Music enhancer vs. Straight vs. Pure Direct

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Music enhancer vs. Straight vs. Pure Direct

Anlegget står nevnt i signaturen, men jeg nevner det likevel:

Yamaha pre
    Lyngdorf effekt
    CM9 + DD18
    Sonos/Spotify kilde

Jeg har lyttet en del i det siste på forskjellige dsper som finnes på Yamahaen. Det jeg har gjort i forkant er å gjøre det jeg kan med plassering og lytteposisjon, slik at i forhold til rommet er det nå forholdsvis optimalt. Jeg har kjørt kalibrering av sub (opp til 100 hz) og har en nogenlunde flat frekvenskurve som synker fra 15 hz og ned til 100 (hvis det er 85 db på 15 hz er det rundt 80 på 100, i følge målemicen). Jeg har deretter kjørt Yamahas romkorreksjon, og gjort noen småjusteringer i form av volum på sub'en (jeg liker litt ekstra i bunn).

Jeg er på vei mot et poeng/spørsmål, og det er: Cm-serien + Lyngdorf skal være såkalt 'nøytralt', 'ufarget' lyd, noe som høres veldig fint ut i teorien. Men så har vi det med engasjement. Når jeg bruker Pure Direct (eller Straight, som tar med suben), er det veldig fint og sånn, men jeg blir lett distrahert, tenker på andre ting - kort sagt, det engasjerer ikke. Jeg skifter over til Music Enhancer, som ødelegger mye av arbeidet lagt i den flate (synkende) frekvenskurven og det nøytrale høyttaler/effekt-oppsettet, og finner engasjementet jeg har lett etter. Musikken får en annerledes bass og diskant, mellomtonen (som jo er cm9s kanskje beste kvalitet) forblir meget god.

Et spørsmål (men ikke nødvendigvis et som skal ende diskusjonen umiddelbart) er, er det optimalt om utstyret (kanskje mest høyttaleren) farger lyden, og at alt skal gå så 'direkte' som mulig fra kilde til høyttaler, eller er det helt greit å bruke en pre-en sine dsper for å finne lyden man liker? Eller bør jeg ikke slå meg til ro (med mitt oppsett) med at en hjemmekinoreceiver, som ikke akkurat har stereo og musikk som sin hovedoppgave, gir meg lyd jeg er fornøyd med? Vil en annen pre gjøre 'susen', og hvor stor forskjell kan jeg evt. forvente meg av en ren prosessor?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags kildemateriale bruker du når du føler at enhancher forbedrer lyden?
    Dette er vel en Yamaha greie som skal forbedre komprimert lyd (f.eks lo-rez mp3).

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, takk for svar (tar jo helt av det her )!

Jeg bruker en Sonos ZP90 som strømmer Spotify Premium i 320 kbps via en van den Hul coax-kabel til receiveren. Jeg har vansker med å høre forskjell opp til flac/CD. "Enhancer" er ment for komprimert musikk, ja, men i følge forskjellige forum er det flere som er blitt overrasket over denne "Enhancer"-modusen. Musikken blir mer levende, kan du si. Ikke så flat.

Direct (2.0): Klart, men dødt.
    Straight/Stereo 2ch (2.1): Morsommere mtp. bass, men litt flatt og kjedelig.
    Enhancer (2.1): Bassen blir mer framtredende, diskanten likeså. Og jeg liker det.

Det er jo et aber, og det er at på høye volum (MV -5 db) blir enhancer ikke like pent. Det fungerer best på lave (MV -55 db til -25 db) volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en denon reciver, og syntes lyden er best på lave volum med restorer og alle disse forbedrings modusene, men når jeg spiller høyt står den på pure direct og jeg demper diskanten litt på lydkortet.

Juster lyden til den du liker =)
    Jeg syntes att jeg må endre på ting etter hvilket volum jeg spiller på.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg hadde B&W 683 og Onkyo receiver koblet opp, opplevde jeg at lyden ble bedre med Audyssey romkorreksjon påslått. Mellomtone og diskant ble klart mer fremtredende og definert. Men bassen ble noe tilbakelent, og derfor måtte jeg justere inn subben for å oppnå tilstrekkelig med bass.
    I "Pure" eller "Direct" spilte nok høyttalerne slik de var ment, men pga rommet mener jeg at lyden ble farget. Derfor ble mer eller mindre hele bassregisteret overdrevent og diskanten dempet, etter min smak.

Konklusjon: Gå for det du foretrekker :-)

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, takker for svar, jeg er enig i det dere sier. Hva med spørsmålet om ny pre, vil en ny eller dyrere pre fungere bedre på alle volum? Jeg er ute etter en pre som er god på musikk, men som også kan fungere på film (det kan bli dyrt, mao ). Jeg kan skaffe effekt på alt, så jeg kan godt gå for en ren prosessor.

Finnes det prosessorer som matcher yamaha på lyd og som også er like bra som en stereoforsterker på musikk? Jeg er villig til å prøve, bor i Trondheim med alle butikkene det medfører (hifikl, soundgarden, tonart, m.fl.).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •