Forslag til utbedring av lyd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    si ifra når du har kalibrert, blir nok mer fornøyd etter det 8-)
    Da har jeg lekt litt med mikrofonen her...
    Resultat... tja.. Noe av musikken ble bedre og noe ble verre synes jeg.
    Mellomtonen ble mer fremtredende enn før og det var bra, men samtidig høres den ikke riktig ut, så på en del musikk var det egentlig best uten..

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er DVD-spilleren koblet til Receiveren? Analogt eller digitalt?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denon som forforsterker blir for dårlig her, prøv feks med hegel ,primare eller parasound sin forforsterker og hør om det blir bedre, hvis ikke må du vurdere om du må bytte høytaller eller forsterkeren.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror rett å slett ikke du liker måten høytalerne spiller på.
    Egentlig en bra høytaler, men høres ikke ut til å treffe deg.
    Har du mulighet til å prøve ett annet sett ?
    Hva med JBL ? ikke nødvendigvis, men det høres ut på måten du beskriver problemet ditt , at dette kan være ett bra alternativ.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tro på at siste taler her er inne på noe. Eldre B&W kan være riktig så sært.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eldre B&W er ikke spesielt sært, spiller meget bra, med skikkelig punch i bassen, hvis man har matchet utstyret riktig. jeg ville ikke brukt EC som forsterker til B&W, synes feks parasound og primare funger mye bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Hvordan er DVD-spilleren koblet til Receiveren? Analogt eller digitalt?
    Kobler alltid digitalt hvis jeg kan, synes det låter best.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både B&W og electrocompaniet skal jo være bra saker, så jeg synes det er litt rart at det skal spille så dvaskt og kjedelig.

Broderen kommer bort en tur i ettermiddag med en PR trommel, så da får jeg først se om det gir noe resultat. Hvis ikke får jeg bare prøve å bytte ut forsterker eller høyttalere.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    eldre B&W er ikke spesielt sært, spiller meget bra, med skikkelig punch i bassen, hvis man har matchet utstyret riktig. jeg ville ikke brukt EC som forsterker til B&W, synes feks parasound og primare funger mye bedre.
    Sorry, jo..de er det.
    Hvorfor tror du B&W lagde sine egene powere til 801 modellen. De ble hyppig brukt i studioer blant annet. Men studioene fikk trøbbel med powere.
    Riktig mathcing er viktig som du nevner. De forsterkerne du never ville nok også sparket mere liv i de.
    Men det blir litt som å gå over bekken etter vann. Tror det er veldig mye enklere å finne andre høytalere.
    Verden er full av gode høytalere til alle formål

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Med mindre det ikke er noe galt med utstyret ditt, er dette 99% sikkert et kabelproblem. Har vært borti en del lignende fenomener selv. Gå og kjøp deg noen solidcore kabler i en elektrosjappe, disse koster rundt 70kr pr meter. Spør etter "6 kvadrat PR kabler" og bruk disse mellom høyttalerne og forsterkerne.

La de stå og spille på anlegget et døgns tid på litt høyt volum sånn at de blir innspilt.
    Den lille modden der fungerte faktisk utrolig bra. Det som slo meg først var at lyden ble mye klarere og mindre ullen. Det andre som slo meg, var bassen, den ble strammere, tyngre og mye raskere enn før. Går faktisk an å høre på musikk med kvinnevokaler og nå, det klarte jeg ikke før.

Bruttern ble enda mer sjokkert enn meg og trodde det var en feil med den gamle kabelen, korrosjon f.eks., men han fant ingen synlige feil på den og mente den skulle være mer enn kraftig nok. Snodig opplegg.

Takk for tipset!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jamesboner
    Den lille modden der fungerte faktisk utrolig bra. Det som slo meg først var at lyden ble mye klarere og mindre ullen. Det andre som slo meg, var bassen, den ble strammere, tyngre og mye raskere enn før. Går faktisk an å høre på musikk med kvinnevokaler og nå, det klarte jeg ikke før.

Bruttern ble enda mer sjokkert enn meg og trodde det var en feil med den gamle kabelen, korrosjon f.eks., men han fant ingen synlige feil på den og mente den skulle være mer enn kraftig nok. Snodig opplegg.

Takk for tipset!
    Det er ikke så snodig, du og din bror har hatt gleden av å oppleve et fenomen kalt placebo.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er ikke så snodig, du og din bror har hatt gleden av å oppleve et fenomen kalt placebo.
    hehe, nå skal vi vell ikke start en ny kabeldiskusjon her , skal vi?. hadde heller ikke trodd at "jamesboner" skulle komme tilbake med ett slik resultat, men jeg er mest interessert i å høre hvilke kabler han har fra før, og om kanskje disse var underdimensjoner eller lignenede. kanskje har det vært ukontakt noen plass?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Georgk
    hehe, nå skal vi vell ikke start en ny kabeldiskusjon her , skal vi?. hadde heller ikke trodd at "jamesboner" skulle komme tilbake med ett slik resultat, men jeg er mest interessert i å høre hvilke kabler han har fra før, og om kanskje disse var underdimensjoner eller lignenede. kanskje har det vært ukontakt noen plass?
    Trodde heller ikke jeg skulle høre noen forskjell av betydning på disse 2, så jeg ble rimelig overrasket. Jeg går ut ifra at det er en feil med den andre kabelen siden lyden ble så rar med den. Den gamle er kraftigere enn den nye, så den kan ikke ha vært underdimesjonert etter det jeg kan forstå... Den ser egentlig ganske nøyaktig sånn ut den gamle kabelen:
    http://pan5.fotovista.com/dev/5/8/02...l_02760485.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde heller ikke jeg skulle høre noen forskjell av betydning på disse 2, så jeg ble rimelig overrasket. Jeg går ut ifra at det er en feil med den andre kabelen siden lyden ble så rar med den. Den gamle er kraftigere enn den nye, så den kan ikke ha vært underdimesjonert etter det jeg kan forstå... Den ser egentlig ganske nøyaktig sånn ut den gamle kabelen:
    http://pan5.fotovista.com/dev/5/8/02...l_02760485.jpg
    Leste en test av et Abrahamsen effekt trinn der vedkommende hadde en lignende opplevelse med solidcore kabel. Det er vel ikke så ulikt EC.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har trådstarter testet å koble tilbake til de gamle kablene (og sikre at de sitter som de skal og er riktig koblet) da? Er jo fristende å tro at de gamle var koblet med feil fase.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Sounds Of Science sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Fikk et tips av en kar om å stikke innom her og ta en prat!

Jeg har et anlegg som består av litt forskjellige komponenter som jeg har hamstret på brukten de siste årene. Høyttalerne heter B&W803 og forsterkeren er av typen electrocompaniet (400watt*2). Dette er koblet til en denon 3808 receiver og en denon 3910 cd spiller.

For å være helt ærlig så synes jeg ikke dette spiller bra og jeg kan ikke helt forstå hvorfor, fordi komponentene får ganske god omtale og er kjente merker. Vanskelig å beskrive lyden over internett, men gjør et forsøk:

- bassen er kjedelig, spesielt dypbassen er fraværende. Den mangler punch og flyter lixom litt utover. Det slammet man får på konsert mangler.
    - mellomtonen er uklar og det kommer noe slags jallelyder ut av den. Spesielt merkbart på damestemmer.
    - diskanten er forsåvidt grei nok, men den mangler detaljer, er uengasjerende

Lyden er generelt uengasjerende og slitsom på mange måter.

Hvor er det jeg burde legge pengene hen for å få bedre lyd? Nye høyttalere?

Har du några som helst akustiska lösningar såsom att förstareflexer är dämpade eller att du har absorbenter bakom högtalarna och liknande? Vad är dina väggar gjorda av, är det till exempel gipsskivor eller tjock betong?

De problem du nämner kan säkert förbättras med en kombination av högtalarplacering och akustiska åtgärder. Spring inte och köp nya, dyra, högtalare eller kablar innan du provat betydligt billigare åtgärder (rätt högtalarplacering är ju dessutom helt gratis). :-D

.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, alt som er av forskjell på kabler er placebo, også når vi har sittet her og dobbelt blindtestet signalkabler uten å ta feil EN FORBANNA GANG når vi testet mellom Nordost Wyrewizard Spellbinder og Nordost Baldur.....
    Bare placebo, vi visste ikke hvilken kabel vi hørte på, men placebo-spøkelset hvisket oss rikgit svar hver eneste gang.....så klart.....
    Jeg skulle ønske jeg ikke hørte forskjell på kabler jeg, hadde jeg ikke hørt forskjell når jeg skiftet fra Spellbinder til Baldur mellom platespiller og RIAA kunne jeg kjøpt meg et par gamle AT100 og en 218THX og vært strålende fornøyd!
    Tenk på alle pengene jeg hadde spart, både på kabel og annet!
    Så kan dere som "veit" at det ikke er forskjell på kabler la oss som "veit" at det ER forskjell på kabler være i fred?
    Hvis du er fornøyd med høyttalerkabel fra Biltema så er vel det HELT STRÅLENDE for deg, ikke minst for lommeboka di, men jeg begynner å bli LITT drittlei av å bli kallt idiot fordi jeg har kabler for tilsammen 20 - 25 000,-
    Jeg hører nemlig forskjell på kabler, at du IKKE gjør det gjør ikke meg til idiot....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville definitivt prøvd en annen forforsterker, dernest annen CD-spiller først.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Ja, alt som er av forskjell på kabler er placebo, også når vi har sittet her og dobbelt blindtestet signalkabler uten å ta feil EN FORBANNA GANG når vi testet mellom Nordost Wyrewizard Spellbinder og Nordost Baldur.....
    Det forundrer meg at noen tar seg bryet med å sette i stand en slik test uten å dokumentere det, all den tid det finnes få om noen dokumenterte tester med positivt resultat.

Jeg personlig har ikke påstått at det ikke er forskjeller på kabler, utfordringen er at eventuelle forskjeller overdrives som oftest svært sterkt fordi placeboeffekten legges oppå eventuelle reelle forskjeller. Dette gir et feilaktig bilde av hvor viktig det er med kabler til 1000 eller 10,000kr. Det er jo positivt for kabelprodusentene, og ikke fullt så positivt for folks lommebøker.

Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Hvis du er fornøyd med høyttalerkabel fra Biltema så er vel det HELT STRÅLENDE for deg, ikke minst for lommeboka di, men jeg begynner å bli LITT drittlei av å bli kallt idiot fordi jeg har kabler for tilsammen 20 - 25 000,-
    Jeg hører nemlig forskjell på kabler, at du IKKE gjør det gjør ikke meg til idiot....
    Jeg begynner å bli litt lei av alle som tror at det å bli utsatt for placebo er ensbetydende med å være idiot. Det er såvidt meg bekjent ingen som ikke blir påvirket av placebo, jeg kan derfor glede deg med at du er en normalt oppegående person på tross av dette.

Placebo er en så sterk effekt at den ikke bare er psykisk/mental, men gir faktisk fysiske endringer i kroppen. Folk kan bruke den til å redusere smerte, påvirke muskler eller fjerne sykdom. Så at den kan få hjernen til å høre bedre lyd burde ikke komme som noen overraskelse.

Så jeg vil ikke påstå du er en idiot, men at du kunne investert pengene bedre ved å fordele noen av de pengene på andre deler av anlegget er det nok liten tvil om. Hva du skal bruke pengene dine på er naturligvis helt opp til deg. Det er når du gir andre anbefalinger på sviktende grunnlag vi får et problem.
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •