom for drivstoff til de provisoriske (saltvanns) kjølevannspumpene. Ifølge nyhetene var det grunnen til ekspolsjon nummer to. Man skulle tro at disse pumpene ble topp-prioritert og fulgt med argusøyne. At de da går tom for diesel(?), virker veldig merkelig. Men vi må regne med at de uansett gjør/har gjort alt de kan underveis.

Av-fallet: nei tråden er ingen spøk, for all del. Det var en og annen kommentar jeg tenkte på.

Historisk er det mye mulig de ikke har ønsket internasjonal bistand, men akkurat i denne situasjonen har de vel bedt om det fra flere land? Stoltheten til det japanske folket er helt spesiell men denne situasjonen er nok så spesiell at de så definitivt vil trenge all den hjelp de kan få.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Ja, det kan du si. Jordskjelvet var det kraftigste som har rammet Japan og med en fatal tsunami.

Nå har de vel ikke hatt så mange valg med tanke på strøm/kraftleveranse til den stadig voksende industri og befolkning. De atomkraftverkene som er der, har fungert uten nevneverdige problemer de årene de har vært i funksjon. Ihvertfall slik jeg har skjønt det. Man skal jo gå ut fra at akkurat Japan burde bygget disse kraftverkene med ekstra grad av sikkerhet.

Det jeg stusser på er hvordan det er mulig å gå tom for drivstoff til de provisoriske (saltvanns) kjølevannspumpene. Ifølge nyhetene var det grunnen til ekspolsjon nummer to. Man skulle tro at disse pumpene ble topp-prioritert og fulgt med argusøyne. At de da går tom for diesel(?), virker veldig merkelig. Men vi må regne med at de uansett gjør/har gjort alt de kan underveis.

Av-fallet: nei tråden er ingen spøk, for all del. Det var en og annen kommentar jeg tenkte på.

Historisk er det mye mulig de ikke har ønsket internasjonal bistand, men akkurat i denne situasjonen har de vel bedt om det fra flere land? Stoltheten til det japanske folket er helt spesiell men denne situasjonen er nok så spesiell at de så definitivt vil trenge all den hjelp de kan få.
    Det er norsk sikkerhet som er benyttet da japsene har vært her i norge og studert den norske reaktoren som brukes til forskning.
    Og jeg som har fint lite peiling på sånt no virker jo japans reaktorer sikre når de fungerer som vanlig og ikke blir utsatt for naturens vrede.

Jordskjelv er bare småting mot tsunami.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at noen nesten antyder at Japan kanskje ikke fortjener den samme støtten som 2004-tsunamien pga den enorme forskjellen i dødstallene, men i såfall tyder det på en logisk brist.

Det er ikke de døde som skal ha bistand, det er trossalt de overlevende...

Skal man sette opp slike katastofer mot hverandre, så må man faktisk være så kald at man i første omgang bare sammenligne matrielle skader.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arctic
    Ser at noen nesten antyder at Japan kanskje ikke fortjener den samme støtten som 2004-tsunamien pga den enorme forskjellen i dødstallene, men i såfall tyder det på en logisk brist.

Skal man sette opp slike katastofer mot hverandre, så må man faktisk være så kald at man i første omgang bare sammenligne matrielle skader.
    Ja, det som er et problem her, er at de må legge ned produksjonen av biler, elektronikk, m.m. Ikke nok med at mange omkom, er husløse, m.m., men de mister nå også levebrød, det er ingen måter å transportere varer på, butikker er tomme, etc.

Jeg håper ikke reaktorene tar skrittet til det verre.. men sjansen er desverre stor for dette.. kjølesystemene er defekte, det er sprekker i "kåpene", m.m... ser desverre mørkt ut for japan og de 50 heltene som passer på reaktorene.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arctic

Det er bare mediedekningen jeg reagerer på. Jeg sitter ikke med kulerammen og teller liv og måler den ene katastrofen opp mot den andre. Men virker bare som media tror dette er det verste som har skjedd. Jeg syntes at jordsjelvet og tsunamien i 2004 hadde et mye større omfang, men ikke samme mediadekning. Selvfølgelig mye, men ikke likt.

Afrika sine sult-katastrofer er jo ALDRI nevnt i media.

Kan hende det brukes så mye drivstoff at de må være tilgjengelig hele tiden for påfylling. Slik at når det var evakuering, så har de ikke fått fylt på, og det er jo snakk om at folk bare får være der inne i 10 mins før de må ut igjen.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Afrika sine sult-katastrofer er jo ALDRI nevnt i media.
    Stemmer. 1000 japanere har mer medieverdi i Norge enn 1000000 afrikanere.

Jeg synes det med drivstoffmangel til pumpene er litt tungt å svelge (det høres for dumt ut). Slik jeg forstod det var problemet at motorene ikke ville starte, og dette skjedde omtrent da tsunamien traff. Altså det må være ødeleggelser av infrastrukturen på kraftverket som har gjort at de ikke hadde strøm til å starte dieselgeneratorene.
    Hvis det er slik at de har problemer med alle 6 reaktorene, og at temperaturene og strålingen fremdeles stiger så begriper jeg ikke hva som skal hindre full nedsmelting. Nå sier de at strålingen er så sterk at slokningshelikoptre ikke lengre kan fly over, og det er jo det samme som i Tsjernobyl. Der fløy de, men hver pilot fikk bare fly en tur.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snublet over denne i sted:
    Gizmodo, the Gadget Guide

Må si lyden gir frysninger, der den kommer ut av subwooferene og høyttalerene..

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher

Må si lyden gir frysninger, der den kommer ut av subwooferene og høyttalerene..
    Interessant og lærerikt.
    Dette er jo stream og sikkert ikke høy bitrate og ei heller LFE spor?

Allikevel er det voldsom lyd med noen underlige korte høyfrekvente og forvrengte lyder innimellom. Var det hydrofonene selv som laget disse avvikene tro?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg har forstått det rett, er disse kriserammede atomkraftverkene i Japan gamle, over 40 år. Og det verste av alt er at det i 2008 kom skarpe advarsler fra det internasjonale atombyrået mot sikkerheten ved nettopp disse atomkraftverkene...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher

..
    Flageborg har fått laget en waterfall analyse av lydkuttet. Uten hans 'velsignelse' poster jeg det her allikevel

Det er mye dyp lyd i moderjord.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •