Bi-wiret stereon i dag - Placebo? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 263
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er ikke tørr lyd noe man trakter etter?
    Hva er en tørr lyd? he he..

Ellers, ang bi-wiring:
    Bi wiring kan sikkert være en fordel, om man har veldig lange kabelstrekk eller veldig tynne kabler (høy resistanse).

Kortere og riktig dimmensjonerte kabler (være seg dyre eller lampettkabler) tjener man ikke noe på. Fjerner man skinnene, må man huske på at det må være identisk impedanse i begge kablene (ellers vil man jo forskyve balansen).

Ang bi-amp:
    Bi-amp kan være en fordel, så lenge forsterkerene er matchet og gir ut samme effekt og har samme eq-settings, samt har samme impedanse i kablene.

Mange vil ha det til at lyd er noe magisk som bryter fysikkens lover (dette gjelder særlig folk som bruker alt for mye penger på kabler, eller selger de samme kablene).

Selve høyttalerelementet er en enklere konstruksjon enn f.eks. delefilteret og man kan risikere at man påvirker delefilteret i en negativ grad, når man driver med bi-wire (med broer fjernet) eller bi-amp (her må jo alltid broer være fjernet).

Begrunnelsen for mine påstander ovenfor er:
    Når du "deler opp" et delefilter på den måten, vil du få en teoretisk fordel med at du kan senke impedans i kabler. Men det du også åpner opp for, er at du får forskjellig impedans i oppdelingen du da gjør, som f.eks. kan føre til en "farging" av lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Skulle vært artig å dratt igang en blindtest i et nøytralt lokale med godt utstyr og grei tilgang på kabler. Tenker f.eks HiFiklubben eller noe slikt. Spørs vel om de er så villige til å gjøre dette i egne lokaler, men det skal jeg jammen meg sjekke!
    Jeg hadde god erfaring med HIFIKlubben selv når jeg kjøpte tv i jula.

Avtalte at jeg kom når de stengte, og fikk fritt teste de 2 modellene jeg hadde plukket ut som best.

Jeg hadde med egen bærbar der jeg hadde en rekke filmklipp og ulike kalibrerings verktøy.

Slik sett fikk jeg sitte i fred en hele time og sammenligne 2 modeller opp imot hverandre.

Jeg har avtalt videre en tilsvarende seanse når jeg skal velge høytalere.
    F.eks monitor vs gulvhøytaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir i Hifiklubbens lokaler, og det blir nøye dokumentert og utført som en seriøs blindtest. Det blir sannsynligvis dritkjedelig for de involverte, men håper vi kan få til et vanntett resultat i alle fall.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tyan
    En liten digresjon kanskje men det finnes mye klang i mainstream musikk, både fjærklang, digital og også ambience (oppmikket romklang fra opptaksrommet).
    Tolker jeg det riktig at det akkustiske fargingen blir med i opptaket og kan betegnes som "klang", eller er det et filter som mixes inn i prosessen ?

Hvordan vil du linke psykoakkustikk/subjektivitet imot de fysiske fenomenene ?

Hva er konkret "klang", signaturen etter 1 refleksjon ?

Min erfaring er at dette er noe av det første som blir borte i middelmådige analogtrinn på diverse utstyr.
    Det må i så fall være ulike forvreningskilder.
    Har du noe metrisk/emperisk her som man kan støtte seg på ?

Dårlige kabler kan kanskje bidra til å gjøre lyden tørrere men har ikke testet dette isolert.
    Hva er en konkret "dårlig kabel", og hva er konkret en "bra kabel" og hva slags fysiske egenskaper mener du spiller inn, og hva slags "beregnbarhet" har kabel konseptet ?

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det blir i Hifiklubbens lokaler, og det blir nøye dokumentert og utført som en seriøs blindtest. Det blir sannsynligvis dritkjedelig for de involverte, men håper vi kan få til et vanntett resultat i alle fall.

Blir dette et lukket arrangement, eller blir det "åpent" for alle interesserte?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Ellers, ang bi-wiring:
    Bi wiring kan sikkert være en fordel, om man har veldig lange kabelstrekk eller veldig tynne kabler (høy resistanse).
    Hvorfor er det fordel med biwiring på lange strekk?
    Og hva mener du med impedanse i kabler?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hvorfor er det fordel med biwiring på lange strekk?
    Og hva mener du med impedanse i kabler?
    Beklager :-) Det er selvsagt ikke impedans i en høyttalerkabel.

Det jeg skulle skrive, var resistans :-P Selv om impedans er en utvidelse av begrepet, er det feil. Jeg var vel litt for trøtt.

Begrunnelsen for at bi-wire kan være fordelaktig ved lengre kabelstrekk, er nettopp at man får mer resistans i kabelen - når den blir lengre.
    En måte å få mindre resistans, er å ha bedre ledeevne (f.eks. dobbelt kabelsett).
    Det kan av og til være billigere enn å kjøpe en kabel som i utgangspunktet er tykkere.

Husk dog. pi * r^2 :-)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er ikke dette et sterkt overvurdert problem i vanlige oppsett? Eksempelvis er min kabel oppgitt som følger:

The resistance per lead is: 0.58 Ohm/100 meter.
    The capacitance between the 2 leads is: 32 pF/meter.

Jeg har typ 3 meter kabel til hver høyttaler, og ref ovenstående informasjon ser jeg ikke helt behovet for å ligge våken om nettene og tenke på motstand i kablene mine..
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men er ikke dette et sterkt overvurdert problem i vanlige oppsett? Eksempelvis er min kabel oppgitt som følger:

The resistance per lead is: 0.58 Ohm/100 meter.
    The capacitance between the 2 leads is: 32 pF/meter.

Jeg har typ 3 meter kabel til hver høyttaler, og ref ovenstående informasjon ser jeg ikke helt behovet for å ligge våken om nettene og tenke på motstand i kablene mine..
    Jeg har denne:

ARGON 5301 kabel | Hi-Fi Klubben

I følge Hifiklubben så:

"En god og grei høyttalerkabel som gir hørbart bedre lydkvalitet enn vanlig strømledning. "

Så jeg er i placebo nirvana nuh

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Begrunnelsen for at bi-wire kan være fordelaktig ved lengre kabelstrekk, er nettopp at man får mer resistans i kabelen - når den blir lengre.
    En måte å få mindre resistans, er å ha bedre ledeevne (f.eks. dobbelt kabelsett).
    Det kan av og til være billigere enn å kjøpe en kabel som i utgangspunktet er tykkere.

Husk dog. pi * r^2 :-)
    Det er riktig det hvis du har koblet endene sammen. Jeg tror vi har litt forskjellig oppfattning av hva biwiring i hi-fi sammenheng er. Biwiring for meg er når man har fjernet hempene i mellom terminalene. Altså det er to måter å se dette på, med og uten hemper.

1. Uten hemper: Tversnitt/resistans endres ikke.

2. Med hemper: Tversnitt øker og resistansen minker (parallellkobling). Dette gir ingen fordel Kontra en lik dimmensjonert singelwire. Dermed anser jeg dette som singelwire.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du først legger hodet på hoggstammen, så er det jo fristende å spørre på hvilken måte du har utelukket at det du opplever er placebo.
    I forbindelse bi-wire kabler, så har det vel gjennom "tiden" vært påfallende mange, uavhengig av hverandre, som indikerer tilnærmelsesvis sammenfallende inntrykk. Både i norske og utenlandske fora - og samtaler Hi-Fi interesserte i mellom.
    Strammere, slankere bass og mer fokus oppover, er vel gjengangere.
    Dette er sammenfallende med mine, og et par kompisers erfaringer også.

I mitt - og kompisenes tilfelle, så erfarte vi, uavhengige av hverandre, en "overfokus" på øvre mellomtone og diskant - som også kan oppfattes som slankere bass. Dette var tidlig i min Hi-Fi fase, og før det i det hele tatt eksisterte noe nettforum.

Jeg synes det er for mange påfallende fellesnevnere til at man skal avskrive dette som Placebo.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er noe tull her, så jeg får ikke endret mitt forriege innlegg. DET ER FEIL.

En ren resisitv kabel vil også påvirke frekvensresponsen dersom impedansen til høyttaleren er ujevn.

0.5ohm ekstra vil gjøre mye mer dersom impedansen til høyttaleren er 2ohm, enn om den er 8ohm.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg har denne:

ARGON 5301 kabel | Hi-Fi Klubben

I følge Hifiklubben så:

"En god og grei høyttalerkabel som gir hørbart bedre lydkvalitet enn vanlig strømledning. "

Så jeg er i placebo nirvana nuh
    Tenk så orgaskmisk det ville blitt med denne da:

VAN DEN HUL The THIRD kabel | Hi-Fi Klubben

Men husk:

OBS: van den Hul anbefaler at du for optimal ytelse bare bruker kullfiber-kabel ett sted i anlegget ditt. Hvis du velger The THIRD som høyttalerkabel, bør du derfor bruke en high-end signalkabel basert på metall, for eksempel van den Huls egen The ORCHID.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    En ren resisitv kabel vil også påvirke frekvensresponsen dersom impedansen til høyttaleren er ujevn.
    Hvorfor?
    Impedansen i en høyttaler vil jo alltid være ugjevn, og hvis motstanden i høyttalerkablene er lik over hele frekvensresponsen så burde vel ikke dette på påvirke lyden? Derimot hvis kablene utgjør en varierende impedanse over det hørebare frekvensspektert så er saken litt annerledes, men bare hvis den er så stor at den gir en hørbare effekt (over 0.5db?).

Note - ettersom jeg har skjønt så har ingen klart å påvise noe som skulle tilsi at dette vil gi en hørbar effekt.

0.5ohm ekstra vil gjøre mye mer dersom impedansen til høyttaleren er 2ohm, enn om den er 8ohm.
    En høyttalerkabel i stue-sammenheng vil ha ca 100 ganger lavere motstand enn 0.5ohm (0.005 ohm), skulle tro at dette ikke vil kunne legge til noe eller trekke ifra noe som helst i det hørbare spekteret?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg elsker PLACEBO-effekten. Den skal viss nok veie inn på ca. 30% av sannheten. I hvertfall i medisinsk/pharmasøytisk sammenheng.
    Placebo er for kristne som er frelst, og for førstegangsbrukeren, som har kjøpt rusmidler av elendig kvalitet, for AV-avhengige osv.

Jeg har ett seriøst placebo-problem!?
    På min lille kino så har jeg litt svs og emotiva utstyr og hører på AMY Whinehouse live in london... min favorittsang er "Some unholy war" når jeg har tweaket og skal vurdere om min nyeste åpenbaring/teori har slått til.
    I denne sangen skjelver Amy sin stemme slik at jeg har måttet kjøpe større forsterkere fra Emotiva:roll:

Det jeg har merket i det siste er at når jeg spiller på ca.80-90db så befinner jeg meg på grensa hvor lyden blir litt skjærende/stygg i toppen. Men om jeg skrur opp volumet med 10-15db så blir det mye høyere og naturligvis styggere lyd. MEN når jeg så skrur ned til igjen der jeg var (80-90db) så lyder det fantastisk bra:roll: :roll:
    Er det placebo siden alt ble mye bedre? (Jeg tror ikke det)
    Eller er det fordi jeg fyller forsterkeriet opp med mer strøm?
    Eller?
    Eller?

Når det gjelder strøm så lurer jeg på hvor mye forsterkeri man kan/bør ha på en 10/16 ampere sikring. Jeg har kinoen og to stuer på en 16amp:roll:

I julepresang så kjøpte jeg forresten en pakke med "pen skummgummi" fra avshop og 5cm isopor. Isoporen har jeg limt opp i taket og malt svart. Skummgummi linken
    AVshop.no / Auralex Roominator Kit D36CHA Charcoal
    Syntes jeg måtte gjøre dette, i hvert fall før jeg bruker mer penger på utstyr.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar

Det jeg har merket i det siste er at når jeg spiller på ca.80-90db så befinner jeg meg på grensa hvor lyden blir litt skjærende/stygg i toppen. Men om jeg skrur opp volumet med 10-15db så blir det mye høyere og naturligvis styggere lyd. MEN når jeg så skrur ned til igjen der jeg var (80-90db) så lyder det fantastisk bra:roll: :roll:
    Er det placebo siden alt ble mye bedre? (Jeg tror ikke det)
    Eller er det fordi jeg fyller forsterkeriet opp med mer strøm?
    Skjønner ikke hva du mener. Mener du at hvis du først skrur opp lyden og så ned igjen, så låter det bedre enn i utgangspunktet? Er vel ørene dine som takker deg for at du demper lyden, ikke anlegget som låter annerledes.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hvorfor?
    Impedansen i en høyttaler vil jo alltid være ugjevn, og hvis motstanden i høyttalerkablene er lik over hele frekvensresponsen så burde vel ikke dette på påvirke lyden? Derimot hvis kablene utgjør en varierende impedanse over det hørebare frekvensspektert så er saken litt annerledes, men bare hvis den er så stor at den gir en hørbare effekt (over 0.5db?).

Note - ettersom jeg har skjønt så har ingen klart å påvise noe som skulle tilsi at dette vil gi en hørbar effekt.

En høyttalerkabel i stue-sammenheng vil ha ca 100 ganger lavere motstand enn 0.5ohm (0.005 ohm), skulle tro at dette ikke vil kunne legge til noe eller trekke ifra noe som helst i det hørbare spekteret?
    Kan ikke si annet ann at du må lese deg opp på emnet. Det er påvist avvik som følge av høyttalerkabler på opp mot 1dB. Dette med litt vanskelige laster og forsterker med litt høy utgangsimpedans (les rør). En kabel kan fint være 0.5ohm. Du må bare ikke se deg blind på DC resistansen (den rene resistive biten)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si annet ann at du må lese deg opp på emnet. Det er påvist avvik som følge av høyttalerkabler på opp mot 1dB. Dette med litt vanskelige laster og forsterker med litt høy utgangsimpedans (les rør). En kabel kan fint være 0.5ohm. Du må bare ikke se deg blind på DC resistansen (den rene resistive biten)
    Når du kommer med påstander som er relativt mye diskutert verden over, og det uten forklaring/bevis så stiller jeg noen spørsmål. Jeg stiller spørsmål kun for å tilfredstille min egen "dumhet", dermed kan du se meg som "dum". Da vil du ha en fin mulighet til å bevise for meg, forumet og resten av verden :-) hvis du kommer med noe fakta som beviser at forskjellene gir en hørbar effekt.

Note: Jeg er ikke ubelest, og jeg føler heller ingen trang til å lese meg opp på dine påstander. Det er mye enklere å spøre deg, og kan ikke du komme med noe mer spesifikt en dette så står vel debatten fremdeles i stampe.

Jeg er den første til å støtte deg hvis kan du bevise at det er forkjell (hørbar forskjell) på kabler/singelwire/biwiring, og med en differanse på opp til 0.5ohm og 1db forskjell mellom kabler i et stueanlegg. Jeg er ikke uenig at frekvens påvirker resistansen, det gjelder igrunn alle type komponenter. Og jeg er heller ikke uenig at kabler også innholder induktive og kapasative verdier. Men differansene på verdiene fra kabel til kable anses vel å være ubetydelig så langt ingen klarer å bevise at det er hørbar forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hva du mener. Mener du at hvis du først skrur opp lyden og så ned igjen, så låter det bedre enn i utgangspunktet? Er vel ørene dine som takker deg for at du demper lyden, ikke anlegget som låter annerledes.
    Just presis.
    Det har jeg og tenkt, men har lagt det vekk siden 10db økning en i 10sekund ikke ville være så utslagsgivende...eller?

Det jeg kan si er at jeg hører dette ganske tydelig. Grunnen til at jeg har kommet over dette "knepet" er at jeg har brukt det til og "lure" kona litt. Jeg vet etter hvert når volumet begynner og komme i "faresonen". Faresonen = når kona kommer i døra og ber meg skrue ned.(blir litt redd når jeg hører hun kommer bortover gangen og tar i håndtaket. Litt sånn skrekkfilm aktig...
    Jeg har altså guffet litt for så og falle ned på et fornuftig nivå

Slik kom jeg over dette med at lyden ble bedre. Og enten så har jeg tenkt at ørene mine får kjørt seg litt, og dermed mister evnen til og høre der det blir skjærende. Eller at forsterkeren våkner; og da helst disse kondissene som blir fullt opp med strøm. Eller kanskje at transformatoren må komme i gang/bli varm i skjorta.

Om det er placebo effekten så synes jeg egentlig det er interresant, for da er den sterkere enn jeg trodde. For det er jo ikke et mål for meg at "trikset mitt virker". Men jeg blir nyskjerrig på hvorfor....Jeg føler meg nøytral med andre ord. Selv om jeg jo vet at ingen kan være nøytral. Alle er jo subjektive:neutral:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Just presis.
    Slik kom jeg over dette med at lyden ble bedre. Og enten så har jeg tenkt at ørene mine får kjørt seg litt, og dermed mister evnen til og høre der det blir skjærende. Eller at forsterkeren våkner; og da helst disse kondissene som blir fullt opp med strøm. Eller kanskje at transformatoren må komme i gang/bli varm i skjorta.

Om det er placebo effekten så synes jeg egentlig det er interresant, for da er den sterkere enn jeg trodde. For det er jo ikke et mål for meg at "trikset mitt virker". Men jeg blir nyskjerrig på hvorfor....Jeg føler meg nøytral med andre ord. Selv om jeg jo vet at ingen kan være nøytral. Alle er jo subjektive:neutral:
    Snickers-is eller noen andre med reell kompetanse på forsterkerteknologi kan sikkert hjelpe til med å bekrefte dette, men det skjer ikke noe magisk i forsterkeren din når du gjør dette.

Øret ditt derimot reagerer automatisk og svært raskt på å bli utsatt på høy lyd, og forsøker å beskytte seg selv. De fysiske endringene som oppstår i øret da snur ikke like fort igjen når lyden dempes. Dermed er det forsåvidt ikke placebo du oppfatter. Lyden som når hjernen din forandrer seg reelt, men det er øret ditt som forårsaker dette, ikke forsterkeren din.
    --
    Thorbjørn

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •