Den nye digitale verden-forvirret!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den nye digitale verden-forvirret!

Vet ikke engang om jeg poster på rett plass, men har noen spm. angående format/avspilling/valg i mitt fremtidige stereoanlegg.
    1) vil ha en "spiller" hvor jeg kan kjøpe musikk til og lagre lokalt på "spilleren" i best mulig format, og hvor man kan se bilde/info om albumet... eks. Ipod, men vet ikke om denne kan avspille musikk i god kvalitet/ om spilleren kan tilkobles stereoen uten tap, eks optisk? Forslag tas i mot med takk :-)!
    2) vurderer alternativt å abbonere på Spotify, og noen forteller meg at man kan streame i RAW format??? trodde dette var et format innen bilder? Uansett er det meg fortalt at dette er et looseless format? Er dette riktig? Ved bruk av Spotify, kan man da se/få opp album info. slik jeg vil?

Kan noen hjelpe en forvirret stakkar :-)??? Noen anbefalinger vedr. ovennevnte når det gjelder "fremtidsrettede" avspillere tas imot med takk! (btw. cd spileren skal jeg ikke pensjonere med det første, da jeg liker den fysiske cd-en mtp å kunne "samle")

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha spotify inn på samme boks så tror jeg det kun er squeezebox og sonos som gjelder. De kan så vidt jeg vet ikke lagre musikk lokalt og har heller ingen butikkfunksjon ala itunes.

Spotify streamer i ogg-codec tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox/Sonos, er det "fysiske" bokser som tilkobles nettverket (trådløst), hvordan kobles disse til stereoen?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk FLAC, det har støtte for metadata i form av albumcover i filene. En datamaskin er fin til avspilling av lyd, kombiner med et bra lydkort.

Har du filene på filserver kan du gå for slate/tablet. Ikke ipad btw. Av bærbart er vel pandora med to SD-kort sammen med fioo e7 usbdac det jeg kommer på i farten. 24bit/96khz lyd og dugende hodetelefonforsterker til bærbart.

Spotify har som gratisversjon ogg vorbis i -q5 cappet på 160kbit/s og på betalversjon ogg vorbis i -q9 320kbit/s.

.raw er et billedformat. Tilsvarende raw-lyd er .wav Om spotify kan streame dette vet jeg ikke.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pc/Mac + iTunes + Spotify + iPhone/iPad med app for iTunes remote og app for Spotify.

Da bør du være godt dekket for egen musikk (ALAC lossless filer) og hele biblioteket til Spotify. Evt kan du supplere med kjøp av musikk fra iTunes og/eller Spotify.

Pc/Mac kobles til receiver/forsterker optisk evt via ekstern Dac.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Mac Mini f.eks. er alt du trenger. Fra å verdsette streaming trådløst til Squeezebox går jeg nå inn for å unngå trådløst til audio.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den rette måten å gjøre det på er å legge alle filene på en filserver, Network Attached Storage, NAS. Denne kan du kjøpe ferdig eller bygge selv av helt vanlige PC-deler. edit: På denne kan du digitalisere din CD samling. Dette gjøres ved å rippe musikken av dem og lagre det som filer i form av .FLAC. Disse kan ha albuminfo, coverart og metadata som langt på vei overgår det som står på cd-en. Metadata er informasjon inne i filen, det man på en datamaskin katalogiserer etter er mapper i hierarkisk oppbygging og filnavn. Anbefalt måte å gjøre dette på er /Artist/Album/Sanger Eller det du selv måtte ønske. På et litt mer perifert plan kan du ha en filutforsker som har smarte funksjoner knyttet opp til disse slik de fleste moderne lydavspillere gjør det.

Apple gjør dette ved å samle alt sammen i en plass, med mappe og filnavn av kryptisk art som bare deres eget program kjenner gangen i.

Til avspilling er wdtv live med wdlxtv en finfin løsning. Denne kobles til annlegget med hdmi.

Dette er et eksempel på hvordan man kan få høyoppløst lyd og video i 8 kanaler til en billig penge. Man står fritt til å gjøre akkurat hva man vil, uten å være låst til noe. Apple-løsningen er den mest grusomme i så måte, og representerer akkurat det motsatte. De som bruker apple produkter berømmer ofte brukervennlighet, men det er bare halvveis sant, apple er samtidig ett av de mest forbrukerfiendtlige selskap som finnes.

Enkelheten er simpelthen genial, ikke motsatt, osv.

Sonos og Squeezebox er bare lydenheter, ikke video, squeezebox er den minst proprietære av dem. Skal du over på hd-lyd her så koster det mye. Legg pengene i en god DAC isteden. Spiller ingen rolle frem til da i signalkjeden så lenge det er digitalt.

Squeezebox er ikke UPNP sertifisert, ei heller DLNA, dvs at du ikke kan bruke enheten til å navigere/streame vanlige filarkiv på en standarisert måte. Isteden må man kjøre en serverprogramvare som lager biblioteket i form av en database som squeezebox kan lese. Edit: oppklaring, en vanlig filserver er altså ikke nok, man må kjøre en spesiell programvare på på serversiden. Da kommer en del løsninger til kort nettopp fordi de nekter deg å installere egen programvare eller mangler støtte evt.

Squeezebox-en er en tynnklient, dvs en datamaskin med et min
    imum av funksjonalitet der alt er flyttet over på serversiden (filserveren).

Både squeezebox og sonos tilhører fortiden mtp hva dataløsninger anno 2011 har å tilby.

Supertramp har forresten beskrevet, meg bekjent, noe som er temmelig nært det mest ondskapsfulle oppsettet tenkelig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel? Kan du være snill å utdype det "ondskapsfulle" ??

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kingu er notorisk Apple hater, det er vel lov?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    notorisk
    adj. notorisk ( a2) [nu'tuːɾɪsk] alminnelig kjent, uforbederlig

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hva du i det hele tatt ønsker å oppnå eller mener med dette vites ikke, helst ser jeg at du begrunner det på PM til meg eller fjerner det fra tråden.

Min holdning til apple er den samme som andre selskaper, det er det de foretar seg jeg er imot,

(bruker eller lager lukkede økosystemer med DRM, lukket kildekode på det meste de gjør, redundante løsninger som ikke tjener noen hensikt (alac f.eks) mangler støtte med vilje, osv osv)

slik som til dels spotify gjør det, uten at de overhodet er i nærheten. Dette kunne blitt en ekstremt lang avhandling om apple og det apple gjør galt i denne verden, men det er og blir OT, derfor den lett beskrivende kommentaren fra meg tidligere i tråden.

Hvis noen skal forstå noe i den "digitale" verden så er det først hva som er mulig, og dernest hvordan man gjør det. Apple-verden er helt klart en farbar vei, men da må man også være klar over hvor mye man forsaker.

Det er mye tøv. Sony rootkits, på deres eget CD-format når man vil høre en sang på dataen så installerer sony etter eget forgodtbefinnende programvare som spionerer på deg. Microsofts musikkbibliotek som lagt ned med påfølgende inkompabilitet mellom filer og avspiller med det som resultat at de som hadde kjøpt lisens til å høre på dem satt med filer, skjegget og brevet i postkassen.

At ting kan gjøres på den ene eller andre måten er en ting, langt viktigere er det hvem som eier filene dine, og om din frihet som eier/bruker blir ivaretatt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, og med god grunn. Når det gjeler proprietære systemer, både hardware og software messig er de en versting i klassen. Fint for folk som ikke har peilig da det fungere, men selv skal aldri ha et Apple produkt i hus.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    notorisk
    Hva du i det hele tatt ønsker å oppnå eller mener med dette vites ikke, helst ser jeg at du begrunner det på PM til meg eller fjerner det fra tråden.
    Ditto for din uttalelse om "ondskapsfullt" av mitt forslag til trådstarter.

Eller er du bare et "forumtroll" ?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare jeg som leser tråden/ det jeg skriver? Grunnen til den noe korte kommentaren var at det er fånyttes å bruke denne tråden til å diskutere apple i detalj når man heller kan komme med bedre måter å gjøre ting på, slik jeg har gjort tidligere. Skjønner godt at folk biter på, men det var altså ikke åte.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydeligvis lett å slenge om seg med påstander når du ikke kan/tør/vil forsvare det.

Du leste tydeligvis ikke hele mitt forslag da Apple produkter kun er en del av det. Man må gjerne bytte ut iPhone med en annen smarttelefon som remote da jeg tar for gitt at de fleste slike har Spotify remote.
    Videre må man gjerne bytte ut iTunes med MediaMonkey men meg bekjent er det ingen app for remotestyring ( men det kan meget vel finnes for alt jeg vet)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:

La nå vi superamatører som ikke kan noe om datacomputermaskiner vie vårt liv til ekle, ondskapsfulle og proprietære løsninger. Å kjøre eple rundt baut gir en svært god helhetlig og brukervennlig løsning med god lyd.

Det gjør sikkert en masse annet også. Proprietære sådanne.

Jeg mistenker de som er raskest på labben til å benytte negativt ladede adverb, muligens ikke kjenner til alle de åpne programmene som man kan benytte på OSX. Og hvorfor skulle de det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Den rette måten å gjøre det på er å legge alle filene på en filserver, Network Attached Storage, NAS. Denne kan du kjøpe ferdig eller bygge selv av helt vanlige PC-deler. edit: På denne kan du digitalisere din CD samling. Dette gjøres ved å rippe musikken av dem og lagre det som filer i form av .FLAC. Disse kan ha albuminfo, coverart og metadata som langt på vei overgår det som står på cd-en. Metadata er informasjon inne i filen, det man på en datamaskin katalogiserer etter er mapper i hierarkisk oppbygging og filnavn. Anbefalt måte å gjøre dette på er /Artist/Album/Sanger Eller det du selv måtte ønske. På et litt mer perifert plan kan du ha en filutforsker som har smarte funksjoner knyttet opp til disse slik de fleste moderne lydavspillere gjør det.

Apple gjør dette ved å samle alt sammen i en plass, med mappe og filnavn av kryptisk art som bare deres eget program kjenner gangen i.

Til avspilling er wdtv live med wdlxtv en finfin løsning. Denne kobles til annlegget med hdmi.

Dette er et eksempel på hvordan man kan få høyoppløst lyd og video i 8 kanaler til en billig penge. Man står fritt til å gjøre akkurat hva man vil, uten å være låst til noe. Apple-løsningen er den mest grusomme i så måte, og representerer akkurat det motsatte. De som bruker apple produkter berømmer ofte brukervennlighet, men det er bare halvveis sant, apple er samtidig ett av de mest forbrukerfiendtlige selskap som finnes.

Enkelheten er simpelthen genial, ikke motsatt, osv.

Sonos og Squeezebox er bare lydenheter, ikke video, squeezebox er den minst proprietære av dem. Skal du over på hd-lyd her så koster det mye. Legg pengene i en god DAC isteden. Spiller ingen rolle frem til da i signalkjeden så lenge det er digitalt.

Squeezebox er ikke UPNP sertifisert, ei heller DLNA, dvs at du ikke kan bruke enheten til å navigere/streame vanlige filarkiv på en standarisert måte. Isteden må man kjøre en serverprogramvare som lager biblioteket i form av en database som squeezebox kan lese. Edit: oppklaring, en vanlig filserver er altså ikke nok, man må kjøre en spesiell programvare på på serversiden. Da kommer en del løsninger til kort nettopp fordi de nekter deg å installere egen programvare eller mangler støtte evt.

Squeezebox-en er en tynnklient, dvs en datamaskin med et min
    imum av funksjonalitet der alt er flyttet over på serversiden (filserveren).

Både squeezebox og sonos tilhører fortiden mtp hva dataløsninger anno 2011 har å tilby.

Supertramp har forresten beskrevet, meg bekjent, noe som er temmelig nært det mest ondskapsfulle oppsettet tenkelig.
    Er veldig enig i det kingu sier her, jeg kan anbefale Hegel HD10 DAC'en til ca. 6000 ny/4000 brukt. Man kobler den til PCen med USB, og da fungerer den som et lydkort. Så er det bare å plugge den i forsterkeren, sette i gang Spotify og nyte Anbefaler også å investere i et unlimited eller premium Spotify-abonnement så du kan få tilgang til musikken i høyoppløslig versjon.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Tiger. Vi får leve videre i vår ondskapsfulle verden.

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det er tydeligvis lett å slenge om seg med påstander når du ikke kan/tør/vil forsvare det.

Du leste tydeligvis ikke hele mitt forslag da Apple produkter kun er en del av det. Man må gjerne bytte ut iPhone med en annen smarttelefon som remote da jeg tar for gitt at de fleste slike har Spotify remote.
    Videre må man gjerne bytte ut iTunes med MediaMonkey men meg bekjent er det ingen app for remotestyring ( men det kan meget vel finnes for alt jeg vet)
    MonkeyTunes fungerer helt supert til remotestyring av MediaMonkey :-D

Mvh
    Peter

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify er vel ikke høyoppløselig lyd, ei heller lossless, men max. 320 kbps som kingu skriver. Absolutt utmerket lyd, og man blir fort avhengig av Spotify.
    Hva man vil ha avhenger vel av features og pengepung, der er mange ferdige produkter derute, eller man kan skreddersy sin egen løsning.
    Bare så det er nevnt, Bob Katz mener en Apple Mini er en av verdens bedste cd spillere, egentlig syns jeg bare den er snerten og sexy.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar! Har dessverre vært uten nettilgang siden jeg opprettet tråden, så jeg har ikke kunnet kommentere... Synes bl.a. Kingu er inne på aktuell metode, med filserver, men det du beskriver blir veldig teknisk for meg uten spesiell datakunnskap... Føler meg ikke så mye klokere, men har absolutt fått noe å smi på videre... kom gjerne med flere innspill/kommentarer i tråden!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •