Bi-wiret stereon i dag - Placebo? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 263
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Der denne debatten begynte så lurte en kar på hvor du ikke deltak med bevisbyrde - hvor ditt svar var det var ikke mulig. Jeg tror han tenkte på blindtest, så hvorfor ikke det?
    Jeg bidrar gjerne på en blindtest, mitt poeng hele veien er at det er umulig for meg eller noen andre på bevise at det ikke er mulig å høre forskjeller på kabler. Om jeg bidrar på tusen blindtester er vi akkurat like langt, hvis jeg da ikke plutselig faktisk KLARER å høre forskjell på kabler. Men da har vi bevist det motsatte, og det har jeg aldri sagt ikke er mulig.
    --
    Thorbjørn

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plausible er vel å ta hardt i, da dem lover gull og grønne skoger og selger for milliarder av kroner, og så finnes det bare én person i verden som hører forskjell. Det er bare én som kan forsvare sitt kjøp!!
    Nei, i så fall er det èn som har BEVIST at han hører forskjell. Det kan jo fortsatt tenkes at halve befolkningen gjør det i større eller mindre grad.
    Det er ikke vanlig å drive med vitenskaplig testing av sansene sine, selv om det kanskje kommer som er sjokk :shock:

:-)

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, hvem sa at det var kjedelige trauste diskusjoner her på avforum Vært et par saftige tråder i det siste nå8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men da forstår jeg fortsatt ikke relevansen av ditt innlegg i denne diskusjonen.

vi diskuterer om det er hørbare forskjeller på høyttalerkabler, og du kommer med en påstand om at solid core er dårligere, uten å presisere hva det er dårligere enn. Du kommer heller ikke med noen dokumentasjon på at det er hørbare forskjeller på solid core kabler sammenlignet med en hvilken som helst annen kabel.

Så for å konkludere har vi altså ingen dokumentasjon på at solid core kabler er dårligere egnet som høyttalerkabler enn andre type kabler, all den tid det hørbare resultatet er identisk?

Ja, det er målbare forskjeller, og ja, kanskje lasten forandres for forsterkeren. Men er det hørbart? Og hvis det ikke er hørbart, who cares? Jeg skjønner at det er interessant fra et teknisk perspektiv, men som kjøpsråd for noen som skal kjøpe høyttalerkabler er sannsynligvis lite relevant.

Les paperen jeg postet.

Eller benekter du at variasjoner på, la oss si 1db på høyttalerkabler er hørbart?

Siden du åpenbart er i "den tekniske" leiren i denne diskusjonen (samme som meg), finner jeg det rart at du bare fnyser av målinger og simuleringer som dokumenterer hørbare forskjeller.

Imidlertid konkluderer paperen også med at det er veldig enkelt å lage en forsterkere/høyttalerkombinasjon, som IKKE gir hørbare forskjeller. Det er veldig mange som ikke har en slik kombinasjon.

Det er grunnen til forskjellene, og ikke forskjellene i seg selv som er esensen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Les paperen jeg postet.

Eller benekter du at variasjoner på, la oss si 1db på høyttalerkabler er hørbart?

Siden du åpenbart er i "den tekniske" leiren i denne diskusjonen (samme som meg), finner jeg det rart at du bare fnyser av målinger og simuleringer som dokumenterer hørbare forskjeller.

Imidlertid konkluderer paperen også med at det er veldig enkelt å lage en forsterkere/høyttalerkombinasjon, som IKKE gir hørbare forskjeller. Det er veldig mange som ikke har en slik kombinasjon.

Det er grunnen til forskjellene, og ikke forskjellene i seg selv som er esensen.
    Variasjoner på 1dB når man sender en sinustone eller whatever gjennom bør være hørbart ja. Vil disse effektene i praksis være hørbare når man lytter til musikk? Det vet jeg ikke, og det gjør tydeligvis ingen andre heller.

Men jeg er stort sett tydelig på at det er viktig at man har en forsterker som takler den lasten den blir presentert, og ha høyttalerkabler som er fornuftig konstruert.

Jeg har ingen planer om å nekte for at det er mulig å lage en kabel+forsterker kombinasjon som gjør det mulig å identifisere forskjeller på kabler. Men det blir veldig teoretisk for meg som har normalt konstruerte høyttalerkabler på 3mm^2 og en relativt strømsterk forsterker.

Poenget er at hverken høyttalerkabler som gjør jobben eller en forsterker som gjør jobben koster spesielt mange penger, derfor denne evige diskusjonen mot folk som kjøpe dyre kabler og hevder at forskjellene er som natt og dag.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bidrar gjerne på en blindtest, mitt poeng hele veien er at det er umulig for meg eller noen andre på bevise at det ikke er mulig å høre forskjeller på kabler. Om jeg bidrar på tusen blindtester er vi akkurat like langt, hvis jeg da ikke plutselig faktisk KLARER å høre forskjell på kabler. Men da har vi bevist det motsatte, og det har jeg aldri sagt ikke er mulig.
    Hvis du mener vi har kommet like langt etter å ha satt opp en troverdig test, hvor det bevises at en rekke entusiaster ikke klarer høre å forskjell - så mener jeg du tar feil. Isåfall kan du bare slenge inn hånkle og bare godta entusiastenes glede over nye og dyre kabler.

Testen vil jo være like for begge parten, skulle du værte "uheldig" å bevise det motsatte, så er jo det også en sensasjon som kan være kjekt å ha på CVen :-D .

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1: Variasjoner på 1dB når man sender en sinustone eller whatever gjennom bør være hørbart ja. Vil disse effektene i praksis være hørbare når man lytter til musikk?

2: Men jeg er stort sett tydelig på at det er viktig at man har en forsterker som takler den lasten den blir presentert.

3: Poenget er at hverken høyttalerkabler som gjør jobben eller en forsterker som gjør jobben koster spesielt mange penger

1: Dersom du legger inn ett shelvingfilter på f.eks 6-7KHz og oppover så hører du det godt ja.

2: Her syndes det så til de grader. Så i praksis er ikke dette tilfellet for veldig mange.

3: Her er jeg ikke helt enig. Skal man ha virkelig gode høyttalere koster det ganske mye. Ofte har disse kraftige spoler, og kraftige magneter (høy BL). Dette betyr at det er mye strøm som blir sendt tilbake til forsterkeren. Det er billig å lage en forsterker som takler dette (les PA). En forsterker som takler dette OG som har veldig god oppløsning oppover kan fort bli ganske dyrt. Det billigste kan fort være biamping. Men er helt enig i at pengene heller bør gå til forsterkeri, enn veldig kostbare kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mener vi har kommet like langt etter å ha satt opp en troverdig test, hvor det bevises at en rekke entusiaster ikke klarer høre å forskjell - så mener jeg du tar feil. Isåfall kan du bare slenge inn hånkle og bare godta entusiastenes glede over nye og dyre kabler.

Testen vil jo være like for begge parten, skulle du værte "uheldig" å bevise det motsatte, så er jo det også en sensasjon som kan være kjekt å ha på CVen :-D .

Her bommer du. Blindtesten kan ikke bevise at man ikke kan høre forskjell på generelt grunnlag. Den viser bare at ingen klarte å høre forskjell i akkurat denne settingen. Grunnene kan være mange. Derfor er vi like langt, siden vi ikke kan bygge en generell regel ut fra resultatet. Det du derimot kan gjøre er å bruke det negative resultatet til å SANNSYNLIGJØRE at det ikke er forskjell. Men det holder ikke til å konkludere.

Dersom noen derimot klarer å detektere forskjellen så har vi bevist at det er mulig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå aner jeg en antagelse i bunn her om at dette ikke er blitt forsøkt uten hell tusenvis av ganger før? Naturligvis er det blitt forsøkt massevis av ganger, og ingen har klart det. Jeg har ingen spesielle illusjoner om at jeg går rundt med gullører, jeg har dermed liten motivasjon for å bruke kalorier på en slik test.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Her bommer du. Blindtesten kan ikke bevise at man ikke kan høre forskjell på generelt grunnlag. Den viser bare at ingen klarte å høre forskjell i akkurat denne settingen. Grunnene kan være mange. Derfor er vi like langt, siden vi ikke kan bygge en generell regel ut fra resultatet. Det du derimot kan gjøre er å bruke det negative resultatet til å SANNSYNLIGJØRE at det ikke er forskjell. Men det holder ikke til å konkludere.

Dersom noen derimot klarer å detektere forskjellen så har vi bevist at det er mulig.
    Settingen er oppgitt til å være best mulig, slik at det skal være lagt til rette for at det skal være mulig å høre forskjell. Altså for dem som hevder det er stor forskjell mellom kabler, så skal dette være en smal sak å få til.

Det er nettopp dette som har vært debattert i lang tid her nå, så jeg gidder ikke repetere annet enn på generelt grunnlag så er jeg enig i det du skriver. Det jeg skiller på er statestikk på ABX kontra utbytte av kablen - mest sansynlig kan vi konkludere med at kablen har liten eller ingen betydning hvis deltakerne ikke klarer å skille dem. Ergo benytte 50000,- på kabler blir bare tull.

Det er lite relevant om en eller to personer i verden har gullører og klarer hører forskjell - det som er relelvant er at du og dem som hevder at det er forskjell, klarer å høre forskjell. Altså at disse personene kan forsvare sine kjøp, og at deres promotering kommer til sin rett.

Og hvor mange elefanter trenger du å teste før du kan konkludere med at dem kan fly?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå aner jeg en antagelse i bunn her om at dette ikke er blitt forsøkt uten hell tusenvis av ganger før? Naturligvis er det blitt forsøkt massevis av ganger, og ingen har klart det. Jeg har ingen spesielle illusjoner om at jeg går rundt med gullører, jeg har dermed liten motivasjon for å bruke kalorier på en slik test.

Men du brenner jo godt med kalorier og tid her inne ved å delta meget aktivt i denne diskusjonen og flere lignende diskusjoner, så en viss interesse må dette ha for deg?:grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvor mange elefanter trenger du å teste før du kan konkludere med at dem kan fly?
    Den spørsmålstillingen snur ting litt på hodet.

Ser du forskjellen på disse to utsagnene:
    1. Elefanter kan fly
    2. Det finnes elefanter som kan fly

1. impliserer at ALLE elefanter kan fly.
    2. impliserer at det finnes noen elefanter som kan fly.

1. trengs det en ikke-flygende elefant for å motbevise
    2. trengs det en flygende elefant for å bevise.

Ser du at ordlyden i problemstillingen blir veldig relevant for hvem som har bevisbyrden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå aner jeg en antagelse i bunn her om at dette ikke er blitt forsøkt uten hell tusenvis av ganger før?
    Du trenger jo selvføgelig ikke delta i testene selv for å kunne delta med bevisbyrden. Det holder som oftest med å henvise til gode respekterte tester :wink: Det er nødvendigvis ikke alltid behov for å gå veien opp på nytt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er så forbasket er at alle gode, dokumenterte tester gir nullresultat, og dermed er vi like langt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Ser du at ordlyden i problemstillingen blir veldig relevant for hvem som har bevisbyrden?
    Ja, men spørsmålet mitt var reelt til Timc. Da presiserer han at man kan bare "sansynliggjøre" og ikke "konkludere" om noe som ikke kan bevises. Jeg ser ikke helt relevansen..... for meg sier ordet - "konkludere" (konklusjon) - ingenting om resultatet er sansynelig eller ikke, eller om det er endelig fakta.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er så forbasket er at alle gode, dokumenterte tester gir nullresultat, og dermed er vi like langt.
    Å det har du beviser på

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Men du brenner jo godt med kalorier og tid her inne ved å delta meget aktivt i denne diskusjonen og flere lignende diskusjoner, så en viss interesse må dette ha for deg?:grin:
    En god diskusjon er alltid morsomt
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god diskusjon er alltid morsomt

Agree

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å det har du beviser på
    Du trenger bare vise meg EN positiv, gyldig test så er jeg overbevist.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger bare vise meg EN positiv, gyldig test så er jeg overbevist.
    Én positiv holder ikke for meg.... da det beviser at det er én med gullører. Men du sa du hadde mange negative, har du noen linker?

Riktig nok så ville du fått det beviset DU trenger - at det finnes én i verden som kan identifisere forskjell.

Derimot for meg og alle oss andre som ikke klarer å hører forskjell så trenger vi litt mer for å forsvare dyre kabler - hvis andre ikke greier å reprodusere testen med samme resultat, så står vi med samme resultat - liten eller utbetydelig forskjell. Du har helt rett at hvis du finner én som høre forskjell i verden så har du beviset ditt, men det hjelper ikke resten av entusiastene verden over som ikke hører forskjell.

Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •