valg av DAC og litt grinete nabo???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

valg av DAC og litt grinete nabo???

jeg har 2 spørsmål!

jeg skal ha en Dac til pc`en, og sto mellom hegel hd2 og dacmagic, dette skal være en ren pc DAC, og jeg hørte om at hegel knuste dacmagic? er dette sant?
    for å si det rett ut, så driter jeg i design, funksjonalitet, og fysisk kvalitet, så lenge jeg får god lyd!!!

så har det seg sånn at jeg har en cv hfa18sx, og en lettere irritert nabo!
    jeg bare lurer på rettighetene mine?
    nabo har sagt at jeg bare kan spille "høyt" (hans definering) fra klokken 10 til klokken 7 på kvelden, dette overholder jeg, men da jeg spiller mitt å dagen 12-4, så blir han like irritert!! arrgh!! han er hjemme absoulutt hele dagen 24/7 og klager og kjefter ustoppelig, han har også i en telefonsamtale kommet med uttalelsen " hvis jeg får tak i den subwooferen, skal jeg **** meg knusen"
    jeg bå også legge til at jeg bor i enebolig, men garasjene våres sitter sammen!

litt sånn her:

nabo hus -> nabogarasje -> min garasje -> mitt hus

l

ER DEG JEG SOM ER DRØY, ELLER HAN SOM ER SENSITIV?????
    eller er vi begge like gode? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt an på hvor du bor.

Politivedtektene til Oslo nevner spesifikt at det skal være stille mellom 23.00 og 06.00. Det er flere steder som bruker disse vedtektene også.

Sameie/borretslag har ofte egne bestemmelser.

På generelt grunnlag:

Straffeloven sier:

"§ 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer
    a) den alminnelige fred og orden,
    b) den lovlige ferdsel,
    c) omgivelsenes nattero eller
    d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg,

straffes med bøter eller fengsel inntil to måneder. "

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bor nokså langt ute på landet og bor ikke i noe sammeie, eller noe boretslag eller noe sånt, jeg må bare nevne igjen (FRA KLOKKEN 11 PÅ MORNINGEN OG TIL KLOKKEN 7 PÅ KVELDEN!!!! OG HAN KLAGER FORTSATT???)

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel hørtes bra ut. Du kan jo eksempelvis sette høytalerne dine på noe som ikke kobler dem til gulvet, nei, jeg tenker ikke på spiker, mer noe ala madrass, styrofoam, isopor eller lign.

Edit. høres ut som du har alibiet i orden, problemet løst?

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør om å få måle hvor mye støy han har i stuen sin når du spiller, viss det er urimelig høyt så må du jo bare roe deg, noe eg tviler litt på

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan virke som om naboen din er ekstremt hørsår siden det er to garasjer i mellom dere og han fortsatt klager. Hvis det er vibrasjoner som forplanter seg fra sub til gulv så kan det være lurt å isolere denne fra gulvet. Det vil mest sannsynlig gi deg bedre lydopplevelse også.

Bygningskonstruksjon har veldig mye å si på hvor mye og hva slags lyd som forplanter seg også.

Jeg henger meg på forslaget om å måle støyen fra der han oppholder seg, om ikke annet for å vise at du ikke er helt avvisende til hans problem. Det beste for begge parter er nok at dere snakker sammen på et tidspunkt hvor ingen av dere er spesielt opprørt over den andre.

Evt. kan du tipse ham om denne kåken som er til salgs: Enebolig i Fægfjord -
    Et annet tips, som fungerte godt for meg på min mor, når det blir klager på høy lyd, skru opp og lat som om det var et uhell og skru så ned igjen til opprinnelig nivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha, han hadde nok blitt forbanna hvis jeg hadde anbefalt den kåken nja, jeg har prøvd med dempevibrasjonsmatte, og det fungeren lite, det var første da jeg kutta opp matta og satt subben oppå 15cm med dempematriale, at det ble noe virkning, men det ble lixom ikke helt det store! jeg liker jo at det rasler litt da!:twisted:

takk for gode svar foresten!

lurer bare på hvor jeg kan kjøpe n rimelig decibel måler, eller om noen vet om noen, som man kan bestille støymåling hos???

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. dac - hvis du driter i utsende.. RME dac er meget bra.

Ang. nabo - prøv å slå i en del gipsplater i garasjen din..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sjekke ut Auralex Subdude el?
    Eller akustikkplater i garasjen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av philip lauritzen
    jeg har 2 spørsmål!

jeg skal ha en Dac til pc`en, og sto mellom hegel hd2 og dacmagic, dette skal være en ren pc DAC, og jeg hørte om at hegel knuste dacmagic? er dette sant?
    for å si det rett ut, så driter jeg i design, funksjonalitet, og fysisk kvalitet, så lenge jeg får god lyd!!!

så har det seg sånn at jeg har en cv hfa18sx, og en lettere irritert nabo!
    jeg bare lurer på rettighetene mine?
    nabo har sagt at jeg bare kan spille "høyt" (hans definering) fra klokken 10 til klokken 7 på kvelden, dette overholder jeg, men da jeg spiller mitt å dagen 12-4, så blir han like irritert!! arrgh!! han er hjemme absoulutt hele dagen 24/7 og klager og kjefter ustoppelig, han har også i en telefonsamtale kommet med uttalelsen " hvis jeg får tak i den subwooferen, skal jeg **** meg knusen"
    jeg bå også legge til at jeg bor i enebolig, men garasjene våres sitter sammen!

litt sånn her:

nabo hus -> nabogarasje -> min garasje -> mitt hus

l

ER DEG JEG SOM ER DRØY, ELLER HAN SOM ER SENSITIV?????
    eller er vi begge like gode? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Hvorfor ikke lydisolere litt da? Så kan du ha det morro uten at noen klager...Det er lett å skjønne at det er irritende å få prakka på seg noe ulyd i tide og utide. Bare nevner at lyd blir brukt som torturinstrument. Ikke at jeg mener det er tilfelle her, men jeg hadde lett definert det som tortur hvis naboen hadde spilt barbie girl på høyt volum reglemessig

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av philip lauritzen
    haha, han hadde nok blitt forbanna hvis jeg hadde anbefalt den kåken nja, jeg har prøvd med dempevibrasjonsmatte, og det fungeren lite, det var første da jeg kutta opp matta og satt subben oppå 15cm med dempematriale, at det ble noe virkning, men det ble lixom ikke helt det store! jeg liker jo at det rasler litt da!:twisted:

takk for gode svar foresten!

lurer bare på hvor jeg kan kjøpe n rimelig decibel måler, eller om noen vet om noen, som man kan bestille støymåling hos???
    Har du iPhone kan du laste ned dbmeter pro. Sikkert ikke den beste men den gir en indikasjon på lydnivået.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken nabo valgte du ?

Men det er vel hips om haps hva du velger av dac. Det er stort sett god kvalitet, og hva du trenger av innganger/utganger og pris burde telle mer.

Som mange andre sier. Spør om å få målt inne hos han. Og lydisoler der som det er nødvendig. Det er billig for hvor mye du får igjen. Da kan du sikkert få et ryddigere lydbilde også.

En analog radioshack koster ca 399 fra lsound +-100.

PS: Står ingenting i loven om når det skal være stille og ikke. Men 23-07 er greit å holde seg til.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •