Bi-wiret stereon i dag - Placebo? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 263
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Joda, jeg skjønner hvor du vil. "Klart det går å bevise at elefanter ikke kan fly". Det du skriver er et godt brukt argument i dem fleste kabel-trådene. Det som du påstår - ikke går - er jo noe som er delt syn på. For det første vil du ikke møte noen forståelse for ditt argument, for det andre så kommer du også med en påstand som bør bevises.

Det er ingen som er fritatt fra bevisbyrden når en påstand blir hevdet - og det selv om dem ikke klarer å bevise det. Altså begge parter har en likeverdig bevisbyrde.
    Nei, nei, nei. Jeg påstår ingenting. I så fall har jeg ordlagt meg uheldig, og beklager det. Jeg har ingen illusjoner om at jeg hører forskjell på to korrekt konstruerte høyttalerkabler (tilstrekkelig tverrsnitt, ledeevne og fornuftig lengde), og jeg har ikke sett noen andre dokumentere at de kan høre forskjell heller. Basert på dette finner jeg det LITE SANNSYNLIG at det er praktisk mulig å høre forskjell. Jeg påstår på ingen måte at det er umulig å høre forskjell.

Kabeltilhengerne derimot, påstår hardnakket og er hellig overbevist om at det ER forskjell. Veldig mange hevder til og med at forskjellen er stor og at det er lett å høre. Dermed er det hos dem bevisbyrden ligger.

Jeg har aldri sett en flygende elefant, og jeg har aldri hørt om noen andre som har sett det. Basert på det jeg vet om tyngdekraft og elefanter, finner jeg det lite sannsynlig at elefanter kan fly. Men bevise det kan jeg ikke. Hadde jeg derimot hatt en flygende elefant, så hadde det vært enkelt å bevise at de KUNNE fly.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Nei, nei, nei. Jeg påstår ingenting. I så fall har jeg ordlagt meg uheldig, og beklager det.
    Jeg bare så det du skrev, men det er ikke mitt poeng, og det var vel heller ikke slik vår diskusjon startet. Poenget mitt at det kommer bastante påstander fra begge leire, men ingen av dem gir grunnlag for fritak fra bevisbyrden. Riktig nok hvis det kommer påstander kun fra en leir, så ligger bevisbyrden kun hos dem.

Jeg har aldri sett en flygende elefant, og jeg har aldri hørt om noen andre som har sett det. Basert på det jeg vet om tyngdekraft og elefanter, finner jeg det lite sannsynlig at elefanter kan fly. Men bevise det kan jeg ikke. Hadde jeg derimot hatt en flygende elefant, så hadde det vært enkelt å bevise at de KUNNE fly.
    Jeg tolker det slik at det er mulig å bevise at elefanter ikke kan fly. Derimot etter min kunnskap så er det umulig å bevise at elefanter kan fly.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tolker det slik at det er mulig å bevise at elefanter ikke kan fly. Derimot etter min kunnskap så er det umulig å bevise at elefanter kan fly.
    Da er jeg spent på hvordan du har tenkt å gå frem for å bevise at ingen elefanter kan fly.

For å tydeliggjøre: Rent konseptuelt så kan du ikke bevise at noe IKKE eksisterer. En negativ test beviser ingen ting, det gjør derimot en positiv test. Dermed er det fullt mulig å bevise at det er mulig å høre forskjell på kabler, men det er kul umulig å bevise at det IKKE er mulig å høre forskjeller på kabler.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg spent på hvordan du har tenkt å gå frem for å bevise at ingen elefanter kan fly.
    Dette begynner å bli litt OT....men men...

Det er vel så enkelt som at alle elefanter må sjekkes ut? Eller så mange som er godt nok for å overbevise deg?
    Selv om jobben er stor for å bevise en sak sak, så er den ikke umulig, og det vil på ingen måte frita noen fra en bevisbyrde.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elefanter har ikke aerodynamiske forutsetninger for å kunne fly, ei heller har de mulighet til å skape noen form for oppdrift som kan løfte en så tung kropp opp i luften i utgangspunktet. Derimot er de meget intelligente dyr, så det er ikke utenkelig at det kan gå an å lære en elefant å kontrollere en flymaskin.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    det er ikke utenkelig at det kan gå an å lære en elefant å kontrollere en flymaskin.
    Definitivt, men det er nok like greit med Norwegian-Kjos sine billigpiloter fra Estland.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Definitivt, men det er nok like greit med Norwegian-Kjos sine billigpiloter fra Estland.
    Yepp, tenk bare på vekten av å ha en (eller to) elefant(er) helt fremme i snuten på et fly. Ville bydd på en del tekniske utfordringer.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner å bli litt OT....men men...

Det er vel så enkelt som at alle elefanter må sjekkes ut? Eller så mange som er godt nok for å overbevise deg?
    Selv om jobben er stor for å bevise en sak sak, så er den ikke umulig, og det vil på ingen måte frita noen fra en bevisbyrde.
    Du vil aldri vite helt sikkert at du har sjekket ut alle elefantene. Hvordan kan du si med 100% sikkerhet at det ikke finnes en elefant en eller annen plass på planeten som kan fly? Det går rett og slett ikke.

Det er naturligvis et søkt eksempel, poenget er at selvom jeg kjører en blindtest hvor ingen hører forskjell på kabler, er ikke det noe bevis for at det er umulig å høre forskjell på kabler. Det er fortsatt 7 milliarder til på planeten som for alt jeg vet kan høre forskjell. I tillegg kan det hende at selv de som faktisk VAR med på testen klarer å høre forskjell i morgen, eller med litt andre forutsetninger.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil aldri vite helt sikkert at du har sjekket ut alle elefantene. Hvordan kan du si med 100% sikkerhet at det ikke finnes en elefant en eller annen plass på planeten som kan fly? Det går rett og slett ikke.
    Vi kan si det slik:

Hvis den kan fly, er det ikke en elefant

Et helt nytt ordtak jeg fant på nå nettopp.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Vi kan si det slik:

Hvis den kan fly, er det ikke en elefant

Et helt nytt ordtak jeg fant på nå nettopp.
    Hva er forskjellen på en elefant? Den kan hverken sykle!
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er naturligvis et søkt eksempel, poenget er at selvom jeg kjører en blindtest hvor ingen hører forskjell på kabler, er ikke det noe bevis for at det er umulig å høre forskjell på kabler. Det er fortsatt 7 milliarder til på planeten som for alt jeg vet kan høre forskjell. I tillegg kan det hende at selv de som faktisk VAR med på testen klarer å høre forskjell i morgen, eller med litt andre forutsetninger.
    Du har helt rett i dine betraktninger. En blindtest kan bare bekrefte, ikke avkrefte.

Ved negativt utfall vil den kun sannsynligjøre, ikke si noe absolutt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en tråd over 130+ innlegg hvor et fåtall tolker trådstarters innlegg, men snakker om elefanter og andre ting.

Har noen av dere vurdert om laskene på bildet under muligens medførte at biwiring de facto gjorde noe anderledes:

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Nok en tråd over 130+ innlegg hvor et fåtall tolker trådstarters innlegg, men snakker om elefanter og andre ting.

Har noen av dere vurdert om laskene på bildet under muligens medførte at biwiring de facto gjorde noe anderledes:
    Jeg forstod ikke helt hva du mente her om de laskene. Har du forresten noe imot elefanter?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du fikk med essensen; at jeg ikke liker de som liker peanøtter... :roll:

Det jeg mente er at de laskene kan være substandard.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen eg med egne øyne ser elefanten, verdens tyngste landbaserte pattedyr fly...... så er det dagen eg begynner å tro at det er mulig å høre forskjell på kabler

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på en elefant? Den kan hverken sykle!
    Vås, den kan hverken fly!8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan løse bevisbyrden blir jo nettopp opp til den som kommer med påstanden. Motparten vil være med å sette rammene - det må sjekkes så mange elefanter slik at all tvil er borte. Hvis det er behov for det så er det ingen umulighet å kartlegge å finne alle elefanter da dem er i et antall og størrelse som er overkommelig å få oversikt over - men det må til et enormt stort appart. Selv om det er behov for et stort apparat, så vil ikke det frita den som kommer med påstanden i å bevise at dem ikke kan fly.

Analogien med elefanter et kansje litt OT, men den beskriver godt hvorfor tema og diskusjonene aldri tar slutt....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan løse bevisbyrden blir jo nettopp opp til den som kommer med påstanden. Motparten vil være med å sette rammene - det må sjekkes så mange elefanter slik at all tvil er borte. Hvis det er behov for det så er det ingen umulighet å kartlegge å finne alle elefanter da dem er i et antall og størrelse som er overkommelig å få oversikt over - men det må til et enormt stort appart. Selv om det er behov for et stort apparat, så vil ikke det frita den som kommer med påstanden i å bevise at dem ikke kan fly.

Analogien med elefanter et kansje litt OT, men den beskriver godt hvorfor tema og diskusjonene aldri tar slutt....
    Men du må jo være enig i at det er langt enklere å bevise at de KAN fly. Du trenger jo bare finne én flyvende elefant så er det bevist. Mens motsatt vei kommer du aldri "i mål", fordi det kan alltid tenkes å være en elefant et eller annet sted der ute som kan fly, uansett hvor mange ikke-flyvende elefanter du finner.

Får vi bare EN (1) (one) (uno) fordømt dokumentert blindtest på at noen klarer å høre konsekvent forskjell på kabler, ja da er det mulig da.

Men uansett hvor mange negative tester vi gjør hvor ingen hører forskjell, så kan vi fortsatt ikke vite om det finnes en eller annen dumbo med gullører der ute som kan høre forskjell.

Så kabelnisser, hvis dere er så sikre i deres sak; BEVIS DET FOR SVINGENDE, eller hold truten!
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig, eller kanskje endog svært sannsynlig, at elefanter kan høre forskjell på kabler, ørestørrelsen tilsier det. Problemet er hvordan de skal få kommunisert dette til oss, de kan jo ikke norsk. På samme måte som de ikke kan føre et fly fordi de ikke kan engelsk, som er kommunikasjonsspråket i luftfarten. (the air fart). Men vektmessig er det ikke noe problem å ha to elefanter i cockpiten, hvis man f.eks. kompenserer med litt ( helst mye) tung hi-fi baki flyet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du må jo være enig i at det er langt enklere å bevise at de KAN fly. Du trenger jo bare finne én flyvende elefant så er det bevist. Mens motsatt vei kommer du aldri "i mål", fordi det kan alltid tenkes å være en elefant et eller annet sted der ute som kan fly, uansett hvor mange ikke-flyvende elefanter du finner.

Får vi bare EN (1) (one) (uno) fordømt dokumentert blindtest på at noen klarer å høre konsekvent forskjell på kabler, ja da er det mulig da.

Men uansett hvor mange negative tester vi gjør hvor ingen hører forskjell, så kan vi fortsatt ikke vite om det finnes en eller annen dumbo med gullører der ute som kan høre forskjell.
    Jepp, jeg er enig, men jeg bryr meg fint lite om hva som er enklest. Det fritar ingen fra sin bevisbyrde. Poenget er at det blir feil at den ene parten skal ha rett til å lene seg tilbake og ikke delta med bevisbyrden, og for deretter kritisere den andre parts oppfattning. Hvis noen prøver å overbevise meg om at det ikke er hørbar forskjell så har jeg også rett til å spøre etter bevis.

Det handler nødvendigvis ikke i alle tilfeller om å måte sjekke ut alle i hele verden for å bevise/overbevise med tilstrekkelig troverdighet. Hvis du krever at alle elefanter skal sjekkes ut får å være 100% sikker, så er det det som må til for deg. Og hvis det gjelder alle saker så er det faktisk svært lite vi er 100% sikre på i verden, men i mitt hode er det ikke tilfelle.

Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •