Maks volum...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Maks volum...?

Bare lurer på hvor høyt dere kan spille før stygge ting skjer med anleggene deres.. Litt barnslig spørsmål kanskje, men..

Bare for morro koplet jeg til bakhøyttalerne mine (B&W DM 303) alene foran, og spilte CD musikk.. Skrudde opp en del, det vil si til +15dB, som er maks på min forsterker... :shock: (måtte bare prøve 8) ) Vel, det som skjedde var ikke annet en voldsomt høy musikk... Kunne ikke høre noen ulyder eller noe. Lurer på om dere andre får ulyder i annlegget (hørbar forvrengning) hvis dere skrur opp skikkelig..

Forsterkeren min er ikke veldig strømsterk.. (SONY STR-DA5000ES)
    Og så har jeg noen strømsugende fronter :P B&W DM604S3

Når jeg skrur opp skikkelig med de tilkoplet, merker jeg at dynamikken i bassen taper seg når volumet blir høyt. Når jeg skrur opp skikkelig, kommer jeg til et sted mellom +10 og +13dB så slår sikringen ut på forsterkeren... Like før det hører jeg allikevel ikke noen typiske ulyder.. (Kanskje fordi det på det tidspunktet er hørselvern-høyt) :P
    Har ikke målt, men ved +05dB er det vel ca.102dB (c) i lytteposisjon, litt avhengig av musikken
    Kan det allikevel være slik at forsterkeren er i faresonen for å sende likestrøm? Bare lurer siden jeg ikke hører noe særlig vreng.. Går jeg 2 etasjer ned er det fint lyttevolum :P

Får dere mye ulyder når dere vrir opp skikkelig?
    Hvor mye kan dere skru opp på utstyret før noe skjer (sikring slår ut, vreng i bassen, etc..)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en stund siden, men jeg kjørte volumet opp til +5 (skalaen går fra -60 til +18 ) på Pirates of the Caribbean med NAD T742 og DALI 5005; null ulyder, ikke engang på den beryktede gullmyntscenen. Si hva du vil om NAD, men de lager solide saker.

Må nesten kjøpe lydtrykksmåler bare for å teste igjen; ny og kraftigere forsterker nu. :twisted:

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag satte en gang på dimmu - burn in hell på gamle NADen, spilte på så stort utslag at forvrengningen skar i ørene. Jeg satte opp vindut til naboene som hadde terassekaffe og satte på hørselsvern og skrudde høyere!!!
    Det var Lattis.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har watta opp til -15 på forsterkeren med alle ht som large. Da lå jeg godt over 100db og 600w fra nettet i snitt på StarWarsII. Det er et par ganger jeg seriøst har hatt medfølelse for Daliene når Vincent ønsket å putte enda mer effekt i de stakkars kassene...

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og [likerHIFI] lå godt ann på db skalaen når vi så Matrix med NADen. :wink:

Klarte å tyne 118 db forvrengning av noen dantax høyttalere også :lol:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir vel litt feil å sammenligne display db settinger når dette er så utrolig avhengig av lytterom og høyttalere :roll:

for å si det slik så har jeg sjeldent over kl 9 på min vincent amp, da er det mer enn nok..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At dere sier hvilket trinn dere setter forsterkerene deres på sier vel andre som ikke er i rommet ca.... ingenting. Som einis sier er det masse annet som spiller inn, som HT, rom osv..

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde KEF 105/3 og sub-delen til to stk 107.
    Dette kom opp til 126 DB uten at forsterkeren (4 stk meridian 556)
    sa stopp. Det er det sjukeste trøkket jeg noengang har opplevd :twisted:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spilte full mundur på mine B&W 603s2 med en NAD C-350 forsterker. Dette er en forsterker som HiFiklubben anbefaler med disse høyttalerene. I ettertid byttet jeg ut forsterkeren med et pre/power sett bestående av rotel 972 for og NAD218THX power. (litt barnslig, jeg solgte C-350 for 3000 og kjøpte pre/power settet helt lovlig hos en snill kar for 2000 )

Kunne med letthet spille mye høyere (i dB) uten forvrenging enn med C-350.

Det er klart det er viktig med mye effekt i forsterkeren.

DrE

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker en gang jeg var ute å jobbet. Satt reiseradioen på utenfor på full guffe. Gikk tom for røyk og gikk på butikken. Da jeg kom tilbake var det helt stilt fra radione !!! Tom for batteri :roll:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dramatisk.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan spille høyt nokk :P :P :P :P :P

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det er en stund siden, men jeg kjørte volumet opp til +5 (skalaen går fra -60 til +18 ) på Pirates of the Caribbean med NAD T742 og DALI 5005; null ulyder, ikke engang på den beryktede gullmyntscenen. Si hva du vil om NAD, men de lager solide saker.
    Hvis du kjører NAD med soft clipping aktivert, så er det vanskelig å få hørbar vrenging, selv om dynamikken blir redusert voldsomt når man går i "taket"...

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var..... :wink: ?

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Jag satte en gang på dimmu - burn in hell på gamle NADen, spilte på så stort utslag at forvrengningen skar i ørene. Jeg satte opp vindut til naboene som hadde terassekaffe og satte på hørselsvern og skrudde høyere!!!
    Det var Lattis.
    En gang det J........ buekorpset spilte utenfor hos meg(var i Bergen) satte vi høytalerne ut på terassen og skrudde Dimmu på bånn gass.
    DA ble det utakt i de j..... trommene deres :twisted: :twisted:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virkelig anbefale alle i denne tråden å slenge seg på Darla-testen med det de har av "ratting" på volumkontrollen. Her bør det bli bra med resultater.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På lørdags morgen etter en heftig bursdagsfest hjemme hos oss fant jeg to stoler ved høyre høyttaler, høyttalerbaffelen av og prodigy i cd spilleren.

Nå husker jeg ikke så aldeles mye fra den siste timen av festen, men av gammel erfaring ser det ut som om antageligvis jeg og en eller annen har sittet og sett på membranutslaget under hele eller deler av prodigy - music from the jilted generation.

:roll: :roll:

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mithrandir
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Jag satte en gang på dimmu - burn in hell på gamle NADen, spilte på så stort utslag at forvrengningen skar i ørene. Jeg satte opp vindut til naboene som hadde terassekaffe og satte på hørselsvern og skrudde høyere!!!
    Det var Lattis.
    En gang det J........ buekorpset spilte utenfor hos meg(var i Bergen) satte vi høytalerne ut på terassen og skrudde Dimmu på bånn gass.
    DA ble det utakt i de j..... trommene deres :twisted: :twisted:
    HAHA!! Jeg har selv sett buekorpset flere ganger og blitt plaget av at de tror at alle liker musikken demmes og like at dem sperrer av hele sentrum. (Det skal sies at det er umulig å kjøre rundt i Bergen sentrum uansett).

Selv så spiller jeg helt til forsterkeren sier klikk.. Har blitt litt mer forsiktig med det i det siste ,men jeg har hørt noen ulyder ja. Siden jeg kun spiller så høyt når jeg ser på film (og har huset for megselv) så er dette meget sjelden. (kommer jeg over 0db (går til 15 på stereo og 5 med sorround) så kommer det garantert klager innen 2min =P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørselskader kommer fortest når det ER forvrengning. Uten forvrengning kan man fint spille 120 dB i en god stund uten at det skader hørselen. Det kan være interessant at forskere mener at hørselen blir lettere skadet av musikk man hater enn musikk man elsker...!

Uansett:

At dere sier hvilket trinn dere setter forsterkerene deres på sier vel andre som ikke er i rommet ca.... ingenting. Som einis sier er det masse annet som spiller inn, som HT, rom osv..
    Det stemmer, men jeg vil også legge til en ting. Desibel-nivåene (+5dB, -10dB etc)... Dette er i forforsterkertrinnet. Ved 0 dB blir signalet verken forsterket eller senket fra forforsterkertrinnet, det tilsvarer omtrent å plugge CD- eller DVD-spilleren direkte inn i effektforsterkertrinnet. Altså, om forsterkeren er svak, vil du bli nødt til å kjøre signalet lenger opp mot 0 dB eller til og med over for å spille høyt, enn om den er kraftig. Da blir forsterkeren også mer stresset, da den mister headroom. Tipset for å spille høyt er derfor: Skaff en kraftig forsterker, som gir tilstrekkelig lydtrykk selv ved -15 til -10 dB.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av umorsom
    Da blir forsterkeren også mer stresset, da den mister headroom. Tipset for å spille høyt er derfor: Skaff en kraftig forsterker, som gir tilstrekkelig lydtrykk selv ved -15 til -10 dB.
    Det hjelper også å ha effektive høyttalere. Forskjellen på f eks 88dB/m/W og 104dB/m/W tilsvarer en 40 ganger kraftigere forsterker.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •