Bi-wiret stereon i dag - Placebo? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 263
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Snickers-is eller noen andre med reell kompetanse på forsterkerteknologi kan sikkert hjelpe til med å bekrefte dette, men det skjer ikke noe magisk i forsterkeren din når du gjør dette.

Øret ditt derimot reagerer automatisk og svært raskt på å bli utsatt på høy lyd, og forsøker å beskytte seg selv. De fysiske endringene som oppstår i øret da snur ikke like fort igjen når lyden dempes. Dermed er det forsåvidt ikke placebo du oppfatter. Lyden som når hjernen din forandrer seg reelt, men det er øret ditt som forårsaker dette, ikke forsterkeren din.
    Synes dette høres ut som en plausibel forklaring.

Er litt snodig og tenke på at det er hjernen som hører...(Slik som med resten av sansene8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Nå er det vel ikke "klang" som i romklang det er snakk om? Det er nok mer "klang" i form av farget lyd og at instrumenter/stemmer oppfattes som mørkere eller spissere i lyden.
    Jepp. Det var en digresjon
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er ikke tørr lyd noe man trakter etter?
    Du finner neppe mange om noen kommersielle innspillinger med helt tørr lyd. Dvs totalt fravær av noen form for romklang. Du tenker vel på akustikken i rommet der høyttalerne står plassert?
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Tolker jeg det riktig at det akkustiske fargingen blir med i opptaket og kan betegnes som "klang", eller er det et filter som mixes inn i prosessen?
    Begge deler brukes. Man mikker opp forsterkere med innebygget klang eller evt klang fra pedaler/moduler og man blander inn klang i mix fra ambience mikker (brukes mest på trommer). Det blir gjort for å skape et inntrykk av rom hvor det som er nærme som vokal har kort klang mens det som er lenger bak får mer etterklang. Men dette er bare en pekepinn. Her avviker det ofte. Basstromme og bassgitar er ofte tørre mens vokal og kor kan få mye klang som en effekt i visse partier feks.
    Det må i så fall være ulike forvreningskilder.
    Har du noe metrisk/emperisk her som man kan støtte seg på ?
    Her snakker jeg om objektive om enn subtile deler av lydbildet som blir dempet eller helt borte. Feks et ekko med tilhørende antall feedback på en vokal. Har man noen referanselåter som man er vant til å høre mye på og et anlegg som spiller riktig så er det lettere å avsløre. Jeg fikk selv en aha opplevelse ved å gå fra analog til digital overføring mellom lydkilde og amp.

Hva er en konkret "dårlig kabel", og hva er konkret en "bra kabel" og hva slags fysiske egenskaper mener du spiller inn, og hva slags "beregnbarhet" har kabel konseptet?
    En god kabel i mine øyne er en som slipper lyden "tilnærmet" upåvirket igjennom. Slik at man kan høre alle elementer man er vant til å høre og at balansen er riktig. I de tilfellene hvor dette ikke har skjedd er det vel plausibelt å tenke at kabelen ikke har hatt nok tverrsnitt? Det har ihvertfall vært tynne kabler.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser mange forklaringer i målbare fremstillinger. Kan det være så enkelt? Det sier ikke noe om hvordan vi opplever disse små målbare nyansene.

Jeg tror at man vil finne (hvis man leter) det er store forskjeller på hvordan man lytter, hva man lytter etter og hvorfor.

Hvordan lytter du? Hva gjør du, hva skjer rundt etc. Steker du bacon på søndags morgen så er det ikke sikkert du hører forskjell fra en kabel til en annen. Uansett hvor bacon-fett anlegg du har.

Hva lytter du etter? En melodi eller detaljer? Eller den dypeste pianoklangen...

Hvorfor? Slappe av, eller gire deg opp. Eller fylle huset med bakgrunns lyd?

Når du blander dette med like mange hoder og ører som skal til for å ikke bli enige om at det kan være slik at vi hører forskjelige i samme lytte situasjon. Da får du heftige menigs utbytten med to poler. Det er sundt det.

Jeg koser meg fortsatt med god lyd:-)

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da endte det på 104 innlegg på denne tråden. Takk for innspill og argumentasjoner folkens. Noen som ble omvendt i sin tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Jeg ser mange forklaringer i målbare fremstillinger.
    I grunn og bunn, ja.

Tradisjonelt så har relgion og overtro samt mythologi besvart de sider med verden som vi ikke har forstått.

I dagens sammfunn har vi teknologi, forskning, kunnskap, wikipedia m.m

Kan det være så enkelt?
    Vedrørende fysiske fenomenet "lyd", ja.

Det sier ikke noe om hvordan vi opplever disse små målbare nyansene.
    Riktig.

Men vi kan si noe om hvor små forskjeller vi kan høre, vilke frekvensområder musikk gjerne ligger under, hvordan vi opplever stereo etc.

Men ikke i seg selv hvordan du opplever lyden hjemme, eller hva som er bra musikk etc..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god oppsumering.
    Men jeg leser gjerne en liten krangel blandt de lærde en gang til

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kansje sammelignes med mye rart, men en her kommer en ny

Du som kjører en eldre bil frem og tilbake til COOP hver lørdag har nok ikke samme utgangspunkt for å bedømme de små forskjellene i hjuloppheng, som en proff-kjører som lever av at små forskjeller er avgjørende.
    Allt kan forklares, og er ikke like viktig for alle.

tar en til når jeg først er i slaget

Mine gitarer låter vesentlig forskjellige, rent akkustisk (uten at jeg kobbler til forsterker) og alle mine forsterkere låter annerledes fra hverandre. Men for en som ikke har interessen eller har fått anledning til å sammeligne, så låter det likt.

Jeg har en dårlig vane å kunne si hvilken type gitar, og på hvilken forsterker den spilles (treffer ikke alltid, men ofte nok til å kunne kalle meg "viderekommen" i faget). De enkleste er selvførgelig Les Paul på Marshall, eller Strat på AC30. Etter det så blir det små nyanser, men hørbare for ett trent øre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på kabler og på gitar/forsterker, eller dog bil-analogien din er jo selvfølgelig at der er det faktiske, målbare og lett kvantiserbare forskjeller.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nææh!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt om supersmakere? Hørt om fargeblinde? Hørt om fargeblinde med supersmak og langsynhet:grin:

Jeg påstår vi har avvik i lyttepotensiale også. Smaksgrupper er delt in i 3, supersmakere, normalsmakere og ikkesmakere. Gir du den samme smaken til disse vill de oppleve den totalt forskjellige. Legger du til en smak så kan det være for det bedre for en av dem, men de andre syns det ble vondere.

Mål de.

Litt fra nett:
    Resultatet 0 desibel (dB) indikerer normal høreterskel. Et resultat under 0 dB (eksempelvis -10 dB) indikerer at personen hører bedre enn normalt. Normal hørsel regnes i intervallet 0 - 20 dB. Resultater høyere enn 20 dB regnes som nedsatt hørsel.

Normal hørsel: 0-20 dB
    Lett hørselstap: 21-40 dB
    Moderat hørselstap: 41-55 dB
    Moderat til alvorlig hørselstap: 56-70 dB
    Alvorlig hørselstap: 71-90 dB

Igjen så står jeg på det at vi har alle forskjellige utgangspunkt for å kunne høre forskjeller. At det er små målbare forskjeller på kabler er ikke lik med at det ikke er hørbart for noe uheldige mensker med god hørsel.

Du trenger bare en dråpe sitron i vannet for å smake det.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen så står jeg på det at vi har alle forskjellige utgangspunkt for å kunne høre forskjeller. At det er små målbare forskjeller på kabler er ikke lik med at det ikke er hørbart for noe uheldige mensker med god hørsel.
    Det er fullt mulig at du har rett, men all den tid ingen klarer å demonstrere denne fantastiske hørselen i relativt enkel lyttetest, så blir jo den teorien du legger frem her for ren spekulasjon å regne.

"Jeg kan smake forskjell på rødvin og hvitvin!"
    "Ok, bevis det da!"
    "Nei det går ikke, jeg blir så stressa når noen ser på at jeg drikker."
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fullt mulig at jeg har rett, (les også, men det er også fullt mulig at jeg har feil).

Så da er vi så langt. Lyd er individuellt oppfattet, det er vi alle enige om. Det som vi er uenige om er om det er hørbar forskjell på en dritt kabel og en high-end kabel. Jeg har ikke sett noen beviser for at det ikke er forskjell. Det er ju målbare forskjeller, og det aksepterer vi som dokumentasjon på alle andre områder men ikke når det kommer til lydkabler. Det i seg selv er merklig, er det ikke? Nei, fordi vi er mensker med milliarder av forskjellige ører, skalleformer og størrelser. Ulike ører har vi også, noen står rett ut, andre ligger limt til hode osv.

Men fordi man selv ikke hører forskjell på noe er det ikke sagt at andre ikke gjør det. Dette kreves ikke vitenskap for å skjønne det, just look around you.

Det som kansje provoserer mest er at andre, som ikke en gang har hørt på mine referanser (mitt annlegg med mine kabelbytter), nekter meg noe jeg faktisk opplever som en klar forandring. Det er på det beste uforskammet, på det verste totalitært og diktaturisk.

Skulle likt sett dere i ambulanse/branntjenesten
    - Det gjør vondt, det brenner!
    - Nei nei, det er ikke mulig, bevis det da hvis du er så jxxla påstålig!

Goood night

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett noen beviser for at det ikke er forskjell.
    Det er ikke så rart, fordi det er umulig å bevise at noe ikke eksisterer. Bevisbyrden ligger hos den som påstår at det er en forskjell.

Det er ju målbare forskjeller, og det aksepterer vi som dokumentasjon på alle andre områder men ikke når det kommer til lydkabler. Det i seg selv er merklig, er det ikke?
    De målbare forskjellene er så små at vi ikke har noen grunn til å tro at de er hørbare. Hvorfor skal vi da akseptere målingene som dokumentasjon på at det er hørbart, når resultatene av målingene tilsier det motsatte?

Men fordi man selv ikke hører forskjell på noe er det ikke sagt at andre ikke gjør det. Dette kreves ikke vitenskap for å skjønne det, just look around you.

Det som kansje provoserer mest er at andre, som ikke en gang har hørt på mine referanser (mitt annlegg med mine kabelbytter), nekter meg noe jeg faktisk opplever som en klar forandring. Det er på det beste uforskammet, på det verste totalitært og diktaturisk.
    Vi nekter deg ingenting, vi bare spør deg høflig om å komme med noe som ligner på et fnugg av dokumentasjon. Hvis vi skal ta alt alle sier for god fisk her i verden så kommer vi ikke så langt. Skal ikke folk som lager medisiner avkreves dokumentasjon? Skal vi bare ta de på ordet når de sier at de har oppfunnet en mirakelkur mot kreft? Eller skal vi teste den? Det som er normalt i slike tilfeller er å teste ut medisinen, samtidig som man gir placebo til en kontrollgruppe. Hvis de som får medisinen i snitt blir bedre enn de som er i kontrollgruppen med placebo, er dette en indikasjon på at medisinen har noe for seg. Testen gjennomføres ved hjelp av en del godt kjente forutsetninger for å redusere feilmarginer og sikre at resultatet blir så objektivt som mulig. At placeboeffekten ALLTID tas hensyn til når man gjennomfører vitenskapelige tester av f.eks medisiner burde understreke ganske tydelig at dette er en effekt som bør tas alvorlig.

Det har aldri, noen gang, noe sted i verden blitt gjennomført en tilsvarende test, som har gitt et resultat som indikerer at noen klarer å høre forskjell på høyttalerkabler.

Placebo er IKKE en dårlig unnskyldning men en høyst reell effekt, som mange audiofile av en eller annen uforståelig grunn nekter å ta innover seg.

Vi vet hevet over enhver tvil at de forutsetninger som er til stede når en person selv bytter mellom to kabler for så å lytte på dem etterpå, er totalt udugelige til å avgjøre om de låter forskjellig, langt mindre hvem som er best. Hvorfor i alle dager skal vi da sitte her og stole blindt(!) på vedkommendes uttalelser?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så rart, fordi det er umulig å bevise at noe ikke eksisterer. Bevisbyrden ligger hos den som påstår at det er en forskjell.
    Tja, jeg er bare tildels enig det du sier her. Det kommer an på hvordan man forholder seg til saken. Da vi også ser enkelte påstår bestemt at det ikke er forskjell, så derfor ligger også bevisbyrden hos den personen som kommer med denne påstanden. Derimot hvis man forholder seg litt nøkteren, så er det lett å vri bevisbyrden over til kabel-entusiasten.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Tja, jeg er bare tildels enig det du sier her. Det kommer an på hvordan man forholder seg til saken. Da vi også ser enkelte påstår bestemt at det ikke er forskjell, så derfor ligger også bevisbyrden hos den personen som kommer med denne påstanden. Derimot hvis man forholder seg litt nøkteren, så er det lett å vri bevisbyrden over til kabel-entusiasten.
    At man ikke kan bevise at noe ikke finnes eller ikke går an er ikke noe å være uenig eller enig i, det er et vitenskapelig faktum.

Hvis noen fremsetter en teori om at noe er sånn eller sånn, så må vedkommende bevise at den stemmer før det blir allment akseptert at ja, sånn fungerer verden. Det er ikke slik at man kan finne på en tilfeldig teori, og så er det opp til alle andre å motbevise den.

Jeg er Jesus! Inntil du motbeviser det, så forventer jeg at alle godtar at det er sant.
    --
    Thorbjørn

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte på LP her om dagen, var veldig mye bedre enn CD. Placebo?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Jeg hørte på LP her om dagen, var veldig mye bedre enn CD. Placebo?
    Basert på den informasjonen du deler med oss her, så er det umulig for oss å vite.

Hørte du stor forskjell så har du et vinyloppsett som ikke gir nøytral lyd, noe du helt sikkert kan oppfatte som bedre. Det er jo i så fall flott at du er fornøyd med gjengivelsen i oppsettet ditt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naturligvis spiller det en rolle at folk sprer om seg med vranglære og fantasi og deretter presenterer det som faktaopplysninger. Dessverre lever vi i et kunnskapsløst samfunn hvor folk flest blindt godtar alt de leser og viser minimal evne eller vilje til å kritisk vurdere det de får presentert.

Det brukes milliarder på milliarder på virkningsløse helsekostprodukter verden over, og det er nok ikke så rent lite penger som brukes på virkningsløse audioprodukter heller. Fellestrekket for de fleste av disse varene er at de presenteres som det beste siden oppskjært brød, mens realiteten er at de i beste fall gjør ingenting.

Amen, helt på sin plass å si ifra når man legger hodet så til de grader på hoggestabben.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fullt mulig at jeg har rett, (les også, men det er også fullt mulig at jeg har feil).

Så da er vi så langt. Lyd er individuellt oppfattet, det er vi alle enige om. Det som vi er uenige om er om det er hørbar forskjell på en dritt kabel og en high-end kabel. Jeg har ikke sett noen beviser for at det ikke er forskjell. Det er ju målbare forskjeller, og det aksepterer vi som dokumentasjon på alle andre områder men ikke når det kommer til lydkabler. Det i seg selv er merklig, er det ikke? Nei, fordi vi er mensker med milliarder av forskjellige ører, skalleformer og størrelser. Ulike ører har vi også, noen står rett ut, andre ligger limt til hode osv.

Skulle likt sett dere i ambulanse/branntjenesten
    - Det gjør vondt, det brenner!
    - Nei nei, det er ikke mulig, bevis det da hvis du er så jxxla påstålig!

Goood night

Hele poenget her som flere har forsøkt å fortelle deg er at denne store forskjellen som du refferer til kan være en _illusjon_, altså placebo. Vet du egentlig hva placeboeffekten dreier seg om i det hele tatt? Den påståtte store forskjellen du hører _kan_ likegjerne eksistere i dine ører fordi du veldig gjerne ønsker at den skal eksistere. Det kan også hende du har rett, men du kan ikke forvente at folk her inne med mange mange års erfaring innen hifi og lytting skal kjøpe påstandene dine uten å stille noen spørsmålstegn ved noe som helst.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At man ikke kan bevise at noe ikke finnes eller ikke går an er ikke noe å være uenig eller enig i, det er et vitenskapelig faktum.

Joda, jeg skjønner hvor du vil. "Klart det går å bevise at elefanter ikke kan fly". Det du skriver er et godt brukt argument i dem fleste kabel-trådene. Det som du påstår - ikke går - er jo noe som er delt syn på. For det første vil du ikke møte noen forståelse for ditt argument, for det andre så kommer du også med en påstand som bør bevises.

Det er ingen som er fritatt fra bevisbyrden når en påstand blir hevdet - og det selv om dem ikke klarer å bevise det. Altså begge parter har en likeverdig bevisbyrde.

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •