Popp i høytalerene når jeg skrur av elektriske app.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Popp i høytalerene når jeg skrur av elektriske app.

Sliter med et problem som irriterer meg ganske mye. Hver gang jeg skrur av lyset eller avtrekksviften på badet, så får jeg et ganske høyt popp/knepp i høytalerene til PC'n. Får også noe svakere popp fra en annen kilde jeg ikke har identifisert med sikkerhet, men tror det er fra kompressoren til kjøleskapet eller en fryseboks.

Problemet oppsto i det øyeblikk jeg monterte det nye anlegget, Blue Sky Exo2. Hadde aldri antydninger til slikt med det gamle anlegget (klipsch promedia) -som forøvrig sto på samme plass, tilkoblet samme PC og kurs.

Har prøvd forskjellig som å flytte signalkabelen, skjerme den ekstra med alufolie, bytte kurs, samt koble både PC og anlegg via en UPS uten hell. Problemet forsvinner forøvrig straks jeg drar signalkabelen ut fra lydkortet.
    Har også byttet lydkort, og nå har jeg et ASUS Xonar Essence ST som skal være skjermet på alle mulige måter, uten at det gjorde noen som helst forskjell. Kortet har hodetelefonforsterker, men problemet eksisterer ikke på hodetelefoner, og som sagt heller ikke på det gamle anlegget.

Ellers kan det nevnes at PC er jordet, men at forsterker ikke har mulighet for tilkobling av jordet kabel.

Setter stor pris på alle tips!

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arctic
    snip

Hei, hadde sjølv samme problem hver gang kjøleskapet stoppet og kjøle og "skrudde" seg av så kom det popp i høytalerene i anlegget, hadde anlegget og kjøleskapet koblet til samme forgreining dette problemet fikset eg ved at eg kjøpte ein ekstra forgreining og kobla all hvitevare osv.

Stereon fekk då ein eigen forgreining og da forsvant problemet... kanskje noko av samme problemet ligger hjå deg på ein eller anna måte. er ikkje expert men er ganske sikker på at det har noko med spenninga i eletroniken og gjera.

beklager om skrivleifer har lurt seg inn dem sniker rundt hvert hjørne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill. Har som nevnt prøvd å bytte kurs å slikt, men det utgjorde ingen forskjell. Både badet (som helt klart gir mest problemer) og kjøkkenet er på hver sin kurs fra før og forsterken på en tredje. Jeg heller mot noe RF-forstyrrelser.

Vurderer å prøve ferrit på strøm evt signalkabel. Noen som har noen tanker om det? Ser de selger forskjellige typer på elfa som du kan klipse på en kabel. Men de er oppgitt i forskjellig ohm fra ca 50-200 Er det en spesiell motstand man bør satse på?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferriter hjelper ingenting. Noen forsterkere er veldig følsomme for disse forstyrrelser, andre ikke.
    Jeg tror enten du må skifte ut dine brytere osv til nye typer (vet ikke hvor gamle de du har nå er), eller du må kjøp et nettfilter a la det LCAudio selger f.eks.. Det koster 500,- og hjelper mot disse kneppene i lysnettet.
    L C Audio Technology / Forside kan du prøve et galvanisk skille til pc`en.
    ARGON Ground Loop Isolator | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant! Og når du nevner det, så er jo bryteren til badet både gammel og velbrukt... (og det er forsåvidt kjøleskapet og) Har faktisk flere ganger tenkt å få den bryteren byttet, og du tror altså det kan hjelpe?

Det galvaniske skillet så også interessant ut i og med problemet som sagt forsvinner helt straks jeg drar RCA-kablene ut fra PC.
    Det nettfilteret ble jeg litt mer usikker på når jeg leste beskrivelsen. Sto at det ikke egnet seg på "billige" forsterkere.

Har forøvrig kontaktet produsenten, så får høre om de har noen innspill.

Legger til: Oppsiktsvekkende målinger? Koblet et multimeter mellom RCA/chassis på PC'n og RCA/chassis på kontrollboksen til anlegget, og målte 31 volt AC når forsterker var påslått, og 50 volt AC når forsterker var avslått. Det er vel ikke helt som det skal være?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ikke egnet på billige forsterkere" betyr bare at du ikke får noen lydmessig forbedring pga filtret.
    Jeg hadde selv filtret og faktisk blev lyden på en klasse A forsterker en helt annen med filtret på, og det er første gang at konen reagerte på lyden d hun kom hjem fra jobb. Satte jeg filtret sammen med diverse andre forsterkere forblev lyden den samme, men støypulser som de du har blev dempet betrakteligt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så langt. Blir å prøve det strømfilteret, men bestillte også en 50-kroners skilletrafo fra ebay som jeg også kan prøve. Vil evt oppgradere den om nødvendig.

Fikk også avklart rundt den spenningen jeg målte til jord. Var normal lekkasje fra trafoen i forsterkeren. Klarte ikke få utslag på mA skalaen på multimeteret, så det er nok i orden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg skaffet både strømfilteret og skilletrafo, og resultatet var nedslående.

Strømfilteret ga null effekt, var akkurat som før. Kan ikke se at jeg har gjort noe galt eller koblet feil, og hadde det vært defekt ville det vel neppe gitt strøm ut.

Skilletrafoen til en 50-lapp fra ebay var ennå mer ubrukelig... Den fremkalte masse støy på anlegget, og kneppene i høytalerene kunne fortsatt høres, dog noe mindre. Hadde i utgangspunktet ingen planer om å bruke den som en permanent løsning, så det var forsåvidt ikke noe nederlag. Men jeg ville se om prinsippet virket, noe det bare gjorde i begrenset grad. Kontrollerte også at det ikke var overslag i skilletrafoen, noe det ikke var.

Gjenstår å skifte bryteren til badet. :neutral:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var virkelig kjedeligt, håper skiftet av bryterne hjelper da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •