Bi-wiret stereon i dag - Placebo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 263
    Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-wiret stereon i dag - Placebo?

Niks, det er en helt klar forberdring i detalj og separasjon på instrumenter og voklaler. Det er morro, når man opplever slike klare forbedringer.

Man kan fort bli negativ til slike øvelser når man leser tråder her, og på andre fora. Men virkeligheten er klar og tydlig på akkurat dette oppsettet.

Har brukt Dali silverwave 2 kabler, mellom NAD 352 og Dynavoice DM-5.
    Resultatet har vært mer åpen og klarere mellomtone, sårlig øvre (den vanskelige), tydligere mellombass/nedrebass, og mye mer luft og detaljer i diskant segmentet.

Morro med lyd folkens

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Javel

Men alle lydmessige forandringer er ikke til det bedre. Hvis du føler det låter bedre så bra for deg. Jeg har testet det selv og enten er det ikke forkjell eller så har det vært en nedgradering ved at det har påvirket lybilde på en eller annen måte i negativ retning, men det kommer jo selvsagt an på utstyret man benytter, delefilteret osv.

Personlig liker jeg ikke biwiring og liker Focal, Wilson osv osv som mener det er bullshit og ikke gir en annen mulighet enn singel wire på høyttalerne sine.

Til og med Nordost som jeg personlig mener er et bullshit kabel merke har nå laget nye serier med høyttalerkabler og de anbefaller ikke lenger biwiring, men heller å bytte ut "skinnen" mellom terminalene dersom man desverre har en høyttaler med slike terminaler. Utrolig at de ikke har hørt det der før nå spør du meg. Må være tilbakemelding fra NASA :P

Har man en kabel man deler opp i 2 vil man også få doblet resistans osv i kabelen dersom det ikke er en kobling mellom delefilterene. Mindre kabel til hver terminal/delefilter rett og slett.

Men det er lov å prøve og dersom man synes det er gøy og lydforbedrende så hvorfor ikke. De som lager kabel bli sikker også fornøyd da de kan selge deg 2 stk av samme kabel

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er bra, låter bedre.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du først legger hodet på hoggstammen, så er det jo fristende å spørre på hvilken måte du har utelukket at det du opplever er placebo.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lyttet, byttet, lyttet, byttet, lyttet, byttet... en hel kveld, både cd og kabel løsning

Fra nett:
    Placeboeffekt kan observeres i forbindelse med en rekke forskjellige former for behandling og er i utgangspunkt positiv, ettersom det skjer en forbedring - noe som ikke skjer uten behandling.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Jeg lyttet, byttet, lyttet, byttet, lyttet, byttet... en hel kveld, både cd og kabel løsning

Fra nett:
    Placeboeffekt kan observeres i forbindelse med en rekke forskjellige former for behandling og er i utgangspunkt positiv, ettersom det skjer en forbedring - noe som ikke skjer uten behandling.
    Men dette utelukker jo på ingen måte placebo. Litt informasjon om noen forutsetninger for å redusere / eliminere muligheten for at noe annet enn faktisk lydkvalitet påvirker resultatet:

What is a blind ABX test ? - Hydrogenaudio Forums
    --
    Thorbjørn

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det du selv som stod for byttingen? dvs over 30 sekunders pause mellom hver gang du hørte? Og du visste selv hvilke kabler som ble brukt /biwire ikke biwire?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller det egentlig noen rolle om det kan bevises eller teoretisk forklares?
    Spiller det egentlig noen rolle om det bare er innbilning?
    Hvis Mjusikern's ører og hjerne oppfatter en forbedring han er fornøyd med, så er jo det uansett en positiv opplevelse.
    Om vi andre ikke får noe igjen for det, så er det jo det synd for oss, men ikke hans feil.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men dette utelukker jo på ingen måte placebo. Litt informasjon om noen forutsetninger for å redusere / eliminere muligheten for at noe annet enn faktisk lydkvalitet påvirker resultatet:

What is a blind ABX test ? - Hydrogenaudio Forums
    Huff... Kan du ikke flere ord enn dette??
    Må arrestere deg ganske så hardt her siden endring på areal på kabler ofte resulterer i endringer i lyden.
    Hvis jeg ikke tar feil så har selv Snicker's sagt det samme.
    Det kan også være gunstig med bi-wiring siden man også slipper unna den cheapo kortslutningsskinna som du ofte finner på rimeligere høyttalere

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Huff... Kan du ikke flere ord enn dette??
    Må arrestere deg ganske så hardt her siden endring på areal på kabler ofte resulterer i endringer i lyden.
    Hvis jeg ikke tar feil så har selv Snicker's sagt det samme.
    Det kan også være gunstig med bi-wiring siden man også slipper unna den cheapo kortslutningsskinna som du ofte finner på rimeligere høyttalere
    Hva ønsker du å arrestere meg for?

Jeg er ikke primært ute etter å benekte at kabler tilfører endringer i lyden (i positiv eller negativ forstand).

Jeg er ute etter å påpeke det faktum at de fleste som foretar slike "eksperiment" som trådstarter, grovt overdriver resultatet grunnet et velkjent og dokumentert fenomen kalt placebo. Når han til alt overmål påstår direkte at resultatet IKKE er påvirket av placebo totalt uten å ha belegg for det, så bør ikke påstanden få stå uten utfordring.

Så lenge folk ignorerer dette fenomenet til det kjedsommelige, har jeg ingen problem med å repetere det til det kjedsommelige.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Spiller det egentlig noen rolle om det kan bevises eller teoretisk forklares?
    Spiller det egentlig noen rolle om det bare er innbilning?
    Hvis Mjusikern's ører og hjerne oppfatter en forbedring han er fornøyd med, så er jo det uansett en positiv opplevelse.
    Om vi andre ikke får noe igjen for det, så er det jo det synd for oss, men ikke hans feil.
    Naturligvis spiller det en rolle at folk sprer om seg med vranglære og fantasi og deretter presenterer det som faktaopplysninger. Dessverre lever vi i et kunnskapsløst samfunn hvor folk flest blindt godtar alt de leser og viser minimal evne eller vilje til å kritisk vurdere det de får presentert.

Det brukes milliarder på milliarder på virkningsløse helsekostprodukter verden over, og det er nok ikke så rent lite penger som brukes på virkningsløse audioprodukter heller. Fellestrekket for de fleste av disse varene er at de presenteres som det beste siden oppskjært brød, mens realiteten er at de i beste fall gjør ingenting.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris, kan jeg få adoptere deg?

Er forøvrig svært enig i at det faktum at man påpeker og forsikrer om at "dette er ikke placebo, altså!" egentlig understreker at man EGENTLIG er litt usikker på om det kanskje kan være det allikevel. Det er grunnskolepsykologi.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg er biwire en fin oppgradering på lyden! Biamping ga enda bedre, når jeg hadde muligheten til det (Parasound A21 har kun 1 sett terminaler ut).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hybris, kan jeg få adoptere deg?
    Hehe, kanskje det. Jeg kan bo i en av subbene dine.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hihi!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hva ønsker du å arrestere meg for?

Så lenge folk ignorerer dette fenomenet til det kjedsommelige, har jeg ingen problem med å repetere det til det kjedsommelige.
    At når det er snakk om ett tenkt fenomen som selv de mest ihuga skeptikerene støtter seg til så er jeg ikke redd for å arrestere deg

Ja, vi har vel sånn allerede forstått hva du mener, men du trenger vel ikke å henge deg på hver en tråd?
    Kanskje på tide å innse at ikke alle kan omvendes?

Hadde vel blitt ganske så tørt om jeg i hver tråd skulle skrive "Du, av oss.... Hvem tror du det er en sjanse for vil ha best lyd av oss om det så skulle være forskjeller? Du med dine masseproduserte billigkabler med tinnplugger eller jeg med OFC-solid core med gullbelagte kobberplugger?"

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiregel nr.1:
    låter det bedre, er det innbilning

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At når det er snakk om ett tenkt fenomen som selv de mest ihuga skeptikerene støtter seg til så er jeg ikke redd for å arrestere deg
    Hva mener du med et tenkt fenomen?
    --
    Thorbjørn

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, vi har vel sånn allerede forstått hva du mener, men du trenger vel ikke å henge deg på hver en tråd?
    Kanskje på tide å innse at ikke alle kan omvendes?

Hadde vel blitt ganske så tørt om jeg i hver tråd skulle skrive "Du, av oss.... Hvem tror du det er en sjanse for vil ha best lyd av oss om det så skulle være forskjeller? Du med dine masseproduserte billigkabler med tinnplugger eller jeg med OFC-solid core med gullbelagte kobberplugger?"
    Den posten ga absolutt ingen mening, grattis!

Hybris, bare å gi opp. BGuarden bruker enkeltpersoner som sannhetsvitner når det passer med hans egen overbevisning og ikke i andre sammenhenger.

Snickers som blir nevnt her bruker kabler som BGuarden ikke ville tatt i med ildtang. Var du f.eks i Horten? Har du lest hva Snickers skrev om Bi-wiring under konstruksjonen av Midgard SRM?

Til trådstarter: grattulerer med bedre lyd! Neste steg blir å lage kabelløftere som holder kablene i en konstant høyde i forhold til gulvet og hverandre. :roll:
    Hører du ikke forskjell på det, trenger du bedre strømkabler.

Hi-fi regel nr 2:
    Et tweak omtalt på nettet av nisser gir alltid bedre lyd, selv om det ikke er hørbart i en blindtest (selv om det ikke er hørbart seende heller er det alltid bedre alikevell). Det viktigeste med et anlegg er at det er satt opp slik at det kommer i konflikt med færrest mulig ubeviste påstander om gjengivelse av lyd. Målbare, svært hørbare aspekter er mindre viktig, ikke legg pengene og tiden din der!

Ja jeg vet det er en tåpelig post, men den var en reaksjon på BGuarden sin, så da måtte den jo være tåpelig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Den posten ga absolutt ingen mening, grattis!

Hybris, bare å gi opp. BGuarden bruker enkeltpersoner som sannhetsvitner når det passer med hans egen overbevisning og ikke i andre sammenhenger.

Snickers som blir nevnt her bruker kabler som BGuarden ikke ville tatt i med ildtang. Var du f.eks i Horten? Har du lest hva Snickers skrev om Bi-wiring under konstruksjonen av Midgard SRM?

Til trådstarter: grattulerer med bedre lyd! Neste steg blir å lage kabelløftere som holder kablene i en konstant høyde i forhold til gulvet og hverandre. :roll:
    Hører du ikke forskjell på det, trenger du bedre strømkabler.

Hi-fi regel nr 2:
    Et tweak omtalt på nettet av nisser gir alltid bedre lyd, selv om det ikke er hørbart i en blindtest (selv om det ikke er hørbart seende heller er det alltid bedre alikevell). Det viktigeste med et anlegg er at det er satt opp slik at det kommer i konflikt med færrest mulig ubeviste påstander om gjengivelse av lyd. Målbare, svært hørbare aspekter er mindre viktig, ikke legg pengene og tiden din der!

Ja jeg vet det er en tåpelig post, men den var en reaksjon på BGuarden sin, så da måtte den jo være tåpelig.
    Takk for det dere...
    Dere har vel egentlig på dette tidspunktet erklært dere for totalt hjernedøde
    Jeg har på ikke ett eneste tidspunkt snakket om pris eller kvalitet, men dimensjon/tykkelse!

Takk for at dere atter en gang leser det dere vil og har gitt meg en goood latter

Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •