Bi-wiret stereon i dag - Placebo? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 263
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du har 0 motsand i kabelen ved den effekten du spiller med max så kommer jo signalet fram sånn som den ble sendt ut av forsterkeren.

Har en kabel motstand så gjør den jo noe med signalet.

Tviler ikke på att noen hører forskjell på lapeledninger i en klemmekontakt kontra tykke kabler med god isolasjon og gullbelagte flater i enden som kan skrues godt til på terminalen på høytalerne.

Eller er dette heelt feil?
    Kan en kabel gjøre noe med klangen i musikken selv om den har den samme motstanden som en annen "vanlig" kabel?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simengj
    Hvis du har 0 motsand i kabelen ved den effekten du spiller med max så kommer jo signalet fram sånn som den ble sendt ut av forsterkeren.
    Det er mer komplisert en så.

Har en kabel motstand så gjør den jo noe med signalet.
    Nja.
    Poenget er vel først og fremst å gi en god "damping factor" (meg kjent)

Damping factor - Wikipedia, the free encyclopedia
    Damping Factor: Effects On System Response — Reviews and News from Audioholics

Tviler ikke på att noen hører forskjell på lapeledninger i en klemmekontakt kontra tykke kabler med god isolasjon og gullbelagte flater i enden som kan skrues godt til på terminalen på høytalerne.
    Vel, jeg tviler helt oppriktig på det.
    Og jeg har til dags ikke sett noen blindtest som bekrefter den hypotesen.

Derfor synes jeg det er mer matnyttig å se på teoriene/formelene, for å så lage en test/tese på en extremt dårlig senario og en extremt godt senario for å så ta en lytte/blindtest selv.

Eller er dette heelt feil?
    Kan en kabel gjøre noe med klangen i musikken selv om den har den samme motstanden som en annen "vanlig" kabel?
    Teknisk sett så eksiterer det ikke noe konsept "klang", det er i grunn og bunn hodet vårt som tolker lyden og vi oppfatter det som klang eller gir det andre begreper.

Jeg sier ikke med dette at det er det ene eller det andre, bare at de troende kabel grupperingen ikke kommer opp med testbare teser, og målemafiaen ikke bruker nok tid på de subjektive sidene med lyd, samt noen fornekter "psykoakkustikk" som vitenskap eller grunnlag for videre testing/teser.

Slik jeg ser det så kommer vi ingen vei før noen drar igang litt mer radikale metoder og tør å sy sammen alt i en formel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vært artig å dratt igang en blindtest i et nøytralt lokale med godt utstyr og grei tilgang på kabler. Tenker f.eks HiFiklubben eller noe slikt. Spørs vel om de er så villige til å gjøre dette i egne lokaler, men det skal jeg jammen meg sjekke!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det bare ser tøft ut
    Ja, så absolutt. De fleste kabler prøver vi å skjule, men på frontene må de nødvendigvis være synlige med mindre man skviser høyttaleren helt inn til bakvegg.....og det er jo ikke helt heldig ....

For min del så synes jeg Tara Labs'ene er både tøffe og pene der de ender inn i alle fire terminalinnganger. Og så vet jeg vel rimelig sikkert at hvis lyden er dårlig så er det ikke høyttalerkablene det er noe galt med.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Skulle vært artig å dratt igang en blindtest i et nøytralt lokale med godt utstyr og grei tilgang på kabler. Tenker f.eks HiFiklubben eller noe slikt. Spørs vel om de er så villige til å gjøre dette i egne lokaler, men det skal jeg jammen meg sjekke!
    Greit nok med bra lokale og tilgang til mye forskjellig utstyr. Og ja, jeg også tviler på at HK vil sitte i førersete på å dokumentere en nøytral test som er god nok for alle parter. Det kreves mye arbeid og ikke minst at deres "rykte" er på spill .

Dog så har jeg vært på kabeltest på HK, men da med Flageborg i førersete :-D .

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av simengj
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Det er mer komplisert en så.

Eh. Nei. Det er ikke mer komplisert enn som så. Saken er imidlertid at impedansen i vanlige kabler aldri er 0.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe jeg også har tenkt litt på, hvis kabelen har en motstand, så demper den jo kun signalet, samme informasjonen er jo der.
    Men hvis man har en kabel på 0,0008 omh feks så er det ikke mye mer effekt man trenger å legge til...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe jeg også har tenkt litt på, hvis kabelen har en motstand, så demper den jo kun signalet, samme informasjonen er jo der.
    Men hvis man har en kabel på 0,0008 omh feks så er det ikke mye mer effekt man trenger å legge til...

Igjen helt rett, men en kabel har i praksis aldri en ren resistiv impedans. Den har ett induktivt ledd og ett kapasitivt ledd.

Jeg tror grunnen til forvirringen oppstår fordi benevnelsen for den totale impedansen er ohm. På samme måte som ren resistans er oppgitt i ohm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Eh. Nei. Det er ikke mer komplisert enn som så. Saken er imidlertid at impedansen i vanlige kabler aldri er 0.
    Hva legger du i at kabler har impedanse?

Vanligvis vil vi kalle motstanden i kabler for resistanse da den er tilnærmet konstant.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tyan
    Martin? Guild? Taylor? Jeg har prøvd biwiring selv men synes lyden blir slankere. Fy fy for en bassist. Er jaggu lite nok som det er.
    Gibson vs. Alvarez i dete tilfelle.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men har du tatt av skinnene på terminalene på høyttaleren?
    Ja

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers hadde forsterkeren sluttet å virke tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått bransjen i Stavanger med på en blindtest! Litt fram i tid pga en butikkombygging, men rundt mai skal vi få til noe. Dette blir artig!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ellers hadde forsterkeren sluttet å virke tror jeg.
    Mulig du tenker på bi-amping? Ved bi-wiring uten å fjerne skinnene vil man jo i praksis kun øke kabeltversnittet.

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått bransjen i Stavanger med på en blindtest! Litt fram i tid pga en butikkombygging, men rundt mai skal vi få til noe. Dette blir artig!

Spennende

Blir dette kun HIFI klubben, eller blir andre også med?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp hepp... moro...

Er du i førersete i forhold til utførelsen av testen? Eventuelt hvor mye vekt blir det lagt på seriøsitet og dokumentasjon?
    Jeg vil tro det er mange som vil sette spørsmåltegn uansett resultat....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var bra initiativ. Håper det blir skrevet en skikkelig reportasje

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Teknisk sett så eksiterer det ikke noe konsept "klang", det er i grunn og bunn hodet vårt som tolker lyden og vi oppfatter det som klang eller gir det andre begreper.
    En liten digresjon kanskje men det finnes mye klang i mainstream musikk, både fjærklang, digital og også ambience (oppmikket romklang fra opptaksrommet). Min erfaring er at dette er noe av det første som blir borte i middelmådige analogtrinn på diverse utstyr. Dårlige kabler kan kanskje bidra til å gjøre lyden tørrere men har ikke testet dette isolert.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten digresjon kanskje men det finnes mye klang i mainstream musikk, både fjærklang, digital og også ambience (oppmikket romklang fra opptaksrommet). Min erfaring er at dette er noe av det første som blir borte i middelmådige analogtrinn på diverse utstyr. Dårlige kabler kan kanskje bidra til å gjøre lyden tørrere men har ikke testet dette isolert.
    Er ikke tørr lyd noe man trakter etter?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke "klang" som i romklang det er snakk om? Det er nok mer "klang" i form av farget lyd og at instrumenter/stemmer oppfattes som mørkere eller spissere i lyden.

Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •