– 24-bits musikk er lureri

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

– 24-bits musikk er lureri

– 24-bits musikk er lureri, lyder overskriften..

Se link

– 24-bits musikk er lureri - Audiovisuelt.no

Noen som har synspunkter eller vet?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja. Han har rett dersom musikken allerede er overkomprimert. Da hjelper det ikke med 24-bit. Og veldig mye musikk er komprimert ihjel p.g.a. loudness war. Men 24-bit har potensialet til å låte noe bedre i gode anlegg hvis det ikke er brukt for mye kompressor. Det viktigste er nå uansett at innspillingene/utgivelsene holder et høyere nivå enn hva gjennomsnittet gjør i dag. Det er der det er klart mest å hente.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lureri er vel noe overdrevet. Om det låter bedre er en annen sak, men jeg vet med meg selv at jeg helt sikkert hadde kjøpt mer musikk om flere utgivelser hadde vært tilgjengelig på SACD og DVD-audio, for å trekke en paralell.

Samtidig kan jeg ikke si at jeg kan høre forskjell på Spotify q5 vs. q9 eller mp3 128kbps vs. wav. Når det gjelder streaming så burde det vel være et poeng i seg selv å ha lavest mulig bitrate for å bruke minst mulig båndbredde, og kjøpefiler som gjerne skal inn på en bærbar mp3-spiller bør være minst mulig, men det er nok et betydelig demografisk segment der ute som gjerne betaler ekstra for nye avspillere, dyrere filer, dyrere abonnement for å få høyest antall bit og høyest bitrate, og best mulig lydkvalitet reelt eller ei.

Statussymbol eller bedre lyd? Det får bli opp til hver enkelt, vi får bare finne oss i at vi lever i en kynisk markedsøkonomisk utbyttende verden.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Konklusjonen til Tom Davenport er dermed at forbrukerne aldri vil få bruk for 24-bits musikk. Noensinne."

Denne uttalelsen får meg til å tenke på en meget kjent uttalelse Bill Gates kom med for "noen år siden" ang hvor mye RAM man noensinne kom til å få behov for på pc'er...så får man jo selv vurdere hvor seriøs denne artikkelen og dets innhold er...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For oss som har gått videre;

Blue Coast Records - DSD Info

8)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Nja. Han har rett dersom musikken allerede er overkomprimert. Da hjelper det ikke med 24-bit. Og veldig mye musikk er komprimert ihjel p.g.a. loudness war. Men 24-bit har potensialet til å låte noe bedre i gode anlegg hvis det ikke er brukt for mye kompressor. Det viktigste er nå uansett at innspillingene/utgivelsene holder et høyere nivå enn hva gjennomsnittet gjør i dag. Det er der det er klart mest å hente.
    Lest om at Linn gir ut sine CDer med råmateriale og ikke er mikset i hel.
    Tenker kanskje at det vil låte bedre, med tanke på "live" følelsen.
    Men dei har vel lite utvalg uten at jeg har sjekket så mye.
    noen tanker om det?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    For oss som har gått videre;

Blue Coast Records - DSD Info

8)
    Er dette et helt eget format som ikke kan spilles av på CD spiller eller bluray spillere?
    Sacd var det vel kanskje? :-)
    Eller?
    Høyttalere:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Lest om at Linn gir ut sine CDer med råmateriale og ikke er mikset i hel.
    Tenker kanskje at det vil låte bedre, med tanke på "live" følelsen.
    Men dei har vel lite utvalg uten at jeg har sjekket så mye.
    noen tanker om det?
    Hvorfor ikke bare besøke Linn Records - The best recordings in Studio Master Download, Vinyl and SACD og kjøp ei fil av en sang du liker i den kvaliteten du lurer på? Koster deg ca. 10 kroner.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette et helt eget format som ikke kan spilles av på CD spiller eller bluray spillere?
    Eller?
    Det er vel det som SACD bruker ja, bit for bit kan man vel si. DVD-audio var vel konkurrenten, med 24bit/96khz eller noe i den gata, i formatkrigen som begge tapte.

Har alltid lurt på hvordan cd-spillere med 1-bits DAC funker når formatet er 16 bit, noen som kan opplyse meg litt om det?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller?
    De filene man laster med fra BlueCoastRecords er i DSD eller DSDIFF format. Dette er native formatet som benyttes på SACD plater.

Har du en Korg MR-1000 så kan disse lastes over til denne og spilles av (da denne har native dsd avspilling). evt. så kan man bruke AudioGate (software for mac/pc) for å konvertere disse filene til PCM (24/96/192...) for så avspille via "normal" dac.

High-rez utgaven til Stones som nylig ble gitt ut har masterfilene på DSD format, disse er så konvertert til PCM for salg til forbruker.

Dette er neppe formater for den gemene hop, men brukere på ett A/V forum bør i det minste vise en viss interesse

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    De filene man laster med fra BlueCoastRecords er i DSD eller DSDIFF format. Dette er native formatet som benyttes på SACD plater.

Har du en Korg MR-1000 så kan disse lastes over til denne og spilles av (da denne har native dsd avspilling). evt. så kan man bruke AudioGate (software for mac/pc) for å konvertere disse filene til PCM (24/96/192...) for så avspille via "normal" dac.

High-rez utgaven til Stones som nylig ble gitt ut har masterfilene på DSD format, disse er så konvertert til PCM for salg til forbruker.

Dette er neppe formater for den gemene hop, men brukere på ett A/V forum bør i det minste vise en viss interesse
    Brukte VLC til å spille av. Lastet ned noen gratis melodier. Veldig bra kvalitet.
    Høyttalere:

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er tema, så har jeg faktisk lurt litt på dette her.

Ved bruk av optisk fra pc til reciever, hva skal jeg velge?

Har brukt den som er blå, 24bit, 96000Hz. Når jeg setter den på: 192000Hz kommer det ingen lyd. Kan det være pga det integrerte lydkortet i pc'en ikke er så bra?
    Min tråd

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet

Samtidig kan jeg ikke si at jeg kan høre forskjell på Spotify q5 vs. q9 eller mp3 128kbps vs. wav.
    Hører du ikke forskjell på mp3 i 128kbps vs. wav?
    Stor forskjell i mine ører. Blindtestet har jeg også.

b3nd1k:
    Du hører ikke forskjell uansett med integrerte audiodelen i hovedkortet. Du kan heller ikke stole på at driveren gjør ting korrekt med realtek. Skaff deg et skikkelig lydkort.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her, hører også god forskjell på 128kbps vs 320kbps. Men det kommer vel ann på hvor mye av ørene man har igjen, eller hvor mye man fikk utdelt i utgangspunktet.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke med den encodingen jeg brukte (Lame). Det var AB-test. I andre tilfeller har jeg klart å skille 256 fra 320 blindt, men kan ikke tenke meg annet enn at det må ha skyltes dårlig encoding.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Når det er tema, så har jeg faktisk lurt litt på dette her.

Ved bruk av optisk fra pc til reciever, hva skal jeg velge?

Har brukt den som er blå, 24bit, 96000Hz. Når jeg setter den på: 192000Hz kommer det ingen lyd. Kan det være pga det integrerte lydkortet i pc'en ikke er så bra?
    Receiverens dac støtter vel ikke 192000 så la den stå på 96.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette gammelt nytt da?

Ved hjelp av relativ enkel lydteori og litt forenkling kan vi bekrefte at Davenport har rett.

Bitrange sier ikke noe om lydkvalitet som sådan, men om dynamikken som er tilgjengelig på innspillingen, som enkelt sagt kan oversettes til forskjellen mellom den høyeste og laveste lyden på innspillingen. La oss si en bra innspilt CD (som ikke har vært offer for "the loudness war" har 12 bit med dynamikk intakt. Og la oss være greie og si at du har et støygulv på 30dB hjemme i stua. Støygulvet vil si lydnivået på bakgrunnsstøyen hjemme hos deg. Lyder som er lavere enn dette støygulvet hører du ikke i praksis, da den blir overdøvet av annen støy.

Forskjellen på lyden med høyeste og lavest nivå(volum) i en innspilling med 12 bit dynamikk er 6x12 = 72dB.

Skal du høre den laveste lyden i denne innspillingen må du skru opp lyden så høyt at den laveste lyden i anlegget er minst like høyt som støygulvet, altså 30dB. Det vil si at den høyeste lyden på samme innspilling er 72dB høyere = 102dB.

102dB er relativt høyt.

Utnytter du CD-formatet til fulle og har en innspilling med 16bit dynamikk intakt på plata (det eksisterer vel knapt) blir samme regnestykke 6x16 = 96db forskjell på laveste og høyeste lyd. Med samme støygulv blir da den høyeste lyden 96+30dB = 126dB. Det er VELDIG høyt.

Skal du ha bruk for høyere dynamikk enn 16bit i avspillingsleddet bør du altså jevnlig spille så høyt at de høyeste lydene er mer enn 126dB.

Skal du utnytte 24bit må du skru opp lyden så høyt at håret ditt tar fyr av lydtrykket. Bokstavelig talt.

Og for de som er storfornøyde med dynamikken de får på vinylen sin kan det være verdt å nevne at en vinyl av god kvalitet som ikke er ihjelspilt typisk har rundtomkring 10bit dynamikk tilgjengelig.
    --
    Thorbjørn

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Receiverens dac støtter vel ikke 192000 så la den stå på 96.

D/A converter: 24-bit / 192-kHz
    A/D converter: 24-bit / 192-kHz

Betyr ikke det at den bør støtte det? Eller ser jeg på feil ting nå, hehe
    DENON UK | AVR-3311

Men uansett, Vet jo at et eget lydkort er et stort +. Noen anbefalinger her?
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det er mulig å spille av denne musikken på squeezebox ?

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvorfor ikke bare besøke Linn Records - The best recordings in Studio Master Download, Vinyl and SACD og kjøp ei fil av en sang du liker i den kvaliteten du lurer på? Koster deg ca. 10 kroner.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Skal du utnytte 24bit må du skru opp lyden så høyt at håret ditt tar fyr av lydtrykket. Bokstavelig talt.
    Jeg ser motivasjonen til Audio Fidelity

-13-jpg

Contests | audiofidelity

Men, de er enda kun på CD/LP, sorry OT

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •