Bi-wiret stereon i dag - Placebo? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 263
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    At jeg fra dette noe overivrig har trukket en konklusjon om at du ønsker deg flokkevis med tester var tydeligvis noe overilt, og det beklager jeg. Jeg tar også selvkritikk på at flokkevis er et veldig diffust ord. Er det 20 tester? 50? 1000? Hvem vet? Helt ubrukelig ord faktisk.
    Det blir helt umulig å sette et tall på hvor mange tester som skal før vi begynner å få resultatene. Dette har kansje med statestikk å gjøre? Det som jeg etter mitt hode er skråsikker på er at vi trenger mer enn positiv én test, og for den saksskyld mer enn to, for å legge dem andre 100000 negative "døde".

Som jeg sa innledningvis, jeg er bare delevis uenig med deg. Jeg tror faktisk når alt kommer til at så har vi ganske lik oppfattning, det som kansje skiller oss mest er hvordan vil tilnærmer oss saken - altså angående bevisbyrden, og når kan vi si at "kabler har noe for seg". Og frem til vi får resultater så kan vi vel si at kabler har veldig liten eller ingen betydning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En problemstilling som "kabler har noe for seg" gir ingen mening. Derfor vil du aldri komme i mål.

For å kunne få et ubestridelig resultat må du ha kvantiserbare kriterier. Det vil si noe du kan sette et tall på. Linearitet vs pris for eksempel. Da kan man måle kabelen på samme måte som artikkelen TimC linket til tidligere, lage et tall på ulineariteten og dele på pris. Da får man et forholdstall man kan måle, som tar hensyn til pris. Så må man finne et forhold som man mener er 'godt nok', og alle kabler som tilfredstiller dette kriteriet 'har noe for seg'.

Men uansett hva man finner av tester og kriterier vil de være meningsløse før man får EN positiv test på problemstillingen "Er det hørbar forskjell på kabler", siden alle andre problemstillinger vil ha som grunnlag at det ER hørbar forskjell på kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    En problemstilling som "kabler har noe for seg" gir ingen mening. Derfor vil du aldri komme i mål.
    Tja, fordi utsagnet ditt passer deg og dere som er skeptikere, du kan jo spørre en entusiast om "kabler har noe for seg"? Det er kansje ikke uten grunn at debattene herjer rundt?

For å kunne få et ubestridelig resultat må du ha kvantiserbare kriterier. Det vil si noe du kan sette et tall på. Linearitet vs pris for eksempel.
    Hvis hypotesen skulle bli sann - så vil jeg tro at det er mulig å kunne vurdere kablene opp i mot hverandre, og mot annet utstyr, og av det kan man kjøre statstikk og få tall på hva som er å foretrekke. Ikke så uvanlig dette, da det gjøres på nesten alt annet vi vurderer innen hi-fi. MEN igjen bringes det inn elementer og faktorer som pr idag vi ikke vet noe om.

Men uansett hva man finner av tester og kriterier vil de være meningsløse før man får EN positiv test på problemstillingen "Er det hørbar forskjell på kabler", siden alle andre problemstillinger vil ha som grunnlag at det ER hørbar forskjell på kabler.
    Vi debatterer vel det vi vet idag, alt annet er meningsløst. Og selv én positiv test vil gi liten eller ingen svar på om "kabler har noe for seg". MEN ja, en plass må man jo begynne hvis det skulle vise seg at én person skulle bestå en test.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, Zatz. Du skjønner ikke dette. Greit nok. Da er jeg ferdig å diskutere for denne gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atle, jeg tar det som et komplement, da du gir deg. Jeg er i oppfattning av at det er du som ikke har skjønt dette.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Atle, jeg tar det som et komplement, da du gir deg. Jeg er i oppfattning av at det er du som ikke har skjønt dette.
    Da får du mye skryt i dag, for jeg gir meg også
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får du mye skryt i dag, for jeg gir meg også
    Takker, så mye... jeg fortjener vel nesten en trudelut for å få skeptikere og entusiaster til å være enig om noe

Nå skal jeg ikke ta helt av her vet ikke helt om det er skryt eller ikke. Du har nå iallefall klart å kommentere mine svar med mer enn at vi "trenger bare ÉN så er vi alle overbevist - og det er fordi at jeg sier så".

Men en siste gang - jeg fikk det ikke helt med meg :
    Hva er argumentet for at kun én er så intressant - og er dere faktisk enig påstanden at vi kan konkludere med mer enn at kun den ene personen klarer å identifisere forskjeller? Isåfall hva skulle det være og hvordan?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, så mye... jeg fortjener vel nesten en trudelut for å få skeptikere og entusiaster til å være enig om noe

Nå skal jeg ikke ta helt av her vet ikke helt om det er skryt eller ikke. Du har nå iallefall klart å kommentere mine svar med mer enn at vi "trenger bare ÉN så er vi alle overbevist - og det er fordi at jeg sier så".

Men en siste gang - jeg fikk det ikke helt med meg :
    Hva er argumentet for at kun én er så intressant - og er dere faktisk enig påstanden at vi kan konkludere med mer enn at kun den ene personen klarer å identifisere forskjeller? Isåfall hva skulle det være og hvordan?
    zatz,
    Jeg ville ikke tatt det overstående som noe kompliment i det hele tatt, tvert i mot.

Som mange har prøvd å forklare, åpenbart uten å komme i mål, er følgende:

Hvis du tester med negativt resultat, beviser du kun at testpersonen ikke består testen under de forhold som er tilstede. Det er ikke vanskelig å gjøre en negativ test, tvert imot, det er veldig enkelt:
    Det er bare å bestemme seg for å feile (*).

Eks:
    Jeg fremskaffer en elefant som kan fly.
    Jeg viser den til deg.
    Du velger å ikke se at den flyr (fordi du ikke evner eller fordi du ikke ønsker, eller en kombinasjon av begge (fysisk eller psykisk)).
    Dermed har vi et negativt testresultat, til tross for at jeg har en elefant som kan fly...

MEN dersom én person (et testobjekt) klarer å lage et positivt resultat, med så mange repetisjoner at det er statistisk signifikant har du bevist at det ER hørbar forskjell på kabler.

Jeg kommer fra den økonomiske skole, men generell kunnskap om statistikk er likevel allmen.
    En bok som jeg kjenner og som gir en grunnleggende innføring i bl.a. hypotesetesting er denne:
    Statistikk og dataanalyse - Fred Wenstøp » Bokkilden
    Og således kan jeg anbefale den for å forstå det som har vært forsøkt formidlet.
    Andre med bakgrunn i ingeniørfag eller tilsvarende kan sikkert komme med andre anbefalinger.

Jeg registrerstrerte at du tidligere i tråden diskuterer for "morro skyld":
    I debatten "om kabler har noe for seg" kan jeg ikke se at dine siste bidrag fører oss noe videre.
    Det fører DEG videre, og kanskje MEG, all tid tid vi kan sannsynliggjøre på bakgrunn av trend, men vi kan ikke avvise noe (se *).

Point being:
    Selv om du sannsynligvis kan trekke slutning om at "kabler ikke har noe for seg" for din egen del, kan du ikke overføre bevisbyrden til skeptikere, da ER UMULIG Å BEVISE AT NOE IKKE EKSISTERER.

Ooh, well,

God natt og fortsatt god helg til zatz og alle andre! :-)

PS. Fåkk, jeg skulle IKKE skrive i kabeltråder!!! ;-)

PPS: Om noen skulle være interessert:
    VDH MH, Audioquest king cobra, taralabs, osv.
    Ikke på bakgrunn av lydmessige egenskaper, men fysiske parametre/pris og feelgood ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les Pegpisk sitt innlegg, og alle mine og Atle sine én gang til. Vi har allerede sagt det 19 ganger.

Men for siste gang: Du diskuterer tre-fire ting samtidig, og motsier samtlige argumenter på kryss og tvers uten å faktisk lese svarene du får i hver enkelt diskusjon.

Diskusjon 1: Hva er en udiskutabel forutsetning for i det hele tatt utføre en test?
    Svar: Enhver test må ta utgangspunkt i en velformulert teori, i vårt tilfelle er dette helt konkret følgende: "Er det mulig å høre forskjell på kabler?" Alle deler av denne spørsmålstillingen er viktig for at det skal være presist. Spørsmålet er ikke "Er det forskjell på kabler?", for da kan svaret umiddelbart være at jada, de finnes i gule, blå, med prikker på, de har forskjellig tykkelse, etc etc.
    Spørsmålet er heller ikke "Er det mulig å måle forskjell på kabler?" Det er allerede dokumentert, og er helt uinteressant i forhold til den spørsmålsstillingen vi nå er interessert i.
    Spørsmålet er heller ikke "Har kabler noe for seg?", for det er totalt umulig å teste, av den enkle grunn at det er totalt umulig å konkretisere hva spørsmålsstiller mener.

Diskusjon 2: Kan man konseptuelt bevise at noe IKKE eksisterer?
    Svar: Nei, det kan man ikke. Derimot vil kun én positiv test i en objektiv test KONSEPTUELT bevise at her har vi et eller annet som støtter teorien vår (det er ikke dermed sagt at vi er fornøyd etter én test, eller at det faktum at én person klarte den omvender alle hifientusiaster i hele verden eller masse annet rart vås. Poenget er KUN, ENE OG ALENE at man rent konseptuelt KAN bevise at noe eksisterer, men man KAN IKKE bevise at noe ikke eksisterer. Ikke bland kabler og "har kabler noe for seg" inn i denne delen av diskusjonen.

Diskusjon 3: "Har kabler noe for seg?"
    Dette er alles yndlingsdiskusjon tror jeg, men de diskuterer dessverre før de har noe forhold til de to ovenstående. For å få svar på denne (slik jeg forstår din mening med dette svært diffuse spørsmålet) må man naturligvis ha en hel haug med positive tester som viser gang på gang i forskjellige typer anlegg med en god del forskjellige kabler ikke bare at folk hører konsekvent forskjell, men vi må også finne frem til hvilke type kabler som gir bedre lyd i hvilke typer anlegg. Utfordringen her er at alle med "masse erfaring" mener at vi har all denne dokumentasjonen allerede, fordi de de har testet alt dette. Problemet er bare at de har ikke den fjerneste anelse om hvordan verden fungerer, og de har dermed også svært begrenset forutsetning for å utføre noe i nærheten av en objektiv test.

Alle vi andre (som svært feilaktig blir stemplet som "skeptikere") med et snev av kjennskap a) til teknologien som står bak det faktum at det kommer lyd ut av høyttalere i utgangspunktet(det er utrolig nok ikke magi, men derimot relativt konkret fysikk, som ikke forandrer seg hvis man tusjer på CDen sin eller bader høyttalerkablene sine i vievann), b) hvor lite som skal til både fysisk (du sitter en annen plass, lytter i forskjellige rom, på forskjellige anlegg og c) psykisk (hjernen din er en fantasifabrikk som dikter opp det utroligste, og den har elendig hukommelse) blir sittende oppgitt på sidelinjen med hodet i hendene etter å ha diskutert mot en vegg i dagesvis.

Jeg gremmes.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    zatz,
    Jeg ville ikke tatt det overstående som noe kompliment i det hele tatt, tvert i mot.
    Ja, jeg ser på det som intet annet enn herske teknikk.

Som mange har prøvd å forklare, åpenbart uten å komme i mål, er følgende:

Hvis du tester med negativt resultat, beviser du kun at testpersonen ikke består testen under de forhold som er tilstede. Det er ikke vanskelig å gjøre en negativ test, tvert imot, det er veldig enkelt:
    Det er bare å bestemme seg for å
    bjekt) klarer å lage et positivt resultat, med så mange repetisjoner at det er statistisk signifikant har du bevist at det ER hørbar forskjell på kabler.
    Ja, det er enkelt å gjøre en negativ test, og om én beviselig klarer å høre forskjell så er det vitenskapelig bevist. MEN resultatet, statistisk sett, gir oss lite eller ingen betydning da vi kun har én som hører forskjell. Vi kan ikke bygge noen troverdig konklusjoner ut av kun én.

Idag er det utført mange tester med kvalifisert personell, altså av dem "ypperste" i verden rundt. La oss hypotestisk sett og for enkelhetsskyld si at det vært én million personer som har vært i test med negativt resultat verden over, men plutselig kommer person nummer "én million og en" og hører forskjell.

Da har vi så langt en statestikk på ca én av én million som har klart å høre forskjell. Siden vi kun har funnet én så kan vi kun konkludere med et STORT forbehold at dette muligens ikke representativ. Nå er ikke statestikk mitt fag, så det er sakt, så dette er noe du kan regne på. Da vi allerede har én million negative, kontra én, så vil det dette i mitt hode sansynliggjøre (statistisk sett) at det er veldig liten mulighet for at verken noen her i norge eller her på avforum som faktisk klarer å bevise sin påstand om at dem hører forskjell. Ergo så har kabler liten eller ingen betydning for oss i praksis.

Enig eller uenig?
    Hvis vi ikke greier å høre forskjell, kan vi konkludere med at "kabler har noe for seg" hvis en annen person kan det?
    Jeg registrerstrerte at du tidligere i tråden diskuterer for "morro skyld":
    I debatten "om kabler har noe for seg" kan jeg ikke se at dine siste bidrag fører oss noe videre.
    Jeg tar det til meg som konstruktiv kritikk. Jeg forstår at det kan virke provoserende, men saken er at enkelte setter meg i bås som entusiaste eller skeptiker når vi debatterer her. Det er helt greit det, men dem bør vite og ikke synse og tro før dem setter folk i bås. Derfor kom mitt litt provoserende innlegg.
    Point being:
    Selv om du sannsynligvis kan trekke slutning om at "kabler ikke har noe for seg" for din egen del, kan du ikke overføre bevisbyrden til skeptikere, da ER UMULIG Å BEVISE AT NOE IKKE EKSISTERER.
    Ja, helt enig. Men problemet er ikke dem som ikke hører forskjell, men dem som påstår at dem hører forskjell.

Det er veldig enkelt å bevise for en entusiast at han ikke hører forskjell, hvis det ikke eksisterer. Altså hvis jeg kommer med påstanden at jeg hører forskjell, så er det veldig enkelt for deg å komme hjem til meg å bevise det. Jeg overfører ikke bevisbyrden til skeptikerene før dem kommer med påstanden at det er umulig for meg å høre forskjell - altså en påstand mot påstand.

Derimot er saken litt anderledes hvis en skeptiker kommer til meg sier:
    Av all den vitenskap og tester som er utført så er det ingen ting som tilsier at du skal kunne klare å høre forskjell - han sier ikke at at det er umulig å høre forskjell, dermed skyver han bevisbyrden over til entusiasten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les Pegpisk sitt innlegg, og alle mine og Atle sine én gang til. Vi har allerede sagt det 19 ganger.

Men for siste gang: Du diskuterer tre-fire ting samtidig, og motsier samtlige argumenter på kryss og tvers uten å faktisk lese svarene du får i hver enkelt diskusjon.
    Takk og i ligemåde... jeg er av samme oppfattning av dere.

Diskusjon 1: Hva er en udiskutabel forutsetning for i det hele tatt utføre en test?
    Stort sett enig ditt svar her, men bortsett fra om "kabler har noe for seg".
    Du har selvfølgelig svaret i forhold til en skeptiker. Men ganske enkelt hvis du ikke hører forskjell så har ikke "dyre" flotte kabler noe for seg.

Diskusjon 2: Kan man konseptuelt bevise at noe IKKE eksisterer?
    Som jeg har sikkert svart deg 19 ganger, så er jeg enig din formulering.
    Saken er at debatten er her på avforum mellom meg og deg og intet annet.
    Hypotesen blir slik:
    "Zatz" - jeg hører forskjell på kabler.
    Hybris - nei, det gjør du ikke.

Ingen av oss har fått avskrevet bevisbyrden, det er mulige for oss begge å bevise dette.

At du bringer inn universet, amazonas og denne én - skjønner ikke jeg at har noe relevans.
    Diskusjon 3: "Har kabler noe for seg?"
    Jeg kan ikke si annet enn at jeg helt enig ditt var.
    MEN uten å legge entusiastene bås, hva gjør at dem i en så stort antall er fast bestemt på at det er forskjeller? Dem har jo fått presentert alle typer vitenskap og dokumentasjon rundt dette. Er det rettferdig å avvise dem med at dette er kun placebo?[/QUOTE]

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som jeg har sikkert svart deg 19 ganger, så er jeg enig din formulering.
    Saken er at debatten er her på avforum mellom meg og deg og intet annet.
    Hypotesen blir slik:
    "Zatz" - jeg hører forskjell på kabler.
    Hybris - nei, det gjør du ikke.

Ingen av oss har fått avskrevet bevisbyrden, det er mulige for oss begge å bevise dette.
    Problemet er at jeg aldri har sagt "nei det gjør du ikke".
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN uten å legge entusiastene bås, hva gjør at dem i en så stort antall er fast bestemt på at det er forskjeller? Dem har jo fått presentert alle typer vitenskap og dokumentasjon rundt dette. Er det rettferdig å avvise dem med at dette er kun placebo?
    Siden vi har ganske god dokumentasjon på at placebo er en effekt som påvirker alle, så vet vi med god sikkerhet at alle entusiastene er påvirket av placebo. Det vi ikke vet er hvor stor del av det de opplever som er placebo, og hvor stor del som er reelt.

Dette finner man tradisjonelt ut ved ha én gruppe som testes på en fornuftig måte, og så en kontrollgruppe som utsettes for placebo for å se om de oppnår samme effekt. Hvis begge grupper opplever det samme, så har det vi tester sannsynligvis ingen reell effekt.

Entusiastene ignorerer glatt alt som heter testmetodikk og går motsatt til verks. De utsetter seg selv for placebo med en gang, og tar så resultatet av denne testen for god fisk uten å i det hele tatt utføre en reell test.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris, jeg og mange andre har prøvd... Zatz troller oss, og vi går på pinnen hver gang. Jeg gidder ikke mer.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare en god ting som kommer ut av disse kabeltrådene; høy postcount

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det er bare en god ting som kommer ut av disse kabeltrådene; høy postcount
    Ikke lett å komme til enighet, nei.

EDIT: Apropos, dette var mitt innlegg nr 2500.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris, jeg og mange andre har prøvd... Zatz troller oss, og vi går på pinnen hver gang. Jeg gidder ikke mer.
    Prøved? Vel, kansje andre har prøvd, men du? Hybris er vel ikke din "bedre" halvdel, kansje greit å ikke rope på han vær gang du ikke gidder mer...

Du quoter ikke, jeg får ingen feedback på det jeg skriver. Når du sikter til meg, så er ikke det om hva jeg har skrevet, men kun det du har på hjerte. Og det du har på hjerte er at vi trenger bare "én" - men ingen argumentasjon på hvorfor eller hvilken nytte denne ene personen kan tilføre debatten.
    Altså du må kansje bare å være litt mer konkret, og så litt på det jeg også skriver.

Når det er sakt så triver jeg ikke bare med trolling, men også healing.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du quoter ikke, jeg får ingen feedback på det jeg skriver. Når du sikter til meg, så er ikke det om hva jeg har skrevet, men kun det du har på hjerte. Og det du har på hjerte er at vi trenger bare "én" - men ingen argumentasjon på hvorfor eller hvilken nytte denne ene personen kan tilføre debatten.
    Mener du helt seriøst at du fortsatt ikke forstår hva som menes når vi snakker om at man bare trenger én positiv test? Og du har lest mitt inlegg om diskusjon 1/2/3 både tre og fire ganger?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at jeg aldri har sagt "nei det gjør du ikke".
    Jeg har kansje ikke vært tydlig nok - saken fra min side handler ikke om du har sakt dette.

Men at dette er ikke så unormalt fremstilling - det skjer fra tid til annen - hvor begge parter er skyldig en bevisbyrd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du helt seriøst at du fortsatt ikke forstår hva som menes når vi snakker om at man bare trenger én positiv test? Og du har lest mitt inlegg om diskusjon 1/2/3 både tre og fire ganger?
    Jo, som sakt i annenhvert innlegg så er jeg ikke uenig i deres fremstlling.

Men dere forstår fortsatt ikke hva jeg mener....

Edit: Er du Atles bedre halvdel? Kan han ikke quote og svare selv?

Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •