24-bits lyd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32

Tråd: 24-bits lyd

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Før du bruker hele helga på å styre med dette kan det sikkert være interessant å få med seg at sannsynligheten for at du hører forskjell på 16 og 24 bit av samme innspilling er stort sett fraværende.

På den annen side finnes det sikkert noen svært godt mastrede innspillinger tilgjengelig blant annet fra LINN som kan være artig å høre på, for de som liker den type musikk.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge denne artikkelen så støtter iTunes 24bit: AppleInsider | Apple looking to offer higher quality 24-bit music on iTunes - report

Teknisk sett altså. Og at de ønsker å kunne levere i 24 bit på senere tidspunkt (som referert av noen tidligere her)

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

2L - the Nordic Sound Her kan man laste ned ymse ting med variende kvalitet.

OT: Det er vanskelig nok å unnslippe apples klamme grep. Å transkode fra eksempelvis FLAC til ALAC (!) for å få ting til å spille i iTunes ser jeg ikke poenget i. Det er ingen grunner til å bruke iTunes når man kan bruke noe annet, tvert om.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Før du bruker hele helga på å styre med dette kan det sikkert være interessant å få med seg at sannsynligheten for at du hører forskjell på 16 og 24 bit av samme innspilling er stort sett fraværende.

På den annen side finnes det sikkert noen svært godt mastrede innspillinger tilgjengelig blant annet fra LINN som kan være artig å høre på, for de som liker den type musikk.
    Enig. Nå har jeg kun en full master-innspilling fra Linn (24/192), en Mahler-symfoni med Duisburg Symph Orch. Sikkert god produksjon og mange bits, men den er alt annet enn bra, rett og slett fordi orkesteret ikke holder mål. Ville mye heller hatt en standard cd med et godt orkester, gjerne nymastret fra analogopptak fra 70-tallet. Det er mange gode original-taper fra den tiden!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Kipt, det gir jo mulighet for å ha høyere dynamisk range som er det som skiller det meste på skjermer, fotokamera etc..

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper trådstarter tillater et spørsmål ang 24bit og hz.

Jeg bruker PC, og på lyddelen (ViaHD) kan jeg velge 16 bit, 24bit etc., med tilhørende hz.

Forløpig har jeg bare valgt det høyeste. På dacen kan jeg også velge disse verdiene. Den står bare på auto nå.

Er det slik at det er likegyldig hva jeg velger på PCen fordi dacen vil uansett skalere?
    Eller må jeg velge på PC og dernest sette dacen lik.. Osv..

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner vitsen.
    For hvis det er slik at høyest er best eller "best", hva skal man da med alle de andre valgene?

Note: materialet som avspilles er enten cd-kvalitet (musikk), eller bluray (film). Overføres optisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Jeg bruker PC, og på lyddelen (ViaHD) kan jeg velge 16 bit, 24bit etc., med tilhørende hz.
    Da velger du hva dac'en i pc skal bruke av format og spesifikasjoner på PCM strømmer som den sender ut via Spdif.

Forløpig har jeg bare valgt det høyeste. På dacen kan jeg også velge disse verdiene. Den står bare på auto nå.
    Skulle tro auto er best, altså at den sender signalet identisk med kilden.

Er det slik at det er likegyldig hva jeg velger på PCen fordi dacen vil uansett skalere?
    Veldig mange dac'er er hardcodet eller plombert til 44.1khz
    Dac'en vil skalere, og der ligger en potensiell støykilde.

Eller må jeg velge på PC og dernest sette dacen lik.. Osv..
    Jeg løser det med å ha ulike profiler på lydkortet, som jeg mapper til ulike avspillere. Usikker på om det er like enkelt i windows.

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner vitsen.
    For hvis det er slik at høyest er best eller "best", hva skal man da med alle de andre valgene?
    Det er ikke noe poeng med høyere en kilden. (I utgangspunktet)

Note: materialet som avspilles er enten cd-kvalitet (musikk), eller bluray (film). Overføres optisk.
    Hvis du har optisk har du ikke nok båndbredde til å overføre alle lydformatene som bluray støtter. (Truehd etc)

24bit vs 16bit, the myth exploded! - Head-Fi.org Community

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Veldig mange dac'er er hardcodet eller plombert til 44.1khz
    Dac'en vil skalere, og der ligger en potensiell støykilde.
    -----
    Det er ikke noe poeng med høyere en kilden. (I utgangspunktet)

-------

Hvis du har optisk har du ikke nok båndbredde til å overføre alle lydformatene som bluray støtter. (Truehd etc)
    takker for svar :-)

Er det i skaleringen støyen kan oppstå? Da vil jeg i så fall endre datastrømmen til 16B, 44.1.
    Spesielt mht at det ikke er noe å vinne på å skalere.
    ------

Blu-ray spilles av i stereo (i PowerDVD og VLC), så de avansert HDformatene har jeg nok ikke. Men er det grunn til å tro at denne datastrømmen har høyere rate enn 16B/44.1?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar :-)

Er det i skaleringen støyen kan oppstå?
    Meg kjent ja.
    Det er noen ulike måter å gjøre det på, og en del matte.

Mulig andre kan bekrefte eller belyse dette uten at jeg synser meg feil.

Da vil jeg i så fall endre datastrømmen til 16B, 44.1.
    Prinsippielt så blir lyden bit lik kilden som det som når dac'en.
    Alle teorier tilsier at det gir "best" lyd.

Jeg sender lyden hardt og brutalt til selve lydenheten, og har ingen volum kontroll f.eks. Men lyden er helt urørt.

Spesielt mht at det ikke er noe å vinne på å skalere.
    Det er teoretiskt noe å vinne hvis du skal endre lyden.

*Synsing*

Når jeg jobber med foto/bilder tar jeg råbildet (I cmos form) som i praksis er 14bit, konventerer/rendrer den til tiff 32bit -> Gjør modifikasjoner/post -> Skalerer ned til 8bit farge (jpg)

Det gir "bedre" resultat en å jobbe rett på 8bit jpg bilde.

Blu-ray spilles av i stereo (i PowerDVD og VLC), så de avansert HDformatene har jeg nok ikke. Men er det grunn til å tro at denne datastrømmen har høyere rate enn 16B/44.1?
    Du kan jo bitstreame ac3/dts lydsporet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du bitstreame lydsporet?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple lossless skal jo være ukomprimerte filer skal det ikke?
    Bare for å klargjøre forskjellen mellom tapsfritt (lossless) og komprimert. FLAC og Apple Lossless (ALAC) er begge tapsfrie formater, men de er ikke ukomprimerte. WAV er et ukomprimert format, men tagging av sanger er for å si det forsiktig; brysomt.

På samme måte som et digitalt bilde, eller Word-dokumenter for den saks skyld, så kan de komprimeres OG være tapsfrie. Da bruker man f. eks. ZIP. Du pakker dem, sender dem og mottaker åpner dem. Og, filene fremstår selvsagt tapsfrie når de pakkes ut.

FLAC og ALAC virker i prinsippet på samme måte. Selv om de komprimerer, så går ingen informasjon "til spille".

Litt matematikk

På en CD så er det 16-bit / 44.1kHz som gjelder. Husk at Hz måles i 1/s og at 1 byte er 8 bits:

Ripper du en sang fra en CD i formatet WAV, som er tapsfritt OG ukomprimert, så får du en datastrøm som er 44.1kHz x 2 (stereo) x 16 bits = 1411kb/s eller ofte skrevet 1411 kbps.

Er sangen du rippet 4 minutter (240 sekunder) så blir WAV-fila 1411kb/s x 240s = 338540kb.

Når vi vet at 8 bit er 1 byte, så betyr dette at WAV-fila er 338540:8=42330kB. Dvs. 42.3MB.

Som du ser så blir fila ganske stor pr. sang når man ripper tapsfritt OG ukomprimert.

En CD er typisk 1 drøy time. Så dersom alle sangene er ca. 4 minutter, så har den plass til omtrent 60/4=15 sanger.

15 sanger med hver en størrelse på 42.3MB gir en total størrelse på 634MB, som er praktisk talt nær den datamengde ei ordinær CD-plate kan inneholde.

24-bit?

En sang med 24-bit, dersom den rippes tapsfritt OG ukomprimert vil gi en bitrate på 44.1kHz x 2 x 24 =2116 kbps. Eller sagt på en annen måte 50% høyre bitrate enn vanlige CD-er (16-bit/44.1kHz).

På en ordinær CD ville du fått plass til langt færre sanger. Men, nå brennes en Audio-CD i 16/44.1, så det siste er kun av teoretisk interesse.

iTunes og 24-bit?

iTunes spiller allerede av 24-bit/96kHz:

24-bits lyd-24-bit-itunes-png

Bitraten ukomprimert for ei 24-bit / 96kHz fil ville vært 4608. Har man den i FLAC eller ALAC så er den for den viste / bestemte sangen mindre nettopp fordi FLAC / ALAC komprimerer, men er tapsfritt.

Akkurat! Rippet nettopp en cd med høyoppløst lyd til iTunes nå, og det funket strålende!
    Se på kolonnen "Bitfrekvens" i iTunes. Den vil gi deg en indikasjon på hva du egentlig har rippet og endt opp med.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henning449
    Hvordan kan du bitstreame lydsporet?
    Jeg kjører linux, og er usikker på hvordan dette blir i windows/mac.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •