Hvordan få konsentrert energien fra høyttalere?(Nå med bilder i post 30)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få konsentrert energien fra høyttalere?(Nå med bilder i post 30)

Er ikke sikker på hvordan jeg skal formulere dette, men gjør et forsøk:

Jeg har mange ganger tenkt på rommets utforming og hvor subber skal stå for å gi meg mest mulig trykk i kropp og min sofa. Nesten like mange ganger flytter jeg subber rundt og opplever at de helt store forbedringene ikke blir utfallet.
    Vi er jo så heldige at vi har noen virklige guruer her på avforum som kan det meste som er verdt å vite om slike ting, så hadde håpet at noen ville komme med noen rettledene innspill for oss som nesten for lyst til å slå på flat skjermen å spille musikk fra denne i stede til tider

eksempel 1: Jeg har ett hjørne foran som gir best respons og har da prøvd å stakke to ultra tårn der. Jeg opplevde ikke noen forbedring selv om jeg da satt fasen på disse i null og kjørte RK. Det ble igjen "best" med å sette dem i mellom fronthøyttalere og kjøre RK igjen.

eksempel 2: Satt mine to tårn på utsiden av hver høyttaler, den ene fikk da hjørne plassering mens den andre sto uten hjørne. igjen samme resultat som eksempel 1.

Når jeg føler at det er "bra" trykk fra fronter og subbere, da har jeg for dominerende "sub" lyd. Det samme opplever jeg med frontene om jeg vil spille med disse som Large. Dessuten med så mye EQ i bunnen har verken fronter eller subbere nok headroom igjen for å kunne gi med tilfredsstillende SPL om jeg er alene i huset å vil blåse ut litt voks 8) Ca 110-115 db i musikk, noen ganger litt høyere.

Mine tanker spinner da jeg går inn i den andre enden av huset, ca 15 meter unna og det høres ut til å være nesten like mye bass der. Det må da være en måte å få energien fra elementer til å treffe bedre? Hører og leser at noen sier de har "sykt" trykk med ganske "små" anlegg, mens andre syntes det er livløst og lite engasjerende fra dyrere og kraftigere anlegg. (Lite trykk og fysikk, forbinder jeg med mange av disse kommentarene) Jeg forstår at vi har forskjellige preferanser, og at meninger om hvordan lyden og trykke skal være er veldig forskjellige, men la oss si at vi ønsker mest mulig trykk med minst mulig volum.

Håper vi kan spinne litt rundt emnet:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke ta som utgangspunkt at noe av det jeg sier nå stemmer, fordi jeg er ikke så erfaren...

hvis man virkleig skal ha sånn feel the beat opplevelse, så hadde jeg gjort sånn:
    se for deg et 4kantet rør, som innkapseler f.eks en subwoofer, akkurat som at man skulle ha sett inn en tunell, og sett subben der. da blir jo all lyden konsentrert, og jeg er sikker på at man kan få mye mere ut av høytalerne sine, dog lyden blir crap

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, men mulig du er inne på noe. Hvordan få dette til uten crapy lyd da? Tror jeg tenker litt i din bane, men ikke lage noe(heller forme rom, plassere annerledes eller gjøre noen tiltak med korrigeringen) som gjør at lyd bølgene blir mer konsentrert rett på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da vet jeg ikke helt, kan man ikke bare sitte på subben(e) og bruke headsett (dette er prøvd med cv18sx og anbefales sterkt, det gir extrem opplevelse

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ta kvelden nå, men håper noen vise(eller andre med samme inntrykk) vil spinne litt rundt emnet:neutral:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder av romet anlegget står i... da blir det litt futt i responsen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Bilder av romet anlegget står i... da blir det litt futt i responsen.
    Det kan la seg gjøre, men tenkte ikke direkte på mitt rom nå. Tenkte mer på det generelle hvordan få trykk bølgene til å treffe(mer effektivt) og samtidig beholde lydbildet "riktig".

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur oss torbis i dag og vi snakket litt rundt dette da. Han har litt av samme problem, selv om det egentlig låter bra der. Vi bare pratet litt om det ikke burde kunne gå å få det mer effektivt rett og slett. (som alt annet i hverdagen ) Han kunne jo kanskje slengt ut noen bilder da han har ferdig kino rom. Leser du dette torbis er det bare å fyre ut noen bilder vel?
    Ps: Formulerer meg sikker på en dårlig måte, men har for eksempel lest at folk som har brukt gain på subber rundt kl 1 og gått med tanker om mange romperistere og etter litt god hjelp havnet på gain 9-10 fått bedre lyd og slengt fra seg alle planer om romperistere. Selv om dette kanskje ikke berører både risting og punch så er det jo noe som er gjort riktig.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Var en tur oss torbis i dag og vi snakket litt rundt dette da. Han har litt av samme problem, selv om det egentlig låter bra der. Vi bare pratet litt om det ikke burde kunne gå å få det mer effektivt rett og slett. (som alt annet i hverdagen ) Han kunne jo kanskje slengt ut noen bilder da han har ferdig kino rom. Leser du dette torbis er det bare å fyre ut noen bilder vel?
    Ps: Formulerer meg sikker på en dårlig måte, men har for eksempel lest at folk som har brukt gain på subber rundt kl 1 og gått med tanker om mange romperistere og etter litt god hjelp havnet på gain 9-10 fått bedre lyd og slengt fra seg alle planer om romperistere. Selv om dette kanskje ikke berører både risting og punch så er det jo noe som er gjort riktig.
    Bor du på Herre i BAMBLE ?
    I såfall har vi en meget oppegående klubb i Grenland.
    Jeg gir deg gjerne tips og råd. Send meg en pm i såfall.
    Bor i Skien.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, stemmer det er Herre i Bamble. Sender deg PM om dette.
    Savner bilder fra Torbis her da!

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Ja..ja skal prøve å få tatt noen bilder i kveld..senest i morra...ok:???:
    Har bare ett kompaktkamera, men det er vel såpass, at det er "sebart"
    Skal legge ut ordentelige bilder så snart som mulig....
    J....veldig mye snø å måke ikveld:roll:

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håpløst å laste opp bilder her.......raskere hvis jeg får de fremkalt og tar bussen til hver og enkelt, som vil se dem......................
    Får prøve å laste opp senere....null respons

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det ikke kunne lastes opp bilder tobis, så prøver jeg å formulere mitt spørsmål litt annerledes.

Hvordan få trykket(heste sparket) fra lydtrykk på 120db til å bli like kraftig ved 110db, men samtidig beholde balansen i lyden som den er:-?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min erfaring er at om du eks har 2 eller 1 i front så kan du bruke en til bak/siden for å flyte bassen.

gjorde dette ned i stua som er L-formet, da ble kortveggen fylt om med høytallere og subber, men fikk ikke det virkelig trykker før jeg satte en på siden av sofane, den ble stånde nesten midt i rommet ved veggen.

virker som at man kan flyte fasen litt med en ekstra sub om du skjønner

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Snakker du om trykk fra film eller musikk nå? Det meste av trykket (eller det som lager trykk) ligger nok litt høyere i frekvens enn det subene gjengir. Det kommer selvfølgelig også an på hvor høyt du har satt delinga. Når jeg tenker på trykk så mener jeg feks trommeslag fra basstromme som kan kjennes godt i magan. For ikke å snakke om tammer. Bassgitarer laver jo også bra trykk men blir mer konstant og slår ikke på samme måte.

Lettdrevne høyttalere er enklere å få til dette med også. Hva slags fronthøyttalere har du? (Er forresten fra skien. :-D)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Håper vi kan spinne litt rundt emnet:wink:
    Ja, og det første du bør lære deg er nettopp det tyan påpeker. En sub gir ikke trøkk så fremt det ikke snakkes om svært høye lydnivåer eller elektronisk musikk med mye lave dominerende frekvenser.

Det neste du bør innse er begrensninger med platene. De fleste plater er sterkt komprimert og hvor dynamikken er liten. Da blir det ikke mye trøkk, men kjappe høyttalere hjelper.

Så har du hvordan lydbølgene forplanter seg avhengig av rommet og plasseringer. Her er det bare å prøve seg frem, men det finnes vel noen knep (andre vet mer om dette). Lave frekvenser har lange lydbølger som vil forsterke seg eller svekkes etter hvor topper og bunner treffer hverandre. Derfor kan bassmengden variere så mye fra sted til sted og rom til rom. Noen er bra jevne, men andre kan ha store forskjeller.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    min erfaring er at om du eks har 2 eller 1 i front så kan du bruke en til bak/siden for å flyte bassen.

gjorde dette ned i stua som er L-formet, da ble kortveggen fylt om med høytallere og subber, men fikk ikke det virkelig trykker før jeg satte en på siden av sofane, den ble stånde nesten midt i rommet ved veggen.

virker som at man kan flyte fasen litt med en ekstra sub om du skjønner
    Har ikke vært på tråd noen dager, men det var fint at det ble litt respons.

Jeg har prøvd tidligere å spille med fronter på kortveggen i L-stuen og det ga meg ganske mye mer bass. Testet ikke mye med sub da, men den sto midt langs veggen og ga grei output der. Jeg har ikke anledning til å teste dette nå om dagen, men er vel ganske aktuell problemstilling for mange at de ikke syntes musikken trykker eller er nok fysisk.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tyan
    Hei!

Snakker du om trykk fra film eller musikk nå? Det meste av trykket (eller det som lager trykk) ligger nok litt høyere i frekvens enn det subene gjengir. Det kommer selvfølgelig også an på hvor høyt du har satt delinga. Når jeg tenker på trykk så mener jeg feks trommeslag fra basstromme som kan kjennes godt i magan. For ikke å snakke om tammer. Bassgitarer laver jo også bra trykk men blir mer konstant og slår ikke på samme måte.

Lettdrevne høyttalere er enklere å få til dette med også. Hva slags fronthøyttalere har du? (Er forresten fra skien. :-D)
    Som jeg prøver å forklare har jeg ikke veldigstore problemer når det gjelder trykk, men er sikker på at det bør være mye mer å hente ut fra mange oppsett når det kommer til dette. Trykket gjelder da selvfølgelig fra alle høyttalere inkl. sub. Om man deler sub på 80-100 hz noe som skulle ligge i nærheten av basstromme så er vel denne i aller høyeste grad med på å skape trykk?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ja, og det første du bør lære deg er nettopp det tyan påpeker. En sub gir ikke trøkk så fremt det ikke snakkes om svært høye lydnivåer eller elektronisk musikk med mye lave dominerende frekvenser.

Det neste du bør innse er begrensninger med platene. De fleste plater er sterkt komprimert og hvor dynamikken er liten. Da blir det ikke mye trøkk, men kjappe høyttalere hjelper.

Så har du hvordan lydbølgene forplanter seg avhengig av rommet og plasseringer. Her er det bare å prøve seg frem, men det finnes vel noen knep (andre vet mer om dette). Lave frekvenser har lange lydbølger som vil forsterke seg eller svekkes etter hvor topper og bunner treffer hverandre. Derfor kan bassmengden variere så mye fra sted til sted og rom til rom. Noen er bra jevne, men andre kan ha store forskjeller.
    Det er dette som i grunn får meg til å tro det ligger mye ubrukt energi, men oppbrukt effekt rundt i de tusen hjem

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Opprinnelig skrevet av Antonx

Her er det mye fornuftig....ikke glem at lyd er lydbølger...dess dypere lyd, dess lengre bølger, derfor hører du masse bass 15 meter unna....
    Plater/CD har alltid hatt en begrensning når det gjelder dynamikk/bass....
    Og så er det rommet----det betyr alt og er du heldig--ingenting---

Og skal man ha TRØKK så er det bare en ting som duger: HORN....

Og som jeg har sagt i en annen tråd med ønske om dypere bass: Fysikkens lover gjelder fremdeles...
    Og ikke glem hvordan lyd skapes: Ved å sett luft i bevegelse...
    Og når det gjelder elektronikk: Du får som regel det du betaler for...
    Lykke til :-)
    Og ett av mine valgspråk er: Less is more.....og en annen betraktning:
    Balanse av komponenter i et anlegg er viktig.
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •