Bi-wiret stereon i dag - Placebo? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 263
    Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hvis en person hører forskjell, så beviser ikke det at alle i hele verden gjøre det.
    Nei, men hvis èn hører forskjell, så er det bevis på at forskjellen er hørbar.
    Ikke at alle hører forskjellen, men at det er hørbar forskjell på kabler (eller forsterkere).

Altså han beviser at den hørbare forskjellen (i kabelen) er der, for ALLE.
    Han beviser dog ikke at alle KAN høre forskjellen (med sin hørsel).

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg må finne fram alle elefanter i hele verden med 100% sikkerhet for å kunne si at jeg har rett.
    Du trenger bare finne en elefant, og utfra den kan du lett finne ut at ingen elefanter kan fly, på grunn av at de ikke tilfredstiller aerodnamiske krav.

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    atledreier: jeg er helt enig med deg i at du for å få 100% sikkerhet må gjøre måling på hele populasjonen (dvs alle elefanter i verden).

Men siden dette er meget upraktisk og tilnærmet umulig å få til brukes statistikk istedet. Da gjør man målinger ut i fra en tilfeldig utvalgt gruppe som er representativ for populasjonen. Dersom man ta målinger med en 5% signifikant og finner at din hypotese stemmer kan du med 99,5% sikkerhet si at det ikke finnes flyvende elefanter.

Dette er godt nok for forskere; så hvorfor skulle ikke en slik måling være godt nok for vanlige?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, greit, vi bruker 99,5% som kriterium. Det er fremdeles rimelig mange mennesker og kabler som må testes for å bevise min hypotese. Det er fremdeles nok med EN positiv observasjon for å motbevise den.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Nei, men hvis èn hører forskjell, så er det bevis på at forskjellen er hørbar.
    Ikke at alle hører forskjellen, men at det er hørbar forskjell på kabler (eller forsterkere).
    Altså han beviser at den hørbare forskjellen (i kabelen) er der, for ALLE.
    Han beviser dog ikke at alle KAN høre forskjellen (med sin hørsel).
    Det du sier er vi alle fint enig om... mener jeg og tro....

Men mener du hvis én i verden klarer å høre forskjell, så forsvarer det alle dem tunge kabelprodusentene, dem dyre prisene og ikke minst alle entusiastene??? I mitt hode så gjør det ikke det, derfor er alt annet enn entusiastene ikke relevant. Og her og nå på dette forumet så kan en skeptiker lett bevise at en eller flere entusiater ikke hører forskjell, det er på ingen måte umulig. Det er bare at skeptikerne vil se et resultat som omfatter hele verden. Noe jeg mener er tull.

Det som er relevant er dem som kjøper "dyre" kabler og som påstår at det er en hørbar forskjell. Hvis det viser seg at ingen entusiaster her på forumet klarer å høre forskjell, så gir det meg gode nok resultater til å kunne gi en enstydig konklusjon - det er ikke noen POENG å legge vekt på kabler.Det spiller da fint lite om én annen hører forskjell hvis ikke jeg og resten av entusiastene gjør det.

Jeg skjønner rett og slett ikke argumentet om at hvis ÉN forskjell så er det "greit" - og jeg tviler på at debatten vil dø ut av den grunn. Jeg synes de lukter dårlig unnskylding for at skeptikeren ikke skal delta med bevisbyrden.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Dere tar feil begge to.

Hvis vi går tilbake til elefantene igjen:
    ..
    Ser dere forskjellen?
    Gi opp, jeg har diskutert i flere dager uten å komme i mål
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Egentlig en uinteressann diskusjon siden forskjell på kabler (i gitte sammenhenger) er bevist for lenge siden. Også i audiobåndet. Det kanskje mest interessanne er at tjukke solid core kabler er langt fra ideelt.
    Så var det dette med dokumentasjon igjen da.

Du kjenner en som har hørt om en som leste et sted at det var noen som hadde testet at solid core kabler var dårligere enn ..hva da?

Snork.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Gi opp, jeg har diskutert i flere dager uten å komme i mål
    Ja, jeg også...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men mener du hvis én i verden klarer å høre forskjell, så forsvarer det alle dem tunge kabelprodusentene, dem dyre prisene og ikke minst alle entusiastene??? I mitt hode så gjør det ikke det, derfor er alt annet enn entusiastene ikke relevant. Og her og nå på dette forumet så kan en skeptiker lett bevise at en eller flere entusiater ikke hører forskjell, det er på ingen måte umulig. Det er bare at skeptikerne vil se et resultat som omfatter hele verden. Noe jeg mener er tull.
    Ok, jeg prøver EN gang til.

Hittil eksisterer det meg bekjent ingen, nada, zip dokumentasjon på at noen som helst noen gang i historien, noe sted i hele verden har klart å høre forskjell på kabler.

Hvis vi da hadde klart å dokumentere at bare en eneste en hadde klart å høre forskjell, så hadde det vært svært oppsiktsvekkende. Det hadde BEVIST at det ER MULIG å høre forskjell på kabler. Per i dag har vi ingen dokumentasjon som tyder på det.

Gjør vi derimot en masse negative tester, så vet vi akkurat like mye eller lite som før.

Jeg fatter og begriper ikke at dette er så ufattelig vanskelig å forstå.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg prøver EN gang til.

Hittil eksisterer det meg bekjent ingen, nada, zip dokumentasjon på at noen som helst noen gang i historien, noe sted i hele verden har klart å høre forskjell på kabler.

Hvis vi da hadde klart å dokumentere at bare en eneste en hadde klart å høre forskjell, så hadde det vært svært oppsiktsvekkende. Det hadde BEVIST at det ER MULIG å høre forskjell på kabler. Per i dag har vi ingen dokumentasjon som tyder på det.

Gjør vi derimot en masse negative tester, så vet vi akkurat like mye eller lite som før.

Jeg fatter og begriper ikke at dette er så ufattelig vanskelig å forstå.
    Hvis det du skriver over her ikke er tulleprat, så har du gjort en undersøkelse.

Da fatter og begriper jeg ikke at du skjønner at du har vær med å bidra med bevisbyrden.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier er vi alle fint enig om... mener jeg og tro....

Nei nei, hva ett bevis rettferdiggjør må være opptil den enkelte å vurdere. JEG vil ikke skifte ut alle kablene mine pga ett bevis. Men nå er jeg også fornøyd med lyden min da.

Men ETT bevis vil gjøre ALLE de mange påstandene fra produsenter og entusiaster plausible, og muligens sanne.
    Det betyr likevel ikke at en ny kabel i DITT oppsett vil gi DEG en annen opplevelse.

Hvis jeg påstår jeg hører forskjeller, så kan du teste meg. Dersom jeg da ikke består testen har du kun bevist at jeg ikke hørte forskjell på den ene testen under de rammene og forusetningene som er gitt.
    Ikke at andre ikke hører forskjell på andre kabler under forutsetninger (f.eks. komponenter).

Det som er relevant er dem som kjøper "dyre" kabler og som påstår at det er en hørbar forskjell. Hvis det viser seg at ingen entusiaster her på forumet klarer å høre forskjell, så gir det meg gode nok resultater til å kunne gi en enstydig konklusjon - det er ikke noen POENG å legge vekt på kabler.Det spiller da fint lite om én annen hører forskjell hvis ikke jeg gjør det.
    DET er jeg HELT enig i, men man har ikke vitenskaplig avvist problemstillingen. Følgelig vil debatten kunne fortsette, om enn kanskje ikke på akkurat dette forumet.

Jeg skjønner rett og slett ikke argumentet om at hvis ÉN forskjell så er det "greit" - og jeg tviler på at debatten vil dø ut av den grunn.
    Hvis du hadde sett èn elefant fly, så hadde det vel vært greit? Du hadde ikke da fortsatt med å tro at ingen elefanter kan fly?

Fordi at til nå har ikke engang èn klart det beviselig, som blir godkjent av skeptikerne.
    Igjen, hvis èn kan klarer det, har man både bevist at det er målbare forskjeller på kabler og at den er hørbar.
    Om det hørbart relevant for den enkelte, vil alltid være opp til den enkelte. Og en som ønsker å IKKE høre forskjell på kabler, vil aldri høre forskjell på kabler.

Jeg tror heller ikke debatten vil dø ut, men heller dreie over til hvilke, hvordan og hvorfor. I dag er debatten "om" og "hvis".

Vel vel, egentlig ikke meningen å poste i kabeltråder, så jeg lar ballen ligge herfra. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det dette med dokumentasjon igjen da.

Du kjenner en som har hørt om en som leste et sted at det var noen som hadde testet at solid core kabler var dårligere enn ..hva da?

Snork.

Det er dokumentert ja.

Simulering og måling stemmer overens. Forskjellene er over hva som er dokumentert som hørbare forskjeller (i db).

Det som gjør hele diskusjonen uniteressan er at forskjellene er systemavhengige (les impedanseavhengige).

Altså. Det som for meg er mest interessant, er ikke OM det er forskjell på kabler (det er som sagt gammelt nytt), men HVORFOR.

Oppsumering for de som ikke gidder lese vedlegget: Jo dårligere samensatt systemet er, jo større forskjell på kabler.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dokumentert ja.

Simulering og måling stemmer overens. Forskjellene er over hva som er dokumentert som hørbare forskjeller (i db).

Det som gjør hele diskusjonen uniteressan er at forskjellene er systemavhengige (les impedanseavhengige).

Altså. Det som for meg er mest interessant, er ikke OM det er forskjell på kabler (det er som sagt gammelt nytt), men HVORFOR.

Oppsumering for de som ikke gidder lese vedlegget: Jo dårligere samensatt systemet er, jo større forskjell på kabler.
    Snakker vi ikke hele tiden om hørbare forskjeller da? Det er hvertfall det jeg har diskutert. Det er ingen som er uenige i at det finnes målbare forskjeller.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi ikke hele tiden om hørbare forskjeller da? Det er hvertfall det jeg har diskutert. Det er ingen som er uenige i at det finnes målbare forskjeller.

leste du i det hele linje 2?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ETT bevis vil gjøre ALLE de mange påstandene fra produsenter og entusiaster plausible, og muligens sanne.
    Det betyr likevel ikke at en ny kabel i DITT oppsett vil gi DEG en annen opplevelse.
    Plausible er vel å ta hardt i, da dem lover gull og grønne skoger og selger for milliarder av kroner, og så finnes det bare én person i verden som hører forskjell. Det er bare én som kan forsvare sitt kjøp!!

Hvis jeg påstår jeg hører forskjeller, så kan du teste meg. Dersom jeg da ikke består testen har du kun bevist at jeg ikke hørte forskjell på den ene testen under de rammene og forusetningene som er gitt.
    Da her jeg delt tatt med bevisbyrden, du kommer aldri kommer til å promotere kabler her igjen. Det er vel det som er litt av poenget til skeptikerne? Å få folk til å skjønne at dette er bare tull, og så få sprett budskapet slik at andre ikke blir lurt.
    Hvis du hadde sett èn elefant fly, så hadde det vel vært greit? Du hadde ikke da fortsatt med å tro at ingen elefanter kan fly?
    Da hadde jeg antagelivis bare trodd at den ene elefanten kunne fly.

Uansett - denne ene elefanten kan jeg reise til for å se, så ja, jeg er enig at det gjelder for alle som kan se. Jeg kan høre, og hvis jeg og alle entusiastene ikke hører forskjellene på kabler så gjelder ikke det "oss", og det selv om vi har kjøpt dyre kabler som vi kan se. Det forsvarer iallfall ikke saken kjerne at vi må ut å ha dyre kabler, siden en "elefant" kan fly Men derimot hvis nesten "alle kan fly" så begynner vi å snakke litt fornuft...hvor det kan være lurt å teste dette ut selv..:-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste du i det hele linje 2?
    Tja? Det er mulig jeg er dårlig på skumlesing, men jeg kan ikke se at dokumentet du viser til inneholder noen informasjon om lyttetest av kabler.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det du skriver over her ikke er tulleprat, så har du gjort en undersøkelse.

Da fatter og begriper jeg ikke at du skjønner at du har vær med å bidra med bevisbyrden.
    Konkret hva er det du ønsker at jeg skal bidra med?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja? Det er mulig jeg er dårlig på skumlesing, men jeg kan ikke se at dokumentet du viser til inneholder noen informasjon om lyttetest av kabler.

Nå mente jeg linje 2 av innlegget mitt.

Dokumentet er ikke en lyttetest, men en simulering/måling. Målingen viser variasjoner som er over det man kan oppfatte.

Igjen. Det er ikke forskjellene som er det store med denne artikkelen synes jeg, men grunnen til forskjellene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konkret hva er det du ønsker at jeg skal bidra med?
    Der denne debatten begynte så lurte en kar på hvor du ikke deltak med bevisbyrde - hvor ditt svar var det var ikke mulig. Jeg tror han tenkte på blindtest, så hvorfor ikke det?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå mente jeg linje 2 av innlegget mitt.

Dokumentet er ikke en lyttetest, men en simulering/måling. Målingen viser variasjoner som er over det man kan oppfatte.

Igjen. Det er ikke forskjellene som er det store med denne artikkelen synes jeg, men grunnen til forskjellene.
    Men da forstår jeg fortsatt ikke relevansen av ditt innlegg i denne diskusjonen.

vi diskuterer om det er hørbare forskjeller på høyttalerkabler, og du kommer med en påstand om at solid core er dårligere, uten å presisere hva det er dårligere enn. Du kommer heller ikke med noen dokumentasjon på at det er hørbare forskjeller på solid core kabler sammenlignet med en hvilken som helst annen kabel.

Så for å konkludere har vi altså ingen dokumentasjon på at solid core kabler er dårligere egnet som høyttalerkabler enn andre type kabler, all den tid det hørbare resultatet er identisk?

Ja, det er målbare forskjeller, og ja, kanskje lasten forandres for forsterkeren. Men er det hørbart? Og hvis det ikke er hørbart, who cares? Jeg skjønner at det er interessant fra et teknisk perspektiv, men som kjøpsråd for noen som skal kjøpe høyttalerkabler er sannsynligvis lite relevant.
    --
    Thorbjørn

Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •