Forslag til utbedring av lyd - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det forundrer meg at noen tar seg bryet med å sette i stand en slik test uten å dokumentere det, all den tid det finnes få om noen dokumenterte tester med positivt resultat.

Jeg personlig har ikke påstått at det ikke er forskjeller på kabler, utfordringen er at eventuelle forskjeller overdrives som oftest svært sterkt fordi placeboeffekten legges oppå eventuelle reelle forskjeller. Dette gir et feilaktig bilde av hvor viktig det er med kabler til 1000 eller 10,000kr. Det er jo positivt for kabelprodusentene, og ikke fullt så positivt for folks lommebøker.

Jeg begynner å bli litt lei av alle som tror at det å bli utsatt for placebo er ensbetydende med å være idiot. Det er såvidt meg bekjent ingen som ikke blir påvirket av placebo, jeg kan derfor glede deg med at du er en normalt oppegående person på tross av dette.

Placebo er en så sterk effekt at den ikke bare er psykisk/mental, men gir faktisk fysiske endringer i kroppen. Folk kan bruke den til å redusere smerte, påvirke muskler eller fjerne sykdom. Så at den kan få hjernen til å høre bedre lyd burde ikke komme som noen overraskelse.

Så jeg vil ikke påstå du er en idiot, men at du kunne investert pengene bedre ved å fordele noen av de pengene på andre deler av anlegget er det nok liten tvil om. Hva du skal bruke pengene dine på er naturligvis helt opp til deg. Det er når du gir andre anbefalinger på sviktende grunnlag vi får et problem.
    Jeg er fulstendig klar over hva placebo er, og hvor kraftig det kan være, men hvis du leser innlegget mitt så visste vi ikke hvem kabel vi hørte på....
    Grunnen til at vi ble sittende å blind-teste var at en kompis koblet inn feil kabel etter at vi hadde testet noe annet utstyr, og den skarpheten i diskanten vi da hadde hørt på det vi skulle test plutselig var til stede med mitt utstyr også...
    Ingen av oss visste da at vi hørte på feil kabel, men vi hørte veldig godt at det var en forskjell i lydbildet....
    Så da begynte vi å teste fram og tilbake, uten at lytterne visste hvilken kabel de lyttet på, og det var en klar forskjell mellom de to.
    Hvis du tror at dette bare er oppspinn og er hellig overbevist om at det ikke er noen signifikante forskjell på kabler fordi du ikke kan høre dem så skjønner jeg protestene, da skjønner jeg at du mener jeg gir anbefalinger på sviktende grunnlag.

Når det gjelder hva jeg har lagt penger i i mitt stereoanlegg: Skjønner ikke helt hvordan du kan påstå noe som helst om hvordan jeg burde ha fordelt forbruket uten å ha peil på komponentene jeg har i anlegget mitt?
    Jeg synes vel ikke 20 000,- i kabler er så hoppende galt for å knytte sammen 100 000,- i komponenter....

Det som provoserer meg er ikke at du ikke har den store trua på kabler, det er at alt av forskjeller på kabler blir avskrevet som placebo ,for jo, så lenge jeg er klar over muligheten for placebo-effekt, har blindtestet og hører klare forskjeller og er overbevist om at det ER forskjeller så er det veldig nærme å kalle meg en idiot når det avfeies som placebo....
    Når sannheten er at det er du som er idiot eller døv når du ikke hører det!
    Bare kødder ;P

Konklusjonen min er at JEG hører forskjeller og at andre ikke gjør det, kan vi ikke bare la det være med det da?
    For da er det nemlig ikke så sviktende å anbefale folk å PRØVE andre kabler heller, det kan hende de er blandt dem som faktisk hører forskjellen

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Så da begynte vi å teste fram og tilbake, uten at lytterne visste hvilken kabel de lyttet på, og det var en klar forskjell mellom de to.
    Hvis du tror at dette bare er oppspinn og er hellig overbevist om at det ikke er noen signifikante forskjell på kabler fordi du ikke kan høre dem så skjønner jeg protestene, da skjønner jeg at du mener jeg gir anbefalinger på sviktende grunnlag.
    Du forstår sikkert at det er lett å tvile når noen kommer med påstander om noe hverken de selv eller noen andre i hele verden (!) har klart å komme med dokumentasjon på. Du sier at dere gjorde en dobbel blindtest. En av grunnene til at denne type forum ikke akkurat flommer over av dokumentasjon på folk som har gjort dette med kabler, er at det er moderat omfattende å få til. En dobbel blindtest betyr i praksis at ingen i rommet inkludert han som bytter kabler vet hva som lyttes til. Hvordan gikk dere frem for å oppnå det?

Når det gjelder hva jeg har lagt penger i i mitt stereoanlegg: Skjønner ikke helt hvordan du kan påstå noe som helst om hvordan jeg burde ha fordelt forbruket uten å ha peil på komponentene jeg har i anlegget mitt?
    Jeg synes vel ikke 20 000,- i kabler er så hoppende galt for å knytte sammen 100 000,- i komponenter....
    Så du har brukt en femtedel av budsjettet på kabler. Jo, det tør jeg påstå er hoppende galt, hvis du da ikke har minst 10 analoge kilder koblet opp i anlegget. Hadde du brukt 2000 på kabler og heller 18000 mer på høyttalere vil jeg si med ganske stor sikkerhet at du hadde fått bedre lyd.

Det som provoserer meg er ikke at du ikke har den store trua på kabler, det er at alt av forskjeller på kabler blir avskrevet som placebo ,for jo, så lenge jeg er klar over muligheten for placebo-effekt, har blindtestet og hører klare forskjeller og er overbevist om at det ER forskjeller så er det veldig nærme å kalle meg en idiot når det avfeies som placebo....

Konklusjonen min er at JEG hører forskjeller og at andre ikke gjør det, kan vi ikke bare la det være med det da?
    For da er det nemlig ikke så sviktende å anbefale folk å PRØVE andre kabler heller, det kan hende de er blandt dem som faktisk hører forskjellen
    Det er greit at du ikke er idiot, men det er et stykke fra å være idiot til å være overmenneske. Er det ikke snodig at du hører så lett forskjell når ingen andre klarer det? Er det mer sannsynlig at du har ører som er bedre enn stort sett alle andre i befolkningen, eller mer sannsynlig at det er andre ting som spiller inn? Hvorfor dette innstendige ønsket om å bedra seg selv? Er det for å rettferdiggjøre investeringene sine? Hadde det ikke vært bedre å lære seg hvordan man kan gi seg selv best mulig forutsetning til objektivt å vurdere lydkvaliteten på de forskjellige komponentene, fremfor å legge masse penger der de ikke gir noen merverdi?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er absolutt ikke stedet for å diskutere kabler, gutter. Dessuten er det en grei ting å eksperimentere når resten er satt, ikke under store forbedringer.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fulstendig klar over hva placebo er, og hvor kraftig det kan være, men hvis du leser innlegget mitt så visste vi ikke hvem kabel vi hørte på....
    Grunnen til at vi ble sittende å blind-teste var at en kompis koblet inn feil kabel etter at vi hadde testet noe annet utstyr, og den skarpheten i diskanten vi da hadde hørt på det vi skulle test plutselig var til stede med mitt utstyr også...
    Ingen av oss visste da at vi hørte på feil kabel, men vi hørte veldig godt at det var en forskjell i lydbildet....

Når sannheten er at det er du som er idiot eller døv når du ikke hører det!
    Bare kødder ;P

Desverre, du kommer aldrig til å få gjennom argumentene dine. Du kommer kategorisk til å bli sablet ned om at "ingen andre" eller div abx tester viser at det er umulig osv.
    Jeg har utrettelig også fortalt det du sier, men det blir totalt glemt bort i overargumentasjon om det motsatte.
    Unskyld...ville bare fortelle at jeg er av samme mening. Skulle også ønske jeg ikke hørte forskjell. Har masse annet å bruke penger på.
    Men da hadde jeg ikke hørt på musikk. Slik er fortsatt min værdag....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Dette er absolutt ikke stedet for å diskutere kabler, gutter. Dessuten er det en grei ting å eksperimentere når resten er satt, ikke under store forbedringer.
    Det er jo poenget mitt også, at man ikke skal anbefale fyren å kjøpe kabler til titusenvis av kroner når det basert på hans opplevelse av lyden er store, tydelige svakheter han forsøker å få bukt med. Dette løses ikke ved å bytte ut en kobberbit eller to.
    --
    Thorbjørn

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo poenget mitt også, at man ikke skal anbefale fyren å kjøpe kabler til titusenvis av kroner når det basert på hans opplevelse av lyden er store, tydelige svakheter han forsøker å få bukt med. Dette løses ikke ved å bytte ut en kobberbit eller to.
    Enig.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du forstår sikkert at det er lett å tvile når noen kommer med påstander om noe hverken de selv eller noen andre i hele verden (!) har klart å komme med dokumentasjon på. Du sier at dere gjorde en dobbel blindtest. En av grunnene til at denne type forum ikke akkurat flommer over av dokumentasjon på folk som har gjort dette med kabler, er at det er moderat omfattende å få til. En dobbel blindtest betyr i praksis at ingen i rommet inkludert han som bytter kabler vet hva som lyttes til. Hvordan gikk dere frem for å oppnå det?

Så du har brukt en femtedel av budsjettet på kabler. Jo, det tør jeg påstå er hoppende galt, hvis du da ikke har minst 10 analoge kilder koblet opp i anlegget. Hadde du brukt 2000 på kabler og heller 18000 mer på høyttalere vil jeg si med ganske stor sikkerhet at du hadde fått bedre lyd.

Det er greit at du ikke er idiot, men det er et stykke fra å være idiot til å være overmenneske. Er det ikke snodig at du hører så lett forskjell når ingen andre klarer det? Er det mer sannsynlig at du har ører som er bedre enn stort sett alle andre i befolkningen, eller mer sannsynlig at det er andre ting som spiller inn? Hvorfor dette innstendige ønsket om å bedra seg selv? Er det for å rettferdiggjøre investeringene sine? Hadde det ikke vært bedre å lære seg hvordan man kan gi seg selv best mulig forutsetning til objektivt å vurdere lydkvaliteten på de forskjellige komponentene, fremfor å legge masse penger der de ikke gir noen merverdi?
    Når jeg gikk på skolen var 20 000,- av 120 000,- en 6.-del, men ok..
    Du ville altså anbefalt meg å legge 18 000,- mer i høyttalere og kjøpt 4m HT-kabler, 2 sett RCA analog, 2 digitale coax, en optisk og ett sett analoge xlr for 2 000,- til sammen?
    Ok, det hadde sikkert blitt kjempebra.....

Grunnen til at vi begynte å teste i det hele tatt var at vi hørte at noe var galt, uten at noen av oss visste at vi hørte på feil kabel!
    Vi visste ikke engang at vi skulle lytte etter noe men hørte at det var noe som ikke stemte, men det var antagelig intuisjons-placebo....

Jeg er forøvrig ikke alene om å høre forskjeller på kabler, det er ganske mange andre også (en litt lenger opp i lista her ser jeg) men vi blir sabla ned så fort vi nevner det hver gang...
    Alle lytteopplevelser i forbindelse med kabelbytte kan forklares med placebo skjønner jeg, også når jeg testet et par rca-kabler som var dyrere enn de jeg bruker, hadde høye forventninger til lyden og ble kjempeskuffet, faktisk så skuffet at jeg gikk over alle koblinger for å se om noe var feil, de låt nemlig dårligere enn de jeg har, da var det antagelig bare placebo-spøkelset som hadde en dårlig dag og virket motsatt av vanlig...

Det er noen andre faktorer enn kabler når det gjelder om det er forskjeller på kabler:
    1. Hvor oppløst spiller anlegget ditt i utgangspunktet?
    - Jeg tror heller ikke noen klarer å høre store forskjeller på enkeltkabler i et billig anlegg.
    2. Hvor umiddelbart merkbar er forskjellen
    - Fruen i huset har NULL interesse for lyd og mente det ikke var nevneverdig forskjell på det gamle og det nye anlegget mitt, på tross av dette er hun nå mye mer tolerant for høyere musikk over tid...

Det er rart, men vi som hører forskjell på kabler konstanterer at alle ikke gjør det, dere som ikke hører forskjell konstanterer at ingen KAN gjøre det....

Jeg konstanterer forøvrig at trådstarter ble så påvirket av placeboeffekten av et kabelbytte han ikke trodde ville hjelpe at det løste problemet for ham.....
    Rart hvordan placebo slår inn også når den det gjelder ikke tror...

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    Desverre, du kommer aldrig til å få gjennom argumentene dine. Du kommer kategorisk til å bli sablet ned om at "ingen andre" eller div abx tester viser at det er umulig osv.
    Jeg har utrettelig også fortalt det du sier, men det blir totalt glemt bort i overargumentasjon om det motsatte.
    Unskyld...ville bare fortelle at jeg er av samme mening. Skulle også ønske jeg ikke hørte forskjell. Har masse annet å bruke penger på.
    Men da hadde jeg ikke hørt på musikk. Slik er fortsatt min værdag....
    Hehe, jeg veit at vi ikke er så alene som det virker som noen ganger, det er bare det at de fleste av oss holder kjeft og kjøper de kablene vi mener gir best lyd, de fleste blir lei av å bli idiot-erklært med jevne mellomrom....
    De jeg kjenner som virkelig har peil på hifi, som har jobbet i bransjen i mange år og som jeg har ganske stor tillit til når det gjelder lyd gidder bare ikke å ta diskusjonen lenger.
    (Ok, nå var vel den egentlige uttalelsen var vel egentlig "Gidder ikke å diskutere med idioter", men det var altså et sitat)

Jeg må vel bare lære meg å holde kjeft jeg også, for du har nok rett; De som har bestemt seg for at dyre kabler er tull vil aldri høre noe annet....

Takk for støtten uansett

Ps. Vi blir beskyldt for å forsvare våre investeringer når det gjelder kabler, kan det være sånn at noen prøver å overbevise seg selv om at det ikke spiller noen rolle at de ikke har råd fordi det ikke er noen forskjell allikevel?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, helt klart!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps. Vi blir beskyldt for å forsvare våre investeringer når det gjelder kabler, kan det være sånn at noen prøver å overbevise seg selv om at det ikke spiller noen rolle at de ikke har råd fordi det ikke er noen forskjell allikevel?
    Ja jeg er så fattig, det er derfor jeg ikke tror på kabler (himle med øynene). Vi får heller starte en egen tråd tror jeg, vi er vel godt i gang med å ødelegge denne. Beklager til trådstarter.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er så fattig, det er derfor jeg ikke tror på kabler (himle med øynene). Vi får heller starte en egen tråd tror jeg, vi er vel godt i gang med å ødelegge denne. Beklager til trådstarter.
    Hehe, akkurat som jeg himler med øynene når jeg får høre at jeg må forsvare en dårlig investering
    Men ja, enig, beklager til trådstarter for å totalt hijacke denne tråden..... ops:

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •