Altfor mye koblet til?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Altfor mye koblet til?

Driver og flytter, og da jeg kulle ha visning fjernet jeg maange komponenter, og lot kun stereo`en stå igjen.
    Og med fraværet av så mange komponenter ble lyden såpass mye bedre att fruen merket det og.
    Allt utstyret vil da si:
    Stasjonær pc- til dac (Dacmagic), til intergrert forterker Xtz a100d2), delekabel (Aner ikke hva heter, men er phono som deler seg), til nad 320 bee, og andre til fence audio sub (8 tommer). Naden bruker jeg kun effektdelen til to rumperistere (Fra fyndbørsen, og seff klarte jeg kjøpe en i 8 og en i 4 ohm).
    Xtz forsterkeren bruker jeg kun preampen til en emotiva xpa-2.
    Veldig mye "Stæsj".
    Nå bruker jeg kun laptop - Dac - Xtz - Emotiva,
    og det ble mye mer bass, og snillere s`er, samt "renere" lydbilde.

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at det ikke er rommet du har flyttet til, som gjør forskjellen?

Ville heller tro det, enn noe annet...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklarte kanskje litt dårlig, men ikke flyttet enda, bare fjernet alle overflødige komponenter til visningen.
    Så de står på akkurt samme sted.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt hva du har fjernet, men likevel, det enkle er ofte det bedste jo.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en lignende opplevelse med slik forbedring selv en gang.

Da var riktignok årsaken til forbedringen at kasett spilleren som var tilknyttet forforsterkeren, klarte via record utgangen (når kasett spilleren var avslått), belastet de analoge utgangene på den tilkobblede CD spilleren såpass at denne begynte å forvrenge i toppene i musikk signalet.

Slo jeg på Kasett spilleren fungerte det fint (en litt eldre NAD), men alle slike mulige ekstra belastningskilder innkobblet på en slik måte at de vil få et linjesignal fra den inngangen som er aktiv, har vel potensiale til å gjøre noe linjesignalet og lyden...

Andre kilder som bare kobbles inn når de velges som kilde, men ikke er tilkobblet ellers, har jeg litt mer problemer med å se virkelige lydmessige effekter av. ekstra kabling, strømforsyninger osv, kan kanskje virke som antenner for støy og støykilder.

Har kanskje en mistanke om at man hører litt med øynene (bevisst eller ubevisst) også, og at lyden man hører fra et ryddig og enkelt oppsett ofte kan virke bedre enn hvis det er et litt mindre oversiktilig oppsett man lytter til. Et annet poeng er det vel også at ved å fysisk forandre på et oppsett i et lytterom, har muligheten til å påvirke akustikken noe også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •