5 FLAC: Lossless, Spotify Open, Spotify Premium og to volumjusterte - Hva er hva? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 109
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Prøvde meg jeg og, men det ble bare to rette da

Dvs. jeg klarte å plukke ut de med volumjustering, men klarte ikke å skille spotify low+norm fra spotify high og lossless.

Det skulle stemme overens med mine tidligere erfaringer hvor jeg har encodet mp3 ned til 112kbps og ikke klart og hørt forskjell fra wav.

Bra test stripepus! Synd at det ble krangling også i denne tråden, men jeg for min del klarte ikke å la være å kommentere det som jeg oppfattet som et drapsforsøk mot selve testen. Det beklager jeg.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Forvrengt? Loudness-war mener du vel.

Selvsagt tar man den i en blindtest da den spiller mye høyere enn de andre filene. Men, det interessante er om man hadde visst via å kun lytte om nr. 2 er en volumjustert losslessfil, eller volumjustert lossy fil. DET er ikke like lett.
    Ser ikke helt poenget ditt / mulig du har misforstått dette litt. Å skru opp volumet til det vrenger på den måten du har gjort, er ikke det samme som gjøres på dagens moderne plater. Det mange av dagens plater sliter med er høy komprimering, og det er noe helt annet. De reduserer forskjellen mellom høyt og lav signal på opptaket (reduserer dynamikken), de skrur ikke opp lyden til det vrenger.

Faktisk kan du tvert i mot øke signalnivået mye mer UTEN å få forvrengning på opptak som er offer for "the loudness war", det er hele vitsen med å gjøre det.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Det rare er at flesteparten bare har tilgang på "crappy utstyr" (ref. sitater i denne tråden). Svært få som innrømmer at de har benyttet sitt eget anlegg til dette.

Laptop. Å skille lossless fra Spotify Free via høyttalere på en laptop stiller jeg meg meget tvilende til. Ikke at jeg tviler på at man treffer riktig, men da er det ren tipping.
    Når jeg skal teste blir det på eget anlegg.
    Forventer ikke forskjeller på pc osv..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris:

Bilde fra 2 ulike CD-er (Dire Straits).

AccurateRip forteller meg at begge er rippet nøyaktig. Så, da var det å ta et spor fra den inn i Audacity. Valgte sporet Tunnel of Love. Av ren nysgjerrighet tok jeg samme sang fra Dire Straits´Private Investigations: The Best Of Dire Straits & Mark Knopfler, for den låt jo "så mye bedre" enn den gamle utslitte Making Movies CD-en.

Resultatet er nedenfor. Den gamle CD-en er øverst, og den nyeste nederst.

Betyr det at lyden i den nederste er forvrengt?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo forskjeller da..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris:

Betyr det at lyden i den nederste er forvrengt?
    Nei.

Sammenligne dette med bildet du postet i sted av sang nummer 2. Ingen av de dire straits-klippene du viser til her klipper, men det gjør din sang 2.
    --
    Thorbjørn

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Det gir lyttetesten enda en dimensjon; at forvregning ikke ble påpekt...før man så Audacity.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det var noen som nevnte ganske tidlig at spor 2 var overstyrt, eller husker jeg feil?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rikitg. Hvorvidt overstyrt i den kontekst og tid = "forvrengt" eller "justert volumet for mye opp" eller "volumet på den er styrt høyere enn de andre" eller "spiller høyere enn de andre" vet jeg ikke.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overstyrt og forvrengt er det samme, og det var ganske tydelig / lett å høre på spor 2. De som ikke fikk med seg det trenger ikke bekymre seg om kabler og lossy codecs hvertfall.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rikitg. Hvorvidt overstyrt i den kontekst og tid = "forvrengt" eller "justert volumet for mye opp" eller "volumet på den er styrt høyere enn de andre" eller "spiller høyere enn de andre" vet jeg ikke.
    Jeg beskrev forvrengt som i "overstyrt". Skurr selv på lavt lyttevolum.

Apropos det med at mange unnskylder seg med crappy utstyr - jeg innrømmer i alle fall glatt å ha brukt det beste utstyret jeg kan stille med. Uten at jeg klarte noe særlig god treffprosent av den grunn, visstnok. :lol:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt - tok kjapt 1 og 3 som best i nevte rekkefølge-puh :grin:. Litt pussig egentlig at 1'ern som har lavere volum låter bedre.

Alle Spotify sporene låt "hardt/kunstig" i mine ører. Klarte ikke å skille disse bortsett fra at 2 er overstyrt som det skrives. Musikken som er valg er god for denne type vurdering, nye bedre enn Leyla. Kanskje burde den gått høyere i oktaven, men helt grei som sagt.

Hvem synger - lignet litt på Diane Krall, men der er vel ikke henne?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken avspiller benyttet du? Viser ikke metadata hos deg. Rart; alle filene er tagget med metadata.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken avspiller benyttet du? Viser ikke metadata hos deg. Rart; alle filene er tagget med metadata.
    Da Squezebox ikke indekserte filene, hentet jeg EM Total Video Player fra nette og installerte på min Dell Latitude D420 og koblert den med USB kabel til BelCanto 1.5 osv.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... i Mediamonkey viser filene en bitrate fra 642 til 741. Er det meningen at man skal kunne høre meget forskjell på det? Ut over volumjustering? Kjører ikke Spotify premium på 320? Noen som kan opplyse meg litt her?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify Premium kjører 320 ja, jeg tviler sterkt på at du hører forskjell på 642 og 741 kbps. Fleste hører ikke forskjell på 320 og CD kvalitet heller..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, så hvorfor har testfilene så "lik" bitrate? Testen "skilter" jo med blant annet med Spotify Premium kvalitet, men ingen filer er på 320. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SniperB20
    Riktig, så hvorfor har testfilene så "lik" bitrate? Testen "skilter" jo med blant annet med Spotify Premium kvalitet, men ingen filer er på 320. Er det noe jeg ikke har fått med meg?
    Jeg prøvde å lytte uten å se på bitrate og slike ting - og jeg bommet kraftig

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har ikke fått med deg denne:

- "FLAC-filene som inneholder Spotifylyden er jo bedre enn hva streamingtjenesten leverer"
    Bedre med tanke på filas båndbredde (kbps), men ingenting av lydinformasjon er lagt til. Med andre ord så blir ikke lyden av f. eks. en 128 kbps lydfil bedre av å konvertere den til FLAC. Hadde den det, så ville jo det vært flott.

Kilde: FAQ og FFA

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FLAC er per definisjon lossless, så den opererer innenfor en gitt bitrate uavhengig av hva kilden er. Om du tar opp fra en CD, fra en MP3 eller fra en vinylplate så blir bitraten den samme. Det blir samme konsept som å brenne en MP3fil til en Audio CD. Det er bare plass til 74 minutter selvom kilden er mp3.
    --
    Thorbjørn

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •