Hvordan få konsentrert energien fra høyttalere?(Nå med bilder i post 30) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OK.. Som fler tråder går ut på så har plassering mye å si.
    Noen har byttet rom fordi rommet ikke gir dem hva som ønskes.
    Da blir det vel endel faktorer som spiller inn på dette med trykk.
    x- Stivheten og tyngden i veggende (Jeg tar ikke stilling til om det er bra å ha en lett vegg eller bære vegg)
    x- Rommets fysiske utforming nå som vi snakker om bølge lengder.
    x- Kan det være stor forskjell på tre kontra betong på disse frekvensene?
    x- Om rommet er har mye "hull" som dører vinduer eller lignende.

Neste faktor som jeg tenker spiller inn med stor rolle, men kanskje ikke like stor som mitt første avsnitt?
    x- Fronter: utforming, membran areal, effekttålighet ect.(Som nevnt horn)
    x- sub: det samme som fronter.(som nevnt horn)
    x- Effekt tilført

Er det da at horn er så mye mer effektive eller konsentrerer disse mer energi mot lytter?(uansett, kan jeg få mer ut av disse ved mindre effekt)

Jeg ser nå bort fra frekvensresponser, faser og alt annet som en RK kan hjelpe deg med.
    Hvordan kunne effektivisere dette? Som skrevet tidligere så kan man ha kjempe fin lyd, men mangle trykk. Andre ganger ha alt for mye "bass lyd", men mangle trykk, også kan man forsyne meg ha kjempe fin lyd og masse trykk også

Har man lite trykk fra fronter eller subber så er jo gode hjelpemidler ofte yttervegger og hjørner, men kanskje ikke dette er nok bestandig?

Syntes det er kjempe fint med svar, men at cd har lite dynamikk eller at det burde være horn får å få til trykk ikke har mye å si. Tenker da på at den samme plata kan spille med mer dynamikk og trykk hos naboen og horn høyttalerne "mine" spilte bedre i kjelleren enn på loftet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du har JBL 260. Har selv vært og hørt på disse på Soundgarden. Da sammen med en McIntosh forsterker. Jeg vil gjerne komme med et forslag her. Kjør surround pre på pure direct. Sett på en cd som feks Porcupine Tree - In Absentia. Sjekk hvordan det låter da. Regner da med at Surround ampen sender hele frekvensområdet til effekttrinnet. På musikk trenger ikke disse høytt noe hjelp i bunnen imho. Ser du har både Emotiva og Midgard. Da kan du jo bare sammenligne og se hvem som gjør den beste jobben. På film ville jeg satt delinga lavt med disse kassene.

Jeg ville også hatt god lytteavstand og prøvd meg med toe-in. Mht rommets påvirkning så er poenget å få direktelyden fra høyttaleren frem til din lytteposisjon med minst mulig påvirkning av refleksjoner fra vegger osv. Disse refleksjonene bidrar bare til et ufokusert og rotete lydbilde siden de når deg senere enn direktelyden. Prøv å få litt avstand til side og bakvegg og vri høyttalerne inn mot lytteposisjon.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Her er det mye fornuftig....ikke glem at lyd er lydbølger...dess dypere lyd, dess lengre bølger, derfor hører du masse bass 15 meter unna....
    Plater/CD har alltid hatt en begrensning når det gjelder dynamikk/bass....
    Og så er det rommet----det betyr alt og er du heldig--ingenting---

Og skal man ha TRØKK så er det bare en ting som duger: HORN....

Og som jeg har sagt i en annen tråd med ønske om dypere bass: Fysikkens lover gjelder fremdeles...
    Og ikke glem hvordan lyd skapes: Ved å sett luft i bevegelse...
    Og når det gjelder elektronikk: Du får som regel det du betaler for...
    Lykke til :-)
    Og ett av mine valgspråk er: Less is more.....og en annen betraktning:
    Balanse av komponenter i et anlegg er viktig.

Du kan få trøkk uten å bruke horn. Jeg er stor fan av Horn, men inne i rom under 50m2 er som regel bassrefllekskasser best. Horn er mer effektiv, og kaster lengre, men krever plass. Men Bassreflekskasser er ypperlig i mindre rom, og generelt inne. Du skal også ha temmelig store bokser for å få horn til å gå like dypt.

Du vil også høre diskant og mellomtone 15m vekke. Dersom du bare hører bass 15-50m vekke vil jeg si du bør gjøre forandringer. I et rom vil jo disse lange bølgelengdene reflektere i vegger. Da er vi inne på akkustiske tiltak. Det er det mange som er gode på her inne. Mange gode tråder.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du vil også høre diskant og mellomtone 15m vekke. Dersom du bare hører bass 15-50m vekke vil jeg si du bør gjøre forandringer. I et rom vil jo disse lange bølgelengdene reflektere i vegger. Da er vi inne på akkustiske tiltak. Det er det mange som er gode på her inne. Mange gode tråder.
    Greit også å ha i bakhodet at lydbølger oppfører seg som stråler eller bølger avhengig av frekvens. Står en del om dette her Above the Schroeder Frequency. Diffraction. - Gearslutz.com

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Greit også å ha i bakhodet at lydbølger oppfører seg som stråler eller bølger avhengig av frekvens. Står en del om dette her Above the Schroeder Frequency. Diffraction. - Gearslutz.com
    ja, stemmer det. Ikke så gøyt med stående bølger heller.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tyan
    Hei!

Snakker du om trykk fra film eller musikk nå? Det meste av trykket (eller det som lager trykk) ligger nok litt høyere i frekvens enn det subene gjengir. Det kommer selvfølgelig også an på hvor høyt du har satt delinga. Når jeg tenker på trykk så mener jeg feks trommeslag fra basstromme som kan kjennes godt i magan. For ikke å snakke om tammer. Bassgitarer laver jo også bra trykk men blir mer konstant og slår ikke på samme måte.

Lettdrevne høyttalere er enklere å få til dette med også. Hva slags fronthøyttalere har du? (Er forresten fra skien. :-D)
    Enig med overstående. Det er nok her problemet ligger. En kombinasjon av diper i frekvensresponsen i mellombassen og det kan også være for lite membranarealet.
    Det finnes flere løsninger. Noe av det enkleste vil være å kjøpe to slike:
    HSU MBM-12 Mid-bass Module
    Og helst bruke et godt integreringsverktøy. Behringer DCX2496 fungerer til det.

Det er viktigere med flere midbasser enn flere subwoofere til musikk og opplevelsen av trykk.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, her hadde det skjedd litt. Det er mange fine svar, men det jeg er utetter er om det må mer mebranareal til bestandig. Er det ikke ting med rommet en kan gjøre får å kunne få frem mer av trykket, men beholde god lyden. For eksempel så hørte jeg på noen gamle Dali høyttalere hos en kamerat som ga et relativt godt trykk på et ikke veldig høyt volum, men får å oppnå det samme hjemme må jeg trykke til med mer volum (SPL). Det samme opplevde vi når jeg hadde Patos 510. I torbis sin L-stue ga de ett anstendig trykk bare med reciver, mens hjemme ga de et heller labert trykk selv med oberon 6.1. Lyden var grei begge plasser så ikke noen "store" frekvens forskjeller.

Jeg bygger nå smått og sakte et kino rom og vil jo gjøre det best mulig utifra mine forutsettninger. Er det noen triks jeg bør ha i bakhode? Kan prøve å ta noen bilder av dette i kveld så kunne vi jo brukt litt eksempler på dette, selv om jeg mener dette kunne vært bedre i mange hjem.

Hørte også en histore om en lyd glad gutt på forumet som hadde vært å kalibrert for en med 4 Dali ikon subber(ta antallet med en klype salt) og høy gain. Personen lurte fortsatt på om han ikke måtte kjøpe fler! Etter kalibrering og en god plassering satt han igjen med 2 subber og langt lavere gain og det med enda mer trykk! Dette er jo billigere og bedre for de som bor i nærheten8)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Er det ikke ting med rommet en kan gjøre får å kunne få frem mer av trykket, men beholde god lyden.
    Jo. Akustiske tiltak. Både i forhold til å få en jevn frekvenskurve og redusere etterklangstiden i rommet. Kjør på med masse bassfeller, tykke absorbenter og eventuelt til slutt resonatorer til å ta de dypeste romnodene.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jo. Akustiske tiltak. Både i forhold til å få en jevn frekvenskurve og redusere etterklangstiden i rommet. Kjør på med masse bassfeller, tykke absorbenter og eventuelt til slutt resonatorer til å ta de dypeste romnodene.
    Vil ikke det føre med seg at det må brukes enda mer watt får å få "trykket" jeg er utetter? Mulig jeg har missforstått dette.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[IMG][URL=http://lagrebilder.no/out.php/i81112_kinoIMG0001.jpg][/IMG]

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd med på opplasting av bilder for første gang så her kan mye skje
    Ikke bruk rotet og dårlig bilder mot meg, da jeg bruker dette rommet for å tilpasse materialer til andre rom som skal opp i huset og fordi at jeg måtte bruke et gammelt kamera.(Bort forklaringer)

Skal høyttalerene stå mot denne, med pc ultra bak i hvert hjørne, den er ca 4,5 meter bred

Eller denne hvor høyttalerene kommer ca i samme bredde og havner da kant i kant med utsiden på hvert vindu. pc ultra igjen i høyere og venstre hjørne. Denne veggen er ca 7,5 meter bred

Nå tenker jeg på formen i rommet. Deretter må jeg tenke på stivheten i veggene. Til opplysning er alle veggene satt opp med i 1,5x6" reisverk.:twisted:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Vil ikke det føre med seg at det må brukes enda mer watt får å få "trykket" jeg er utetter? Mulig jeg har missforstått dette.
    Watt er sjelden et problem her. Ligger du på grensen av behov for watt før store tiltak, kan det sikkert bli et lite problem. Men som regel har de fleste mye å gå på.

I tillegg må du ha høyttalere som gi trykket i mellombassen. Veldig mange har ganske store diper mellom 80-300Hz.
    Høyttalerne på bildet leverer varene på dette området.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Watt er sjelden et problem her. Ligger du på grensen av behov for watt før store tiltak, kan det sikkert bli et lite problem. Men som regel har de fleste mye å gå på.

I tillegg må du ha høyttalere som gi trykket i mellombassen. Veldig mange har ganske store diper mellom 80-300Hz.
    Høyttalerne på bildet leverer varene på dette området.

Når jeg opplever at trykket begynner å bli bra nå i min stue, blinker også de siste rød lysene i min xpa-2
    Jeg hadde jo også problemer med oberon 6.1 at den klippte, men det var helst om jeg delte effektsugende frontene lenger ned. :???:

Derfor spør jeg litt om ikke det er andre tiltak enn typisk dempe alt, mer membranareal og større effekttrinn. Ting som man henter lyden billigere?

Utrolig flotte høyttalere men godt over pipa i min sammenheng.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso har veldig mange gode poenger ! Akustikk er viktig.

"Atledreier" har noen midtbassmoduler som han selger. De tror jeg vil heve musikknytelsen.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer litt på hvilken lytteavstand du har til høyttalerne dine. Lydnivå taper seg jo med avstand. Blir bra det rommet du bygger. Jeg ville nok satt høyttalerne på vindusveggen. Da får du god avstand til sideveggene. Det virker som du trenger effekttrinn med mere pulver på sikt. Her er det sikkert mulig å få noen gode tips. Har dessverre ikke testet så mange.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tyan
    Jeg lurer litt på hvilken lytteavstand du har til høyttalerne dine. Lydnivå taper seg jo med avstand. Blir bra det rommet du bygger. Jeg ville nok satt høyttalerne på vindusveggen. Da får du god avstand til sideveggene. Det virker som du trenger effekttrinn med mere pulver på sikt. Her er det sikkert mulig å få noen gode tips. Har dessverre ikke testet så mange.
    Jeg sitter i stuen nå og der har jeg 3meter og det samme i mellom dem. Det vil også bli det samme forholdet i kino rommet. Kneveggen er 4,5meter lang, så regner med å kunne sitte på 3-4meter.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Igjen sitter jeg å er litt skuffet, er det ikke håp for meg?

Nå er "kino" rommet oppe, Rf-7 er kjøpt inn, mangler fortsatt trykk!

Prøver om dagen å bestemme meg for hvilke høyttalere og forsterkere jeg skal beholde. Har satt opp med RF-7 og 2x ultra og prøvd x-antall plasseringer i rommet, men uten det helt store enda. Nå ser jeg litt bort i fra bredden på lyd bildet, da jeg har tenkt at det er noe som jeg kan rote litt mer med når jeg har bestemt retning i rommet. Grafene er når jeg har RF-7 spillende i lende retning (i kne-vegg) Bilde en er med begge subbene i front og det andre er med en i høyre hjørne foran og en i venstre hjørne bak.(Da er det veldig usymmetri, men bedre respons) Dippen på 30hz ser ikke ut til å gå vekk uansett hva jeg gjør med fasene på subbene, så kan vel da slå fra meg at denne plasseringen går?. Har slengt med bilder av rommet, men ikke ta meg for rot, nå som jeg holder på å bære, måle og lytte:-?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la dette i denne tråden, for det går vel ut på mye av det samme?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det andre kurven din er jo veldig bra. Men du synes fortsatt den mangler trykk?
    I så fall tror jeg du bør en eller to slike midbasser i tillegg som jeg linket til tidligere.

I tillegg er det fint om du kan legge ut vannfall og specular decay. Du kan ha andre problemer enn frekvensgang. I rommet ditt er det jo ingen tiltak foreløpig. Du må få inn bassfeller og tykke absorbenter som strammer opp bassen med å korte ned etterklangstiden.
    Det er bare å sette seg inn i ting eller leie en akustiker til å gjøre jobben for deg.
    Virkelig god lyd uten seriøse tiltak er en utopi.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er di orso og takk for at du kan hjelpe meg litt. Jeg har også handlet inn en del db44 plater 10stk var det vel. Har lyst til å dempe, men ikke mer enn at energien i rommet føles for å fortsatt være der.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •