Kabler: S/PDIF til optisk/coax

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler: S/PDIF til optisk/coax

Hei

Har kjøpt meg en Yamaha RX-V667 forsterker og denne har både optisk og coax in.

Skal ved en senere anledning kjøpe meg en Zotac ZBOX (mini HTPC) og denne har S/PDIF out.

Så spørsmålet mitt er finnes det kabler som går fra S/PDIF til optisk eller coax og evt. hvor kan jeg finne dette? Iflg. Google skal det visst være mulig men jeg finner ingen webshops som selger en slik kabel.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av abscent
    Hei

Har kjøpt meg en Yamaha RX-V667 forsterker og denne har både optisk og coax in.

Skal ved en senere anledning kjøpe meg en Zotac ZBOX (mini HTPC) og denne har S/PDIF out.

Så spørsmålet mitt er finnes det kabler som går fra S/PDIF til optisk eller coax og evt. hvor kan jeg finne dette? Iflg. Google skal det visst være mulig men jeg finner ingen webshops som selger en slik kabel.
    S/PDIF=COAX lyd kabel :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså ja :P

Noob is me. Takk for svar.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke en hvilken som helst rca kabel du har liggende til å overføre digitale signaler via coax.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    S/PDIF=COAX lyd kabel :-)
    Nja, og optisk ;-)

spdif er protokollen, og kan benytte både coax og optisk kabel.

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kan bruke en hvilken som helst rca kabel du har liggende til å overføre digitale signaler via coax.
    En bør vel benytte 75 ohms coaxkabler. Standarden er definert slik. Dette har noe med karakteristisk impedans å gjøre, dersom linjen ikke er tilpasset kilde og mottaker, vil det oppstå refleksjoner. Men hva dette betyr i praksis skal ikke jeg svare på.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Nja, og optisk ;-)

spdif er protokollen, og kan benytte både coax og optisk kabel.

En bør vel benytte 75 ohms coaxkabler. Standarden er definert slik. Dette har noe med karakteristisk impedans å gjøre, dersom linjen ikke er tilpasset kilde og mottaker, vil det oppstå refleksjoner. Men hva dette betyr i praksis skal ikke jeg svare på.
    På de boksene jeg har vært borti CD og GET så står det spdif ved siden av coax utgangen.....
    mens på de optiske står det som oftest digital out....
    men på de siste Viasat boksene er det begge deler og der står digital out....
    men jeg bruker bare HDMI bortsett fra på ut av Tv'en----der er det optisk....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    På de boksene jeg har vært borti CD og GET så står det spdif ved siden av coax utgangen.....
    mens på de optiske står det som oftest digital out....
    men på de siste Viasat boksene er det begge deler og der står digital out....
    men jeg bruker bare HDMI bortsett fra på ut av Tv'en----der er det optisk....
    Hva CD og GET skriver på sine bokser skal ikke jeg blande meg opp i :wink:
    men S/PDIF er som sagt kun en standard og er en protokoll for overføring av digitale signaler. Denne protokollen benytter optisk og coax kabler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •