Forslag til utbedring av lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til utbedring av lyd

Hei!
    Fikk et tips av en kar om å stikke innom her og ta en prat!

Jeg har et anlegg som består av litt forskjellige komponenter som jeg har hamstret på brukten de siste årene. Høyttalerne heter B&W803 og forsterkeren er av typen electrocompaniet (400watt*2). Dette er koblet til en denon 3808 receiver og en denon 3910 cd spiller.

For å være helt ærlig så synes jeg ikke dette spiller bra og jeg kan ikke helt forstå hvorfor, fordi komponentene får ganske god omtale og er kjente merker. Vanskelig å beskrive lyden over internett, men gjør et forsøk:

- bassen er kjedelig, spesielt dypbassen er fraværende. Den mangler punch og flyter lixom litt utover. Det slammet man får på konsert mangler.
    - mellomtonen er uklar og det kommer noe slags jallelyder ut av den. Spesielt merkbart på damestemmer.
    - diskanten er forsåvidt grei nok, men den mangler detaljer, er uengasjerende

Lyden er generelt uengasjerende og slitsom på mange måter.

Hvor er det jeg burde legge pengene hen for å få bedre lyd? Nye høyttalere?

Newcomer Vågen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jamesboner
    Hei!
    Fikk et tips av en kar om å stikke innom her og ta en prat!

Jeg har et anlegg som består av litt forskjellige komponenter som jeg har hamstret på brukten de siste årene. Høyttalerne heter B&W803 og forsterkeren er av typen electrocompaniet (400watt*2). Dette er koblet til en denon 3808 receiver og en denon 3910 cd spiller.

For å være helt ærlig så synes jeg ikke dette spiller bra og jeg kan ikke helt forstå hvorfor, fordi komponentene får ganske god omtale og er kjente merker. Vanskelig å beskrive lyden over internett, men gjør et forsøk:

- bassen er kjedelig, spesielt dypbassen er fraværende. Den mangler punch og flyter lixom litt utover. Det slammet man får på konsert mangler.
    - mellomtonen er uklar og det kommer noe slags jallelyder ut av den. Spesielt merkbart på damestemmer.
    - diskanten er forsåvidt grei nok, men den mangler detaljer, er uengasjerende

Gode komponenter som du skriver ovenfor,
    tror ikke feilen ligger der!
    Kan Akustiske løsninger vere noe og tenke på?

Jeg har hatt litt problemer med litt rotete lydbilde ved tidligere oppsett,
    ble spiss og mye diskant, samt uengasjerende bass!
    fiikk noen rocwool akustikk plater den gang i 1. refleksjon
    og mye av dette "vanskelig beskrivende rotet" var borte!

Er sikkert mange andre gode tips inne her også,
    men vet att akustiske løsninger er billige og har ofte mye
    større virkning enn forventet!

Lykke til,
    Mvh Stian!

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å fornærme din tekniske innsikt. Har du sjekket noe så banalt som at du har rett fase på høyttalerne (pluss på pluss og minus på minus fra forsterker til høyttalere)?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vågen
    Gode komponenter som du skriver ovenfor,
    tror ikke feilen ligger der!
    Kan Akustiske løsninger vere noe og tenke på?

Jeg har hatt litt problemer med litt rotete lydbilde ved tidligere oppsett,
    ble spiss og mye diskant, samt uengasjerende bass!
    fiikk noen rocwool akustikk plater den gang i 1. refleksjon
    og mye av dette "vanskelig beskrivende rotet" var borte!

Er sikkert mange andre gode tips inne her også,
    men vet att akustiske løsninger er billige og har ofte mye
    større virkning enn forventet!

Lykke til,
    Mvh Stian!
    Ser ikke bort fra at det kan være lurt, men tror ikke dama blir helt happy hvis jeg henger opp rocwoolplater på veggene her. Er jo bare såvidt jeg får lov å beholde anlegget her

Det henger forøvrig mye bilder på veggene her, litt planter her og der i vinduet og annet krimskrams. Det har vel kanskje litt effekt det og.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Uten å fornærme din tekniske innsikt. Har du sjekket noe så banalt som at du har rett fase på høyttalerne (pluss på pluss og minus på minus fra forsterker til høyttalere)?
    Ja, såpass har jeg faktisk skjønt!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt fascinert over at man har uengasjerende/tilbakelent diskant i forhold til akustiske problemer?
    Det kan vel ikke ha noe med Denon tenker jeg?
    Denon, EC og B&W kan i verste fall bli sidrumpa, Hvis man regner høyttalere så er vel B&W og Klipsch i hver sin ende av skalaen, og når man tenker at Klipsch bruker Denon i sin produktutvikling, så kan vel det samsvare med dine erfaringer? Når man i tillegg pøser på med EC som er kjent med sin litt tilbakelente klangbalanse, og problemer i bassen så...
    Ville hørt om muligheten om å kunnet få låne noe som har en annerledes klangbalanse? Gjerne ett eller annet erkebritiskt?
    Ville sjekka ut muligheten med å fått prøvd andre komponenter?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sikkert dumme spørsmål om ting du allerede har gjort/testet dette her, men jeg prøver likevel :smile:
    Kjøpte du receiveren brukt også? Har du nullstilt den til fabrikkinst.? Hvilket lydmodus bruker du? Pure Direct? Hvis du bruker andre lyd-DSP'er; Har du kjørt romkorreksjon?

Det samme med DVD-spilleren om den er kjøpt brukt. Er den "nullstilt" slik at eventuelle lyd-innstillinger tidligere eier har gjort er fjernet?

Hvordan er enhetene koblet sammen? Med HDMI?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne høre en beskrivelse av rommet (størrelse, form, innhold, vinduer, åpne dører/ganger til andre rom...).

Det hadde også vært interessant med en forklaring av hva du bruker som referanse. Altså lyden har du beskrevet er sånn og sånn, men sammenlignet med hva?
    --
    Thorbjørn

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, såpass har jeg faktisk skjønt!
    å skjønne noe og å faktisk ha gjort det riktig er helt to forskjellige ting.
    mennesklig svikt er ikke akkurat unaturlig. har selv klart å koble fasene feil, skal ikke så mye til.
    jeg liker blant annet å gjøre fasesjekk med AA batteri på ledningsenden som er koblet mot forsterker. da er man 100% sikker på at kabling mot høyttalere er riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Litt fascinert over at man har uengasjerende/tilbakelent diskant i forhold til akustiske problemer?
    Det kan vel ikke ha noe med Denon tenker jeg?
    Denon, EC og B&W kan i verste fall bli sidrumpa, Hvis man regner høyttalere så er vel B&W og Klipsch i hver sin ende av skalaen, og når man tenker at Klipsch bruker Denon i sin produktutvikling, så kan vel det samsvare med dine erfaringer? Når man i tillegg pøser på med EC som er kjent med sin litt tilbakelente klangbalanse, og problemer i bassen så...
    Ville hørt om muligheten om å kunnet få låne noe som har en annerledes klangbalanse? Gjerne ett eller annet erkebritiskt?
    Ville sjekka ut muligheten med å fått prøvd andre komponenter?
    Har tenkt på at det kan være den komboen som er litt kjedelig jeg og, EC er litt boomy har jeg fått inntrykk av. Vurderer å prøve parasound og se blir bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Helt sikkert dumme spørsmål om ting du allerede har gjort/testet dette her, men jeg prøver likevel :smile:
    Kjøpte du receiveren brukt også? Har du nullstilt den til fabrikkinst.? Hvilket lydmodus bruker du? Pure Direct? Hvis du bruker andre lyd-DSP'er; Har du kjørt romkorreksjon?

Det samme med DVD-spilleren om den er kjøpt brukt. Er den "nullstilt" slik at eventuelle lyd-innstillinger tidligere eier har gjort er fjernet?

Hvordan er enhetene koblet sammen? Med HDMI?
    Den er brukt ja. Ikke nullstilt, men jeg har slått av alle fancy moduser som HALL og ROCK. Den står bare på stereo nå. Romkorreksjon har jeg ikke prøvd enda, har litt dårlig erfaring med det fra tidligere anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg vil gjerne høre en beskrivelse av rommet (størrelse, form, innhold, vinduer, åpne dører/ganger til andre rom...).

Det hadde også vært interessant med en forklaring av hva du bruker som referanse. Altså lyden har du beskrevet er sånn og sånn, men sammenlignet med hva?
    Rommet er 5x6 meter bredt kanskje. Høyttalerne står fremme ved 5 meter veggen. Har plassert de en halvmeter vekk fra veggen ca. Er noen små vinduer der og den ene døra på langveggen er som regel lukket når jeg spiller musikk. Ganske firkanta og kjedelig rom egentlig, akkurat som lyden!

Referanse... tja. Har jo vært litt rundt og hørt i hifibutikker og sånt. Anlegg i ca samme prisklasse spiller ofte mye bedre enn det mitt gjør. Lyden i pc-anlegget mitt spiller faktisk renere og synes jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Georgk
    å skjønne noe og å faktisk ha gjort det riktig er helt to forskjellige ting.
    mennesklig svikt er ikke akkurat unaturlig. har selv klart å koble fasene feil, skal ikke så mye til.
    jeg liker blant annet å gjøre fasesjekk med AA batteri på ledningsenden som er koblet mot forsterker. da er man 100% sikker på at kabling mot høyttalere er riktig.
    Har prøvd å bytte på rød og svart ledning og for gøy.
    Det låt ikke bra for å si det sånn

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør romkorreksjon og sjekk at høyttalerne ikke står som small. Blir nok som natt og dag etterpå.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    Kjør romkorreksjon og sjekk at høyttalerne ikke står som small. Blir nok som natt og dag etterpå.
    De står på large, men skal prøve å kjøre en korreksjon og se om det har noen effekt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke 803 er det du har? Og hvilke forsterkere? Er det AW400?

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med mindre det ikke er noe galt med utstyret ditt, er dette 99% sikkert et kabelproblem. Har vært borti en del lignende fenomener selv. Gå og kjøp deg noen solidcore kabler i en elektrosjappe, disse koster rundt 70kr pr meter. Spør etter "6 kvadrat PR kabler" og bruk disse mellom høyttalerne og forsterkerne.

La de stå og spille på anlegget et døgns tid på litt høyt volum sånn at de blir innspilt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvilke 803 er det du har? Og hvilke forsterkere? Er det AW400?
    Matrix tror jeg de heter, med en firkanta diskantkloss på toppen
    AW400 amper ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Med mindre det ikke er noe galt med utstyret ditt, er dette 99% sikkert et kabelproblem. Har vært borti en del lignende fenomener selv. Gå og kjøp deg noen solidcore kabler i en elektrosjappe, disse koster rundt 70kr pr meter. Spør etter "6 kvadrat PR kabler" og bruk disse mellom høyttalerne og forsterkerne.

La de stå og spille på anlegget et døgns tid på litt høyt volum sånn at de blir innspilt.
    Er litt skeptisk til sånne ting. Var en hifiselger som prøvde å prakke på meg kabler til 17 tusen en gang, men han ble uhøflig avvist!
    Nå jobber bruttern tilfeldigvis som elektriker og har vanligvis sånne PR-tromler i bilen sin. Jeg skal spørre om jeg kan låne noen sånne og prøve for morroskyld, men tviler på at det gir noen særlig effekt.

Nå blir det romkalibrering 8)

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    si ifra når du har kalibrert, blir nok mer fornøyd etter det 8-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •