Hvordan få frem dyp bass i vanlige sanger? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 117
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I min bok er en subwoofer noe der spiller dybbass. Hvorfor skal en sub spille til 150hz? Det er jo helt vanvittigt, og faktisk det han startet med.
    Det han trenger er som sagt gode høyttalere der spiller bra ned til 50 hz og da kan en sub ta resten, da kan vi begynne å prate normal lyd.
    1200,- for disse må da være et kupp: http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/75714

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    I min bok er en subwoofer noe der spiller dybbass. Hvorfor skal en sub spille til 150hz? Det er jo helt vanvittigt, og faktisk det han startet med.
    Det han trenger er som sagt gode høyttalere der spiller bra ned til 50 hz og da kan en sub ta resten, da kan vi begynne å prate normal lyd.
    1200,- for disse må da være et kupp: http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/75714
    Ingen som sier den må spille så langt opp, men noen ganger stemmer det bedre overens med front hvis de er veldig små og ikke går dypt nok og her skal vi ikke innbille oss at bokhyllehøyttalere spiller nok dypbass til at sub'en kan deles på 50hz. Ikke for en som er veldig glad i bass som er mitt inntrykk her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Hmm.. Her er det vel litt som ikke stemmer..
    Et større element f.eks et 15" slår like fort som et 10" f.eks...
    Om det større elemente skulle virker tregere, er det fordi de er verre å integrere/ balansere..
    Men i utgangspunktet er ikke et 15" element tregere enn et 10" feks..

Delingsfrekvensen setter man etter min mening, etter hvilket utstyr man har og kvaliteten på det, rommet har også en del å si selvfølgelig..
    Må bare prøve seg fram.. Hva låter best..
    Er vel ikke noe som tilsier at man må dele et 8 eller 10" element veldig høyt eller et større element veldig lavt..
    Kommer som sagt ann på utstyret+rommet
    Hei. Setter pris på tilbakemelding, men begynner jo teksten med "mine erfaringer" hvordan kan du si at det er feil? Og jo et 15" slår noe tregere da det må flytte mer luft (trenger i det minste sykt mye effekt for å bevege seg kjapt nok). Hvorfor tror du system audio bruker 4" elementer. Fordi han er trommeslager og følte ikke større elementer klarte å få med seg de kjappe trommeslagene. Her gjelder det først og fremst matching av sub og front.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eibet
    Hei. Setter pris på tilbakemelding, men begynner jo teksten med "mine erfaringer" hvordan kan du si at det er feil? Og jo et 15" slår noe tregere da det må flytte mer luft (trenger i det minste sykt mye effekt for å bevege seg kjapt nok). Hvorfor tror du system audio bruker 4" elementer. Fordi han er trommeslager og følte ikke større elementer klarte å få med seg de kjappe trommeslagene. Her gjelder det først og fremst matching av sub og front.
    Dette kommer nok an på veldig mye !!
    Nå må du også huske på at et 15" element ikke behøver å bevege seg på langt nær like mye som f.eks et 10" element,for å flytte samme mengde luft!

Og det er jo nettopp å "flytte luft" det hele dreier seg om!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    I min bok er en subwoofer noe der spiller dybbass. Hvorfor skal en sub spille til 150hz? Det er jo helt vanvittigt, og faktisk det han startet med.[/url]
    Helt enig, sub opp mot 100Hz er hinsides. Trenger man sub for å få frem frekvenser tett oppunder 100Hz, så har man ikke særlig gode høyttalere.

Sub er for 50Hz og ned

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forenkler vi ikke litt nå?

Det kan finnes andre alternativer. Lyngdorfs tilnærming ved f. eks. og la subwoofer spille relativt høyt opp i frekvens:

Fra Stereophile: "... the system sounded dynamic and musical ..."

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste grunnen til at 15" virker tregere er pga. Feil instillinger og feil kasseplan osv. Det at han som er trommis og eier SA bruker små elementer har vel mer med design å gjøre. For å se det fra en trommeslagers synspunkt. Hvordan skal de "kjappe" 4" elementene klare å holde følge med en 22x18" Basstromme? Det at han sier at han bruker det pga. Kjapphet er bare en bortforklaring for en pen designløsning som gjør at membranoverflate kommer i annen rekke. Du ser ikke mange andre høyttalerprodusenter som utelukkende går for små elementer og det er det nok en god grunn til.

Når det gjelder membranareal er det nesten bestandig fordelaktig å ha stor overflate. Det er desverre også slik at det ikke alltid er så pent med en 21" sub samt to fronter med dobbel 18" i stuen

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Forenkler vi ikke litt nå?

Det kan finnes andre alternativer. Lyngdorfs tilnærming ved f. eks. og la subwoofer spille relativt høyt opp i frekvens:

Fra Stereophile: "... the system sounded dynamic and musical ..."

Nå er det vel også slik at i dette Lyngdorf høyttalersettet trenger ikke nødvendigvis subwooferne å kalles subwoofer ettersom den tar seg av et mye bredere frekvensregister enn subwoofere vanligvis gjør. Disse kassene kan jo bare kalles "Basskasser" :P

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Semantikk, og ikke teknikk...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Helt enig, sub opp mot 100Hz er hinsides. Trenger man sub for å få frem frekvenser tett oppunder 100Hz, så har man ikke særlig gode høyttalere.

Sub er for 50Hz og ned
    Subwoofere som kun skal riste på film (eller produsere kun dypbass) er det ingen vits å dele opp mot 150hz. Men generelt kan det være meget lurt å la bassen opptil 150hz og i mindre rom kanskje enda høyere gjøres av subber. Det har med hvordan rommet oppfører seg ved lave frekvenser (les om schroeder frequency)hvor ståendebølger og kanselering blir ungåelig for en gitt plassering. Da er det praktisk å kunne fordele disse på flere enheter slik at forskjellene blir utjevnet gjennom plasseringen. Det er vanskelig å få til med fronter uansett hvor dypt og mye bass de egentlig leverer fordi plasseringen i like stor grad domineres av ønske om å oppnå korrekt stereobilde. Det er faktisk skjeldent at 2 stk ukorigerte fronter ikke har variasjoner på +/- 10db fra 200hz og nedover. (Selv om det er mulig med store akustiske tiltak)

Generelt kan vi vel si at det finnes få fasitter, men at fronter som spiller ned mot 50hz og subber under dett er det eneste rette og alt annet er sinnsykt er mildt sagt på jordet.
    Se f.eks anlegget til 8x12tom. Han deler 8 stk 12" Peerless XXLS ved 200hz
    Drøssevis med folk som har jobbet mye med dette og anbefaler det samme. (man jobber på lag med rommet isteden for imot det.)
    Siden lyden i et lite rom oppfører seg veldig forskjellig avhengig av bølgelengde er man avhengig av forskjellige fremgangsmåter for å få til alle områdene optimalt. Du kan lese litt om dette hos PI speakers eller gedLee f.eks. Med mer enn 3 subber er det ofte mulig å få området fra 150hz og ned inennfor +/-3db.

Mulig dette var helt irrelevant for tråden, men reagerte litt uttalelser som at deling høyere enn 50hz tyder på dårlige fronter. Det kan også være fordi man faktisk ikke er fornøyd med bassrespons som ser ut som en berg og dalbane.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes at fronter og subwoofer må matches ut ifra hva som er målet til utstyret.

Har du en subb/bass som er laget for å spille opp mot 200hz så er det hull i hodet å kutte den ved 50hz, eller 80 for den del. Det blir som å kutte vekk 0-40 hz hos en SVS subb, altså helt hull i hodet. Virker som det er mange som konsekvent kutter ved 80, og er redd for å nærme seg 100 tallet.

Har du fronter som spiller utmerket ned til 30, så trenger du kanskje ikke subb i det hele tatt.

Ved en gitt frekvens så vil elementer av samme kaliber virke like raske, uavhengig om de er: 4, 6,5 , 8 , 10 , 12 , 15 , 18, 21 eller 24 tommer. Det er frekvensen, IKKE størrelsen som angir hvor raskt det er. Ved samme kaliber tenker jeg at magnet og oppbygning er like solid og godt bygget på alle størrelser.

Enig med alt som FredrikC mener i grunn.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Dette kommer nok an på veldig mye !!
    Nå må du også huske på at et 15" element ikke behøver å bevege seg på langt nær like mye som f.eks et 10" element,for å flytte samme mengde luft!

Og det er jo nettopp å "flytte luft" det hele dreier seg om!
    Det har vel ikke noe å si. Du kan sammenligne det med å dra en liten plakat frem og tilbake mot en dobbelt så stor plakat frem og tilbake. Jo mer luftmotstand jo tregere bevegelser. Dette føler jeg ikke for å gi meg på da fysikken er ganske klar her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Den eneste grunnen til at 15" virker tregere er pga. Feil instillinger og feil kasseplan osv. Det at han som er trommis og eier SA bruker små elementer har vel mer med design å gjøre. For å se det fra en trommeslagers synspunkt. Hvordan skal de "kjappe" 4" elementene klare å holde følge med en 22x18" Basstromme? Det at han sier at han bruker det pga. Kjapphet er bare en bortforklaring for en pen designløsning som gjør at membranoverflate kommer i annen rekke. Du ser ikke mange andre høyttalerprodusenter som utelukkende går for små elementer og det er det nok en god grunn til.

Når det gjelder membranareal er det nesten bestandig fordelaktig å ha stor overflate. Det er desverre også slik at det ikke alltid er så pent med en 21" sub samt to fronter med dobbel 18" i stuen
    Hva skal de da med liten og stor tromme. Du mener jo at det er samme lyden i begge to eller? Membran størrelse har mye å si. De kjappe 4" elementene klarer selfølgelig ikke å gjengi en stortromme med autoritet slik som et større element. Men til gjengjeld vil et stort element muligens hoppe over et par kjappe små trommeslag. Hva skal man med 4,5,6,8 " mellombass/mellomtone etter dine beregninger? Større er jo bedre uansett.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel ikke noe å si. Du kan sammenligne det med å dra en liten plakat frem og tilbake mot en dobbelt så stor plakat frem og tilbake. Jo mer luftmotstand jo tregere bevegelser. Dette føler jeg ikke for å gi meg på da fysikken er ganske klar her.
    fysikken er klar. Men I ditt eksempel kan vi legge til 2 ting for å få et realistisk bilde:

nr1: Dersom motoren som lager disse bevegelsene er mye sterkere i den store plakaten så vil den kunne ha like raske bevegelser og full kontroll over bevegelsen. Men dersom du mener at SA sine motorer og magneter og oppbygning er lik, og er like kraftig som en stor 15 eller 18" med stor og kraftig motor og magnet, so be my guest.

Og nr2: Det lille arket må flyttes mye lengre enn det store arket, for å flytte like mye luft som det store arket.

21" sub samt to fronter med dobbel 18" i stuen

Hva skal de da med liten og stor tromme. Du mener jo at det er samme lyden i begge to eller? Membran størrelse har mye å si. De kjappe 4" elementene klarer selfølgelig ikke å gjengi en stortromme med autoritet slik som et større element. Men til gjengjeld vil et stort element muligens hoppe over et par kjappe små trommeslag. Hva skal man med 4,5,6,8 " mellombass/mellomtone etter dine beregninger? Større er jo bedre uansett.
    Valg av elementer har jo med hvilke frekvenser som skal gjengies.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg syntes at fronter og subwoofer må matches ut ifra hva som er målet til utstyret.

Har du en subb/bass som er laget for å spille opp mot 200hz så er det hull i hodet å kutte den ved 50hz, eller 80 for den del. Det blir som å kutte vekk 0-40 hz hos en SVS subb, altså helt hull i hodet. Virker som det er mange som konsekvent kutter ved 80, og er redd for å nærme seg 100 tallet.

Har du fronter som spiller utmerket ned til 30, så trenger du kanskje ikke subb i det hele tatt.

Ved en gitt frekvens så vil elementer av samme kaliber virke like raske, uavhengig om de er: 4, 6,5 , 8 , 10 , 12 , 15 , 18, 21 eller 24 tommer. Det er frekvensen, IKKE størrelsen som angir hvor raskt det er. Ved samme kaliber tenker jeg at magnet og oppbygning er like solid og godt bygget på alle størrelser.

Enig med alt som FredrikC mener i grunn.
    +1, men kan du kanskje henvise meg til en link eller noe der det forklarer hvordan 24" kan bevege seg like kjapt som 8" ved 150 hz med noenlunde samme effekt selvsagt. Har du 24" med 20.000 w og Va skal den nok kunne flytte seg ganske kjapt altså. Det skal jeg ikke nekte for.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fysikken er klar. Men I ditt eksempel kan vi legge til 2 ting for å få et realistisk bilde:

nr1: Dersom motoren som lager disse bevegelsene er mye sterkere i den store plakaten så vil den kunne ha like raske bevegelser og full kontroll over bevegelsen. Men dersom du mener at SA sine motorer og magneter og oppbygning er lik, og er like kraftig som en stor 15 eller 18" med stor og kraftig motor og magnet, so be my guest.

Og nr2: Det lille arket må flyttes mye lengre enn det store arket, for å flytte like mye luft som det store arket.

Valg av elementer har jo med hvilke frekvenser som skal gjengies.
    Helt enig. Trodde jeg sa tidligere at det ville kreve mye større strømmengder for å oppnå det samme. Men husk at hele elektronikken må være lynkjapp for at det skal fungere og dele et stort element høyt opp i registeret, selv om jeg ikke ville anbefalt og bruke store sub@er til å spille høyt opp i registeret.

Er jo akkurat det jeg sier jo. Skal du høyt opp i registeret fungerer det bedre med mindre elementer. Er det ikke det vi diskuterer nå liksom?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1, men kan du kanskje henvise meg til en link eller noe der det forklarer hvordan 24" kan bevege seg like kjapt som 8" ved 150 hz med noenlunde samme effekt selvsagt. Har du 24" med 20.000 w og Va skal den nok kunne flytte seg ganske kjapt altså. Det skal jeg ikke nekte for.
    http://www.mamut.net/dynabel/HT_BOK_3.PDF

Side 13 forklarer en del.

En 24" har ca 2248 kvcm membranareal, mens en 8" har ca 200 kvcm membranareal. du kan ta og regne litt. 24" jeg tenker på har 10,5 mm i slaglende. Precision Devices International Limited

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.mamut.net/dynabel/HT_BOK_3.PDF

Side 13 forklarer en del.

En 24" har ca 2248 kvcm membranareal, mens en 8" har ca 200 kvcm membranareal. du kan ta og regne litt. 24" jeg tenker på har 10,5 mm i slaglende. Precision Devices International Limited
    Takk for linken. Den var kjempe. Lite utdrag fra side 99.
    7.2.1 Bass:
    Bassmellomtonen skal ikke være for stor, og den må kunne klare å gjengi frekvenser opp mot 3000 Hz. Størrelsen velges her til 5" av merket Peerless. Modellen er CSX 145 H. Den har en stor magnet og forholdsvis lang slaglende på 9 mmp-p, slik at den kan gi litt kraft. Dette kommer godt med siden det er en liten høyttaler. Frekvenskurven viser at en passende delefrekvens kan være 2600 Hz, og følsomheten ligger på 87,5 dB. Nominell impedans er 8 Ω, og den tåler nok effekt til å spille rimelig høyt, 110 W.

Litt utenfor sub område, men gir jo en indikasjon på at elementstørrelse har noe å si.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhhh, nei. Vet ikke helt hvor du har dette ifra. Men siden du er så bastant vil jeg bare påpeke at det du skriver er piss. Det at en 15" kan virke tregere er at den som oftest går dypere enn mindre elementer så lenge vi prater om samme elementer med kun forskjellig diameter. Og jo dypere frekvens man gjengir, jo tregere oppfattes bassen. De paralellene du drar viser også at du er helt på tur. Som flere har påpekt vil et større element naturlig nok bevege seg mindre enn et lite element ved samme SPL.

Når det gjelder SA er det et par ting du også ser ut til å ha "glemt". For det første finnes det mer enn stortromme i et trommesett. For det andre går en stortromme sjeldent noe serlig under 50hz og det klarer også en rad med 4,5" basselementer å gjengi. Grunnen til at SA bruker mange små elementer er at en smal baffel har sine klare fordeler. SA har også veldig lav vertikal spredning slik at de skal bli minst mulig påvirket av gulv og tak.
    Sitat Opprinnelig postet av System Audio
    I en almindelig bolig, er både gulvet og loftet jævne overflader, næsten uden brydninger eller variationer. Langs væggene befinder sig derimod forskellige møbler, der former boligens akustik. De jævne gulv- og loftflader skaber normalt en mængde refleksioner, der gør lyden unaturlig, mens møbler i rummet og langs væggene skaber langt færre refleksioner - derfor udstråles lyden fra SA ranger master mindre mod gulv og loft end du er vant til fra andre højttalere. Desuden er det smalle design med til at forhindre refleksioner fra højttalerens forplade, mens det relativt dybe kabinet forhindrer lydrefleksioner fra højttalerens indre i at forplante sig ud gennem højttalerelementernes membraner.
    Dette er grunnen til 4,5" elementer, ikke at de skal gjengi en stortromme best mulig. Det er jo også begrenset hvor mange som vil ha en høyttalere med 15" bass i stuen.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken. Den var kjempe. Lite utdrag fra side 99.
    7.2.1 Bass:
    Bassmellomtonen skal ikke være for stor, og den må kunne klare å gjengi frekvenser opp mot 3000 Hz. Størrelsen velges her til 5" av merket Peerless. Modellen er CSX 145 H. Den har en stor magnet og forholdsvis lang slaglende på 9 mmp-p, slik at den kan gi litt kraft. Dette kommer godt med siden det er en liten høyttaler. Frekvenskurven viser at en passende delefrekvens kan være 2600 Hz, og følsomheten ligger på 87,5 dB. Nominell impedans er 8 Ω, og den tåler nok effekt til å spille rimelig høyt, 110 W.

Litt utenfor sub område, men gir jo en indikasjon på at elementstørrelse har noe å si.
    Joda
    Men akkurat det er et stativhøyttalerproskjekt, ikke en subwoofer. :P
    Hensikten med denne høyttaleren er at den skal være lett å bygge konstruksjonsmessig. Den skal
    også være relativt enkel i delefilteret. Bruksområdet skal være stativhøyttalere i et hi-fi oppsett, og de
    skal også kunne fungere som hovedhøyttalere i et surround oppsett med litt hjelp fra en subwoofer.
    Grunnen til at de velger den delefrekvensen er pga størrelsen på elementet er ca 12 cm i diameter, og et element bør ikke spille høyere enn det størrelsen på elementet tilsvarer i bølgelende: Da bruker vi formelen:
    f=C/bølgelende

F=frekvens
    C= farten til lyden =344 m/s
    Bølgelende

Som blir: 344 / 0,12 = 2866

Men alt dette er avhengig av konstruksjon også.

Men vi er way off topic....

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •