Hodetelefonforsterker til AH-D5000 og Hegel HD2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hodetelefonforsterker til AH-D5000 og Hegel HD2

Hei!

Jeg elsker musikk, men har overhodet ikke peiling på hifi-utstyr. Har i flere år hørt musikk rett fra Mac/PC til hodetelefon og stereoanlegg. For et par uker siden kjøpte jeg Denon AH-D5000 og Argon HA1. Ble etter hvert også en Hegel HD2. Nå er jeg helt frelst og synes musikken låter fantastisk. Det er nesten så jeg ikke får gjort annet på fritiden. :P

Har nå blitt så hektet på dette at jeg lurer på hvor god Argon HA1 egentlig er? Vil anta at den er flaskehalsen i oppsettet mitt? Leker derfor litt med tanken på en liten oppgradering i nær framtid. Har sett litt på hodetelefonforsterkere på nettsidene til Hifi-klubben og Soundgarden, men virker ikke som om utvalget er så veldig stort. Vil jeg merke stor forskjell om jeg kjøper noe som er litt dyrere enn HA1? Hvis ja, hva bør jeg kjøpe? Vil helst kjøpe noe fra en norsk butikk, men det er ikke noe absolutt krav. Hadde i utgangspunktet sett for meg noe til 3000-4000kr, men kan vel sikkert strekke meg litt lenger dersom det utgjør stor forskjell lydmessig i mitt oppsett. Noen tips?

Merker for øvrig litt ubehag i ørene når jeg hører musikk med de nye hodetelefonene. Dette gjelder også på lav lyd. Innbiller meg at det skjer oftest ved lyse og rolige partier. Noen som har opplevd noe lignende? Har aldri hatt problemet før.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare ta med hodetelefonene og Argonen til Soundgarden en tur og høre forskjellen mellom Rega Ear og Argon HA1?
    Regner med de har en HD2 du kan koble dem til
    Eller ta med hele stasen til en annen sjappe og høre hva de kan tilby....

Kjenner ikke til Argon, men generelt er hva som låter "best" ganske avhengig av hva slags lyd man liker og matching med annet utstyr....

Skal man ha ny forsterker til et høyttalerpar på 50kg er det ikke så lett, men ny hodetelefonforsterker? Bare å reise rundt og prøvelytte, hva DU synes låter best er uansett mye viktigere enn hva vi andre her inne måtte mene er best

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor du i Oslo/omegn, så er vel en telefon til Moiz.no å anbefale.
    Da kan du få testet både Burson(som er litt over budsjett) og Kingrex(som er litt til over budsjett)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av qweac
    Vil helst kjøpe noe fra en norsk butikk, men det er ikke noe absolutt krav. Hadde i utgangspunktet sett for meg noe til 3000-4000kr, men kan vel sikkert strekke meg litt lenger dersom det utgjør stor forskjell lydmessig i mitt oppsett. Noen tips?
    Du trenger ikke gå over den prisen du har indikert. Med en NuForce HDP, som er DAC, forforsterker og hodetelefonforsterker, så får du den innen budsjett. Og, kan kjøpe den via norsk forhandler.

Jeg har to HDP-er, og de driver K702, K271mkII og HD800 helt topp.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en MarkL modded Denon AH-D5000 matchet med Devilsound DAC og Head Direct EF-1. Er veldig fornøyd med denne komboen. EF1 er utgått, men Head direct EF5 er en oppgradert versjon. Er en hybrid forsterker med 12AU7 rør koblet med transistor utgang. Passer perfekt til Denon 32ohms hodetelefoner.

3560,- ink moms

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!

Tiger: Har allerede DAC. Tenkte jeg skulle kjøpe kun forsterker.

Noen som har hørt Musical Fidelity M1 HPA?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDPs sterkeste side er hodetelefonforsterkeren (ref. www.6moons.com).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser DAC-en i den ble slått av Hegel HD2 i testen til lyd og bilde. Mulig jeg spør dumt, men får jeg ikke mer forsterker for pengene hvis jeg kjøper en som ikke har andre ting jeg ikke trenger i tillegg?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker riktig, men konkluderer feil. Sjekk Welcome to 6moons.com, a website for music lovers & audiophiles who love to read... og se hva anerkjente Srajan Ebaen der sier om de ulike hoodetelefonforsterkerne. Bare et vennlig tips.

Du bør også finne en som gir synergieffekt med den DAC du har valgt og de hodetelefonene du har valgt. Dersom jeg husker riktig, så er Denon litt "basstunge", mens Hegel DAC-en er nøytral / lys. Hva du putter mellom de to vil påvirke lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tid til å lese det nå, men skal lese det i morgen. Hvordan vil det gå hvis jeg kobler HD2 til HPD da? Da blir det jo to DAC-er. Ja, jeg er rimelig blank på dette området! :P

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hodetelefonforsterker har analoge innganger. Hegel DAC-en har analoge utganger. Ikke verre enn det.

DAC i en hodetelefonforsterker er bare en ekstra bonus, som du ikke MÅ benytte deg av.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt lesing virker Nuforce HDP veldig imponerende. Merkbar forskjell fra min Argon HA1 vil jeg tro?

Siden jeg kun skal ha forsterkeren kan jeg kanskje like gjerne kjøpe Nuforce Icon Amp? Eller er forsterkeren i denne dårligere enn den i HDP? Hva med Icon HD?

Noen butikker i Oslo som selger Nuforce HDP?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plukk ut en 4-6 ulike som du mener passer budsjett. Notér et par stikkord til hver av det du tror gjør hver enkelt av de det rette for deg, og noen stikkord hvorfor ikke.

Så, etter noen dager bruker du elimineringsmetoden for å finne den du mener passer deg best.

Her er et forslag til innen budsjettet du kan sjekke ut passer deg eller ikke: Yulong D100 (ikke U100)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver Nuforce HDP nå. Hvis jeg kobler den til Hegel HD2 analogt får jeg en grusom pipelyd når musikk spilles. Dette selv om lyden på musikken er skrudd helt av i iTunes. Lyden blir borte hvis jeg pauser musikken eller hvis jeg stiller lyden på på HDP-en til et spesielt nivå. Hvis lyden på HDP-en er høyere eller lavere enn dette nivået er pipelyden der. Hva i alle dager kan være årsaken til dette? Min Argon HA1 lager ikke denne lyden når den er tilkoblet HD2. HDP-en lager for øvrig ikke denne lyden hvis jeg kobler den rett til PC-en med USB.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •