sammelikne anlegg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er vanskelig å tolke måledata for folk som har mye erfaring.

Hvis du ikke visste hva en Hz eller Ohm var, tror jeg kanskje jeg ville ha brukt øra og brydd meg mindre om tekniske specs.

De fleste "vanlige" produkter kan kobles opp mot hverandre da det finnes litt standardisering. Så lenge du ikke kjøper veldig sært utstyr som er beregnet på entusiaster (og koster en halv årslønn) er det trygt å anta at ting vil funke sammen. Hvor BRA det funker sammen og i forhold til din smak er uansett noe som bør prøves ut.

mvh
    Knut

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lyden som er viktigst, du kan ikke la vær å kjøpe noen 4ohms høyttalere som du syns låt kjempe fordi du har hørt at 8ohm er "best" :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er mange ulike meninger om kevlarelementen til b&w. slik jeg har forstått det er hensikten her at materialet som dekker elementet bør/må være så lett som mulig, da spesielt diskantelementet som har en liten størrelse må kunne bevege seg fortest mulig. minst mulig masse leder til minst mulig kraft som trengs for å bevege på elementet.

en ting som jeg har lest om er jmlabs (focals) såkalt w-prinsipp eller sandwich-element. slik jeg har forstått det stammer dette w-prinsippet fra "verre-verre" (som for øvrig betyr glass-glass på fransk) som er et element som brukes to veldig tynne (og lette) glasslag med vevd glass.
    disse er både tynnere og lettere enn kevlar.

kelvar, aluminium og polypropylen (det sistnevnte også det samme stoff som brukes i endel billige plastfjøler på kjøkkenet) er alle tyngere enn dette "verre-verre" stoffet.

ulempen med dette er at det er helsikes dyrt å tilvirke, altså elementene koster svinmye. :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    det er mange ulike meninger om kevlarelementen til b&w. slik jeg har forstått det er hensikten her at materialet som dekker elementet bør/må være så lett som mulig, da spesielt diskantelementet som har en liten størrelse må kunne bevege seg fortest mulig. minst mulig masse leder til minst mulig kraft som trengs for å bevege på elementet.

en ting som jeg har lest om er jmlabs (focals) såkalt w-prinsipp eller sandwich-element. slik jeg har forstått det stammer dette w-prinsippet fra "verre-verre" (som for øvrig betyr glass-glass på fransk) som er et element som brukes to veldig tynne (og lette) glasslag med vevd glass.
    disse er både tynnere og lettere enn kevlar.

kelvar, aluminium og polypropylen (det sistnevnte også det samme stoff som brukes i endel billige plastfjøler på kjøkkenet) er alle tyngere enn dette "verre-verre" stoffet.

ulempen med dette er at det er helsikes dyrt å tilvirke, altså elementene koster svinmye. :roll:
    La meg gjette på at du har jmlab. :wink:

Hvor lav masse elementene har er bare en av flere faktorer som er viktige. Men siden du bringer det på banen så kan jeg jo si litt om massen.

For det første er ikke W noe mere skummelt enn glassfiberlag med skum imellom. Ikke spesielt dyrt å tilvirke i seg selv. Og elementene er heller ikke spesielt dyre.

For det andre så avhenger tyngden på membranet av hvor stort membranet er og hvor tykt det er. Det hjelper ikke at materialet har lav massetetthet om man må bruke et tykt membran får å få tilstrekkelig stivhet og indre dempning. Har du sett nøye på et element med W-membran så kan du se at det er temmelig tykt.

Så totalt sett har ikke W-elementene noe veldig lettere membran enn med andre stoffer. De er endel lettere enn de fleste membraner av samme størrelse, men til gjengjeld kan de ikke brukes spesielt dypt. Man kan lett erstatte dem med litt mindre elementer av andre produsenter og dermed oppnå en mellomtone med en god del mindre masse.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har sikkert rett, jeg har ikke satt meg så grundig inn i saken.
    uansett, noen basshøvdinger har jeg ikke fått inntrykk av at mine jmlabs er. første jeg kjøper meg hvis jeg skal bygge ut i hundreogørten kanaler er nok en sub.
    :lol:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •