Bi-wiret stereon i dag - Placebo? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 263
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Glemmer og glemmer. Du forutsetter at det ikke allerede var bra nok tverrsnitt med ett sett med kabler. Vi har ingen spesiell grunn til å anta at overdimensjonerte kabler låter hørbart bedre enn korrekt dimensjonerte kabler.
    Vet ikke hvor du vil med dette, men vi har vel ingen spesiell grunn til å anta at det var nok tverrsnitt i singlewire løsningen heller?

Jeg sier ingenting om overdimensjonerte kabler, men kun det faktum at det er større tverrsnitt med biwire av kabel a) enn singlewire av a). Om singlewire a) i utgangspunktet er stor nok for forsterkeri/høyttaler, er en annen sak.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Vet ikke hvor du vil med dette, men vi har vel ingen spesiell grunn til å anta at det var nok tverrsnitt i singlewire løsningen heller?

Jeg sier ingenting om overdimensjonerte kabler, men kun det faktum at det er større tverrsnitt med biwire av kabel a) enn singlewire av a). Om singlewire a) i utgangspunktet er stor nok for forsterkeri/høyttaler, er en annen sak.
    Poenget mitt, som jeg kanskje burde tydeliggjort: Har man mot formodning underdimensjonerte kabler vil det jo være mer logisk å rett og slett kjøpe tykkere kabler med korrekt dimensjon, fremfor å biwire.

Men joda, det er jo bare flott om han får bedre lyd.

EDIT: De kablene han sier han bruker ser ut til å være 3mm^2, da tør jeg påstå at det rent dimensjonsmessig burde være tilstrekkelig med ett sett kabler.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi ganske så enige (igjen).

3mm^2 i normalt strekk bør holde,ja.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Var det du selv som stod for byttingen? dvs over 30 sekunders pause mellom hver gang du hørte? Og du visste selv hvilke kabler som ble brukt /biwire ikke biwire?
    Jepp, testet også med og uten passiv subb.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men jeg føler faktisk for å komme med et lite hjertesukk. Mjusikern har hatt det morsomt med hobbyen sin og har opplevd en forbedring. Selvsagt blir han møtt med krav om blindtest og dokumentert resultat.

Det som er litt pussig er at de mer etablerte guruene her inne ofte har en liten tilhengerskare av folk som sitter å venter på å høre om hvor bra den nye DAC-en låter, om den nye forforsterkeren låter litt mer oppløst i toppen osv. Disse guruene blir sjelden bedt om å dokumentere sine opplevelser på samme måte.

Er ikke dette litt pussig?
    Jeg stor koser meg, takk for at du ser det

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Kjenner ikke utstyret ditt, men kan du si mer om hvordan du satte opp forsterkern med tanke på utgangene du brukte ? Vilke kanaler brukte du ?

Ser mange har godt resultat med å bruke bak kanalene på denon f.eks, mens jeg oppfatter det som at hvis du skal biwire må du faktiskt ta ut delefiltrene ?
    NAD 352 er en stereoforsterker med enkle ht-terminaler. Jeg bruker ett sett med kabler uterminert, og ett sett med banan. Enklere å koble det opp slik når du kun har ett sett med terminaler.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref. Bi-wiret stereon i dag - Placebo?

Spiller ingen rolle. Det er opplevelsen dette ga deg som er essensen.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg enig i det

Jeg har forøvrig hatt tilhold i denne kroppen i en halv mansalder, og stoler på de fleste av mine kroppslige funksjoner (eneste jeg er litt usikker på til tider er hukommelsen og rassen, begge har vist tendenser til å svikte uten forvarsel).

Jeg kan forsikkre dere at jeg ellers fungerer godt over snittet på resten av spesifikasjonene.

Jeg kan si følgende om krigen jeg startet her på denne tråden. Det har vært morrsom lektyr, og mange påstander som ikke jeg kan bekrefte eller avkrefte. Jeg har ikke utdanning nok innenfor diverse fag for å gjøre det.

Det jeg kan si er at jeg hører forskjell. Hvis det er fordi, jeg hvilte ørene 30 sekunder mellom lyttingene tviler jeg på (noen øre, nese, munn leger her som kan si noe om det?).

Jeg har tidligere sammenlignet Kimber's klassiker mot Dali silverwave, og der var det også stor forskjell i lyden. Kimber var luner i diskant frekvensene, litt mørkere i hele det tonale bildet. Så at det er hørbare forskjeller på kabler tviler jeg ikke på (mine ører, mine ord). Men at det kan være vansklig å høre disse forskjellene kan jeg absolutt være med på.

Jeg kan komme med mange sammenligninger her, men tar bare en, så skjønner dere hva jeg mener.

Jeg har16 gitarer, og 7 amper. Min bror sa i mange år følgende. - En gitar er en gitar, samma det vel. En dag tok jeg frem to kassegitarer, med samme treverk, samme strenger (tykkelse og fabrikat), samme volum på kassen. Den ene koster 2k, den andre 35k. Visuellt og materiellt ingen forskjell (kun merke/logo) Når jeg spillte på den en gitaren, så byttet til den andre (under 30 sek. folkens ), så fikk han en liten aha-opplevelse. Hvis han fikk sitte å plunke på dem selv, ville han ha hørt forskjell, men ikke klart å definere hva den var, fordi han ikke vet hva han skal høre etter.

Min påstand blir da som følger. For ett utrent øre/hode, kan det være vansklig å høre forskjellen. Hvis du kjenner lyden i ditt anlegg, og hører en forbedring ved at du bytter en komponent, så er det vansklig å påstå at vedkommende lurer seg selv, og at placebo slår in.

Disse sikusjonene om kabler blir ofte litt vell tekniske. Da må jeg spørre meg selv. Er det slik at all kabling er lik, og hvorfor bruker da høtaler produsenter ikke lampekabler i kabinettene sine? Er det fordi de vet at vi skrur opp og kikker, eller er det fordi det gir ett bedre lydresultat?

Till slutt. Takk for aktiviteten, dette må være den tråden jeg har fått mest respons på. Gøy, føler meg litt som en kjendis (langt ned på skalaen, kanskje en AV-kjendis )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemmer vel her at med bi-wiring får man større tverrsnitt/ledeevne? Det er vel mer enn teoretisk.
    Teoretisk?

Tja, du får vel ikke større tversnitt? Siden man ved biwiring ikke parallellkobler kablene så vil ledeeven/tap være lik. Det med forutsetningene at du benytter samme type kabel til både singlewire og til å biwire. Dog så vil du fordele lasten(strømmen) over to kabler, og forsterkeren vil muligens (teoretisk) "se" en veldig liten (ubetydelig?) endring i lasten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg kan heller aldri huske å ha sett økning i dimensjon som noe vektig argument for biwiring. Skal jeg være ærlig har jeg ikke sett et eneste vektig argument for biwiring.
    Ja, enig at dimensjonen ikke er argumenet for biwiring. Det henvises til et par andre teoretiske fordeler, men tviler på at dem er hørbare. Det er faktisk også noen "eksperter" som mener biwiring kan være en bakdel.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Den ene koster 2k, den andre 35k. Visuellt og materiellt ingen forskjell (kun merke/logo)
    Martin? Guild? Taylor? Jeg har prøvd biwiring selv men synes lyden blir slankere. Fy fy for en bassist. Er jaggu lite nok som det er.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Teoretisk?

Tja, du får vel ikke større tversnitt? Siden man ved biwiring ikke parallellkobler kablene så vil ledeeven/tap være lik. Det med forutsetningene at du benytter samme type kabel til både singlewire og til å biwire. Dog så vil du fordele lasten(strømmen) over to kabler, og forsterkeren vil muligens (teoretisk) "se" en veldig liten (ubetydelig?) endring i lasten.
    Sikkert riktig det, zatz.
    Og for oss som ikke har megawatt-stor forsterker, så kanskje det hjelper pittelittegrann

ps! De ATH-M50 klokkene blir bare bedre og bedre. Må være det beste AV tipset jeg noen gang har fått.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert riktig det, zatz.
    Og for oss som ikke har megawatt-stor forsterker, så kanskje det hjelper pittelittegrann
    Om det er effekt som "hjelper" skal jeg ikke uttale meg om, men vil tro den er har svært liten betydning da vi snakker om en størrelsesorden og en differeranse på ca 0.008ohm kontra en differanse på 0.004ohm i den totale sløyfen. Uansett så er dette en effekt man lett kan få til på singlewire ved å øke tversnittet eller parallellkoble kablene.

Det som er spesielt for biwiring er elementene ytterligere skilles ifra hverandre resistansemessig sett, dette pga av "relativt" kraftig økning på avstanden på kablene mellom elementene. Dermed vil noen påstå at den selvinduserte mot-effekten ("støyen") som "blir" overført mellom elementene vil muligens dempes noe. Igjen så snakker vi om veldig små verdier, og med delelfilter i mellom så skulle man tro denne effekten har en veldig liten betydning (helt ubetydelig?).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 352 er en stereoforsterker med enkle ht-terminaler. Jeg bruker ett sett med kabler uterminert, og ett sett med banan. Enklere å koble det opp slik når du kun har ett sett med terminaler.
    Så tanken/tesen var at det ble "bedre lyd" med å bruke 2 i stedet for et par kabler på samme kanaler/utganger ?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker, men det var noe i den gata. Det er lenge siden nå, og som jeg skriver over så er hukomelsen variabel

Delte meninger - Min private placebo

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, enig at dimensjonen ikke er argumenet for biwiring. Det henvises til et par andre teoretiske fordeler
    Kunne vi belyst disse ?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har du tatt av skinnene på terminalene på høyttaleren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Kunne vi belyst disse ?
    Det er noen gamle tråder om dette her på forumet, ellers litt googling så finner du sikkert en del om dette. Dessverre er jeg ikke intressert i å lese meg opp igjen på dette, da jeg mener dette ikke har noe for seg. Dette er veldig teoretisk/akademisk, da dette ikke gir svar på om det er hørbart.

Etter mitt hode så er det bare én påstand, som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, som muligens kan være en fordel. MEN jeg er ikke overbevist om den vil gi en hørbar effekt.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mitt hode så er det bare én påstand, som jeg nylig nevnte over her, som muligens kan være en fordel. MEN jeg er ikke overbevist om den vil gi en hørbar effekt.
    Men man får jo brukt alle 4 terminalene bak på hver høyttaler - det er jo en konkret ting.... haha

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man får jo brukt alle 4 terminalene bak på hver høyttaler - det er jo en konkret ting.... haha
    Det bare ser tøft ut

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •