Spilles inn, jåleri? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har et sett høyttalere og et tapedeck fra 1978 som jeg fortsatt driver å spille inn, tragisk.
    :lol:

Uansett, flere gode svar her, takk skal dere ha
    Bjørn Willy

Hegel HD-10 - Technics SH-8065 - Bladelius Thor MkI - Definitive Technology Mythos ST

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere - uten tvil. Men flere hundre timer - nei tror egentlig ikke det.
    Forsterkere - nei. Men det er forskjell på kald og driftsvarm. Og rør endrer seg vel med tiden selv om jeg vil kalle det slitasje og ikke innspilling

All annen elektronikk - fortsatt driftstempereratur.
    Kabler? Nei jeg bruker ledninger i stedet så slipper jeg å gruble på all problematikken rundt kabler......................

Nå var dette min mening, og ca 50% av AV interesserte er antagelig uenig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at man skal høre noe forskjell i ett frekvens specter så må okningen eller reduksjonen være rundt 3dB eller en dobling eller halvering i energi. At en fosterker skal forandre seg så mye under "inn-brenning" er helt totalt urealistisk.

Om vi føler att det er en forskjell, helt garantert. Akkurat som at en tykk og dyr høytaler kabel gir "mer bass og varme" og att en tynn kabel gir en "spinkel lyd med skarp diskant" så er dette menneskers assosiasjoner som spiller inn. Hvis du vil ha "bedre" lyd så kan man bare male veggene i lytterrommet og dempe belysningen. Det ER ingen forskjell i lyden, men vi vil oppfatte den som bedre. Det er fordi tolkningen av musikk er meget kompleks og blir påvirket av flere faktorer enn bare det vi hører, musikk er en tolkning. En blanding av føleser, forventinger og det sammensurie av frekvenser vi oppfatter som musikk.

Hvorfor høres steroanlegget eller en sang kjedelig den ene dagen og bra den andre, ganske sikker på att ikke "forsterkeren har myknet til". Virker som at mange tror hørselen vår er ett superpresist instrument som kan merke de minste forskjeller, men i virkligheter har vi ett av dyrerikes dårligste høre apparat. Vi har i stede utviklet et fantastisk evne til å tolke, føle og drømme.

Så inn-brenning: Nei
    Følelsen av at lyden blir bedre av inn-brenning: Ja

"Føler" det er mer enn bare lyden som spiller en rolle om man liker lyden eller ikke, og om det er forandringer i lyd fra ett øyeblikk til ett annet.

my 2 cents

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Parametre i elektronikk blir oppgitt ved 20 grader celcius, det er allment kjent innen elektrofaget av elektriske komponenter endrer verdi etter som temperaturen endrer.
    +1
    I mange manualer blir en halv time ofte brukt som tommelfingerregel for oppvarming av produktet.

Høytalerelementer som er nye, bør og noen gager må spilles inn. Endel fabrikater av elementer til proff bruk, setter elementene til innspillig før disse blir solgt. Grunnen er at elementene får hjuling fra første driftstime.

Mange mener at kabler må spilles inn. Da serlig høytalerkabler.
    Her har vi vel ingen kjente parameter som sier at dette må til. Har som entusiast forsøkt dette mange ganger fordi andre sier det blir klare hørbare forskjeller. Har ett veldig annstrengt forhold til dette, da det ikke er annet en synsing og kansje og muligens som blir hørt.
    Men det er sikkert plasebo effekten som gjør at jeg ikke hører forskjell, slik må det jo være når det er den samme effekten som gjør at jeg hører forskjell ved ande kriterier, eller......

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange mener at kabler må spilles inn. Da serlig høytalerkabler.
    Det tror jeg ikke noe på.

Jeg spiller bevisst ikke inn komponenter jeg har kjøpt nytt. Da er det lettere og bli kvitt komponentene ved et eventuelt videresalg.
    Det jeg egentlig sier er at dette har vel blitt diskutert nok før.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...ht=innspilling

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har kabler med navn fra Norrøne guder så trenger man ikke spille/svi de inn.
    De er allerede foredlet i Walhall :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vi kan sikkert diskutere mange.
    Men jeg kjenner "mange", som gjør dette.
    Håper dere ikke er så blinde at dere ikke fikk med at jeg ikke er enig i dette. Om dere ikke leste det, er det totalt håpeløst. Da ønsker dere kun å lese det dere selv vil.
    Om det er noen trøst, finnes det mange andre kabelprodusenter uten norrøn tilknytning, som blir ( skal ) behandles på samme måte.
    Men har fremdeles ett svært betent forhold til dette.
    Så hva krangler dere om ?? jeg er jo enige med dere her.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

Jeg spiller bevisst ikke inn komponenter jeg har kjøpt nytt. Da er det lettere og bli kvitt komponentene ved et eventuelt videresalg.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...ht=innspilling
    ????????????????
    Hva i huleste mener du.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    Vel, vi kan sikkert diskutere mange.
    Men jeg kjenner "mange", som gjør dette.
    Håper dere ikke er så blinde at dere ikke fikk med at jeg ikke er enig i dette. Om dere ikke leste det, er det totalt håpeløst. Da ønsker dere kun å lese det dere selv vil.
    Om det er noen trøst, finnes det mange andre kabelprodusenter uten norrøn tilknytning, som blir ( skal ) behandles på samme måte.
    Men har fremdeles ett svært betent forhold til dette.
    Så hva krangler dere om ?? jeg er jo enige med dere her.
    Ja er mange kabelprodusenter som lover mye, var igrunn ment som en vits :-)

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lokbjo
    Av og til leser jeg om at utsty må "spilles inn" for at det skal låte optimalt. Tenker da mest på forsterkere/DAC'er. Kan til en viss grad forstå at høyttalere blir noe mer responsive når de har fått smurt seg litt.

Det jeg lurer på da er - Er dette mest jåleri eller kan man virkelig høre forskjell?? Er det noen som kjenner til at "innspilt" utstyr har blitt sammenlignet med det som er ferskt rett fra pappesken?
    Det innre opphenget på høytalerelement er det som "spilles in", og mykes opp. Dette gir en forandring i lydleveringen etter x antall timer spilling. I en 2 veis høytaler vil dette typisk gi dypere bass, som en av de forskjellene som er enklest å høre.

Har selv lurt på kabler og forsterkere (transistor/digitale). Rør forsterkere har defenitivt en kurve som går nedover med tid, da rør er forbruksvare (uten å kunne fortelle akkurat hvorfor her og nå). Mine Gitar (rør)forsterkere har en ganske kort levetid på topp, så begyner det å blir mer ullent i toppen etter hvert som rørene blir brukt. Ville tro det var slik på en hjemme-stereo rør forsterker også. Dette er klart hørbart, men først når du bytter rør får du aha-opplevelsen.

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    +1

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte flire litt da jeg leste kabeltesten i siste Hjemmekinobladet på side 26.
    Rundt 100 timer innspilling så låter kabelen vesentlig bedre..!

Men den beste kommentaren er jo på "vi liker ikke"
    At en kabel til 7500,- er "for billig til å ta seriøst" gjør at det er prisen som legges til grunn om produktet er bra, og ikke kabelen...
    Det hadde jo vært mye mer interessant med blindtester hvor fagpressen ikke visste pris og utseende på produktet. :lol:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Måtte flire litt da jeg leste kabeltesten i siste Hjemmekinobladet på side 26.
    Rundt 100 timer innspilling så låter kabelen vesentlig bedre..!

Men den beste kommentaren er jo på "vi liker ikke"
    At en kabel til 7500,- er "for billig til å ta seriøst" gjør at det er prisen som legges til grunn om produktet er bra, og ikke kabelen...
    Det hadde jo vært mye mer interessant med blindtester hvor fagpressen ikke visste pris og utseende på produktet. :lol:
    Det blir for dumt...

Synd at slikt svada skal ødelegge et ellers ok blad.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •