Dac vs Lydkort?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dac vs Lydkort?

Skal til innkjøp av Dac pga jeg kun spiller musikk fra pc!
    Men vil det heller lønne seg å koste på seg et skikkelig lydkort istedenfor en dac? eller vil en god dac fortsatt trumfe et bra lydkort?

Skal legge meg i 2000kr klassen på dac/lydkort.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanThomas
    Skal til innkjøp av Dac pga jeg kun spiller musikk fra pc!
    Men vil det heller lønne seg å koste på seg et skikkelig lydkort istedenfor en dac? eller vil en god dac fortsatt trumfe et bra lydkort?

Skal legge meg i 2000kr klassen på dac/lydkort.
    Sjekk Hegel sin HD2... Akkurat den prisen du er ute etter - og kun for data-bruk.
    Aldri hørt den selv, men får mye skryt!
    Hegel HD2 DAC

PS: Oppdater hjemmekinolinken din. (http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/JanThomas)

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt interessert i dette selv. Har ikke fått hørt noen selv enda, men kan nevne noen alternativer som jeg har komt over på researchen min.

- Nevnte Hegel
    - Abrahamsen A-DAC (Elkjøp)
    - HRT Streamer (Soundgarden)
    - Cambridge DacMagic (HiFi Klubben)

Dette er de alternativene jeg foreløpig vurderer. De 3 øverste er jo rene USB DAC'er, og har ingen andre innganger. Cambridge er litt mer fleksibel i forhold til innganger (og utganger). Jeg er litt i samme båt som deg, spiller kun av musikk via PC. Dermed kunne jeg tenkte meg en USB DAC.

Men jeg har en stasjonær og en bærbar. I dag brukes stasjonær til hovedanlegg, og bærbar til å høre på hodetelefoner. Vil i fremtiden ha muligheten til å spille av fra den bærbare via f.eks. Airport Express. Da kan det plutselig være ganske greit å ha ein ekstra optisk inngang i tillegg til USB.

Jeg satser på å få låne med hjem noen av alternativene for å sjekke ut lyden, for den vet jeg som sagt ikke så mye om. Når det gjelder DAC vs Lydkort, er dette også en interessant diskusjon som jeg håper noen har erfaringer med.

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Sjekk Hegel sin HD2... Akkurat den prisen du er ute etter - og kun for data-bruk.
    Aldri hørt den selv, men får mye skryt!
    Hegel HD2 DAC

PS: Oppdater hjemmekinolinken din. (http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/JanThomas)

Takk for den, ja når alt er på plass så skal jeg det

Får deponere på en slik DAC og teste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanThomas
    Takk for den, ja når alt er på plass så skal jeg det
    Du forstod sikkert at jeg mente SELVE linken, og ikke minHjemmekino-siden ? :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av listen
    Er litt interessert i dette selv. Har ikke fått hørt noen selv enda, men kan nevne noen alternativer som jeg har komt over på researchen min.

- Nevnte Hegel
    - Abrahamsen A-DAC (Elkjøp)
    - HRT Streamer (Soundgarden)
    - Cambridge DacMagic (HiFi Klubben)

Dette er de alternativene jeg foreløpig vurderer. De 3 øverste er jo rene USB DAC'er, og har ingen andre innganger. Cambridge er litt mer fleksibel i forhold til innganger (og utganger). Jeg er litt i samme båt som deg, spiller kun av musikk via PC. Dermed kunne jeg tenkte meg en USB DAC.

Men jeg har en stasjonær og en bærbar. I dag brukes stasjonær til hovedanlegg, og bærbar til å høre på hodetelefoner. Vil i fremtiden ha muligheten til å spille av fra den bærbare via f.eks. Airport Express. Da kan det plutselig være ganske greit å ha ein ekstra optisk inngang i tillegg til USB.

Jeg satser på å få låne med hjem noen av alternativene for å sjekke ut lyden, for den vet jeg som sagt ikke så mye om. Når det gjelder DAC vs Lydkort, er dette også en interessant diskusjon som jeg håper noen har erfaringer med.
    Hvis du går for Airport Express kan du bruke Toslink mellom Airporten og hjemmekinoforsterkeren (om du har det). Dermed benytter du deg av DAC'en i forsterkeren somm ofte er av akseptabel kvalitet. Du kan jo teste det før du evt anskaffer en DAC.

Jeg bruker denne løsningen og er meget fornøyd med lyden.

SA

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for innspill S-A.

Har ikke noe hjemmekinoforsterker i dag. Hadde en gammel hjemmkinosliter for en stund siden, men nå er jeg over på et rent stereo oppsett med Cambridge SR10 stereoreciever som forsterker. Derfor kunne det vært en fordel med ekstra innganger.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at du får mer for pengene ved å kjøpe et internt lydkort. Det sier seg litt selv når det ikke er lagt penger i kabinett. Og det stemmer bra med mine erfaringer.

EMU 1212M skal være knall bra til prisen og tett på high-end. Finnes også i PCIe versjon, men ser ikke ut som om den selges i Norge.
    Scenario - E-mu 1212M - 24-Bit/192kHz Balanced PCI Interface Digital Audio System

E-MU Systems - Digital Audio Systems

Dersom du helst vil ha ekstern DAC, så ville jeg ha valgt Hegel HD2. Den kom godt ut i testen til Lyd&Bilde. Jeg har prøvd HRT Pro og den skuffet litt i forhold til prisen.
    Hegel HD2 | Lyd & Bilde

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også prøve Asus Xonar Essence som er et internt lydkort som (jeg har lest) lett danker ut flere av de eksterne DAC'ene her på listen deres

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se signatur. Test på stereophile.com.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan vitne på at emu 1212m er et bra kort

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg er rimelig sikker på at du får mer for pengene ved å kjøpe et internt lydkort. Det sier seg litt selv når det ikke er lagt penger i kabinett. Og det stemmer bra med mine erfaringer.

EMU 1212M skal være knall bra til prisen og tett på high-end. Finnes også i PCIe versjon, men ser ikke ut som om den selges i Norge.
    Scenario - E-mu 1212M - 24-Bit/192kHz Balanced PCI Interface Digital Audio System

E-MU Systems - Digital Audio Systems

Dersom du helst vil ha ekstern DAC, så ville jeg ha valgt Hegel HD2. Den kom godt ut i testen til Lyd&Bilde. Jeg har prøvd HRT Pro og den skuffet litt i forhold til prisen.
    Hegel HD2 | Lyd & Bilde
    Et lydkort er jo forferdelig mye mer elektronikk enn bare en DAC da, så nei, det er ikke brukt småpenger på et kabinett, det er i stedet brukt penger på en masse elektronikk man ikke trenger hvis man bare skal bruke det til lyd ut.......
    Jeg våger påstanden at man får mer for pengene med HD2 enn et internt lydkort, så sant lyd UT fra pc er det man skal bruke det til....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du gjerne mene, men har du prøvd?
    Jeg har prøvd en del. Har hatt interne lydkort til ca. 1500 kr som var bedre DAC til 5k eller CD spillere til minst 10k.

Nå har det riktig nok kommet en del nye DACer siste året som jeg ikke har prøvd, men ville overraske meg om det har endret seg noe særlig.

Bruker selv i dag et Lynx lydkort og den er bedre enn min gamle Marantz SA11 spiller som kostet 26k. Med bedre mener jeg mer transparent.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •