Hvordan få frem dyp bass i vanlige sanger? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 117
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ehhhh, nei. Vet ikke helt hvor du har dette ifra. Men siden du er så bastant vil jeg bare påpeke at det du skriver er piss. Det at en 15" kan virke tregere er at den som oftest går dypere enn mindre elementer så lenge vi prater om samme elementer med kun forskjellig diameter. Og jo dypere frekvens man gjengir, jo tregere oppfattes bassen. De paralellene du drar viser også at du er helt på tur. Som flere har påpekt vil et større element naturlig nok bevege seg mindre enn et lite element ved samme SPL.
    +1
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    +1
    Ok. Da ser jeg ikke poenget med at SVs som lager noen av de beste sub ene ikke bruker større elementer enn det de gjør. Større er jo bedre uansett. Godt at det finnes eksperter som dere bare synd dere ikke produserer høyttalere.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eibet
    Ok. Da ser jeg ikke poenget med at SVs som lager noen av de beste sub ene ikke bruker større elementer enn det de gjør. Større er jo bedre uansett. Godt at det finnes eksperter som dere bare synd dere ikke produserer høyttalere.
    Har ikke sagt at størst er best, men har bare prøvd å motbevise at små elementer er raskere enn store.

OG btw. Elemental Design sin 18" er meg bekjent "bedre" enn SVS sin største.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde man laget en 15" eller 18" ultra med tilsvarende spec hadde jo denne vasket gulvet med dagens ultra. Simple as that. Men hvor stor tror du den kassen hadde vært?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hadde man laget en 15" eller 18" ultra med tilsvarende spec hadde jo denne vasket gulvet med dagens ultra. Simple as that. Men hvor stor tror du den kassen hadde vært?

Geir Arne
    Den er grei. Forstår at dette ikke går rette veien for trådstarter så jeg gir meg. Men hadde jo vært greit å vite om denne ikke eksisterende subben hadde virkelig vært bedre på frekvenser over 100 hz som var poenget mitt da, men skål og god helg hvertfall.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hadde jo vært greit å vite om denne ikke eksisterende subben hadde virkelig vært bedre på frekvenser over 100 hz som var poenget mitt da, men skål og god helg hvertfall.
    Det enkle svaret er nei. Men så har man mange andre parameter som ville spillt inn. Og til syvende og sist kan det godt hende en konstruksjon som du anbefaler med små elementer hadde vært det beste for trådstarter i dette området.

Så helt uenige er vi ikke. God helg.

Geir Arne

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor tror du en sånn f.eks 18" ville blitt? Tror du ikke folk vurderer størrlese når de skal plassere noe i finstuen?

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som mener at man skal dele sub ved utrolige 200Hz:

Hvordan har dere plassert suben da? I hjørnet i stuen? På gulvet?

Dette ødelegger jo lydbildet. Selv har jeg suben i samme høyde som høyttalerne, fordi den er aktiv og delt så høyt..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123

Dette ødelegger jo lydbildet. Selv har jeg suben i samme høyde som høyttalerne, fordi den er aktiv og delt så høyt..
    Hei der.

Hvis du ikke vil dele så høyt så gjør du ikke det, men det er jo feil å si at dette ødelegger lydbildet. Det kommer helt an på rommet og utstyret. Jeg deler rett over 100 hz med subben rett ved siden av meg. Føler ikke jeg kan lokalisere den da den integreres veldig fint med frontene. Men hvis du hører veldig godt hvor bassen kommer fra kan du bruke 2 plassert rett ved siden av v og h front. Da vil jeg si du kan dele hvor det høres best ut og at bassen er vanskelig å plassere uansett. Men hver sin smak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbel opp

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan jo bruke et par minutter på denne lille teksten: Lyngdorf - Company - BassDirect

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med så høy deling snakker vi om 2 suber. Jeg mener alt over 60-80 bør gjøres med 2 stk. Og det er ikke noe problem å få til å fungere bra. Man har jo høyttalere som strekker seg ned mot 20hz(sub nivå) og disse kalles til og med high end. Felles for de fleste høyttalere er også at bass er ganske lavt plassert. Så jeg ser virkelig ikke problemet ditt.

I Lyngdorf sitt tilfelle som Tiger linker til deler man enda en oktav høyere.

Geir Arne

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Med så høy deling snakker vi om 2 suber. Jeg mener alt over 60-80 bør gjøres med 2 stk. Og det er ikke noe problem å få til å fungere bra. Man har jo høyttalere som strekker seg ned mot 20hz(sub nivå) og disse kalles til og med high end. Felles for de fleste høyttalere er også at bass er ganske lavt plassert. Så jeg ser virkelig ikke problemet ditt.

I Lyngdorf sitt tilfelle som Tiger linker til deler man enda en oktav høyere.

Geir Arne
    I mitt tilfelle er det slik at jeg har en rimelig bra sub og høytaler som kanskje er litt mer middelmådig..
    Mine høytalere ruller av, om jeg ikke husker feil på 56hz..
    Deler på 100hz fordi jeg tror min sub klarere å gjengi frekvensene mellom 56 og 100hz bedre enn mine høytalere..
    Kunne selvfølgelig delt på 80, men p.g.a min sub er av såpass bra kvalitet så deler jeg på 100..
    Med andre ord uenig i at all deling over 80 er tilegnet 2 eller fler subber..

Konklusjonen min: Komponenter/utstyr bestemmer i stor grad hvor man setter delefrekvensen..

(mulig det er noe feil med meg, men jeg klarer ikke å stedfeste bassen når jeg deler på 100?)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    I mitt tilfelle er det slik at jeg har en rimelig bra sub og høytaler som kanskje er litt mer middelmådig..
    Mine høytalere ruller av, om jeg ikke husker feil på 56hz..
    Deler på 100hz fordi jeg tror min sub klarere å gjengi frekvensene mellom 56 og 100hz bedre enn mine høytalere..
    Kunne selvfølgelig delt på 80, men p.g.a min sub er av såpass bra kvalitet så deler jeg på 100..
    Med andre ord uenig i at all deling over 80 er tilegnet 2 eller fler subber..

Konklusjonen min: Komponenter/utstyr bestemmer i stor grad hvor man setter delefrekvensen..

(mulig det er noe feil med meg, men jeg klarer ikke å stedfeste bassen når jeg deler på 100?)
    Det kommer litt ann på hvor den står også. Står den mellom høyttalerne kan man akseptere høyere deling. Har man sub som spiller i tillegg til fronter går det også fint syntes jeg.

Har ikke hørt kombinasjonen din, men syntes du det fungerer skal ikke jeg nekte for det.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Nå var det veldig lenge siden jeg har sett en krangletråd her på forumet! Godt å se at noen fortsatt har det i seg keep it up!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i akkurat samme situasjon som merik, hvor suben gir vesentlig bedre bass enn frontene. Frontene har en pukkel på avstemningsfrekvensen som gir litt entone bass. Så ved å dele på 80 eller 100 Hz blir bassgengivelsen mye bedre enn ved deling på 60 eller 50. Dessuten kan jeg spille vesentlig høyere siden frontene ikke belastes på langt nær så mye som veg lavere deling.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei. Forstår at dette ikke går rette veien for trådstarter så jeg gir meg. Men hadde jo vært greit å vite om denne ikke eksisterende subben hadde virkelig vært bedre på frekvenser over 100 hz som var poenget mitt da, men skål og god helg hvertfall.
    Denne tråden hadde mange kompliserte forklaringer på et par relativt enkle konsepter synes jeg. Vet ikke om jeg klarer å gjøre det tydeligere, men jeg kan jo prøve.

Først, hastigheter på elementer:
    Snakker vi fysisk om hvor raskt elementet beveger seg frem og tilbake, så er det ene og alene dette som bestemmer hvilken frekvens elementet spiller. 100 ganger frem og tilbake på et sekund gir 100hz. 200 ganger frem og tilbake på et sekund gir 200hz.

Ut fra dette kan vi trekke konklusjonen at et 5" element og 15" element som spiller 100hz, beveger seg nøyaktig like raskt.

Så har vi dette med behov for elementstørrelse:

Jo lavere frekvenser du ønsker å spille, og jo høyere(volum) du ønsker å spille - jo større element trenger du.

Og motsatt: Jo høyere i frekvens du skal spille, og jo lavere(volum) du trenger, jo mindre element trenger du.

F.eks et 10" element er helt fint, og kanskje til og bedre egnet til å spille 100-200hz i en stue enn et 18" element, fordi det trenger mindre effekt for å flytte seg med 100 eller 200 svingninger per sekund.

Så i vårt eksempel over hvor et 5" og et 15" element spiller 100hz, så vil sannsynligvis 5" elementet kreve mindre effekt for å spille 100hz ved et gitt volum, men det vil ikke klare å spille like høyt som et 15" element. Så hvis du f.eks skal lage en PA-høyttaler til et konsertlokale, vil sannsynligvis 5" være et dårlig valg av elementstørrelse, fordi det ganske enkelt ikke vil klare å spille høyt nok.

Forøvrig vil en høyttalers evne til å gjengi forskjellige frekvenser på en god måte naturligvis avhenge av høyttalerens konstruksjon og produsentens mål og mening med høyttaleren/subben.

Så hvor stort element man skal ha hjemme i stua spørs ganske enkelt på tilgjengelig plass, tilgjengelig effekt og forventet lydvolum.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Denne tråden hadde mange kompliserte forklaringer på et par relativt enkle konsepter synes jeg. Vet ikke om jeg klarer å gjøre det tydeligere, men jeg kan jo prøve.

Først, hastigheter på elementer:
    Snakker vi fysisk om hvor raskt elementet beveger seg frem og tilbake, så er det ene og alene dette som bestemmer hvilken frekvens elementet spiller. 100 ganger frem og tilbake på et sekund gir 100hz. 200 ganger frem og tilbake på et sekund gir 200hz.

Ut fra dette kan vi trekke konklusjonen at et 5" element og 15" element som spiller 100hz, beveger seg nøyaktig like raskt.

Så har vi dette med behov for elementstørrelse:

Jo lavere frekvenser du ønsker å spille, og jo høyere(volum) du ønsker å spille - jo større element trenger du.

Og motsatt: Jo høyere i frekvens du skal spille, og jo lavere(volum) du trenger, jo mindre element trenger du.

F.eks et 10" element er helt fint, og kanskje til og bedre egnet til å spille 100-200hz i en stue enn et 18" element, fordi det trenger mindre effekt for å flytte seg med 100 eller 200 svingninger per sekund.

Så i vårt eksempel over hvor et 5" og et 15" element spiller 100hz, så vil sannsynligvis 5" elementet kreve mindre effekt for å spille 100hz ved et gitt volum, men det vil ikke klare å spille like høyt som et 15" element. Så hvis du f.eks skal lage en PA-høyttaler til et konsertlokale, vil sannsynligvis 5" være et dårlig valg av elementstørrelse, fordi det ganske enkelt ikke vil klare å spille høyt nok.

Forøvrig vil en høyttalers evne til å gjengi forskjellige frekvenser på en god måte naturligvis avhenge av høyttalerens konstruksjon og produsentens mål og mening med høyttaleren/subben.

Så hvor stort element man skal ha hjemme i stua spørs ganske enkelt på tilgjengelig plass, tilgjengelig effekt og forventet lydvolum.
    Godt forklart. Da har jeg missforstått, men satt på spissen da. Hvis jeg skal spille sinnsykt høyt burde jeg bruke en 15" til å spille diskant da? Sett at jeg har uendelig med effekt tilgjengelig.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt forklart. Da har jeg missforstått, men satt på spissen da. Hvis jeg skal spille sinnsykt høyt burde jeg bruke en 15" til å spille diskant da? Sett at jeg har uendelig med effekt tilgjengelig.
    Teoretisk sett ja, men realistisk sett så er diskantelement selv i ganske store PA-høyttalere ganske små. Men mellomtonene kan være store.

Cerwin Vega har eksempelvis treveis PA-høyttalere med 2x15" , dog har de diskantelement i underkant av 2".

Slike høyttalere kan ha delefrekvens på eksempelvis 2khz, dvs at 15" elementene faktisk spiller helt opp til 2,000hz.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Så i vårt eksempel over hvor et 5" og et 15" element spiller 100hz, så vil sannsynligvis 5" elementet kreve mindre effekt for å spille 100hz ved et gitt volum
    Er uenig her. Tror et 15" element vil kreve mindre effekt. Rett og slett pga høyere følsomhet.

Geir Arne

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •