Hvordan få frem dyp bass i vanlige sanger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 117
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få frem dyp bass i vanlige sanger?

Var hos en fyr for en stund siden og vi hørte på noe jazz/roxk musikk. Lyden var helt fantastisk han spillte lyden fra et 5.1 hifi anelgg men tror bare han brukte 2.1 pga hørte ikke noen fra de bak.

Bassen var helt syk, det ristet i gulvet når bassisten spillte og det var sånn naturlig og fin dyp bass.

Nå jeg spiller musikk med mitt 2.1 anlegg som består av en 15 tommer sub får jeg ikke noe bass i det hele tatt på vanlig jazz/rock osv. Får kum dyp bass på bass test sanger, drum'n bass osv. Var deilig og høre det på en ann type musikk for en gangs skyld.

Hvordan kan det være at han fikk frem en ekte konsert opplevelse i stua si og jeg ikke gjør d?

Edit: Kjøpte også 2 DVD filmer i dag og bildet var vanvittig dårlig og kornete og lyden var helt ubrukelig, hva kan det være? fHar lasta en del 500 MB DVD rips som har langt bedre lyd og bilde...lyden var også latterlig lav på disse filmene måtte sette anlegget på max for og få hørbar lyd

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ¨satyrion
    Var hos en fyr for en stund siden og vi hørte på noe jazz/roxk musikk. Lyden var helt fantastisk han spillte lyden fra et 5.1 hifi anelgg men tror bare han brukte 2.1 pga hørte ikke noen fra de bak.

Bassen var helt syk, det ristet i gulvet når bassisten spillte og det var sånn naturlig og fin dyp bass.

Nå jeg spiller musikk med mitt 2.1 anlegg som består av en 15 tommer sub får jeg ikke noe bass i det hele tatt på vanlig jazz/rock osv. Får kum dyp bass på bass test sanger, drum'n bass osv. Var deilig og høre det på en ann type musikk for en gangs skyld.

Hvordan kan det være at han fikk frem en ekte konsert opplevelse i stua si og jeg ikke gjør d?

Edit: Kjøpte også 2 DVD filmer i dag og bildet var vanvittig dårlig og kornete og lyden var helt ubrukelig, hva kan det være? fHar lasta en del 500 MB DVD rips som har langt bedre lyd og bilde...lyden var også latterlig lav på disse filmene måtte sette anlegget på max for og få hørbar lyd

kanskje en ide å legge ved info om hva du har i oppsettet ditt, samt hans i tillegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    kanskje en ide å legge ved info om hva du har i oppsettet ditt, samt hans i tillegg?
    Vell jeg har en Fence Audio cinema sub 15 tommer og 2 små satelitter fra edifier 4 tomemrs mid og 1 tommer tweeter.

Saken er at jeg har aldri hørt sånn fin bass på musikk, når jeg spiller sånne jaxx/rock sanger blir d bare mellom tone og diskant subben gjør så og si ikke noe.

Kanskje musikken han hørte på var laget spesielt for 2.1 eller noe?

Han har ikke så bra anlegg, vet ikke helt vilket men bare en liten 10 eller 8 tommers sub.

Var bare innom han i 2-3 timer kjenner han ikke hehe, fikk aldri spurt han ut

Jeg fatter helelr ikke hvorfor DVD kvaliten er så dålrig på min PC... VHS blir til og med bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende du har en utfasing i rommet ditt der du sitter. Har du prøvd å bevege deg rundt i rommet mens du spiller musik å høre om det er noe bedre bass andre stede. Kansje du skulle prøve med litt annen plassering av HT og subb. Her er det veldig mye å hente lydmessig.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 10 tommer kan være av sinnsyk kvalitet og dyr, trenger ikke å være dårligere fordi den er mindre..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For alt vi vet kan han ha et annlegg til 200k od du har et for 3000kr.
    Ser ikke poenget med denne posten?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrTiger
    For alt vi vet kan han ha et annlegg til 200k od du har et for 3000kr.
    Ser ikke poenget med denne posten?
    Poenget er vell at han ønsker å få hjelp til å få bedre lyd hjemme. Og da er dt vell ingen bedre sted å spørre enn her på forumet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pointet er at sanger generelt spiller i frekvenser over 100 hertz eller noe, men hos han hadde dem dype dediksrte bass toner ned til 20 hertz, noe jeg aldro har hørt før i mitt liv på noen anlegg.

Kan det være han spillte super Audio CD elelr noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pointet er at sanger generelt spiller i frekvenser over 100 hertz eller noe, men hos han hadde dem dype dediksrte bass toner ned til 20 hertz, noe jeg aldro har hørt før i mitt liv på noen anlegg.

Kan det være han spillte super Audio CD elelr noe?
    Tror ikke formatet han spilte i har så mye å si. Du skal ikke miste di nedre frekvensene. Di under 100hz eller hva du prøver å si. Tror ikke det enda er lagd musik som bare spiller over 100hz?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Tror ikke formatet han spilte i har så mye å si. Du skal ikke miste di nedre frekvensene. Di under 100hz eller hva du prøver å si.
    Nei men vanelig musikk cd er jo bare 2.0 så visst du har sub koblet til blir den bare som en anne høytaler på en måte, men har du en lyd fil som støtter 2.1 eller 5.1 blir subben dedikert og spiller disse type tonene tenker nå jeg.

Fyren som hadde anlegget var student så tipper d ikke er så veldig dyrt.

Edit: tok frekvensen på subben ned noen hakk så ble dyp bassen en del bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei men vanelig musikk cd er jo bare 2.0 så visst du har sub koblet til blir den bare som en anne høytaler på en måte, men har du en lyd fil som støtter 2.1 eller 5.1 blir subben dedikert og spiller disse type tonene tenker nå jeg.

Fyren som hadde anlegget var student så tipper d ikke er så veldig dyrt.
    Hva bruker å av forsterker? Er det receiver eller stereo forsterker. Om du bruker reiverer kan du sette subb valg slik at di spiller sammen med frontene. Om du har stereo forsterker skal denne spille av alle frekvensene i 2.0 også. Sende di ned til subben.
    Men som sagt tidligere i tråden din. Har du prøvd å bevege deg rundt i rommet får å sjekke for utfasing.
    Det hjelper ikke om mann har et anlegg til 1 milion om mann ikke legger forholdene til rette for det.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke sanger er det snakk om egentlig?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var noe jazz rock greier hørtes ut som d var live, men finner uansett ikke ut av d, får bare pælme hele anlegget ut av vinduet hehe.

hele tråden er så dålrig beskrevet av meg så vanskelig for dere og hjelpe, får kontake den snobben igjen og finne ut hva som er greia :twisted:

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er vel heller ikke fence det som spiller dypest heller

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har prøvd nøyaktig samme låt hjemme hos deg er det vel vanskelig å sammenligne.
    --
    Thorbjørn

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om han du besøkte brukte eq på systemet sitt, så kan han ha lakt opp en økning i de nedre ogtaver. Da vil han jo få mere bass en det som ligger på plata, og mere en det du klarer å få ut av ditt system.

Du sier at han hadde mere bass en i noen annet system du har hørt på disse sangene, det tyder på at han bruker eq, og farger lyden etter hva han liker.

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe Satyrion, jeg føler med deg! det skal ikke alltid være så lett! la oss ta det fra start igjen før folk skal ha deg til å stille på alle mulige innstillinger! 8)

1. har du en egen forsterker som du har koblet høyttalere og sub til?
    2. eventuelt hvilken forsterker/reciever har du? (merke og modell)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell for og si det enkelt, så har eg koblet et 2.1 Edifier 530 pc anlegg sammen med en heavy doodie 15 tommers aktiv fence sub hehe via en ArgonHA2 DAC som går videre til PC.

Er det noen som vet om en EQ som fungere med Spotify?

Hadde vært kult og teste!

bassen er forresten helt syk på sanger som har bass, young jeezy sanger osv. Rister så naboens gryter faller ned fra veggene (ikke spør meg hvorfor han henger dem på veggene...) men i sanger som orginalt ikke har så sype frekvenser brukes ikke subben nesten, men ja må få akkurat de sangene han hadde og teste så ganske pointless hele greia egentelig :P

worst thread of 2011

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du ikke det er tid for ordentligt stereoanlegg, du klager jo over lyden du har i en ny tråd hver dag.
    Som Rema1000 siger, det enkle er ofte det bedste, jeg kan skjønne hvorfor du som ung kobler en 15" bass til noen satellitter, men som voksen skjønner jeg det ikke likevel, det er morsomt de første par minutter og så blir det bare irriterende.
    Har før sagt hva jeg mener om Fence...prøv en 10" XTZ f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror du ikke det er tid for ordentligt stereoanlegg, du klager jo over lyden du har i en ny tråd hver dag.
    Som Rema1000 siger, det enkle er ofte det bedste, jeg kan skjønne hvorfor du som ung kobler en 15" bass til noen satellitter, men som voksen skjønner jeg det ikke likevel, det er morsomt de første par minutter og så blir det bare irriterende.
    Har før sagt hva jeg mener om Fence...prøv en 10" XTZ f.eks.
    hørt at de subbene der puster og peser like mye som et utkjørt esel på dyp bass, hakke råd til ordentlig anlegg heller så det jeg har nå blir nok det jeg kommer til og ha en stund fremover. Vil jo altid ha noe bedre men har hatt mye dårligere ting enn jeg har nå: eks logitech 2.1 sett til 600 kr osv 8)

Det jeg har nå er helt ok men skjønner bare ikke hvordan han fikk så dype toner på slike sanger, d var akkurat som bass test sanger bare dem var jazz/rock

Totalt sett så koster anlegget jeg har nå rundt 9000 nytt, så har forbedret meg en del fra mitt 600 kroners Logitech

Edit: Fence sin 15 home edition spiller faktisk ganske mye penere når du har spillt den inn 50-60 timer

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •