Kjøpe litt av hjemmekinoanlegg nå, bygge videre etterhvert.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe litt av hjemmekinoanlegg nå, bygge videre etterhvert.

Hallais!

Skal ha meg et hjemmekinoanlegg og har ikke så veldig mye peiling, så søker derfor hjelp her blant mange eksperter

Det jeg vil ha er egentlig et komplett cerwin vega høytaler system da det er en gammel guttedrøm jeg bare må oppfylle.

I starten var jeg fast bestemt på xls-215 men har vell insett at det blir i største laget.

Det jeg vil kjøpe i første omgang er et par fronthøytalere, xls-12 eller xls-15 og en forsterker/reciver. For så å bygge videre senere med subwoofer, center og bakhøytalere.

Grunnen til dette er at jeg pr dags dato bor i en leilighet og holder på å pusse opp huset så tar resten når jeg har plass nok.

Det jeg ikke har særlig peiling på er dette med forsterker/recivere/effektforsterker/for forsterkere osv.

Kan jeg kjøpe 1 enhet som kan drive xls-12 og tåler tilkobling av center,bakhøytalere og en cerwin sub ?

Ble kanskje litt rotete, menmen.

Håper noen kan hjelpe meg, på forhånd takk

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan da vel fint kjøpe en reciever. Men hva som passer bra til CV er jeg litt usikker på.

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok kjøpt meg en billig reciever, fra onkyo, yamaha, eller noe, og heller en effektforsterker til å drive CVene.

Yamaha 767 for eks, er jo billig på elkjop atm, kjope en sånn, og en eller annen form for effektforsterker til å drive XLS-12 eller 15. Som du bare kobler til pre out på recievern.

Hvilken effekt som passer bra til de er jeg litt usikker på. Emotiva er jo billig, men. Sikkert noen andre som vet

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ønsker å oppfyle en gammel guttedrømm så annbefaler iaf jeg å satse på eldre modeller, som DC-15 eller v15f kanskje Al-745.. Cv idag er ikke som det en gang i tiden var (personlig mening)... Om du skulle drevet ett fult opsett med en reciever så kommer du ikke til å kunne oppnå det fulle potensialet i di. Effekt må til!! Emotiva XPA-5 hadde jo kanskje vert ett sted å begynne.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Allright
    Hallais!

Skal ha meg et hjemmekinoanlegg og har ikke så veldig mye peiling, så søker derfor hjelp her blant mange eksperter
    Er absolutt ingen ekspert, men har vært der du er nå - med CV-drøm og CV-kino, så kan jo dele litt av mine synspunkter uansett.

Det jeg vil kjøpe i første omgang er et par fronthøytalere, xls-12 eller xls-15 og en forsterker/reciver. For så å bygge videre senere med subwoofer, center og bakhøytalere.
    Flere ting å nevne.
    For det første lurer jeg på om dette skal brukes på film - punktum, eller om musikk også er en viktig del av det ?
    For hvis film er eneste, så kan man kjøpe en "billig" reciever og et effekttrinn.
    Er musikk viktig - vil en billig reciever kunne "ødelegge" mye av musikken pga forforsterkeren, og jeg ville gått for en integrert forsterker/forforsterker+effekt med prosessor/"fixed level/gain"-mulighet.

Og når det gjelder senter - vil jeg anbefale deg å finne noe annet enn CV (vet dette muligens ødelegger litt av prosjektet, men jeg syns CV-senterne ødelegger hele opplevelsen...)

Det jeg ikke har særlig peiling på er dette med forsterker/recivere/effektforsterker/for forsterkere osv.

Kan jeg kjøpe 1 enhet som kan drive xls-12 og tåler tilkobling av center,bakhøytalere og en cerwin sub ?
    Nå vet jeg ikke hva du er ute etter på lyd - så dette blir litt synsing.
    Men når jeg hadde 12' fra CV, så holdt en NAD C372 med 2x150W for meg.
    (Synes også 12' låter bedre enn 15' på musikk, og på film har man (som regel) sub uansett.)
    Orket aldri spille høyere enn at denne klarte jobben kjempefint.

Du vil også få svar fra de som mener dette er ALTFOR lite til CV, og der blir egentlig svaret helt opp til deg selv...
    Men å skaffe nok forsterkerkraft til CV, kan uansett bli dyrt.
    Dog veldig mange som *bi-amper sine CV-høyttalere slik at de bruker en forsterker som "låter bedre" på mellomtone/diskant, samt en PA-liknende ting (som Crown, CV's egne effekttrinn, osv) på bass-elementene.

*Bi-amp betyr å dele opp så man bruker en forsterker på bass, gjerne da en veldig strømsterk en, og en forsterker på mellom/tone diskant.
    Dette krever at høyttalerne har to terminaler (HF/LF) bak.

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vært å hørt på CV samt andre merker? Tror nok du hadde finni flere interesante kandidater

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoff alt jeg skrev ble borte, prøver pånytt!

Takk for gode svar 8)

Hvor i norge får man kjøpt emotiva online ?

Jeg har ikke hørt noe serlig på hjemmekino, men har skjønt CV ikke er super på lydkvalitet, men jeg hos meg er mer trykk i brystkassa bedre enn pen lyd :twisted:

Anlegget vil bli brukt 40% til tv titting, 50% til fest med pop, country, dance, trance osv. 10% til filmtitting.

Som dere skjønner er jeg ikke spesielt mye hjemme pga mye jobb, men de gangene jeg er hjemme og har tid til og skru på anlegget er det for tv titting eller en god fest.

Siden jeg pr dags dato bor i leilighet med nabo over og ved siden av lurer jeg på om det er mulig å kjøpe xls-12 og en reciver nå, så kjøper jeg resten (effektforsterker, center, bak og evt sidehøytalere,sub) når jeg har flyttet.

Vil jeg få noe som helst volum i høytalerne med en reciver til rundt 5000kr ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV er moro og mye for penga - men senter-høyttalerne de har er dårlige.

Ny reciever til 5000,- blir veldig smått.
    En brukt en som er noen år gammel vil være en del bedre.

Dog ville jeg tenkt integrert forsterker med muligheter for å brukes som effekt senere i første omgang....

Men det er jo bare for det å dra å høre - ingen kan si hva som er riktig for deg! :-)

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd vil du få med det meste du kobler til, problemet er at CV er effekthungrie beist og effekt koster kjapt $$. Jeg ville kikket rundt etter receiver med pre-out mulighet på alle kanalene slik at du for fremtiden har mulighet til å utvide med effektforsterker.

Om du ønsker å oppfyle en gammel guttedrømm så annbefaler iaf jeg å satse på eldre modeller, som DC-15 eller v15f kanskje Al-745.. Cv idag er ikke som det en gang i tiden var (personlig mening).
    -Hvordan kan du annbefale noen å kjøpe høyttalere som er nesten klin umulig å skaffe til "fornuftig" pris ? les DC serien! Ja, det er en knallhøyttaler, men jeg ser lite hensikt i å betale i dyre dommer' for gamle høyttalere!

Og ,V serien til CV er langt dårligere en VE serien som fortsatt selges. (les lydtrykk.)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Allright
    Hallais!

Det jeg vil ha er egentlig et komplett cerwin vega høytaler system da det er en gammel guttedrøm jeg bare må oppfylle.

I starten var jeg fast bestemt på xls-215 men har vell insett at det blir i største laget.

Grunnen til dette er at jeg pr dags dato bor i en leilighet og holder på å pusse opp huset så tar resten når jeg har plass nok.

Ble kanskje litt rotete, menmen.

Håper noen kan hjelpe meg, på forhånd takk
    Jeg ville sett om jeg fant noen gamle DC-12, og en brukt Denon 1909 (1700,- på finn) f.eks i første omgang. Så ville jeg bygget på med effektforsterker for å drive de hvis du har behov.

Du vil legge merke til at stort sett alle missliker og vil dra deg vekk fra CV.

Ny forsterkere har "romkorreksjon" som "retter opp lyden". Dvs at du kan da både spille veldig "flat og korrekt", eller du kan la Cervin Vega vise sine farger.

Jeg synes ikke xls serien har det jeg subjektivt assosierer med Cervin Vega (Trøkk og mulighet til å spille høyt)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    -Hvordan kan du annbefale noen å kjøpe høyttalere som er nesten klin umulig å skaffe til "fornuftig" pris ? les DC serien! Ja, det er en knallhøyttaler, men jeg ser lite hensikt i å betale i dyre dommer' for gamle høyttalere!
    For meg er det kun DC serien som har "den rette CV lyden".

Ellers kan man jo bare gå for smør og brød (Dali etc)

Jeg skulle synse han ønsker å få "good feelingen" man fikk som ungdom, og da tipper jeg det var CV som laget lyden.

Hvis den imot alle ods skulle være overpriset som brukt er vel det bare et tegn på at den har egenskaper som folk er villige til å betale for.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    For meg er det kun DC serien som har "den rette CV lyden".

Ellers kan man jo bare gå for smør og brød (Dali etc)

Jeg skulle synse han ønsker å få "good feelingen" man fikk som ungdom, og da tipper jeg det var CV som laget lyden.

Hvis den imot alle ods skulle være overpriset som brukt er vel det bare et tegn på at den har egenskaper som folk er villige til å betale for.
    Altså, missforstå meg rett...
    DC serien er desidert den høyttalern jeg har hatt mest gøy med. MEN! de er himla vanskelig å finne til fornuftig pris, ikke ihjelsarva kasser og med alle elementer inntakt. Dessuten er det sjeldent vanskelig å finne elementer til.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Altså, missforstå meg rett...
    DC serien er desidert den høyttalern jeg har hatt mest gøy med. MEN! de er himla vanskelig å finne til fornuftig pris, ikke ihjelsarva kasser og med alle elementer inntakt. Dessuten er det sjeldent vanskelig å finne elementer til.
    Jeg har sagt til meg selv at jeg alldrig skal kvitte meg med de, og det høres ut som de skal få et langt liv. Selv om de blir stuet bort for noe mer politisk og teknisk korrekt med tiden.

Men igjen, sett at jeg forstår hva trådstarter ønsker så ville jeg tro at det var dc-12 han ønsket for å få riktige vibber til "guttedrømmen"

Og han kan fint kjøpe resten senere, og fint av annet merke på center f.eks senere. Jeg har ulike merker på hele 7.1 settet, og det funker helt fint.

Banner sikkert i kirka, men det går helt fint.

BTW:
    Hadde ikke dc "life time warranty" på elementene ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bare satse på at kantopphenget på DC serien holder lengre enn AT serien for der er det mye råte ute og går..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW:
    Hadde ikke dc "life time warranty" på elementene ?
    Hvis det er korrekt så forstår ikke jeg hvorfor det er klin umulig å få tak i nye elementer. Både iflg hfk, soundpressure og CV sine hjemmesider. De kunne ikke reparere de heller. Det eneste jeg fikk var beskjed om å lete etter erstatningselementer /tillsvarende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei jeg skjønner jo at å få alle til og bli enig om en ting blir vanskelig:twisted:

"problemet" med brukte høytalere for meg er at jeg bor i finnmark, de få cv høytalerne som ligger på finn er sørpå, 95% gidder ikke og sende så store høytalere 200mil men det gjør hifiklubben til kun 400kr.

Vi sier det sånn at jeg skal ha XLS-12 nye fra hifiklubben, for enkelhets skyld.
    De spiller antagelivis mer enn godt nok til mine ører og bruk.

Det vi da må prøve og bli enig om her inne er en Forsterker/reciver ny eller brukt. Vist jeg kjøper en 2 kanals forsterker til fronthøytalerne, kan jeg koble den sammen med en evt reciver i senere tid for og få surround oppsettet ?

Forsterkern driver bass elementene, og recivern driver mellomtone/diskant ?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ønsker å ha en stereo amp i tilleg til reciever så er det mulig med noe som heter "theater bypass" eller noe slikt.. Koster deg fort noen slanter for komponenter med slik mulighet.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke stereo-amp som effekttrinn kun til frontene. Kobles på normalt vis fra preout bak på en eventuell surroundreceiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg helt på villspor om jeg kjøper Yamaha RX-V767 nå, bruker den på CV XLS-12 midlertidig. Kjøper feks en NAD C372 senere til og drive XLS-12, og Yamaha RX-V767 til center og bakhøytalere, kanskje tillogmed diskant og mellomtone på XLS-12 om det er mulig ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp XLS-12 og RX-V765 først og så c275 etterpå, da sparer du noen lapper, trenger ikke intigrert forsterker til effekt...:smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort og enkelt svar Derfor jeg spør her, fordi jeg ikke vet bedre 8)

Så med den menyen der skal jeg klare meg ? Vist ingen har noen innvendinger mot dette, så venter jeg noen dager og skaffer en RX-V765 først, så en nad c275 etterpå

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •