Hvordan få frem dyp bass i vanlige sanger? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 117
    Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror du ikke det er tid for ordentligt stereoanlegg, du klager jo over lyden du har i en ny tråd hver dag.
    Som Rema1000 siger, det enkle er ofte det bedste, jeg kan skjønne hvorfor du som ung kobler en 15" bass til noen satellitter, men som voksen skjønner jeg det ikke likevel, det er morsomt de første par minutter og så blir det bare irriterende.
    Har før sagt hva jeg mener om Fence...prøv en 10" XTZ f.eks.
    Er ikke prisen på annlegget eller kvaliteten som betyr noe som helst, om du ønsker bass der det ikke egentlig er noe bass. Da må du ta de dype tonene som jo er der, og øke dem. En måte å gjøre det på, og det er eq.

Har egentlig hatt det samme probelmet med mitt anlegg før jeg fikk subb. Den subben jeg kjøpte har innebygget prosessor, og eq, og jeg har da tunet annlegget til å lyde slik jeg liker på den musikken jeg hører mest på. Mye 70,80, og 90 tals rock. Det fører til at jeg får for mye bass, på noen få sanger, men disse ører jeg jo heller aldrig på. Kunne for å teste bass.

Så prøv med eq, finnes en del gratis programmer der ute, som gir deg muligheten om du spiller fra en pc. Kanskje ikke veldig bra, men du vil få et hint av hva du kan få til med eq.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et sett IMF Tls 50 transmissjonlinje høyttalere fra 70 tallet vil give deg avgrunnsdyb, tør bass og de vil koste deg ca. 2500,- på bruktmarkedet om du kan finde disse samleobjekter. Med en passende forsterker som du kan finde på finn.no til 1000,- er du kjørende.
    Dette var super high end før i tiden, og lyder fantastisk om du er interessert i hifi, men til headbanging krever de en stor forsterker men selv violiner kan få frem vibrasjoner i gulvet.
    Det er ikke prisen nei, men valget av produkter der gjør om man får god lyd eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du har satellitter med 4 tommer bass/mellomtone som egentlig ikke er istand til å spille noe særlig bass, så bør du sette deling på sub så høyt som mulig. Når den ikke spiller med på musikk så er delefrekvensen sikkert for lav.

Når det gjelder å spille av DVD på PC så prøv Media Player Classic Home Cinema. Den har mulighet for blant annet støyreduksjon og utnytter funksjoner på 3d kort hvis du har et.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyan, du tok tipset mitt!

Skjønner ikke at dette har kommet opp som et punkt ennå.

Man har altså noen relativt rimelige 4" mellomtoner, og er relativt rimelig 15" sub, der dette ikke er kalibrert sammen. Når man i tillegg er litt uerfaren og for første gang hører skikkelig midbass så er det svært lett å gå i fella og tenke at "dette var den beste dypbassen jeg har hørt!" Jeg tipper problemet her er matching og kalibrering. Vil tippe det er et digert hull i frekvensrespons. En rimelig 15" vil kanskje kunne spille ned mot 25-30Hz, og et stykke opp. Men det stykket opp er vanskelig å få skikkelig, og det er lett å få utfasinger. Basstromme'kicket' ligger i 80Hz området, og mye av snerten i bassgitarer og trommer ligger over dette. Det er nokså trygt å anta at 15" subben ikke gjør en god jobb her, og et par 4" mellomtoner har ikke nubbesjans.

En god runde kalibrering kan KANSKJE få fram noe av det som mangler, men det må nok mer energi i midbassen for å få det som mangler. Det er det bare et utstyrsbytte som kan få til.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ¨satyrion
    Rister så naboens gryter faller ned fra veggene (ikke spør meg hvorfor han henger dem på veggene...)
    Hahahahahaha, den lo jeg godt av :lol:

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var hos en fyr for en stund siden og vi hørte på noe jazz/roxk musikk. Lyden var helt fantastisk han spillte lyden fra et 5.1 hifi anelgg men tror bare han brukte 2.1 pga hørte ikke noen fra de bak.

Bassen var helt syk, det ristet i gulvet når bassisten spillte og det var sånn naturlig og fin dyp bass.

Nå jeg spiller musikk med mitt 2.1 anlegg som består av en 15 tommer sub får jeg ikke noe bass i det hele tatt på vanlig jazz/rock osv. Får kum dyp bass på bass test sanger, drum'n bass osv. Var deilig og høre det på en ann type musikk for en gangs skyld.

Hvordan kan det være at han fikk frem en ekte konsert opplevelse i stua si og jeg ikke gjør d?

Edit: Kjøpte også 2 DVD filmer i dag og bildet var vanvittig dårlig og kornete og lyden var helt ubrukelig, hva kan det være? fHar lasta en del 500 MB DVD rips som har langt bedre lyd og bilde...lyden var også latterlig lav på disse filmene måtte sette anlegget på max for og få hørbar lyd
    Du bør sjekke ut disse tre tingene:

1. Blir bassen bedre når du beveger deg rundt i rommet? I så fall kan du sitte i et akustisk nullpunkt for de frekvensene du er ute etter.

2. 15 tommer krever mye strøm. Har du en strømsterk og kraftig forsterker?

3. Kabler: Bruker du kabler som består av veldig mye uisolerte småfibre, kan disse kvele dynamikken i bassområdet.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tyan
    Når du har satellitter med 4 tommer bass/mellomtone som egentlig ikke er istand til å spille noe særlig bass, så bør du sette deling på sub så høyt som mulig. Når den ikke spiller med på musikk så er delefrekvensen sikkert for lav.

Når det gjelder å spille av DVD på PC så prøv Media Player Classic Home Cinema. Den har mulighet for blant annet støyreduksjon og utnytter funksjoner på 3d kort hvis du har et.

Forholdshvis enig, men det er vel ganske begrensa hvor høyt man kan dele et fence element før det begynner å bli ustabilt/ ikke spille rent lenger..

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det disse monitorene du har?

Edifier R1200 Multimedia Speaker
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fence 15"ern er vel en PA sub og har vel -3 dB på sånn rundt 50 hz (uten og si det med sikkerhet).. Om han da har en XTZ/SVS 10" eller noe lignende som spiller dypt, skal det mye til før du får det samme. Du kan prøve deg med EQ, men det vil være mye "blaffring" og det vil ikke spille like høyt da det vil streve med og ta de nederste tonene.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt er utgangspunktet for god lyd her veldig dårligt, dvs umuligt. 4" satellitter og 15" bass? Det er vel logisk at dette ikke fungerer til god lyd.
    Jeg snakket om eldre transmisjonlinje høyttalere, her er en måling av mine gamle, test cd`en går jo bare til 20 hz derfor ingen målinger under det. Man trenger ikke subwoofer med de....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt er utgangspunktet for god lyd her veldig dårligt, dvs umuligt. 4" satellitter og 15" bass? Det er vel logisk at dette ikke fungerer til god lyd.
    Kansje til nærtfelts lytting

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vel vært greit med en beskrivelse av rommet?
    På enkelte L-formede rom kan det skje en dipp i bassområdet, slik at mye av bassen blir borte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hadde vel vært greit med en beskrivelse av rommet?
    På enkelte L-formede rom kan det skje en dipp i bassområdet, slik at mye av bassen blir borte.
    Rommet er kvaderat og har anlehhet med pc'n i det ene hjørnet.

Jeg har Edifier 530 og det er egentelig et 2.1 anlegg men bare sotte subben på minimum men kanskje jeg kan bruke den som mellom tone og fence som heavy bass.

Får kjøpe noe ordentelig den dagen jeg har penger....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett bilde av systemet ditt og synes det virker fornuftig å gjøre som du sier. Den suben (visste ikke om den) må jo være 8" eller 10".

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er kvaderat og har anlehhet med pc'n i det ene hjørnet.

Jeg har Edifier 530 og det er egentelig et 2.1 anlegg men bare sotte subben på minimum men kanskje jeg kan bruke den som mellom tone og fence som heavy bass.
    OBS, dette er velmenende råd til deg:
    Du kan jo prøve men det vil ikke fungere. da får du bass/mellomtone fra 300 hz og ned som kommer fra hvor den subben står plasert, du har mellomtone og diskant kommende fra hvorsatellitterne er, og om du kan sette Fence sitt delefilter på 50 hz vil du fortsatt kunne høre det brumme fra hvor den står på gulvet.
    Du må re-vurdere dette med anlegg og hifi og tenk på dette når du skal ut å lytte på høyttalere. Hele vitsen med god hifi er at man skal ikke kunne høre hvor høyttalerne står plasert, man skal høre instrumenter og sang som oppstår i rummet fra til høyre for høyre høyttaler og over til venstre for venstre høyttaler. Bass skal også oppstå i det rommet, men det skal ikke være muligt å høre hvor enheten der produserer bassen står plasert, altså, bass skal komme fra et ikke definerbart sted. Med subwoofere brukt til stereo lyder dette noen ganger helt feil, delefiltret er satt alt for høyt (mange subwoofere kan bare stilles ned til 50 hz, som er for høyt i mange tilfelde).
    Normale høyttalere spiller lett ned til 50 hz, og trenger da bare påfyld helt nederst, dette er en subwoofers jobb, og gjort rett vil du ikke kunne høre der er en subwoofer i rommet, du bare undrer deg over at de små høyttalere kan spille med så stor autoritet.
    Jeg skal ikke kommentere så mye mer, jeg vet du mest er interessert i bass, men alt ville bli så mye bedre om du f.eks. hadde et sett Dali høyttalere med f.eks. 6,5" basser som hovedhøyttalere.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Total power output:RMS 35W
    THD + N (testing level): 10%

Ikke imponerende akkurat..
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBS, dette er velmenende råd til deg:
    Du kan jo prøve men det vil ikke fungere. da får du bass/mellomtone fra 300 hz og ned som kommer fra hvor den subben står plasert, du har mellomtone og diskant kommende fra hvorsatellitterne er, og om du kan sette Fence sitt delefilter på 50 hz vil du fortsatt kunne høre det brumme fra hvor den står på gulvet.
    Du må re-vurdere dette med anlegg og hifi og tenk på dette når du skal ut å lytte på høyttalere. Hele vitsen med god hifi er at man skal ikke kunne høre hvor høyttalerne står plasert, man skal høre instrumenter og sang som oppstår i rummet fra til høyre for høyre høyttaler og over til venstre for venstre høyttaler. Bass skal også oppstå i det rommet, men det skal ikke være muligt å høre hvor enheten der produserer bassen står plasert, altså, bass skal komme fra et ikke definerbart sted. Med subwoofere brukt til stereo lyder dette noen ganger helt feil, delefiltret er satt alt for høyt (mange subwoofere kan bare stilles ned til 50 hz, som er for høyt i mange tilfelde).
    Normale høyttalere spiller lett ned til 50 hz, og trenger da bare påfyld helt nederst, dette er en subwoofers jobb, og gjort rett vil du ikke kunne høre der er en subwoofer i rommet, du bare undrer deg over at de små høyttalere kan spille med så stor autoritet.
    Jeg skal ikke kommentere så mye mer, jeg vet du mest er interessert i bass, men alt ville bli så mye bedre om du f.eks. hadde et sett Dali høyttalere med f.eks. 6,5" basser som hovedhøyttalere.
    Dette anlegget brukes jo til pc'n min så tror gulvstående Dali hadde vært alt for stort, sitter jo helt oppi dem. Da ville jeg heller hatt DALI Concept 1 Høyttalere | Hi-Fi Klubben og NAD C316BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Det er ikke så så dyrt og så har jeg faktisk plass til dem., men regner med det blir Argon sine aktive monitorer til 2000 bare pga dem er billigere.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pointet er at sanger generelt spiller i frekvenser over 100 hertz eller noe, men hos han hadde dem dype dediksrte bass toner ned til 20 hertz, noe jeg aldro har hørt før i mitt liv på noen anlegg.

Kan det være han spillte super Audio CD elelr noe?
    Dersom det var akustisk jazz dere hørte på, så skal det ikke være så dype frekvenser. Dypeste strengen på en 4-strengs kontrabass er "liten e", på en femstrengs "liten c" (brukt mye i elektrojazz på 70- og 80-tallet). Lille e har en frekvens på rett over 40Hz, mens lille c ligger på noe over 30Hz. Mulig laveste fundamentalfrekvens på basstromma er noe lavere, men det vil du knapt nok høre i form av lyd. Kicket i basstrommeanslaget ligger nok vesentlig høyere enn dette uansett.

Jeg ville tro at en kombinasjon av utfasinger (dipper i frekvensgang et sted mellom 40 og 100Hz) og dårlig imulsrespons fører til at du har mindre bass hjemme hos deg.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette anlegget brukes jo til pc'n min så tror gulvstående Dali hadde vært alt for stort, sitter jo helt oppi dem. Da ville jeg heller hatt DALI Concept 1 Høyttalere | Hi-Fi Klubben og NAD C316BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Det er ikke så så dyrt og så har jeg faktisk plass til dem., men regner med det blir Argon sine aktive monitorer til 2000 bare pga dem er billigere.
    Argon har bare 5" bassenheter og er beregnet på kontorpulten, eller som tilsluttning til en tv f.eks. Du vil ikke komme så mye lengere med disse enn de du har nå. Det vil bli bedre ja, men overhodet ikke i henhold til dine forventninger ut fra det du skriver om ditt ønske om god lyd.
    Du bør gå for f.eks. Concept 2, som har 6 1/2" bass, her vil du få god solid bass som danner bunden for all musikk og som rekker lengere ned enn de 60-70 hz Argon klarer.
    Forsterker/høyttalere kan du finde på finn.no f.eks., eller bruktmarkedet her.
    Har du ikke råd, så vent, eller selg noe, ikke kjøp noe likt det du har nå, det er spild av penger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut at jeg selger alt jeg har nå og kjøper dette:

*nye Yamha NS-333 (billige og fått god kritikk overalt)
    *brukt Yamaha YSTF-SW315 subwoofer (fått tilbud om en brukt til 1600 (nyrpis 3000), virker bra til prisen)
    *brukt forsterker, tenkte kanskje på en NAD modell, da jeg ikke har peiling på hva som er bra, men vet NAD skal være ok til pris.

Dette bør vell gi finere lyd enn det jeg har nå?

Edifier 530 pc anlegg hooket up med en 15 tommers fence sub

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •