Lydkvalitet på CD vs. musikk-DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet på CD vs. musikk-DVD

På en musikk-DVD så kan man ha LPCM (stereo). Lyden der oppgis ofte til 48kHz/16-bit. Det gir en datarate på ca. 1.5Mbps, som DVD-spiller rapporterer (48 x 2 x 16 = 1536 kbps). So far so good.

Men, når man ser på informasjon i rippeprogram så oppgis lydstrømmen til 192 kbps.

Enkelte programmer ripper musikk-DVD lett til FLAC.

Blir FLAC-fila:

a) en kopi av en ekte og lossless 48kHz/16-bit? Dvs. er 2-kanals sporet på DVD-en egentlig lossless?
    b) eller er får man bare en "oppblåst" FLAC-fil av noe som bare i utgangspunktet er 192kbps?

Hm...

Bakgrunnen til at jeg må spørre er at jeg har rippet en musikk-DVD til FLAC, men synes lydkvaliteten er heller marginal lite imponerende. Er i gang med å rippe en annen musikk-DVD (også den til FLAC) for å se om den første var "tam", eller om det er b) som gjelder.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rippet 3 ulike musikk-DVD-er, og "this doesn´t sound right at all". Preliminær konklusjon når det gjelder det å rippe musikk-DVD-er til FLAC; ikke verdt det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et kanskje veldig dumt spørsmål, kan man ikke rippe f.eks. DTS lydsporet? Dette er som regel det der har bedst lyd syns jeg.
    Har en musikk dvd, Swinging Bach - Mcferrin Bobby - Musikk - CDON.COM, og DTS lydsporet av f.eks. Bobby Mc.Ferrin og Jacques Louissier er helt rått, å lytte til Jacques Louissier på cd er kjedelig ved sammenlikning, syns jeg da. kjender ikke bitraten på dvd`en jo, skulle ikke undre meg den var lav.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS er jo 6 kanaler. Jeg er usikker på hvordan man skal trekke stereo ut av det. Tar man R/L så blir ikke det riktig (mener jeg). DTS har kanskje en bitrate på ca. 750 kbps (for alle 6 kanalene tilsammen).

Så; all den flotte lyden vi har latt oss omringe med og latt oss imponere av de siste årene på vanlig DVD er jo "bare" komprimert lyd. Men, siden vi alle er ute for å lære så håper jeg andre kan "chip in".

Nei, det får bli CD-ripping og kjøping av high-res. Mitt lille rippe-DVD-til-FLAC-eksperiment ble ikke den suksess jeg hadde håpet på.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt hjelp til en mulighet om man velger wav
    (så får man senere gjøre wav om til flac om man ønsker)

Mediainfo (last ned og innstaler)
    MediaInfo
    Bra software til video/lyd men i dette tilfelle , bra software å finne ut hva faktisk stereo spor på DVD inneholder av bit/kHz å bitrate som feks da vil si at ............sier mediainfo stereo spor er 16 bit 48 kHz , 1536 kbps så er det slik å ingen ting annet.

tar man ut 2.0 16/48 å ønsker å lagre det som 2.0 16/48 lydfil så er 2.0 16/48 å ingen ting annet.

Bra software å hente lyd ut med er
    DVD Audio Extractor (30 dagers trail)
    DVD Audio Extractor -- Full featured DVD audio ripper for your easy use
    ta ut stereo spor, kan også ta ut ferdig decodet dd 5.1 / dts til sepparate lydfiler (6 stk) eller som downmix til stereo (2.0)

Lydkvalitet og forskjell..............tekniske muligheter (ikke dikusjon på hva folk hører/ikke hører)
    Er jo ingen direkte fasit da det kan være brukt ulik master/mix til stereo spor på dvd / cd stereo / dd 5.1/dts på dvd.
    Når det gjelder dd 5.1/dts dvd downmix til stereo er lyd (om den feks var master før encoding) blit til lossy ved codec , hvor mye av master lyd er eller kan blitt redusert pga lossy codec
    (er jo heller her ingen fasit da det har litt med mengde lyder/samtidige lyder som avgjør hvor sterkt et lossy codec påvirker lyd i form av reduksjon.....)

Det vil jo da si at det ikke er noen regel på hva blir best men det kan være cd spor , stereo spor dvd , dd 5.1/dts downmix til stereo

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    DTS er jo 6 kanaler. Jeg er usikker på hvordan man skal trekke stereo ut av det. Tar man R/L så blir ikke det riktig (mener jeg). DTS har kanskje en bitrate på ca. 750 kbps (for alle 6 kanalene tilsammen).
    som jeg nevnte over DTS til stereo blir downmix (også dd 5.1 til stereo)
    Det vil si LFE (dypbass sporet fjernes) , DRC aktiveres å ingen voldsomme effektlyder fra center , front , surround vil legges inn i stereo downmixen .

Bitrate
    er jo bra codec DD/DTS så det blir mye lyd ut av lite kbps.

192kbps stereo på DVD ? Er det ikke det som er vanlig da tro ? er vel ikke mange som har 2.0 pcm 16/48

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... sier mediainfo stereo spor er 16 bit 48 kHz , 1536 kbps så er det slik å ingen ting annet.
    :
    :
    192kbps stereo på DVD ? Er det ikke det som er vanlig da tro ?
    Kjernen er nettopp det. Hva er rikitg, når software / DVD-spiller indikerer begge deler. Sofware = DVD AUdio Extractor.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv aldrig hørt en bra musikk dvd i forhold til cd men det er min smak

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD for to kanals lyd har vel kun større langringskapasitet enn CD. Noen annen forskjell er det vel ikke?
    DVD-A med multikanalmuligheter er vel en helt annen sak. Jeg har kun 2 stk slike plater, Queen begge to, og det er jo mere kuriositet og surrerundtlyd som er interessant i forhold til originalplatene i to kanaler.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    DVD for to kanals lyd har vel kun større langringskapasitet enn CD. Noen annen forskjell er det vel ikke?
    Lagringskapasitet er en kuriositet. Lydkvaliteten i 2 kanaler er det signifikante.

Etter å ha testet dette selv er det slik jeg fryktet (aka det jeg hører), og motsatt av det jeg håpet.

Man skulle tro at det å rippe sine favoritt musikk-DVD-er skulle gi en feelgoodfølelse i 2-kanaler via rippet FLAC, på lik linje med det man fikk foran lerret og stort bilde / surroundlyd (eller stereoforsterker og 2 høyttalere).

Desverre så er det indikasjoner at øynene er en sans som overstyrer ørene i en slik setting, og at samme lydspor uten bide er heller tamme greier.

Vel. Lesson learned.

YMMV, som det heter så fint.

Hadde håpet andre hadde empiri de ville poste, men (so far) desverre...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Tiger, dine musikk DVD'er er vel multikanal være seg DD/DTS 4.0/5.1?
    Lydopplevelsen du får har jo ingenting med bilde å gjøre, det er kun et supplement
    Rippet til Flac 2 kanal blir vel veldig "urettferdig" overfor surroundmiksen.

Empiri uttalelser tror jeg neppe du får bedre enn det Hygen kan bidra med i dette emnet

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva?

De fleste musikk-DVDer har jo 2.0 lydspor i tillegg (separat) på plata. Slike lydspor er ofte 48kHz og 16-bit. Som sagt før: 48kHz x 2 (kanaler/stereo) x 16-bit = 1536 kbps. DVD-spiller rapporterer 1.5Mbps når man velger 2.0 LPCM.

Det er DETTE lydsporet som rippes til FLAC. Ikke downmikset komprimert surround.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, som Morten, Magne og Pål sa.........

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp.

Hadde håpet det var noen entusiaster på forumet som hadde prøvd det samme. Føler meg som en sær nerd p.t. Er alle bare opptatt av akustikk og head-fi. 8)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P.t. virker det slik ja.
    Knutinh hadde vel noen tanker rundt dette (også) men han har jeg ikke sett her inne på en god stund.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har stor respekt for den faglige kunnskapen til f. eks. knutinh og Fahansen, men for meg blir svarene deres ofte lite hjelpsomme selv om de muligens er teoretisk riktige.

Jeg er mer opptatt av opplevelsene fra den jevne bruker. For meg er det der (konsensus) essensen er. Kan ikke huske å ha lest ett eneste "feelgood" innlegg fra teoretikkerne. Jeg forklandrer ikke på generelt grunnlag teoretikkere, men utelukkende for deres (notoriske) manglende egenskap til å formidle opplevelser. 8)

I denne tråden derimot, så er deres faglige kunnskap relevant...

Det er ikke uten grunn at jeg har valgt signaturen jeg har valgt, og ikke quod erat demonstrandum.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel få klarhet i hva du mener med musikk DVD

Er det musikk på DVD Video disc
    eller
    er det musikk på DVD Audio disc

begge er spillt inn på DVD disc (det er jo også forøvrig SACD men jeg skjønner det ikke er sacd du mener)

DVD VIDEO
    Sånn generelt pga lydspor bør du ta ut stereo lyd fra multichannel sporet (DD 5.1 (AC3) / DTS på DVD video disc
    Dette blir da DD/DTS downmix til stereo
    Hvorfor er fordi dette er stort sett beste lyd da som du selv har nevnt....meste stereo på dvd er av lav bitrate (feks ac3 16 bit 48 khz 192 kbps)

Ja uansett hvor lav bitrate feks stereo er (feks stereo ac3 16 bit 48 khz 192 kbps) på en dvd så ripper du dette til wav (pcm) å en stereo fra dvd på 192 kbps fra dvd rippet til 16/48 blir automatisk 1536 kbps
    (eller om du velger å rippe til cd kvalitet så blir resultatet 1411 kbps)
    (blir på samme måte som convertere mp3 til wav)

derfor blir en downmix fra multichannel DD/DTS bedre da det er bedre bitrate totalt på disse sporene
    ......om en slik downmix er bedre enn en kjøpt cd plate .....her har mixing osv mye å si så da må man sammenligne men stereo sporet på en dvd video vil skjelden kunne bli bra

DVDA
    Derimot er meste stereo på en DVDA PCM (WAV) å stereo spor kan ha lyd helt opp til 24 bit 192 khz på disc (master lyd)
    Nå er det ikke lett å ta ut high res lyd fra dvda pga man må ha riktig software på pc.
    dvd audio extractor jeg har nevnt kan vel gi ut 24 bit 96 kHz som beste lyd
    (egenlig ikke stort problem da det knapt eksisterer 192 kHz på dvda men om det er blir den da downsamplet til 96 , 48 eller 44,1 om man ønsker)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har benyttet ordet "musikk-DVD" bevisst. Dvs. at jeg har ekskludert DVD-A.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har benyttet ordet "musikk-DVD" bevisst. Dvs. at jeg har ekskludert DVD-A.
    Da har du sett på DVD Video disc at stereo sporet feks ofte har 16 bit 48 khz og lav bitrate (feks 192 kbps) og feks da AC3 (A52,Dolby Digital)

nå er jo VOB filer som er på en DVD Video container filer , så det er jo flere typer stereo man kan finne på en disc men fleste kjøpedisc vil ha AC3 stereo med lav bitrate

nå er jo ikke mp3 og ac3 samme codec men se det litt på samme måte
    stereo mp3 bit/Khz...feks 192 kbps
    stereo ac3 bit/khz....feks 192 kbps

uansett hvem av disse (stereo bit/khz 192 kbps)du gjør om til pcm (wav) stereo vil kbps følge wav/pcm
    16 / 44,1 =1411 kbps
    16 / 48 =1536 kbps
    24 / 48 =2304 kbps
    osv
    osv

vet ikke om du henger med men rippe stereo spor på dvd video (som feks har ac3 16/48 - 192 kbps) blir på samme måte (nær sagt kvalitet) som å rippe mp3
    Lavkvalitet kan aldri bli bra selv om man gjør komprimert lyd om til ukomprimert

Derfor bør du ta Dolby Digital 5.1 / DTS sporet å ta ut en stereo downmix med feks dvd audio exractor..........fordi dette er ikke så komprimert som stereo sporet

test og hør

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger med?

a) en kopi av en ekte og lossless 48kHz/16-bit? Dvs. er 2-kanals sporet på DVD-en egentlig lossless?
    b) eller er får man bare en "oppblåst" FLAC-fil av noe som bare i utgangspunktet er 192kbps?
    Ja, jeg henger med.

Skal allikevel prøve å rippe komprimert utgave av flerkanalspor for sammenligning. I DVD AUdio Extractor så fremgår det (sitat) "48/16/192". Dette er opplysninger som er gjensidig utelukkende alternativ. F.eks. er teorien at bit er gjensidig utelukkende med lossy format...

Kan ikke du gjøre det samme, og sammenligne? Så få vi litt empiri her. Jeg har teoretisk og praktisk ikke divergert med noe av det du har redegjort for.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt ut lyd fra dvd mange ganger men hovedsakelig for å kunne recode den til DTS og brenne DTS CD (som musikk cd så jeg ikke har behøvd dvd plate for ekte surroundmusikk og forenklet avspilling så man slipper dvd meny styr osv)

Bruk DVD Audio extractor

ut som stereo kan du velge
    OGG
    MP3
    WAV
    FLAC
    osv

bit og khz velger du men
    cd kvalitet......16/44,1
    eller
    16/48 er vel mest hensiktsmessig og tar minst plass
    men er en DVD med feks DTS 24 / 96 ville jeg tatt det ut som 24/96 stereo for å få mest mulig ut

Encoding tar forholdvis rask tid (altså lage stereo spor fra dd/dts på dvd til lydfiler på pc)

Selv er jeg ikke i tvil at dd/dts downmix til stereo blir bedre enn lav kbps stereo laget til stereo med høyere bitrate

Trenger du hjelp til dvda extractor så bare spør

å rippe lossless format til lossless blir lossless

å rippe lossy format til lossless blir lossy (det er det du skal gjøre å dd/dts er minst lossy så derfor bør du rippe fra de lydsporene å til wav eller flac om du ønsker)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •